Om man vill skriva ett rollspel med till exempel riddarordnar som en stor del av spelet, och om man som några kommentatorer påpekade i tråden inte kan se poängen med att ha kvinnliga riddare, så kan ett sätt att väga upp en enbart manlig "klass" eller manlig uppsättning färdigheter med en lika användbar uppsättning färdigheter som enbart är tillgängliga för kvinnor. Det som är viktigt att tänka på här är att de kvinnligt kodade egenskaperna/ färdigheterna måste vara lika roliga att spela och framförallt lika användbara som de manliga.
Jag ser en större risk i det här än vad det är en lösning. Kvinnliga rollspelare får bara välja det "här". Manliga spelare får välja allt annat. Jag skrev nåt snabbt om det lite längre upp, men det här var kontentan.
Det blir ett assymmetriskt system ur aspekten att enbart vissa kön kan utnyttja vissa egenskaper/ färdigheter, så det kommer att kräva en del balansering.
en del balansering är att underdriva tror jag. Att göra klasser som är manliga respektive kvinnliga gör ju om ett patriarkalt samhälle till att varken vara matriarkalt eller patriarkalt (om det nu finns kvinnliga motsvarigheter till de manliga klasserna)