Om rättigheterna till Tolkiens verk

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Franz;n344270 said:
av att Fria Ligans kommande Lord of the Rings-rollspel kanske skulle få använda sig av Lord of the Rings-böckerna men inte Simarillion.
Nu har jah inte hängt med i tråden den senaste dagen... men i alla fall. ICE gav ju ut flera produkter som baserades på Silmarillion. Sen kan ju licensen kan så klart paketerat om sedan dess.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Bifur;n344345 said:
Nu har jah inte hängt med i tråden den senaste dagen... men i alla fall. ICE gav ju ut flera produkter som baserades på Silmarillion. Sen kan ju licensen kan så klart paketerat om sedan dess.
I tråden "Fria ligans bomb" skrev God45 , när det kom fram att Fria ligan skulle ge ut ett Lord of the Rings-rollspel: "Hoppas vi får Silmarillion stuff! :D" CapnZapp svarade då: "Ha! Nej, licenserna är ökänt uppdelade". Efter lite diskussioner fram och tillbaka förklarade CapnZapp "Hade du orkat [läsa en tidigare länk /min anm.] hade du fått reda på att (förenklat) medan han fortfarande levde sålde JRR själv rättigheterna till Sagan om Ringen, medan rättigheterna till hans övriga material blivit kvar i familjen." Så om detta stämmer, vilket jag inte ser någon anledning att betvivla, verkar licensen ha paketerats om. Vilket jag tycker är mycket synd.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Franz;n344351 said:
I tråden "Fria ligans bomb" skrev God45 , när det kom fram att Fria ligan skulle ge ut ett Lord of the Rings-rollspel: "Hoppas vi får Silmarillion stuff! :D" CapnZapp svarade då: "Ha! Nej, licenserna är ökänt uppdelade". Efter lite diskussioner fram och tillbaka förklarade CapnZapp "Hade du orkat [läsa en tidigare länk /min anm.] hade du fått reda på att (förenklat) medan han fortfarande levde sålde JRR själv rättigheterna till Sagan om Ringen, medan rättigheterna till hans övriga material blivit kvar i familjen." Så om detta stämmer, vilket jag inte ser någon anledning att betvivla, verkar licensen ha paketerats om. Vilket jag tycker är mycket synd.
Nu har jag läst och jag vet inte om jag blev klokare. Så här står det i underpunkten om tex brädspel:

Sophisticated Games for a range of board games.
Det ska ställas i relation till att det i sin helhet handlar om licenser för material från LotR och Hobbit. Det finns inget i wikin som antyder att något ändrats sedan licensen såldes. Samtidigt gav ICE bevisligen ut böcker som baserades tungt på Silmarillion och andra postumt utgivna verk. Jag får inte heller ihop det med påståendet att Decipher bara kunde använda sig av filmerna som grund (tror jag läste det här men hittar det inte nu - även om det kan ha varit en begränsning som SG satte upp av något skäl).

Undrar om svaret kanske bara är att ICE körde på och eftersom det var ett obskyrt rollspel så kom de undan med det. Mekanurg som ju skrev år dem på den tiden kanske minns om det fanns några förhållningsorder kring upphovsrätt?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Bifur;n344358 said:
Undrar om svaret kanske bara är att ICE körde på och eftersom det var ett obskyrt rollspel så kom de undan med det.
Det skulle vara min gissning med.

Nuförtiden är det definitivt så att det är vattentäta skott mellan de två licenserna*. Detta beror givetvis på att alla inblandade fick upp ögonen på värdet av Tolkiens IP efter Jacksons filmer. Nuförtiden är rollspel så stort att det kanske (men bara kanske) blivit en blipp på IP-advokaternas radar det med!

*) I och med att Christopher Tolkien nyligen gått bort kan detta teoretiskt utgöra grund för ändring. Men då spekulerar vi in i framtiden.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Bifur;n344358 said:
Nu har jag läst och jag vet inte om jag blev klokare. Så här står det i underpunkten om tex brädspel:

Sophisticated Games for a range of board games.
Det ska ställas i relation till att det i sin helhet handlar om licenser för material från LotR och Hobbit. Det finns inget i wikin som antyder att något ändrats sedan licensen såldes. Samtidigt gav ICE bevisligen ut böcker som baserades tungt på Silmarillion och andra postumt utgivna verk. Jag får inte heller ihop det med påståendet att Decipher bara kunde använda sig av filmerna som grund (tror jag läste det här men hittar det inte nu - även om det kan ha varit en begränsning som SG satte upp av något skäl).

Undrar om svaret kanske bara är att ICE körde på och eftersom det var ett obskyrt rollspel så kom de undan med det. Mekanurg som ju skrev år dem på den tiden kanske minns om det fanns några förhållningsorder kring upphovsrätt?
Det hela verkar mycket rörigt, men jag får det till att ICE hade rättigheter till bara The Hobbit och Lord of the Rings. Men jag har dålig koll på sådant här, så ta vad jag skriver med en nypa salt. Läste följande i ett annat forum (https://forum.rpg.net/index.php?threads/sell-me-on-deciphers-lord-of-the-rings-rpg.264191/) där det sägs att Deciphers Lord of the Rings RPG bara täcker filmerna, inte böckerna och att ICE gjorde lite som de kände för då ingen riktigt brydde sig under denna tid:

"That's the game's biggest liability, IMO - Decipher's license covers only the LotR movies, not the Hobbit, and not any of the books. That's why all their support material covers stuff seen onscreen in the films.

In the old days, you had ICE making Middle-Earth stuff and Tolkien Enterprises didn't much care if they drew stuff from the Silmarillion, or Unifinished Tales, or THoME. LotR is Hollywood now - those days are over. To me, this is a crippling flaw in a game whose primary selling point is the richness of its setting.

Now, you could run down a bunch of old MERP stuff and use Coda as your system, and get really good results. But for my money, I'd use Burning Wheel, which you can drop into Middle-Earth effortlessly and which captures Tolkien better than either MERP or Decipher's LotR."
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Alla moderna licensinnehavare (dvs inte ICE :)) men alltfrån Dechipher till Amazon är begränsade till antingen Sagan om Ringen eller Silmarillion.

Och eftersom Chistopher Tolkien är/var ökänt fientlig till att dra ner hans fars verk i popkulturträsket har Silmarillion aldrig licensierats.

Så svaret är att allt Tolkienmaterial som inte kommer från någon som heter Tolkien i efternamn handlar om appendixet om Tredje Åldern. Inget annat.

Jag förväntar mig att arvingarna som tar över efter Christopher Tolkien har en något annorlunda syn på saken. Dvs att de gillar berg av pengar mer än deras farfars(?) "konstnärliga integritet"... :p
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Franz;n344360 said:
Det hela verkar mycket rörigt, men jag får det till att ICE hade rättigheter till bara The Hobbit och Lord of the Rings. Men jag har dålig koll på sådant här, så ta vad jag skriver med en nypa salt. Läste följande i ett annat forum (https://forum.rpg.net/index.php?threads/sell-me-on-deciphers-lord-of-the-rings-rpg.264191/) där det sägs att Deciphers Lord of the Rings RPG bara täcker filmerna, inte böckerna och att ICE gjorde lite som de kände för då ingen riktigt brydde sig under denna tid:
Inte säker jag tycker det är särskilt rörigt. Inte efter jag inhämtat det grundläggande faktum att Tolkien själv sålde rättigheterna till Sagan Om Ringen (dvs appendixet i Silmarillion) medan han levde. Alla licenser kommer utifrån det.

Övriga verk av Tolkien har hans son stoppat från att licensieras.

Således återstår bara frågan om Deciphers "film-licens". Men jag vet inte om jag tycker det känns så konstigt att de sökte och fick en licens i samband med filmerna, och då var det bara aktuellt att smida medan järnet var varmt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
CapnZapp;n344366 said:
Således återstår bara frågan om Deciphers "film-licens". Men jag vet inte om jag tycker det känns så konstigt att de sökte och fick en licens i samband med filmerna, och då var det bara aktuellt att smida medan järnet var varmt.
Den verkar ju av wikin att döma getts i fjärde led av SG, kanske valde det företaget att då göra den begränsningen? Fast det verkar konstigt. Rätten att alls använda material från filmerna måste ju kommit från ett annat håll... Kanske baserades begränsningen snarare på det? ("Ok, ni får använda filmernas bilder men bara om ni inte samtidigt tillför nytt?")
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Så om jag fattat det hela rätt, om jag rent teoretiskt skulle skriva ett äventyr till rollspelet så får jag nämna typ Beren, Luthien och simarillerna, för de omnämns i Lord of the rings. Men jag får inte nämna Feanor och hans söner för de omnämns bara i Simarillion? (om jag minns rätt)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Franz;n344379 said:
Så om jag fattat det hela rätt, om jag rent skulle skriva ett äventyr till rollspelet så får jag nämna typ Beren, Luthien och simarillerna, för de omnämns i Lord of the rings. Men jag får inte nämna Feanor och hans söner för de omnämns bara i Simarillion? (om jag minns rätt)
Fëanor omnämns i LotR, men inte hans söner.
Letar man lite hittar man väldigt mycket information om tidigare tidsåldrar i appendixen till LotR, om än väldigt kortfattat beskrivet.


Vad gäller rättigheter så sålde JRR Tolkien i stort sett alla film- och merchandise-rättigheter till Lord of the Rings och The Hobbit en gång i tiden. De rättigheterna ägs numera av Middle-Earth Enterprises (fd. Tolkien Enterprises) som i sin tur har sublicensierat diverse andra bolag att använda de rättigheterna.
Alla övriga rättigheter till JRR Tolkiens verk ägs av hans dödsbo (The Tolkien Estate). Jag vet inte om de har gett ut några licenser för de rättigheterna - men har de licensierat ut några film eller spel-rättigheter så är det efter att Christopher Tolkien slutade från sin post där.
(Jag vill minnas att det har getts ut kalendrar med motiv från Silmarillion, så någonstans måste väl utgivarna av dem fått rättigheter från.)

Vad du får använda om du skriver ett äventyr till ett LotR-rollspel är inte helt klart, då du knappast har något eget licensavtal med Middle-Earth Enterprises.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
erikt;n344382 said:
Fëanor omnämns i LotR, men inte hans söner.
Letar man lite hittar man väldigt mycket information om tidigare tidsåldrar i appendixen till LotR, om än väldigt kortfattat beskrivet. [...] Vad du får använda om du skriver ett äventyr till ett LotR-rollspel är inte helt klart, då du knappast har något eget licensavtal med Middle-Earth Enterprises.
Jag uttryckte mig nog på ett sätt som kunde tolkas lite för bokstavligt, ber om ursäkt. Jag menade att med den licensen som Fria Ligan nu har så kan de alltså skriva äventyr som utspelar sig i Midgård, men de får bara skriva om de sakerna som nämns i LotR. De kan inte skriva om saker som bara nämns i Simarillion? Även om äventyret utspelar sig i tredje åldern, och det är någon pryl som har en bakgrund som hänger ihop med något under första åldern, som omnämns i Simarillion men inte LotR, så får de inte skriva om detta?

Jag menar alltså inte att jag skulle ha ett licensavtal med Middle-Earth Enterprises, så lyckligt lottad är jag inte :)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Franz;n344384 said:
Jag uttryckte mig nog på ett sätt som kunde tolkas lite för bokstavligt, ber om ursäkt. Jag menade att med den licensen som Fria Ligan nu har så kan de alltså skriva äventyr som utspelar sig i Midgård, men de får bara skriva om de sakerna som nämns i LotR. De kan inte skriva om saker som bara nämns i Simarillion? Även om äventyret utspelar sig i tredje åldern, och det är någon pryl som har en bakgrund som hänger ihop med något under första åldern, som omnämns i Simarillion men inte LotR, så får de inte skriva om detta?
Stämmer bra, om inte något drastiskt har ändrats när det gäller Tolkien-licenser, och det har jag inte hört att det skulle ha gjort.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Bifur;n344358 said:
Undrar om svaret kanske bara är att ICE körde på och eftersom det var ett obskyrt rollspel så kom de undan med det. Mekanurg som ju skrev år dem på den tiden kanske minns om det fanns några förhållningsorder kring upphovsrätt?
Vi skulle hålla oss till Tredje Åldern baserat på vad som stod i LotR och Hobbit. Fast det kom jag jäkligt långt med tack vare appendixen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Mekanurg;n344569 said:
Vi skulle hålla oss till Tredje Åldern baserat på vad som stod i LotR och Hobbit. Fast det kom jag jäkligt långt med tack vare appendixen.
Hm, intressant att ICE i så fall kunde ge ut en bok som Valar & Maiar bara något år tidigare. Kanske hände något däremellan?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
Bifur;n344574 said:
Hm, intressant att ICE i så fall kunde ge ut en bok som Valar & Maiar bara något år tidigare. Kanske hände något däremellan?
Jag vet inte. Det var 30+ år sedan och om jag visste något då så har jag glömt bort det.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Bifur;n344574 said:
Hm, intressant att ICE i så fall kunde ge ut en bok som Valar & Maiar bara något år tidigare. Kanske hände något däremellan?
Någon berättade för I.C.E. att de gav ut oliciensierat material, så de slutade?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
CapnZapp;n344589 said:
Någon berättade för I.C.E. att de gav ut oliciensierat material, så de slutade?
Sannolikt så ja.

Uppdat: Däremot fanns i alla fall den boken kvar i handeln många år efter, så supernitiska var man inte.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Bifur;n344574 said:
Hm, intressant att ICE i så fall kunde ge ut en bok som Valar & Maiar bara något år tidigare. Kanske hände något däremellan?
Möjligt, men osannolikt.

Eller så gav ICE ut den boken utan licens, och utan att någon egentligen brydde sig.

Eller så kanske de inte behövde någon licens för den typen av bok? Rena beskrivningar av figurer från en bok kräver knappast någon form av licens, för då hade många uppslagsverk och Wikis varit olagliga.
Behöver man en licens för att publicera påhittade stats för sådana figurer? Jag vet inte, men det är inte sådär alldeles självklart att det behövs.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
erikt;n344599 said:
Rena beskrivningar av figurer från en bok kräver knappast någon form av licens, för då hade många uppslagsverk och Wikis varit olagliga.
Behöver man en licens för att publicera påhittade stats för sådana figurer? Jag vet inte, men det är inte sådär alldeles självklart att det behövs.
Jag vill minnas att man även hittade en del grejer runt de olika figurerna från första åldern, inte bara återgav vad som sades om dem i Silmarillion - men jag kan minnas fel.
 
Top