Nekromanti Om Riotminds rättigheter

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kontrakt

<I>Alla Targets kontrakt stipulerade att man överlåter publiceringsrätten till Target.
I alla fall de jag skrev på.</I>

Jo, det är ganska standard i branschen; tror Västerås Stift är de enda jag sett som inte kört med det.  Frågan är snarast om såna avtal gäller för obegränsad tid eller inte - jag har t.ex hört att Petersén & Jonsson har haft funderingar på om inte rättigheterna till Kult borde gå tillbaka till dem efterhand när ändå ingen använder dem till nåt.

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Kontrakt (mer Upphovsrätt)

"Alla Targets kontrakt stipulerade att man överlåter publiceringsrätten till Target.
I alla fall de jag skrev på."


Visst...men vilka personer/kontruktörer har Target Games skrivit på med vederbörande att deras publiceringsrätt gäller längre än fem år.

"Jo, det är ganska standard i branschen; tror Västerås Stift är de enda jag sett som inte kört med det. Frågan är snarast om såna avtal gäller för obegränsad tid eller inte - jag har t.ex hört att Petersén & Jonsson har haft funderingar på om inte rättigheterna till Kult borde gå tillbaka till dem efterhand när ändå ingen använder dem till nåt."

Har du kontakt med dem? Då kan du ju kolla om de skrivit på att publiceringsrätten skall gälla längre än fem år. Annars så är det fem år som gäller, inte längre.

"3 § Då exemplar av ett verk framställes eller verket göres tillgängligt för allmänheten, skall upphovsmannen angivas i den omfattning och på det sätt god sed kräver.
Ett verk må icke ändras så, att upphovsmannens litterära eller konstnärliga anseende eller egenart kränkes; ej heller må verket göras tillgängligt för allmänheten i sådan form eller i sådant sammanhang som är på angivet sätt kränkande för upphovsmannen.
Sin rätt enligt denna paragraf kan upphovsmannen med bindande verkan eftergiva endast såvitt angår en till art och omfattning begränsad användning av verket."

"10 § Upphovsrätt till ett verk gäller även om verket har registrerats som mönster.
Upphovsrätt gäller inte till kretsmönster för halvledarprodukter. Om rätten till sådana kretsmönster finns särskilda bestämmelser. Lag (1994:190)."

"27 § Upphovsrätt må, med den begränsning som följer av vad i 3 § sägs, helt eller delvis överlåtas. Överlåtelse av exemplar innefattar icke överlåtelse av upphovsrätt. I fråga om b eställd porträttbild äger upphovsmannen dock icke utöva sin rätt utan tillstånd av beställaren eller, efter dennes död, av hans efterlevande make och arvingar.
Beträffande överlåtelse av upphovsrätt i vissa särskilda avseenden föreskrivs i 30--40 §§. Dessa bestämmelser tillämpas dock endast i den mån ej annat avtalats. Lag (1992:1687)."

"28 § Om ej annat avtalats, äger den till vilken upphovsrätt överlåtits icke ändra verket samt ej heller överlåta rätten vidare. Ingår rätten i en rörelse, må den överlåtas i samband med överlåtelse av rörelsen eller del därav; överlåtaren svarar dock alltjämt för avtalets fullgörande."

§ 3 talar om att upphovsmannen måste anges.

§ 10 talar om att upphovsrätten inte kan överlåtas, inte ens om den är mönsterskyddad (registrerat varumärke)

§ 27 talar om överlåtelse, vilket endast gäller publiceringsrätt, inte upphovsrätt

§ 28 talar om att överlåtelse inte kan ske av publiceringsrätten, om inte annat är avtalat mellan upphovsmannen och det företag som skrev avtal om publiceringsrätt... Dvs, det skall stå mellan varje person som har skrivit något åt Target Games / Äventyrsspel att de får överlåta publiceringsrätten. Annars är det upphovsmannen som har den rätten idag. Det räcker alltså inte att skriva att vi överlåter alla rättigheter till Drakar och Demoner. Det skall finnas ett tydligt avtal mellan skribenter, konstruktörer etc... också.

Källa: Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
det var inte det...

..mitt inlägg handlade om. Långtifrån faktiskt. Jag tycker att Johnny gjorde helt rätt i att låsa inlägget. har man föresatt sig att driva en seriös webbsite ska man nog böja sig för lagens långa arm. (Fast tydligen trodde lagens långa arm att den var längre än den egentligen var, i just detta fall)

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Relevans för rollspelare.

Jag tror att Riotminds advokater...

Uhm, hur stora tror du Riotminds är egentligen? Knappast så stora så att de har en eller flera heltidsanställda advokater...

/Azagthoth
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Upphovsrättslagen

Alltså finns ingen regel som säger hur långt man får citera.

Nepp. Bara "god sed". Personligen tycker jag det Riotminds håller på med är löjligt. Om en liten futtig tabell till ett spel som är nio år gammalt inte anses rymmas inom "god sed", vad gör det då?

/Azagthoth
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Upphovsrättslagen

"Nepp. Bara "god sed". Personligen tycker jag det Riotminds håller på med är löjligt. Om en liten futtig tabell till ett spel som är nio år gammalt inte anses rymmas inom "god sed", vad gör det då?"

Där är vi helt överrens, i princip kan man ge ut en bok fullständigt om man citerar hela den. Men där går nog gränsen vad som gäller god sed.

Att citera ett stycke eller två stycken det ingår helt i god sed definitivt.

Kan säga att jag har mejlat Riotminds och lägger inte de in tabellen igen i nästa vecka gör jag det, med citat och källa. Kräver de då att den skall bort är det ett hot mot den personliga tryck- och yttrandefriheten som vi har i Sverige. (två lagar som tillhör Grundlagarna, Sveriges författning). Dessutom strider det mot upphovsrättslagen också.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Upphovsrättslagen

<I>i princip kan man ge ut en bok fullständigt om man citerar hela den. Men där går nog gränsen vad som gäller god sed.</I>

Fan att ingen tänkte på det när Piff & Puff började gorma över att DÖA dök upp på nätet! (-:

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jobbigt läge (ot)

1) Alla publiceringsrättigheter för DoD Chronopia äger Riotminds, detta gäller då att varenda skribent är inskriven och har ett sådant avtal om att överlåtelse är tillåten.
2) Alla rättigheter när det gäller namnen för DoD äger Riotminds, men inget annat...dvs inte en enda text.


I båda fallen rör det sig tydligen om att det är rättigheterna som äger stackars riotminds snarare än tvärtom vilket vore mer konventionellt... jobbigt läge... Litet som Thomas rustning i Magician /images/icons/wink.gif
 
Top