Om man spelar i Conans värld, vilka monster slåss man mot?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Monstren var onekligen mindre förr (Lancelot besegrar två drakar, den hjälten!):

View attachment 15143

Men ja, det passar absolut för S&S. Man hade nog mer av en förståelse hur exceptionellt mycket farligare allt blir med storleken än vi har idag.
Jag gillar tanken att drakar och odjur du möter är mindre. De stora drakarna möter du inte, främst för att de är så stora att de är en del av världen och dess uppbyggnad. Bergskedjan du ser? Det är ryggraden av en ur-drake, vill du verkligen att den ska vakna? Nej, drakar du möter är de små varelserna som trots sin ringa storlek ställer till med ordentlig oreda, jagar ditt boskap och har ihjäl oförsiktiga byfånar som beger sig in i deras territorium.

Ibland känns saker i fantasy för överdimensionerat vilket gör att stora varelser tappar sin glans. Vad spelar det för roll om en varelse är stor om alla varelser är överdimensionerade.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Det här har säkert redan nämnts någonstans i tråden, men jag tänker på ormfolk. Ormvarelser om man så vill, de skulle absolut passa in som en fiende/motståndare i ett conan äventyr. Gärna som överpräster omgivna av en kult som dyrkar någon obskyr ormgud. Tog några exempel bilder från en sökning för att vara lite mer precis i vilken form ormfolk jag tänkte på. Yuan-tis från DnD är ju ett exempel som går att inspireras från sett till hierarki och struktur. Finns säkert många bättre exempel som gjort folkslaget bättre.

1699973319588.png1699973355872.png1699973518392.png
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,069
Ibland känns saker i fantasy för överdimensionerat vilket gör att stora varelser tappar sin glans. Vad spelar det för roll om en varelse är stor om alla varelser är överdimensionerade.
S&S (i alla fall i Conan-formen) handlar också om dina egna muskler och det helt mundana svärd du just greppat från en slavhandlare och så vidare, och då känns det inte riktigt trovärdigt att man kan besegra jättestora monster heller. För sådant krävs det magi eller liknande, eller om den inte är överdrivet stor någon sorts attack ur lönndom som med Siegfried. Man kan liksom inte mundant svärdsfäkta ihjäl en drake som är tiotals meter lång i ren strid på viset man kan i D&D.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
S&S (i alla fall i Conan-formen) handlar också om dina egna muskler och det helt mundana svärd du just greppat från en slavhandlare och så vidare, och då känns det inte riktigt trovärdigt att man kan besegra jättestora monster heller. För sådant krävs det magi eller liknande, eller om den inte är överdrivet stor någon sorts attack ur lönndom som med Siegfried. Man kan liksom inte mundant svärdsfäkta ihjäl en drake som är tiotals meter lång i ren strid på viset man kan i D&D.
Sant, genren formar ju spelet helt klart. Bra observerat.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,113
Location
Stockholm
Att de är rätt unika. Inga dussinmonster som återkommer som klassiska dussinfiender.
Nja, även om flera av monsterna Conan slåss emot är unika skapelser eller bland de sista av sitt slag så är det inte heller ovanligt att de kommer i grupper (då speciellt de humanoida är ofta flera).

S&S (i alla fall i Conan-formen) handlar också om dina egna muskler och det helt mundana svärd du just greppat från en slavhandlare och så vidare, och då känns det inte riktigt trovärdigt att man kan besegra jättestora monster heller. För sådant krävs det magi eller liknande, eller om den inte är överdrivet stor någon sorts attack ur lönndom som med Siegfried. Man kan liksom inte mundant svärdsfäkta ihjäl en drake som är tiotals meter lång i ren strid på viset man kan i D&D.
Conan besegrar sådant genom att knuffa ner klippblock/statyer på dem eller lura dem att förstöra sin omgivning så att tak/vägar/liknande faller ner på dem, eller lurar dem i en fälla av något slag.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,930
Det här har säkert redan nämnts någonstans i tråden, men jag tänker på ormfolk. Ormvarelser om man så vill, de skulle absolut passa in som en fiende/motståndare i ett conan äventyr. Gärna som överpräster omgivna av en kult som dyrkar någon obskyr ormgud. Tog några exempel bilder från en sökning för att vara lite mer precis i vilken form ormfolk jag tänkte på. Yuan-tis från DnD är ju ett exempel som går att inspireras från sett till hierarki och struktur. Finns säkert många bättre exempel som gjort folkslaget bättre.

View attachment 15150View attachment 15151View attachment 15152
Ormfolk är riktigt äckligt häftiga! Det finns något riktigt rysligt onaturligt med dem. En ganska intressant sak är att jag aldrig läst en enda berättelse eller rollspelsprodukt med goda ormfolk. Jag har läst om goda orcher, goda drakar, till och med goda demoner tror jag. Men jag har ta mig tusan aldrig stött på goda ormfolk!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Skaparna av datorspelet Conan Exiles listade vid spelets femårsjubileum (tror jag det var) vilka fiender som dödat flest spelare och vise versa. Krokodilerna vann överlägset som den fiende med flest kills. 😃
...och på tal om den så är det enkelt att kolla upp vilka fiender som finns i Conan: Exile, även om jag har missat numret där Conan slåss mot älgar.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,883
Location
Marjura
Howard hade väl bara med ormfolk i en Kull-berättelse (den första), och inte i Conan.
PS/OT Undrar om det är därifrån nutidens tokerier kan härledas?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,069
Howard hade väl bara med ormfolk i en Kull-berättelse (den första), och inte i Conan.
PS/OT Undrar om det är därifrån nutidens tokerier kan härledas?
Kan mycket väl vara. Wikipedia:

"Michael Barkun, professor of political science at Syracuse University, posits that the idea of a reptilian conspiracy originated in the fiction of Conan the Barbarian creator Robert E. Howard, in his story "The Shadow Kingdom", published in Weird Tales in August 1929.[9] This story drew on theosophical ideas of the "lost worlds" of Atlantis and Lemuria, particularly Helena Blavatsky's The Secret Doctrine written in 1888, with its reference to "'dragon-men' who once had a mighty civilization on a Lemurian continent".[10][11]

Howard's "serpent men" were described as humanoids (with human bodies and snake heads) who were able to imitate humans at will, and who lived in underground passages and used their shapechanging and mind-control abilities to infiltrate humanity.[9] Clark Ashton Smith used Howard's "serpent men" in his stories, as well as themes from H. P. Lovecraft, and he, Howard and Lovecraft together laid the basis for the Cthulhu Mythos.[12]"

 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Howard hade väl bara med ormfolk i en Kull-berättelse (den första), och inte i Conan.
PS/OT Undrar om det är därifrån nutidens tokerier kan härledas?
Howard såg väl Conan och Kull som att de bara levde i olika tidsåldrar av jorden? Jag kan inte komma ihåg om han faktiskt satt det i pränt, men till exempel pikternas berättelse sträcker sig från Valusia och Atlantis till den hyboriska åldern.

Och alla knasiga konspirationsteorier bygger på böcker, serier och filmer. Pizzagate är till exempel misstänkt lik den japanska thrillerserien Banana Fish av Akimi Yoshida, medan adrenokromkonspirationen är direkt tagen från superhjälteserien Outcasts av John Wagner och Alan Grant.
 
Top