Nekromanti Om ni fick önska ett rollspel...

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det här 80-tals-Sverige, förstås.

Och så Bastion. Kanske är det detta spelet jag vill ha? http://www.kickstarter.com/projects/1552912590/inverse-world-a-dungeon-world-sourcebook

Någon sorts ip med spelvärld som inte hämtar de vanliga influenserna från medeltida europa, (mera sol och värme, mindre lera) med ett lite friformigt men progressivt och koncist regelsystem, där strukturerna är SL-principer snarare än siffor, där man får köra sprudlande culture gaming (gärna improviserad) och relationsdrama.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
krank said:
När jag spelar ME är striderna sällan speciellt utmanande...
Om du som jag gjort spelar igenom hela ME3 inklusive DLC på högsta svårighetsgraden för att du vill ha platinum (ja, jag är en nörd!) så kanske du finner några av striderna utmanande... :gremwink:

Allt det du skriver om världsbygge och grupperingar är bra saker att få serverat såklart. Men om det bara hängde på det hade jag kunnat ta något av de befintliga fanhacken rakt av. Min nuvarande D&D4-kampanj är full av sånt trots att ytterst få skulle säga att det är typiskt för det systemet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Gordeg said:
Om du som jag gjort spelar igenom hela ME3 inklusive DLC på högsta svårighetsgraden för att du vill ha platinum (ja, jag är en nörd!) så kanske du finner några av striderna utmanande... :gremwink:
Ja, alltså, det var inte ett "spelet är lätt" utan ett "strid är tråkigt och jag är dålig, så jag skäms inte för att ställa svårigheten på den nivå jag klarar"...
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Jag skulle vilja få ett bra rollspel kring Tolkiens böcker, jag har hört att "The one ring" skall vara bra men att de också bara har licens för perioden mellan The Hobbit och Lotr. Om man skulle spela i första åldern skulle Beleriand bara vara en stor outforskad area (fet hex-map) och sent tredje åldern (2500 cirka) så skulle det vara en närmast postapokalyptisk värd med fantastiska ruiner...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag har önskat det här förut, men eftersom ingen gjorde det då så önskar jag det igen:

Jag skulle vilja ha ett rollspel baserat på Evert Taubes sjömansvisor. Handlingskrafitga sjömän som upplever äventyr på exotiska platser. Kan det bli bättre?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Troberg said:
Jag har önskat det här förut, men eftersom ingen gjorde det då så önskar jag det igen:

Jag skulle vilja ha ett rollspel baserat på Evert Taubes sjömansvisor. Handlingskrafitga sjömän som upplever äventyr på exotiska platser. Kan det bli bättre?
Jag har för mig att Storuggla någon gång diskuterade en idé till ett Traveller-hack, med mellankrigstid i stället för science fiction och tramp steamers i stället för rymdskepp.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag vill ha ett spel som är som The Wire, massor av huvudpersoner som är vagt anknytna till varandra, alla hstorier känns vikitiga på alla plan och mycket meta.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det här svaret är rätt off topic och en fortsättning gör sig troligtvis bättre i Makarforat, men vad är det som ett spelsystem kan göra för att göra "The Wire RPG" till något som faktiskt känns som The Wire? Samma med Mass Effect egentligen (alltså om man är ute efter det som krank är ute efter). Det är sånt jag skulle betrakta mer som tekniker och scenariostruktur och dylikt, snarare än något som nödvändigtvis finns i spelregler*.


* Såvida vi inte talar om storysimulering i story games-stil, som typ Fiasco
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Svarte faraonen said:
Troberg said:
Jag har önskat det här förut, men eftersom ingen gjorde det då så önskar jag det igen:

Jag skulle vilja ha ett rollspel baserat på Evert Taubes sjömansvisor. Handlingskrafitga sjömän som upplever äventyr på exotiska platser. Kan det bli bättre?
Jag har för mig att Storuggla någon gång diskuterade en idé till ett Traveller-hack, med mellankrigstid i stället för science fiction och tramp steamers i stället för rymdskepp.
Jag och Storuggla spånade en del kring konceptet, efter att han hade funderat kring ett Hornblower-inspirerat spel, så det är mycket möjligt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Eksem said:
Det här svaret är rätt off topic och en fortsättning gör sig troligtvis bättre i Makarforat, men vad är det som ett spelsystem kan göra för att göra "The Wire RPG" till något som faktiskt känns som The Wire? Samma med Mass Effect egentligen (alltså om man är ute efter det som krank är ute efter). Det är sånt jag skulle betrakta mer som tekniker och scenariostruktur och dylikt, snarare än något som nödvändigtvis finns i spelregler*.
Fast vissa regelverk kan vara mer eller mindre lämpliga att använda som baskoncept - tex skulle jag kunna se ett Mass Effect-spel byggas kring Traveller och The Wire skulle byggas kring AW. Tanken är att ME egentligen är en äventyrargrupp som göra sina missions på nya balla ställen och som har sitt rymdskepp som "den siste rollpersonen". Ensemblen består av fler rollpersoner än vilka kan spelas under ett och samma äventyr. Och en stark ramverksstory. The Wire bygger på att man hela tiden får se flera sidor vilka alla kretsar kring någon form av löst länkat gemensamt problem/fråga och där alla kan ha rätt eller fel, perspektiven avgör snarare än "objektivt svart eller vitt".

Men att vända på det - köra The Wire med en Traveller-bas eller ett Mass Effect-spel byggt på AW, anser jag skulle försvåra skapelsen av ett "bra spel"(TM).
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nu har jag som bäst läst kanske 5% av respektive spel du ger som exempel där, så vågar man be om lite mer konkreta mekaniker? Särskilt Traveller är väl ett helt vanligt skillbaserat system som vilket som helst, eller finns det andra saker i det spelet som gör det lämpligt för ME?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Eksem said:
Nu har jag som bäst läst kanske 5% av respektive spel du ger som exempel där, så vågar man be om lite mer konkreta mekaniker? Särskilt Traveller är väl ett helt vanligt skillbaserat system som vilket som helst, eller finns det andra saker i det spelet som gör det lämpligt för ME?
Jag har läst Traveller, och kan ärligt talar säga att jag hellre skulle se något mer modernt. Det enda som egentligen är bra med det är typ bakgrundsgenereringen, som är alldeles för slumpig, och att man bygger skeppet gemensamt. Båda borde kunna styras upp bättre än det gjorts i Traveller.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ah, men ändå väldigt bra exempel tycker jag, även om de inte är superbt genomförda.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag tänker mig att det är ett indiespel med massor av regler som hjälper berättelsen att bli intressant på flera nivåer, efter som det skiljer sig väldigt mycket från klassisk äventyrsstruktur.
Det kanske finns nån form av skuggspel (jämför svavelvinter).
Det Kanske finns nån form av poäng man får genom att spela sin roll rätt (keys i solar sytem).
Det kanske finns någon slags regeltekniskt utredningarbete (likvärdigt med travel i the one ring).
Sen ska de olika nivåerna spela på varandra och synliggöra saker man missar på andra nivåer etc.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Eksem said:
Nu har jag som bäst läst kanske 5% av respektive spel du ger som exempel där, så vågar man be om lite mer konkreta mekaniker? Särskilt Traveller är väl ett helt vanligt skillbaserat system som vilket som helst, eller finns det andra saker i det spelet som gör det lämpligt för ME?
Out of the box har Traveller stöd för att gruppen har ett rymdskepp (med regler och data), det finns regler och data för att bygga både planeter och civilisationer (så fiktion och spelregler synkar), man får stöd för väldigt olika rollpersoner och man får även en liknande grundpremiss - en grupp åker med sitt rymdskepp i rymden och utforskar planeter och civilisationer.

AW har out of the box (iaf ramverksmässigt men inte på detaljnivå) ett upplägg som stöder att rollpersonerna är del av en berättelse men utan "kravet" att de måste vara ett "gäng" som utför ett "uppdrag". Tvärtom stöder spelet konflikter mellan rollpersonerna på ett konstruktivt vis. Dessutom hanterar AW snyggt skalor - det går utmärkt att spela ensamvargen såväl som gängledaren eller borgmästaren utan att det blir obalanser ur ett storyperspektiv. Pratar man The Wire så skulle AW fungera med en rollperson som kriminalare, en som knarklangare på gatan, en boss som styr hela knarkgänget, en politiker samt en läkare som bevittnar "andra sidan" av vad droghandeln gör med människor. Flera av rollpersonerna behöver aldrig ens mötas för att ändå skapa en ball story att utforska och uppleva och det är detta man får med i AW:s regelramverk och approach till scenariobyggande.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Nej. Då skulle jag kunna spela rollspel med min morfar :gremsmile:

Något annat jag önskar mig: The Elder Scrolls!! :gremlaugh: Fast det kan jag nog lira med f!osg med lite moddande. Jag älskar Oblivion och Skyrim :gremsmile:
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Jag skulle önska mig ett Machiavelliskt intrigspel som utspelar sig i de italienska renässans furstendömena där man spelar hovfunktionärer, adelsmän mfl. Gärna med en liknade mekanik som AW's playbook så att spelarkaraktärerna alltid har olika arketyper.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Hayao Miyasakis "Det levande slottet" har en ascool värld. Typ steampunkfantasy där supermäktiga trollkarlar gör pakter med demoner och ger upp sina själar bit för bit :gremsmile: jag skulle vilja se det magisystemet!
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Tomatalven said:
Diana Wynne Jones "Det levande slottet" har en ascool värld. Typ steampunkfantasy där supermäktiga trollkarlar gör pakter med demoner och ger upp sina själar bit för bit :gremsmile: jag skulle vilja se det magisystemet!
Fixade det där åt dig. :gremwink:
 
Top