Om rättigheterna till Tolkiens verk

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
erikt;n344599 said:
Möjligt, men osannolikt.

Eller så gav ICE ut den boken utan licens, och utan att någon egentligen brydde sig.

Eller så kanske de inte behövde någon licens för den typen av bok? Rena beskrivningar av figurer från en bok kräver knappast någon form av licens, för då hade många uppslagsverk och Wikis varit olagliga.
Behöver man en licens för att publicera påhittade stats för sådana figurer? Jag vet inte, men det är inte sådär alldeles självklart att det behövs.
Mjaä.

De hade onekligen en licens. Klart de behövde en licens. Hade de inte haft en licens hade de åkt dit så det rungade om det. Vi pratar åttitalet, inte 1880 talet. Advokater var uppfunna. :)

Då är det mer sannolikt att ingen brydde sig om att de gick utanför vad licensen egentligen tillät. Det hade ju Saul Zaentz ingenting att tjäna på. Om någon skulle klaga, skulle det varit Tolkien Estates, och det är nog ofarligt att påstå att rollspel inte direkt var på radarn... Skulle inte förvåna mig om vare sig Christopher eller någon annan där ens visste vad rollspel var!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Bifur;n344574 said:
Hm, intressant att ICE i så fall kunde ge ut en bok som Valar & Maiar bara något år tidigare. Kanske hände något däremellan?
Min gissning om vad som hände var:

Lord of The Rings som filmprojekt.

Enligt Wikipedia inleddes förhandlingar mellan Peter Jackson och Saul Zaentz i oktober 1995, sex år innan filmen hade premiär. Känns inte orimligt att någon granskade även I.C.E.'s kontrakt i den vevan.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
CapnZapp;n344611 said:
Min gissning om vad som hände var:

Lord of The Rings som filmprojekt.
Nja, Valar & Maiar gavs ut 1993, The Kin Strife av Mekanurg med flera kom 1995 och lär ju ha påbörjats något år innan det.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Bifur;n344620 said:
Nja, Valar & Maiar gavs ut 1993, The Kin Strife av Mekanurg med flera kom 1995 och lär ju ha påbörjats något år innan det.
Värt att notera är att "Valar and Maiar" är i stort sett en omarbetad version, för andra upplagan av MERP, av material från deras tidigare bok "Lords of Middle-Earth Vol 1." som gavs ut redan 1986.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
erikt;n344621 said:
Värt att notera är att "Valar and Maiar" är i stort sett en omarbetad version, för andra upplagan av MERP, av material från deras tidigare bok "Lords of Middle-Earth Vol 1." som gavs ut redan 1986.
Just det, så var det. Den och "Elves" är de som drar mest från Silmarillion som jag minns det.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det känns jättekonstigt att dela upp ett shared universe på det här sättet. Som ett fan menar jag. Snacka om konstig känsla att gå omkring i en spelvärd som är "halv" på så sätt.

Sen tack för tipset att använda BW, börjar ångra att jag sålde mina BW-böcker för det skulle ju passa perfekt till ME! Har aldrig tänkt på det men det skulle ju passa mycket mycket bättre än TOR eller till och med MERP! Och jag har inte varit nåt större fan av BW, snarare tvärt om, men med en tolkienpatina så faller pusselbitarna äntligen plötsligt på plats vilken stämning man kan få i spelet och varför beliefs osv är så viktigt. Och lifepathsen känns ju som hand i handsken!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
Tre sekunder senare kommer det fram vilken rasse Tolkien var :(
Japp. :(

Vilket inte innebär att man inte kan spela i och gilla Midgård. Men man bör ju vara medveten om skräpet det bygger på - idéer om rasrenhet och degenerering är ganska grundläggande i professorns verk.

För mig är detta spelmässigt ganska givande, på ett bakvänt sätt. Har spelat en hel del MERP, och de senaste rollpersonerna har på olika sätt varit kommentarer på Dunedainsk exceptionalism och imperialism. Vilket låter träigare än det är -rollpersoner med en inneboende konflikt är de roligaste!

Har gjort lite samma sak i Call of Cthulhu, fast då är då som riktig brittisk kolonialherre, och inte Tolkiens numenorianska ersatz-variant ;)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Tre sekunder senare kommer det fram vilken rasse Tolkien var :(
Ja, det där är förjävligt. Men jag vill ändå säga att det är skillnad på skit och skit. Tolkien är en mycket mer mångbottnad och knepig person att komma fram till om han var rasist eller inte. Jag är nog mer inne i lägret att han var ohyggligt färgad av sin tid, och dessutom ärkekonservativ, men inte så mycket mer.

Det främsta exemplet är väl att han var så emot Hitlertyskland att han redan 1938 var emot en tysk översättning av Bilbo pga Tysklands politik, och han vägrade skicka papper på att han var arier till det tyska förlaget. Han var också för att man skulle montera ner det brittiska imperiet, och en del annat som inte direkt var vardagsmat i England på den tiden.

Å andra sidan hejade han på Nationalisterna under spanska inbördeskriget, så det finns ju mycket att tycka illa om också.

Det jag menar är helt enkelt att Tolkien var komplicerad. Det finns bra saker han sagt och gjort, det finns vidriga saker han sagt och gjort. Jämför man med tex. Lovecraft, som var en rasistisk skit från början till slut utan några som helst förmildrande omständigheter, är det en mer komplex bild som krävs.

Summa summarum - se inte det här som ett försvar, utan som ett försök till nyansering.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
Ja, det där är förjävligt. Men jag vill ändå säga att det är skillnad på skit och skit. Tolkien är en mycket mer mångbottnad och knepig person att komma fram till om han var rasist eller inte. Jag är nog mer inne i lägret att han var ohyggligt färgad av sin tid, och dessutom ärkekonservativ, men inte så mycket mer.

Det främsta exemplet är väl att han var så emot Hitlertyskland att han redan 1938 var emot en tysk översättning av Bilbo pga Tysklands politik, och han vägrade skicka papper på att han var arier till det tyska förlaget. Han var också för att man skulle montera ner det brittiska imperiet, och en del annat som inte direkt var vardagsmat i England på den tiden.

Å andra sidan hejade han på Nationalisterna under spanska inbördeskriget, så det finns ju mycket att tycka illa om också.

Det jag menar är helt enkelt att Tolkien var komplicerad. Det finns bra saker han sagt och gjort, det finns vidriga saker han sagt och gjort. Jämför man med tex. Lovecraft, som var en rasistisk skit från början till slut utan några som helst förmildrande omständigheter, är det en mer komplex bild som krävs.

Summa summarum - se inte det här som ett försvar, utan som ett försök till nyansering.
Därtill vände Tolkien sig uttryckligen mot rasdiskrimineringen i Sydafrika. Betänk även Sams funderingar när han ser en död haradkrigare i Ithilien; han undrar då vilka lögner som fått den stackars mannen att dra i krig för Saurons rike. Så rasist, nej, det finns ingen anledning att tro något sådant.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Tre sekunder senare kommer det fram vilken rasse Tolkien var :(
Han var inte särskilt rasistisk - mindre än de flesta från hans generation vågar jag påstå. Visst skrev han vissa saker som kan tyckas rasistiska - men merparten av det är bara en följd av den tid och plats han växte upp och levde i, och dåtidens språkbruk, snarare än några rasistiska åsikter.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
¡Viva CNT!

vissa saker som kan tyckas rasistiska
Tack för tillåtelsen älskling♥!! Isf ska jag fortsätta tycka att dom sakerna är det

Är väl precis som med dom flesta att vi tänker, säger och gör rasistiska saker hela tiden. Är bara att försöka göra så gott vi bara kan att ge fan och vara schyssta i stället. Sen dabbar vi oss och då är det dags att skärpa sig igen.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Vilket inte innebär att man inte kan spela i och gilla Midgård. Men man bör ju vara medveten om skräpet det bygger på - idéer om rasrenhet och degenerering är ganska grundläggande i professorns verk.
På vilket sätt skulle ideer om rasrenhet vara grundläggande hos Tolkien? Läser man lite noggrannare så tycker jag det är ganska uppenbart att i Midgård så har renheten av ditt blod ingen som helst betydelse för om du blir hjälte eller skurk eller nolla. Det snackas mycket i böckerna om rent blod, men tittar man närmare så är det just mest snack.
En fin stamtavla kan ge dig bättre förutsättningar, men inte mycket mer än så.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Är därför jag gillar aQ där orcher kan vara goda & kärlexfulla hjältar medan hober kan snatta dajm som om det inte fanns nån morgondag♥
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Port Kad, The Rim
På vilket sätt skulle ideer om rasrenhet vara grundläggande hos Tolkien? Läser man lite noggrannare så tycker jag det är ganska uppenbart att i Midgård så har renheten av ditt blod ingen som helst betydelse för om du blir hjälte eller skurk eller nolla. Det snackas mycket i böckerna om rent blod, men tittar man närmare så är det just mest snack.
En fin stamtavla kan ge dig bättre förutsättningar, men inte mycket mer än så.
Tolkien nämner detta uttryckligen på ett ställe i Ringarnas Herre i form av kritik mot ädlingar som ägnar alltför mycket tid åt att granska släkttavlor och alltför lite tid åt att göra vettiga saker (tyvärr kan jag inte hitta citatet just nu).

Dessutom, en av Gondors värsta katastofer var Ättefejden på 1430-talet, där usurpatorn Castamir och hans följeslagare störtar den rättmätiga kungen Eldacar med argumentet att Eldacar diskvalificeras från tronen pga sin nordröna mor. Sauron gnuggar sina händer där han ruvar i Dol Guldurs hålor eftersom han ser Gondors ädlingar döda varandra utan hans inblandning.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Jag skulle också säga att det mesta är mångbottnat i Tolkiens verk - han var uppenbarligen konservativ även för sin samtid, i den mån man väljer att se det som en brist, och därtill färgad av dåtidens syn på ras och folk (som de flesta var - även rätt många i övrigt progressiva personer) m.m., samtidigt är det tydligt att han inte var antisemit och det hos de flesta folk i hans världsbygge finns det individer som uppvisar både goda och dåliga sidor.

Nåja, jag rekommenderar Tolkien-podden i frågan, vilka ofta gräver djupt i hans författarskap och ställer det i relation till samtiden. Ex avsnitt 22 om orker (eller #37 om man vill öppna upp sexism-spåret, den i mitt tycke tydligaste och mest otidsenliga bristen hos honom).
 
Top