Nekromanti Om du var tvungen att välja ett rollspel...

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ponera att du var tvungen at välja ett rollspel & spela det resten av din av din rollspelskarriär... Vilket skulle det vara ?

Jag tror bestämmt att jag skulle välja DoD6 faktiskt. Just därför att det har en värld som passar in på mig. Jag blev ju som sagt ruggit fast för denna mystiska värld som finns i Trudvang.

/ Johan K, som tänker ägna sin helg åt att läsa M:UA-moduler
 

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
"Ponera att du var tvungen at välja ett rollspel & spela det resten av din av din rollspelskarriär... Vilket skulle det vara ?"

Jag skulle välja Nobilis. Jag tycker verkligen om det spelet. Nobilis är ju inte utmejslad utefter någon speciell genre utan istället ett rätt brett koncept som tillåter ett otal genrer.

Det skulle därför bli iallafall lite variation om jag var tvungen att hålla mej till det livet ut.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hear hear!

Samma här, Nobilis är det spel jag spelat som faktiskt kan erbjuda variation i sådan mängd att jag skulle kunna spela det hela livet utan att upprepa mig.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
"Ponera att du var tvungen at välja ett rollspel & spela det resten av din av din rollspelskarriär... Vilket skulle det vara ?"

Bra fråga, fruktansvärt svår att svara på.
Little Fears ligger bra till. Det är det enda rollspelet jag är "stolt" över att äga. Det enda som får mig imponerad över vad man kan göra med rollspel och goda idéer. Jag älskar Little Fears, men å andra sidan känns det jefligt svårspelat.
Feng Shui är det rollspel som jag känner att jag helst spelar. Det är ett friskt spel, med ett regelsystem jag inte behöver modifiera för att stå ut med, och dessutom snudd på actionfilm. Ett komplett lir, helt enkelt.
Beroende på var Noctum hamnar när det blir klart skulle jag kunna tänka mig att välja det. Är det ett komplett skräckspel som hjälper mig att spela vad jag vill hur jag vill med schyssta regler så är det ett självklart val. Dock har spelet inte kommit än och jag vet inte om det passar mig så bra som det verkar. Bara att hålla tummarna.

Men nej, mitt val hamnar nog på ett tyskt spel, som jag inte läst än, men jag räknar med att jag kan ponera att spelet är både tryckt och översatt när det här inträffar. Spelet heter Degenesis och finns att hämta i en 380 sidor tung PDF här. Jag har inte läst spelet av naturliga orsaker, så den uppfattning jag har är utifrån bilder och stämning. Det är ett skitigt och punkigt lir i en inte alltför avlägsen halvpostapokalyptisk framtid (det här är jag gissandes). Det finns gasmasker! Det verkar vara ett så ohyggligt skönt och välgjort spel (bilderna är helt underbara) och jag skulle verkligen vilja ha det på ett språk jag behärskar.

Jupp, Degenesis skulle jag välja.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Problemet skulle vara att du skulle vara tvungen att spela med GURPSs regler överallt. Som att ha frikort på bio men allt biografen visar är Strul med Björn Skifs.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Cat RPG. Jag har inte fått testspela det än, så jag måste kolla det innan jag slutar spela, för det är vad jag skulle göra om jag inte fick variera mig.

Erik
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Efter att ha precis fått ett ex i mina giriga händer så tror jag att Hero Quest gör precis allting jag vill att ett rollspel ska göra. Jag behöver ingenting mer.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Som kampanjfetischist vore det inget problem för mig att behålla samma system - det vore närmast en fördel.

Jag är dessutom konservativ och tycker inte om att ändra saker som fungerar bra när det gäller något så subjektivt som rollspel.

Så jag skulle fortsätta med det system jag har mina aktivaste kampanjer i just nu: D&D3.5. Dess grundfilosofi (balanserade regler och övermänskliga hjältar) passar mig utmärkt.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Degenesis

Det verkar riktigt übermaffigt och dödscoolt. Så härligt att man bara vill dö.

Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis
Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis
Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis
Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis Degenesis
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om jag bortser från SAGA, så måste det bli Call of Cthulhu, det tröttnar jag ju aldrig på... eller kanske BRP-häftet. Det räcker till det mesta. fast Warhammer FRP ligger också bra till.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Jag har inga problem med GURPS regler, då jag tycker det är ett bra spel.

Och eftersom det är ett generellt system så kan jag då välja allt från fantasy till steampunk till skräck till hård science fiction till mecha-baserade saker tilll superhjältar.

:tekopp:

/Ulfgeir
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
När juag väl blir färdig med mitt eget så skulle jag lätt ta det (det är ju så jag vill ha det).
Annars skulle jag nog kanske välja Dark Ages:Vampire eller Star Wars D6...för det finns så himskans mkt material till och världarna är stooora, vilket ger mkt utrymme för variation ändå.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
D&D

Även om jag inte gillar allt med spelet och att variation aldrig skadar, är det trots allt det spel jag gillar bäst och man kan också vara tämligen säker på att det kommer att fortsätta leva lång tid framöver.
 
G

Guest

Guest
Det är ett svårt val, antingen väljer man det man gillar mest att spela samt sl:a skulle jag välja neotech, om det ska vara kul att läsa ha snygg design samt vara kul att planera blir det nog eon 3.

Eller kanske A/State eller gurps jag vet inte.
 
Top