Om man spelar i Conans värld, vilka monster slåss man mot?

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,198
Howard såg väl Conan och Kull som att de bara levde i olika tidsåldrar av jorden? Jag kan inte komma ihåg om han faktiskt satt det i pränt, men till exempel pikternas berättelse sträcker sig från Valusia och Atlantis till den hyboriska åldern.
Vilket i sin tur är vår värld - världsbygget är väldigt teosofiskt ("KNOW, oh prince, that between the years when the oceans drank Atlantis and the gleaming cities, and the years of the rise of the Sons of Aryas [...]").
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Apropå ormfolk! - Så klart Myllans Maskar/Nattens Barn är något som man slåss mot i Conans värld, i något av deras evolutionära stadier åtminstone! Frågan är vilket.

Nu har jag skrämmande dålig koll på just Kull och ormfolket där, men någonstans i Howards kronologi så dyker ju hans 'worms of the earth' upp också, som väl från början tycks vara antingen degenererade ormfolk eller hybrider mellan dem och människor - som tappar alla spår av mänsklighet längs historiens gång.
De finns ju med i Bran Mak Morn-novellen med just titeln Worms of the earth, och där har de väl knappt några mänskliga drag alls kvar - utöver att de fortfarande kan föröka sig med människor. I Children of the Night, som vad det verkar, blickar tillbaka på en tidigare era hos pikterna, så dyker ett i det stora hela mänskligt folkslag med reptilliknande drag upp, som sedermera drivs iväg och mest blir ihågkomna som monstruösa legender (just så som 'myllans maskar' målas upp i Bran Mak Morn).
Sedan gör de ju också entré i 'People of the Dark', som gör exakt samma sak som 'Children of the night'; någon får en smäll i skallen och minns att han är Conan. Fast inte Hyboriska Conan, utan keltiska Conan eller vad han nu var där, under en klart senare tidsålder, typ folkvandringstid. Som ändå så klart är precis som Conan och dyrkar Crom precis som Conan. Där slåss han mot ungefär samma reptiliska hybridfolk som i Children of the night.

Så då är som sagt frågan hur de ter sig under den hyboriska tidsåldern?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,289
Blavatsky, likt många i hennes krets, var totala bluffmakare och con artists, vars världsbygge var en del av att blåsa folk på pengar genom att påstå de hade tillgång till "evighetens visdom" och annat som fanns i det akashiska biblioteket som existerar bortom tid och rymd. Hennes världsbygge må vara fantasieggande, men också djupt problematiskt och genomrasistiskt. Med det sagt tror jag inte man är rasbiolog bara för att man gillar Conan. Men mycket av det som bygger upp den världsbild av "förr-i-världen-tiden" när Conan (och många andra mer bortglömda urfantasyhjältar) fanns är hämtat från sånt som bara är ren hittepå för att blåsa folk i bästa fall, och genuint mörkt i värsta fall.

 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,289
Ursäkta OT - jag ska ge ett relevant svar på trådstarten också.

Jag gillar jätteversioner av våra moderna djur! Allra helst jätteormar. Det känns extra Conan, men även mammutar (med rabies eller ryttare) eller grottbjörnar (dubbel så stora som våra moderna dito) och gigantiska köttätande strutsar känns fullt rimligt. Bifogar bild på (efter fossil återskapad) Titanoboa som exempel.

1700051940669.jpeg
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
... enorm sengångare med rabies.
Fradga rinner från dess käftar och dess enorma klor gräver fåror i marken när den rör sig på alla fyra emot er! Den kommer rusande mot er! Den kommer närmare och närmare! Den rusar fortfarande. Oj vad den rusar. Den är på väg. Snart är den framme. Om en stund. Den är fortfarande på väg. Snart så.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,359
Location
Helsingborg
Fradga rinner från dess käftar och dess enorma klor gräver fåror i marken när den rör sig på alla fyra emot er! Den kommer rusande mot er! Den kommer närmare och närmare! Den rusar fortfarande. Oj vad den rusar. Den är på väg. Snart är den framme. Om en stund. Den är fortfarande på väg. Snart så.
Jättesengångare var inte alls lika slöa som sina efterträdare. Ifall den var slö och med låg metabolism så var det mer som sin närmsta släkting myrsloken än de trädlevande sengångarna.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,011
Orättvist ni startade denna tråd när jag var sjuk! 😎

Här lite sköna exempel på vad man kan fajtas mot som Howardiansk hjälte!

The Cloud of Hate
"A sinister and serpentine mist nearly indistinguishable from river fog, save for the bloody red glints deep within its tendrils"

Abhoth
"A sentient pool of filth, a suppurating mass of ever-mutating flesh, a charnel jelly of living vomit"

... men nu byter jag till illustrationer, för enbart ord, och inte köttsliga svettigt ångande illustrationer är vad som behövs i en tråd som denna!

863cd6dc57d2560b251b2171ee594b7c.jpg

conan.jpg0prXmmMI_1411142020201.jpgrVrpzP9j_1710191222301gpadd.jpg
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Barbariska nordheimer! Vilda pikter! Pirater från Barachan.
Även dekadenta Stygier och förrädiska Aquilonier, men de har ju blivit svaga av civilizationen och är inte en riktig utmaning för någon med panterliknande reflexer och styrka.
Värt att nämna är att Howards pikter under Atlantis o Hyboriska eran väldigt mycket är indianer med metalvapen än verklighetens pikter.

Sedan finns det en folkgrupp, som jag inte mins vad de hette, som är i praktiken kosacker men är illustrerad (i min Conan världsbroschyr) som klassiska karibiska pirater med ridstövlar.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,006
Location
Umeå
Nja, även om flera av monsterna Conan slåss emot är unika skapelser eller bland de sista av sitt slag så är det inte heller ovanligt att de kommer i grupper (då speciellt de humanoida är ofta flera).
Tror du missuppfattar. Med unika menar jag inte att de är singulära, utan att de inte är dussinmonster som vi är vana med att de dyker upp, det finns ingen fiende som ska klubbas ner på löpande band återkommande, inga orchskallar som ska räknas. Men med det inte sagt att fiender inte kan dyka upp i grupp, hoper eller horder. Är det några fiender som återkommer om och om igen så är det ju människor.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Tror du missuppfattar. Med unika menar jag inte att de är singulära, utan att de inte är dussinmonster som vi är vana med att de dyker upp, det finns ingen fiende som ska klubbas ner på löpande band återkommande, inga orchskallar som ska räknas. Men med det inte sagt att fiender inte kan dyka upp i grupp, hoper eller horder. Är det några fiender som återkommer om och om igen så är det ju människor.
Jag skulle nog säga att jag inte missuppfattade utan du använde "unik" på fel sätt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Conan slåss mot civilisationen!

Men utöver det så har jag hittat en väldigt lång bloggpost om att spela i The Hyborian Age med Dragonbane-regler här:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,465
Conan slåss mot civilisationen!

Men utöver det så har jag hittat en väldigt lång bloggpost om att spela i The Hyborian Age med Dragonbane-regler här:
Spelstilen GMM (Gigantic Mirth & Mayhem)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Elementen har inte nämnts än, från frostjättar och stenstatyer till vattenvarelser och eldritchvarelser.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Jag kom på att jag tyckte saker för sexton år sedan:

[– – –]
Monster
Conan stöter på ett och annat vidunder under sina äventyr. Antingen överlevande bestar från en svunnen tid eller demoner och monstergudar frambesvärjda av onda trollkarlar. De är (praktisk taget) alltid unika; det finns ingen ”ras” av monster, utan vart och ett finns i blott ett (eller möjligen ett par) exemplar. Ofta är de jättelika versioner av vanliga djur, fast i besittning av någon förvriden intelligens: paddor, ödlor, ormar, bläckfiskar, fladdermöss. Andra monster är fullständigt främmande varelser, obegripliga hopkok av ögon, käftar och tentakler. Vissa kan vara en kombination av två normala varelser: en jätteorm med människoansikte, en människa med elefanthuvud (fast han var snäll, så han kanske inte räknas).

De vanligaste motståndarna är dock människor.

[– – –]

Utdrag ur ”Vid Crom!”, Fenix nummer 5, 2007.
 
Top