Nekromanti Om Riotminds rättigheter

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Jag citerar ett inlägg skrivet av Johnny några rader nedanför detta.

<I>
Nu hade det kommit ett svar på detta inlägg som jag totalt hade missat. Man får alltså inte ta stycken ur böcker för att sedan lägga
upp dessa på andra medier. Detta är ett brott mot copyright lagen. Varken vi på rollspel.nu eller RiotMinds kan acceptera liknande
inlägg och därför vill ajg nu påpeka att RiotMinds har de fullständiga rättigheterna till Drakar och Demoner. De kommer inte att
acceptera liknande brott mot copyright lagen.

Summa: Liknande inlägg och inklistring av tabeller eller dylikt får ej förekomma.

Med vänliga, men bestämda hälsningar:


Johnny
</I>

jag upprepar:

<I>därför vill ajg nu påpeka att RiotMinds har de fullständiga rättigheterna till Drakar och Demoner</I>

Där kom svaret på dina funderingar, Rosenius. RiotMinds äger alltså rättigheterna till *hela* DoD, inte bara namnet.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Jag får säga, även om Johnny har rätt, att det var töntigt att låsa ett sånt inlägg. Jävligt töntigt. En sån liten regelfråga spelar väl f*a ingen roll?

Jag skulle kunna länka till en sida där det finns 30 olika dod böcker inscanade. <B>Det</B> skulle jag kalla <B>olagligt</B>. Men en liten regel spelar väl ingen roll.

Mac - så om jag frågar hur många bp man får från början i dod 91 så bryter jag mot lagen? blä..!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Kan svara på det också...det stämmer att Riotminds har alla rättigheter. Men man får visst ta några få delar ur verken enligt upphovsrättslagen.

Felet som gjordes var att det inte var citat. Observera man får citera.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Då är det mer brottsligt med de uppgifter som finns som nedladdningsbara filer på SVEROKS rollspelsbank om DoD.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 
G

Guest

Guest
Hej Maxwan!

Jag gör det jag måste göra. Theo på RiotMinds mailade mig nu under kvällen och bad mig att låsa den tråden med en motivation om varför. När någon som har de fullständiga rättigheterna säger åt mig att göra något sånt har jag inte så mycket val - då måste jag in och göra ngt åt inlägget.

Så ligger det till....


//J



---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
johnny@rollspel.nu
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Det är mer brottsligt än din fråga ja. I alla äventyr som man kan få tag i står det också t.ex. om slps och därmed många saker från spelet. Ibland är vissa tabeller också nedtecknade. Så om din fråga var så olaglig måste det ju nästan gå att stämma folk som skriver äventyr på nätet *ironsik*. Mhauahhaaa!

Mac - jätterädd att bli stämd *hjälp*
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Okej okej..! Om de sa det så men jag tycker själv att det är MYCKET fjantigt.

Mac har ett förslag:
Okej, ni tar bort hela Dod forumet. Sen om någon skriver något om dod så tar ni bort den användaren. Och sen är problemet löst. Eller har jag fel?

Mac - gillar inte själv sitt förslag men men
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>därför vill ajg nu påpeka att RiotMinds har de fullständiga rättigheterna till Drakar och Demoner
Där kom svaret på dina funderingar, Rosenius. RiotMinds äger alltså rättigheterna till *hela* DoD, inte bara namnet.</I>

Tja, fast det var ju <I>Johnny</I> som skrev det - vi har väl fortfarande inte hört RiotMinds själva säga nåt om vad de har eller inte har rättigheter till?

--
Åke
 
G

Guest

Guest
Mycket möjligt att det som ligger på SVEROKs ScenarioBank är ett värre brott än din fråga. Detta är en diskussion som får tas mellan RiotMinds och SVEROK. Jag gör bara som jag blivit ombedd att göra utav RiotMinds.


//J



---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
johnny@rollspel.nu
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Upphovsrättslagen

Källa: Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

"22 § Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Lag (1993:1007)."

Alltså...hade han citerat...hade svaret citerat hade Johnny tagit bort det så hade det varit ett brott istället.

Och såhär står det hos www.juridicum.su.se "Citaträtten bygger på god sed på området. Det finns inget lagstöd utöver 22§ upphovsrättslagen som säger att "var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet"."

Alltså finns ingen regel som säger hur långt man får citera.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 
G

Guest

Guest
Go'Kväll igen!


Nu behöver vi ju inte överdriva saker till ytterligheter. Om du tycker att det är ett vettigt förslag föreslår jag att du tar upp det med RiotMinds eftersom det trots allt är deras forum som vi har på våran sajt.

Om det är fjantigt eller ej är en smaksak. Jag vet bara att jag blivit ombedd att göra det jag gjorde. Kan inte göra så mycket mer än det.


//J



---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
johnny@rollspel.nu
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Visst...men jag kan bekräfta det genom ett svar från Paradox Entertainment i veckan, torsdags tror jag det var.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Jag vet i o f s inte hur insatt Johnny är, men misstänker ändå att RiotMinds inte äger publiceringsrätten till allt utgivet material till DoD. För att kunna ge ut tidigare utgivet material lär det behövas tillstånd av den som äger upphovsrätten - dvs upphovsmannen. Sedan borde nog alla rättigheter för tidigare publicerat material för länge sedan ha återgått till respektive upphovsman, även om jag är väldigt osäker på vad som gäller där. Givetvis kan man och får man inte publicera något som anknyter till Drakar och Demoner som varumärke eller som spel utan tillstånd från den som äger rättigheterna till varumärken, dvs RiotMinds.

Därför borde t ex Marcus Thorell kunna ge ut (eller låta någon annan ge ut) Siratsias vita formelbok (Barbia) utan tillstånd från RiotMinds, om äventyret bara rensades rent från hänvisningar och kopplingar till Drakar och Demoner och Ereb Altor. Det är ju han som skrivit materialet och som äger upphovsrätten. Har publiceringsrätten dessutom övergått till honom (pga att Target Games inte ger ut spel längre eller pga att det var länge sedan senaste utgivningen) borde han alltså äga "alla rättigheter" till sitt eget material.

Fast jag kan ju ha helt fel...

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
<I>Om du tycker att det är ett vettigt förslag föreslår jag att du tar upp det med RiotMinds eftersom det trots allt är deras forum som vi har på våran sajt. </I>
Inte alls. Det här är väl ett "övrigt" forumet och inte officiellttt...! Gör Dodforumet till ett officiellt forum då.

Annars är väl diskutionen slut eftersom Riddaren har lagtexten i hand!

Mac - gör det till officiellt!
 

Oliestion

Warrior
Joined
13 Oct 2000
Messages
228
Location
Liu
Relevans för rollspelare.

Personligen tycker jag att den här diskussionen inte har med rollspel så mycket som lagtolkning etc att göra.
Skulle inte ha något emot att den låstes och diskussionen startar någon annan stans istället.

****** Oliestion ******
http://www.morningrise.8m.com/page6.html
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Här kommer nästa fråga som är väldigt intressant.

Det stämmer som Baldyr säger. Upphovsrätten ägs alltid av skribenten. Publiceringsrätten gäller i fem år från det att den är utgiven, sedan återgår även denna till upphovsägaren. Upphovsrätten i sig själv kan endast överlåtas till arvtagare när upphovsmannen är död.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Där kommer ot-forumet in!

Innan har ni sagt att ni är ansvariga (redaktionen) för allt som skrivs. Men ärligt talat det är ni väl inte? På t.ex. aftonbladet.se står det i chatten att alla är ansvariga för det de skriver och att rasism, nasism, religöst innehåll m.m. kan spåras efteråt och den som skrev det kan ställas inför rätta.
Borde inte ni kunna ha samma sak. Att ni inte är ansvariga för inläggen.

Mac - för i sånna här fall hade ot-forum varit bra.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Relevans för rollspelare.

"Personligen tycker jag att den här diskussionen inte har med rollspel så mycket som lagtolkning etc att göra.
Skulle inte ha något emot att den låstes och diskussionen startar någon annan stans istället."


Det är i högsta grad involverat då det rör DoD:s framtid, då Riotminds tydligen tror de har mer rättigheter än de har, då de uppgifter som finns i publicerade alster av Target Games före DoD Chronopia, och som inte nämns i något av dessa moduler tillhörande DoD Chronopia enligt lagen inte kan användas av Riotminds. Eftersom den publiceringsrätten övergått till upphovsmännen för respektive modul. Alltså måste Riotminds skriva nya avtal med dessa om de vill använda dessa uppgifter i sitt eget rollspel.

Detta står i upphovsrättslagen för litterära och konstnärliga verk, Lag (1960:729)

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 
G

Guest

Guest
Vi för diskussioner med RiotMinds om olika sorts samarbeten. Att ha detta som ett officiellt forum är en av de sakerna, detta har vi mer eller mindre redan fått rätten till. Detta tänkte vi iofs meddela i samband med de andra nyheterna. Tråkigt att det vart på det här sättet. Men den lilla kosmetiska förändrigen sker när vi diskuterat klart med RiotMinds, varken förr eller senare.

Som det står i lagtexten används termen "god sed", detta är en mycket godtycklig term om kan tolkas olika. I det här fallet tolkas det på ett sätt av RiotMinds och på ett helt annat av er och Riddaren.

Till sist vill jag bara tillägga att det inte tjänar till att vara arg på mig eller på rollspel.nu redaktionen - vi har gjort som vi blivit ombedda av RiotMinds att göra.


//J



---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
johnny@rollspel.nu
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Upphovsrätten ägs alltid av skribenten. Publiceringsrätten gäller i fem år från det att den är utgiven, sedan återgår även denna till upphovsägaren.</I>

Just därför jag är nyfiken - regelsystemet kanske skulle funka, men man kan föreställa sig vilket mörker det skulle vara att ens försöka <I>hitta</I> upphovsmännen till alla hörn och vrår av ett sånt lapptäcke som Ereb.

Sen kompliceras det förstås av att rätten som sådan väl egentligen gäller <I>den</I> text som upphovsmannen skrev - om det är en annan text som i stort sett säger samma sak så <I>är</I> det inte den gamla texten ifråga.

--
Åke
 
Top