Nekromanti Om Riotminds rättigheter

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Vi för diskussioner med RiotMinds om olika sorts samarbeten. Att ha detta som ett officiellt forum är en av de sakerna, detta har vi mer eller mindre redan fått rätten till.</I>

Ah, satt just och undrade hur det skulle bli med texten "Sveriges populäraste rollspel Drakar och Demoner från Target Games" framöver. (-:

--
Åke
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Jag är inte arg på er.

Jag är inte arg på er. Eftersom det var de som sa att det skulle bort är det de som jag tycker har varit töntiga.

<I>Som det står i lagtexten används termen "god sed", detta är en mycket godtycklig term om kan tolkas olika. I det här fallet tolkas det på ett sätt av RiotMinds och på ett helt annat av er och Riddaren</I>
Det kan jag inte hålla med om. Det var nog snarare Riotmids som inte kände till lagen. Annars skulle inget vara en "god sed" i tanke på hur lite information det var som gavs ut.

Mac - hum..
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Just därför jag är nyfiken - regelsystemet kanske skulle funka, men man kan föreställa sig vilket mörker det skulle vara att ens försöka hitta upphovsmännen till alla hörn och vrår av ett sånt lapptäcke som Ereb.

Sen kompliceras det förstås av att rätten som sådan väl egentligen gäller den text som upphovsmannen skrev - om det är en annan text som i stort sett säger samma sak så är det inte den gamla texten ifråga."


Jepp...det vållar problem att hitta rätt upphovsman till rätt text. Däremot är klart att berörda tabell har inte Riotminds publiceringsrätten till, upphovsrätten har de aldrig haft.

Eftersom de nu gnäller på detta, har jag vidarebefordrat till Johnny att hittar jag ett enda stycke som är identiskt med DoD 91 eller tidigare så anmäler jag dem för brott mot upphovsrätten.

Klagar de på sådant, får de själva plugga in lagen först. Läste lagen om upphovsrätt så sent som för 10 minuter sedan.

Riddaren - lätt förbannad


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 
G

Guest

Guest
Du funderar för mycket, har inte du vettigare saker att göra? *flinar*


//J



---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
johnny@rollspel.nu
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"
Som det står i lagtexten används termen "god sed", detta är en mycket godtycklig term om kan tolkas olika. I det här fallet tolkas det på ett sätt av RiotMinds och på ett helt annat av er och Riddaren.

Till sist vill jag bara tillägga att det inte tjänar till att vara arg på mig eller på rollspel.nu redaktionen - vi har gjort som vi blivit ombedda av RiotMinds att göra."


Japp, god sed är en sak...men om du läser andra inlägg har inte Riotminds något som helst laglig rätt till nämnda tabell. Därför kräver jag att denna läggs in igen. Men då med källa och citattecken.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Relevans för rollspelare.

Verkar inte så...
Hade de haft koll på det hade de inte ens gått till Johnny för att få bort den nämnde texten.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 
G

Guest

Guest
Det ursprungliga inlägget var felaktigt, det har du själv sagt. Jag kan inte gå tillbaka och lägga tillbaka ett inlägg som jag raderat. Detta inte på grund av att jag inte vill/orkar utan på grund av att det inte är tekniskt möjligt.


//J



---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
johnny@rollspel.nu
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Re: Relevans för rollspelare.

Jo jag tycker att de gjorde helt rätt.
Bättre att smidigt ta bort en liten post än att starta en sorglig (och helt onödig) rättslig process. (observera att jag drar mig från att säga vem som hade vunnit den processen, jag är inte lag-kunnig)
Det är förståss MIN åsikt.
Men nu ska jag kila och lägga mig, go'natt!

****** Oliestion ******
http://www.morningrise.8m.com/page6.html
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Ok...välj...ordna in inlägget med rättelserna eller så anmäler jag dig och Riotminds för brott mot citaträtten och upphovsrätten!!!!!!! och då samtidigt lägger jag in det rätta med citattecken.

Riddaren - nu har mitt tålamod tagit slut...har försökt få detta klargjort enkelt med lagarnas rätt


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 
G

Guest

Guest
I det här läget så vill jag påpeka att det är viktigt att skilja på rollspel.nu och på RiotMinds. Jag känner inte människorna bakom RiotMinds väl, jag har gjort en intervju med dem. Jag kan inte vidarebefordra några hälsningar till dem. Detta hoppas jag att man gör själv. Enklaste sättet att nå RiotMinds är på deras e-mail adress (info@riotminds.com)...



---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
johnny@rollspel.nu
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
låsning, tack

Hela den här tråden har nu urartat i den milda grad att den borde låsas, anser jag. Det börjar kännas plågsamt att följa den. De inblandade kan ju fortsätta bråka privat istället (nämner inga namn). Om RiotMinds själva önskar att kommentare saken offentligt kan de ju alltid påbörja en ny diskussion på forumet och hoppas på lugnare tonläge.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Börjar inte det här spåra ur lite nu?

Riotminds har begärt att rollspel.nu skall ingripa till skydd för deras varumärke, vilket de gjort.

På något sätt känns det som om rättighetsdebatten är mer meningsfull att föra med Riotminds än med redaktionen för den här sidan. För oavsett vem som äger rättigheterna till den bertyktade tabellen är det åtminstone inte Johnny och rollspel.nu...

Över huvudtaget är upphovsrättslagarna en djungel, där många fel har begåtts och fler pågår ännu. Känns därför lite onödigt att ge sig på en enskild redaktionsmedlem och kräva att han skall ge sig. Möjligen är frågan såpass principiellt viktig att det kan vara värt att vända sig till hela redaktionen för www.rollspel.nu och till Riotminds. Det tar längre tid än att få svar i natt, men ger kanske ett intressantare resultat?..


/a & t
<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 
G

Guest

Guest
Jag hänvisar till Anders&Tove och deras svar på ditt inlägg.


//J



---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
johnny@rollspel.nu
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Riotminds har begärt att rollspel.nu skall ingripa till skydd för deras varumärke, vilket de gjort."

Visst, då kan ju Rollspel.nu börja ta bort namnet Drakar och Demoner tills forumet är officiellt.

"På något sätt känns det som om rättighetsdebatten är mer meningsfull att föra med Riotminds än med redaktionen för den här sidan. För oavsett vem som äger rättigheterna till den bertyktade tabellen är det åtminstone inte Johnny och rollspel.nu..."

Så långt är vi överrens...tabellens rättigheter ägs inte av Johnny och inte av Riotminds.

"Över huvudtaget är upphovsrättslagarna en djungel, där många fel har begåtts och fler pågår ännu. Känns därför lite onödigt att ge sig på en enskild redaktionsmedlem och kräva att han skall ge sig. Möjligen är frågan såpass principiellt viktig att det kan vara värt att vända sig till hela redaktionen för www.rollspel.nu och till Riotminds. Det tar längre tid än att få svar i natt, men ger kanske ett intressantare resultat?.."

Jag har mejlat Riotminds om en förklaring.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 
G

Guest

Guest
Som jag svarade i ett tidigare inlägg i samma tråd så är vårat forum för Drakar och Demoner officiellt. Skälet till att vi inte ännu lagt upp det bland de överiga officiella forumena är att vi diskuterar andra samarbeten med RiotMinds och tänkte att vi skulle släppa allting på en gång. Jag säger återigen att jag tycker att det är väldigt tråkigt att jag var tvungen att släppa nyheten på det här sättet men ansåg vidare att det var nödvändigt för att få folk att förstå läget.

Jag hoppas vidare att RiotMinds kommenterar situationen som uppkommit eftersom de egentligen är de enda som kan ge ett rakt svar när det kommer till hur de har tänkt sig.


Med vänlig hälsning och med hopp om att ingen glömt att ställa om klockan,


Johnny



---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
johnny@rollspel.nu
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Mitt sist inlägg här för jag får svar fr Riotminds

Läste en intressant paragraf till i Upphovsrätten. Om inte Target Games hade ett speciellt avtal med sina skribenter om att överlåta dennes texter (dvs publiceringsrätten) så följer dessa inte med vid en försäljning av rättigheterna. Detsamma måste ett sådant kontrakt skrivas mellan försäljaren och köparen. Dvs, beroende på vad som står i kontraktet mellan Paradox Entertainment och Riotminds så kan två fall inträffa.
1) Alla publiceringsrättigheter för DoD Chronopia äger Riotminds, detta gäller då att varenda skribent är inskriven och har ett sådant avtal om att överlåtelse är tillåten.
2) Alla rättigheter när det gäller namnen för DoD äger Riotminds, men inget annat...dvs inte en enda text.

Vad som gäller i denna fråga, vet jag ej, det krävs undersökning av vad det finns för kontrakt.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Natti natti

Ja godnatt då! Jag behöver nog oxå slagga, klockan är 01.16 (Som ni ser..) Öh nu blev det visst lite OT men jag är så trött att jag inte vet vad jag gör /images/icons/laugh.gif

Arvid är trött - Går och lägger sig
Krigaren Arvidos' motto.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Arvidos on 2000-10-29 01:23.</EM></FONT></P>
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Kontrakt

Alla Targets kontrakt stipulerade att man överlåter publiceringsrätten till Target.

I alla fall de jag skrev på.

N.
 
Top