Nekromanti Ett alternativt sverige år 1988 med dinosaurier?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
Osäker på om det skulle till rollspel eller makande... Äh, vafan vi kör...

Igår upptäckte några av oss den här sidan och de fantastiska bilder som finns där.

Det jag undrar över är nu: Om bilderna vore illustrationer till ett rollspel, hur skulle det rollspelet vara beskaffat?

- Vilka element är det som förändrats jämfört med 1988? När påbörjades förändringen, och varför? Varifrån kommer den fräsiga scifi-teknologin?
- Vilken roll har dinosaurierna?
- Vad spelar man? Vilka är rollpersonerna?
- Vad gör man? Vilken sorts aktiviteter ägnar sig spelarna och rollpersonerna åt?
- Vad är det för slags regelsystem?

Jag menar, jag skulle väl helst banka in det hela i min favoritstruktur (rollpersonerna är problemlösare som jobbar för en organisation, de skickas att lösa mysterier/problem, regelsystemet är traddigt och fokuserat på strid och ledtrådsletande) men det är ju långtifrån det enda sättet att bygga ett rollspel.
 
G

Guest

Guest
krank said:
- Vilka element är det som förändrats jämfört med 1988? När påbörjades förändringen, och varför? Varifrån kommer den fräsiga scifi-teknologin?
- Vilken roll har dinosaurierna?
- Vad spelar man? Vilka är rollpersonerna?
- Vad gör man? Vilken sorts aktiviteter ägnar sig spelarna och rollpersonerna åt?

- Vad är det för slags regelsystem?
Jag låg och funderade lite på det här igår, framförallt den fetmarkerade frågeställningen.
Det är ju riktigt coola bilder och man blir väldigt nyfiken på hur resten av Sverige/världen ter sig. Jag får en känsla av det är smått utopisk stämning som bilderna målar upp. Dock med lite "smuts" under fasaderna. Vafan gör dinosaurierna där liksom? Och alla dessa ruiner?

För mig får jag ingen solklar bild av vad man skulle i spelet - målningarna tycks mest visa vardag och vyer.
Något som är klart är dock att det inte är något klassiskt "äventyrande" som gäller. Om det inte är så att det är en postapokalyptisk värld och vi bara ser insidan av en skyddad zon.
Det man skulle kunna spela då är karaktärer som av någon ohemulsk anledning har skäl att resa ut i zonen bort från fikabröd och vardagslunk. Men det känns så gjort.

"Utredare av trancenderade hot" kanske? Det kanske är så att mänskligheten tog ett rejält kliv teknologiskt i mitten av femtio-sextiotalet och att man nu tangerar gränsen till vad man borde hålla på med. Dinosaurierna skulle kunna vara en effekt av detta.



Lite inspirativa filmer som man skulle kunna jacka in i samma spekulativa setting.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/QmR-l3y_coo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/QmR-l3y_coo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/a8EXxnDjGRQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/a8EXxnDjGRQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
krank said:
- Vilka element är det som förändrats jämfört med 1988? När påbörjades förändringen, och varför? Varifrån kommer den fräsiga scifi-teknologin?
Det ser ju faktiskt ut som att någon gång före ca 1985 så blev det någon slags "invading reality". Det kanske var så att ubåtsjakten i Hårsfjärden inte var någon ubåtsjakt egentligen, utan en militär insats för att stoppa en eller flera verkligheter att bryta igenom till vår verklighet. Tänk om insatsen misslyckades?

Och där har vi scenariet: minst en och kanske två verkligheter håller på att merga, med centrum just i Sverige, och därifrån sprider det sig över världen. Så det finns en ring med ca 400 km radie med centrum i Hårsfjärden och som expanderar med ca 100 km/år eller så, där de olika verkligheterna blandas till en ny verklighet. Exakt vilka verkligheterna är är än så länge okänt - det ser ju onekligen ut som att minst en är förhistorisk, och minst en är antingen en högre utvecklad värld eller en framtid.

Och just nu vet man inte hur det ska kunna begränsas eller stängas inne, eller ens om världen överlever "mergningen". Men regeringen Palme har förstås satt ihop en utrednings- och insatsgrupp med experter, forskare, militärer, utredare etc, vars jobb det är att ta reda på vad fan det är som händer och lägga fram förslag på åtgärdsprogram.

Det är inte så att programmet är särskilt hemligt. Det är trots allt rätt uppenbart när robotar och dinosaurier börjar stompa omkring i Skövde. En del av robotvärldsteknologin försöker man förstå sig på och anpassa - som synes har ju Televerket redan lagt rabarber på en hel del. Några försöker även tämja dinosaurier, med varierande resultat.

Uppenbarligen så innebär en ny fauna med dinosaurier en klase problem på landsbygden. Det blir svårt med jordbruk med t-rexar som äter upp bonden i tröskan eller all mjölkboskap, så det är lite av ett akut problem att ta itu med som kommer att ge konsekvenser i matförsörjningen i landet. På längre sikt är det dock en bisak.

Sen har vi det internationella perspektivet - om man antar att det där är ca 1985-1986 så har vi bara börjat med glasnost och kalla kriget rasar fortfarande. Med invaderande verkligheter mitt i bufferten Sverige som sakta sprider sig så kan man ju undra hur Sovjet och NATO kommer att reagera. Baltikum, Finland och hela Östersjön har också drabbats, och innan nästa år är över så kommer det ha nått Danmark, Norge och Polen.
 
G

Guest

Guest
Krille said:
Uppenbarligen så innebär en ny fauna med dinosaurier en klase problem på landsbygden. Det blir svårt med jordbruk med t-rexar som äter upp bonden i tröskan eller all mjölkboskap, så det är lite av ett akut problem att ta itu med som kommer att ge konsekvenser i matförsörjningen i landet. På längre sikt är det dock en bisak.
Haha, och där var vargfrågan ett minne blott! :gremtongue:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Jag har sett de där bilderna förut, och tänkte redan då ut bakgrundshistorien till ett rollspel. Men det har dykt upp fler bilder på sdian sedan jag kollade senast.

I mitt rollspel var världen helt vanlig fram till för ett antal år sedan, kanske i början av 60-talet: då kom rymdmänniskorna tillbaka. En betydligt äldre och mer avancerad civilisation än våran hade för vana att åka förbi jorden med ett par tusen eller miljoner års mellanrum för att kolla om det hänt något spännande och ta med sig några provexemplar hem. På tidigare resor har de tagit med sig dinosaurier och människor, bland annat. En grupp ättlingar till dessa människor dyker nu upp i en liten armada med rymdskepp och förklarar att de tröttnade på livet ute i universum och ville hem. Med sig har de avancerad teknologi, och lite dinosaurier.

Tjugo år senare är världen inte riktigt så förändrad som man skulle kunna tro. Rymdmänniskornas teknologi är visserligen avancerad, men de förstår betydligt mindre av hur den fungerar än de vill ge sken av. Enklare rymdteknologi har integrerats med våran och används på många platser i samhället. Den mer avancerade användes tills det krävdes underhåll som rymdmänniskorna inte klarade av att leverera, och nu ligger robotar, svävarsonder och vapensystem och rosar på de platser där den slutade fungera. Dinosaurier har rymt ur sina burar och bildat livskraftiga kolonier på landsbygden. Triceratopsar och brontosaurier avlas för kött och skinn.

Det var så långt jag tänkte då. Jag tänkte även att det bör vara uppenbart att rymdmänniskorna inte berättat hela sanningen. Kan det vara så att de har stulit rymdskeppen från de som bygt dem, och att de bestulna är dem hack i häl och tänker kräva tillbaka sina saker?

Vad spelar man då? Antagligen poliser, för det verkar praktiskt. Det ger rollpersonerna en naturlig anledning att stöta ihop med de samhällsförändringar som uppstått: en rånarliga som hittat en laserbestyckad robot, knarklangare med utomjordiskt specialknark, allosaurier som attackerar glassbilen, etc.

Spelsystemet skulle vara BRP, för det är ju 80-tal!

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
Jag gillar hur du tänker, Krille! Jag älskar invaderande verkligheter.

Krille said:
Och just nu vet man inte hur det ska kunna begränsas eller stängas inne, eller ens om världen överlever "mergningen". Men regeringen Palme har förstås satt ihop en utrednings- och insatsgrupp med experter, forskare, militärer, utredare etc, vars jobb det är att ta reda på vad fan det är som händer och lägga fram förslag på åtgärdsprogram.

Det är inte så att programmet är särskilt hemligt. Det är trots allt rätt uppenbart när robotar och dinosaurier börjar stompa omkring i Skövde. En del av robotvärldsteknologin försöker man förstå sig på och anpassa - som synes har ju Televerket redan lagt rabarber på en hel del. Några försöker även tämja dinosaurier, med varierande resultat.
Om man vill ha ett någorlunda traddigt spel känns ju det här som en given ingång. Rollpersonerna är en del av en expertgrupp, eller kanske någon form av kringresande fältobservatörer eller så som får olika uppdrag från den där organisationen.

Eller om man vill ha lite mer övergripande, strategiskt spel skulle man ju kunna tänka sig rollpersonerna som medlemmar i någon form av central arbetsgrupp som försöker få saker gjorda...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
Invaderande verkligheter? Jag tipsar om den här japanska rullen. Alternativ världshistoria ca 1980 och hur en värld tränger in i en annan. Vackert och inte helt lätt att greppa vid första titten.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/xWre-OYeVsQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/xWre-OYeVsQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
Mekanurg said:
Invaderande verkligheter? Jag tipsar om den här japanska rullen. Alternativ världshistoria ca 1980 och hur en värld tränger in i en annan. Vackert och inte helt lätt att greppa vid första titten.

Ooooh! Den är riktigt bra. Jag köpte den i en box tillsammans med den också väldigt trevliga Voices of a Distant Star, och blev väldigt positivt överraskad.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
Jag fick nyss svar från Simon. Tyvärr ser det ut som att det inte kan bli något officiellt rollspel iaf:

Gällande licensering av mina bilder så kan jag enklast säga att jag inte säljer någon sådan. Ni får däremot gärna använda det som finns på min hemsida i ett icke kommersielt privat bruk men jag ser ogärna att bilderna tas ur sitt sammanhang och används i någon form av officiell produkt/verk.
Lite trist. Annars hade jag ju använt mitt 20k-inlägg för att utannonsera ett rollspel...

Nåja. Vad är väl en bal på slottet...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
krank said:
Jag fick nyss svar från Simon. Tyvärr ser det ut som att det inte kan bli något officiellt rollspel iaf:

Gällande licensering av mina bilder så kan jag enklast säga att jag inte säljer någon sådan. Ni får däremot gärna använda det som finns på min hemsida i ett icke kommersielt privat bruk men jag ser ogärna att bilderna tas ur sitt sammanhang och används i någon form av officiell produkt/verk.
Lite trist. Annars hade jag ju använt mitt 20k-inlägg för att utannonsera ett rollspel...

Nåja. Vad är väl en bal på slottet...
Jag tror han har en berättelse till bilderna redan.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
krank said:
Jag fick nyss svar från Simon. Tyvärr ser det ut som att det inte kan bli något officiellt rollspel iaf:

Gällande licensering av mina bilder så kan jag enklast säga att jag inte säljer någon sådan. Ni får däremot gärna använda det som finns på min hemsida i ett icke kommersielt privat bruk men jag ser ogärna att bilderna tas ur sitt sammanhang och används i någon form av officiell produkt/verk.
Lite trist. Annars hade jag ju använt mitt 20k-inlägg för att utannonsera ett rollspel...

Nåja. Vad är väl en bal på slottet...
Ingen fara, börja skriva så länge, sedan när han varit död i 70 år så är det fritt fram. Tänk vilket välslipat spel du skulle hinna göra! För att inte snacka om hur många supplement!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
krank said:
Jag fick nyss svar från Simon. Tyvärr ser det ut som att det inte kan bli något officiellt rollspel iaf:

Gällande licensering av mina bilder så kan jag enklast säga att jag inte säljer någon sådan. Ni får däremot gärna använda det som finns på min hemsida i ett icke kommersielt privat bruk men jag ser ogärna att bilderna tas ur sitt sammanhang och används i någon form av officiell produkt/verk.
Lite trist. Annars hade jag ju använt mitt 20k-inlägg för att utannonsera ett rollspel...

Nåja. Vad är väl en bal på slottet...
Förresten, har du funderat på att börja ändå, skriva lite bakgrund och grundkoncept osv. Det behöver inte vara färdigt, men det behöver visa vad du går för och vad du tänker göra. Sedan skickar du det till konstnären och säger "Det här är vad jag hade tänkt göra. Kan vi prata om saken igen?".

Lite som han som gjorde Sin City-filmen (vars namn jag glömt). Frank Miller hade, efter tidigare besvikelser på filmatiseringar, sagt att han aldrig mer skulle tillåta en filmatisering. Regissören gjorde en kortfilm på en delstory och skickade till Miller med ett brev som sade något i stil med "Titta på den här. Gillar du den så hör av dig så pratar vi affärer, annars har du en unik hemvideo.". Resten är historia.

Grejen är att konstnären är rädd att du ska effa upp hans vision, bastardisera hans koncept. Ge honom ett smakprov på vad du kan göra och visa att du kan göra det bra. Det finns inget som är så inspirerande som när någon tar något som man gjort och gör det till något ännu coolare än vad man nånsin skulle kunna göra själv. Så, visa vad då går för och ge en "WOW!"-känsla.

Vad har du att förlora, förutom lite tid som du lägger på det som du gillar att göra?

Dessutom, du sparar minst 70 år på att gå den vägen.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Jag gillar övernaturliga grejer och det kan liksom inte gå fel om vi ser framför oss ett alternativt Sverige med Dinosaurier och the UNDEAD!

Tänker er följande med sån där mörk cool hollywood-announcer-röst: The world is on the brink of damnation. Dinosaurs! Undead! Cannibals! Only one man can stop them all. He's an ex Marine, best of the best. Trained in hand to hand combat. They murdered his family. Pissing him off! And now he's on a path of vengeance. His nickname - Deathfuck Soulshitter! The moment of regret is long overdue.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,599
Location
Rissne
Troberg said:
Vad har du att förlora, förutom lite tid som du lägger på det som du gillar att göra?
Lite tid som jag lika gärna kunde lägga på något annat av mina tolv rollspelsprojekt, där arbetet nästan garanterat leder till en färdig produkt.

Tid är min mest dyrbara resurs.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
krank said:
Troberg said:
Vad har du att förlora, förutom lite tid som du lägger på det som du gillar att göra?
Lite tid som jag lika gärna kunde lägga på något annat av mina tolv rollspelsprojekt, där arbetet nästan garanterat leder till en färdig produkt.

Tid är min mest dyrbara resurs.
Iofs.

Dock, tänk på det från konstnärens synvinkel. Någon random dude han aldrig hört talas om kontaktar honom och vill göra ett spel på hans bilder. Han har ingen aning om vem du är, vad du kan göra och vad du tänker göra. Självklart är han försiktig. Han vill inte ge sitt stuff till en gris i en säck. Skulle du själv gjort det?

Du behöver inte lägga massor av tid, utan visa bara din vision, och kanske något annat du gjort tidigare.
 
Top