Nekromanti Om du var tvungen att välja ett rollspel...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Port Kad, The Rim
Traveller

Jag skulle rota fram Traveller (Classic & Mega) ur mina egna hyllor eller skaffa GURPS Traveller.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,706
Location
Värnhem, Malmö
Stormbringer, tror jag. Ett system som är tillräckligt anpassningsbart och flexibelt för att passa det mesta. Dessutom innebär ju förekomsten av Multiversum att man inte behöver begränsa sig till en spelvärld... om Corum finns som tilläggsbok bör det väl också vara tillåtet att använda Stormbringer för, säg, Jerry Cornelius värld (det vill säga vår egen, med vissa modifikationer).

Men egentligen skulle jag ju vilja spela mitt eget ännu ej färdiggjorda system, fast det kanske är fusk att säga så. Där har jag ju annars tagit med de bra bitarna från de spel som har inspirerat mig och satt ihop det till ett system anpassat för mig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Star Wars d6

Efter moget övervägande så skulle jag nog ta Star Wars d6. Förutom att det faktiskt är mer innovativt än många av dagens spel så är det också ett system som är flexibelt nog att kunna köra det mesta (se bara d6 Space och d6 Fantasy; till och med ett Stargate SG-1-rollspel var planerat). Slutligen är Star Wars det spel som har varit klart roligast att spela. Det är inte en slump att det finns fler Star Wars d6-anekdoter här på forumet från mitt tangentbord än från något annat spel.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Mutant: UA

Jag skulle välja Mutant: Undergångens arvtagare. Det tror jag är den spelvärld som jag skulle ha svårast att tröttna på, och nytt material kommer ut i en betydligt högre takt än jag hinner spela det.

/tobias
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,288
Location
Örebro
Enkelt...

...val för mig. In the Dark. Jag kan göra allt med det - utom möjligen episk fantasy då :gremwink:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Snurrar runt och

... jagar sin svans i vilda funderingar.

Ärligt talat, det är hopplöst. Jag är rätt fäst vid Eons spelsystem och kan nog tänka mig att fortsätta spela det eftersom det är så, så... hur ska uttrycka mig mångsidigt. Men då saknar jag ju genast alternativet att spela nutid och framtid helt plötsligt och det vill jag inte. Hm, svårt. Jag vill helst ha den möjligheten och jag känner inte till ett system som tillåter det, dvs ett system som jag tycker om.

Haken nummer två är ju också att jag antar att du menar att man inte heller ska tumma på världen och då är det "game over" för min del. För jag kan inte tänka mig att "bara" spela Fantasy eller Science Fiction eller Skräck eller vad du nu vill rubricera det hela med.

Alternativet är då att jag skriver färdigt mina tankar kring ett eget rollspel som då låter mig ha med alla dessa delar... men det är ju fusk förståss... eller.

I ljusets Tecken.... mmmm.... men äsch då.

Ska jag säga ett nu existerande spel så får det bli Eon... inte för att jag kan tänka mig att hålla mig i det spelet förevigt... näe, men för att det är för mig det bästa alternativet om Jag Måste Välja.... ;(
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Re: Snurrar runt och

jag håller med Lady silver wolf, om man inte får tumma på världen så är det game over för mig med, men om man får tumma på världen så skulle jag nog ta antingen EON eller Vampire the Dark Ages (revised)

Och då blir det nog Vampire the Dark Ages.. =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
DoD för tusan!

DoD - Drakar & Demoner !!!

Mitt DoD självklart. Min hemmagjorda värld (en finfin blandning av husregler och gamla hederliga DoDsystem som funkar och gillas), som alltid kan ändras och justeras så fort det behövs eller skall till något nytt, och som är just så som jag vill ha det och vad mina spelare är vana vid...! :gremgrin: DoD håller alltid, är och har alltid varit min storfavorit.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Ponera att du var tvungen at välja ett rollspel & spela det resten av din av din rollspelskarriär... Vilket skulle det vara ?
Lite fuskigt, men skulle köra ett litet hemmabygge kallat 100poängsystemt, vilket innebär i pricip systemlöshet/friform... enklare att skippa system än att lyckas välja ett :gremlaugh:
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Re: Om jag var tvungen att välja ett rollspel...

... skulle jag ta mitt eget, så pass nöjd med det är jag och spela i en tidig mytolgisk antik tid till en sen mer imperialistisk tid. Om egna inte är med i urvalet, kanske bara får ta tryckta t.ex. så blir det min inspirationskälla Forgotten Futures (i antikenmiljö förstås).
 
Top