Nekromanti Om du var en rollperson...

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Piff&Puff har rätt!

En hel del av svaren nedan listar upp "psykotisk mördare" eller variant därav som önskerollperson i genren skräck/thriller-rollspel. Om det är den rollperson dessa spelare skulle vilja vara så vill jag inte vad som rör sig i era förvridna själar!

...skrämmande tanke, men våra favoritobjekt verkar ha rätt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Ja, men...

...grejen är den att jag tror större delen av mänskligheten skulle svara så på den frågan.

Dessvärre.

Eller... hm... /images/icons/cool.gif

-Gaxar, 'nuff said
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Re: Kodknäckning

Jo, jag vet.
Förlåt att jag uttryckte mig lite otydligt (kanske).
Vad jag menade med att RSA redan är knäckt var att de flesta (i alla fall många) känner till hur man ska primtalsfaktorisera nycklarna men att det tar sån tid att de flesta aldrig orkar ge sig på de extemt stora primtalen som te.x. pentagon använder i sin kryptering (3 och 5 vore ju lite dumt att ha).

Men om du menar att hitta genvägen så kan jag säga att jag är tveksam till att det finns någon, för om det gjorde det så borde nog någon redan ha kommit på den vid det här laget med tanke på all tid som läggs ner på att krypteringen.

PGP däremot vet jag inget om, du får gärna berätta vad den krypteringen går ut på...

Och appropå rasad säkerhet...
Tack vare dagens superdatorer så är väl en RSA nyckel bara "säker" i c:a 3 månader och därefter är det dags att byta?
Denna säkerhetsmarginal som är tiden det tar för datorn att faktorisera talen kommer förmodligen att sjunka i och med snabbare datorer, så du kan ju börja med att komma på ett sätt att få snabbare datorer...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ja, men...

"...grejen är den att jag tror större delen av mänskligheten skulle svara så på den frågan.
Dessvärre."


Tror jag faktiskt inte. Om jag skulle skapa en rollperson i ett skräck/thrillerrollspel så skulle jag definitivt modellera den rollpersoner efter Clarice Starling, inte efter Hannibal Lecter. Skulle jag dessutom få möjlighet att vara den rollpersonen så skulle jag definitivt använda Clarice Starling som förebild.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kodknäckning

"Vad jag menade med att RSA redan är knäckt var att de flesta (i alla fall många) känner till hur man ska primtalsfaktorisera nycklarna men att det tar sån tid att de flesta aldrig orkar ge sig på de extemt stora primtalen som te.x. pentagon använder i sin kryptering (3 och 5 vore ju lite dumt att ha)."

Primtalsfaktorisering är skitlätt!

Tag ett givet tal n. Stega igenom alla tal m sådana att m > n/2. Försök göra en heltalsdivision n/m. Om resten är noll, använd m som n<sub>1</sub> och upprepa algoritmen på n<sub>1</sub>. När n<sub>x</sub> inte längre kan delas med m<sub>x</sub> och få resten noll, är detta en primtalsfaktor.

"Men om du menar att hitta genvägen så kan jag säga att jag är tveksam till att det finns någon, för om det gjorde det så borde nog någon redan ha kommit på den vid det här laget med tanke på all tid som läggs ner på att krypteringen."

Inte så säkert. Det finns jättemånga roliga obevisade samband som inte har knäckts än. Ett av de mer förunderliga är ett som kallades Fermats gåta. Exakt vad det gick ut på minns jag inte, men det är ett snorenkelt samband som en matematiker vid namn Fermat kom på lösningen på och antydde i marginalen på en bok att han hade funnit ett enkelt och elegant bevis på sambandet. Han skrev dock inte ner beviset där, och man har aldrig återfunnit själva beviset.

Alla försök att bevisa det därefter har antingen misslyckats eller blivit allt annat än enkla (läs: en normal doktorsavhandling i tjocklek). Det är inte riktigt den enkla och eleganta lösning som Fermat lyckades komma på.

Så det är fullt möjligt att det finns en genväg som vi inte har upptäckt än.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Blev det inte väldigt fel nu?!?

Primtalsfaktorisering är skitlätt!

Tag ett givet tal n. Stega igenom alla tal m sådana att m > n/2. Försök göra en heltalsdivision n/m. Om resten är noll, använd m som n1 och upprepa algoritmen på n1. När nx inte längre kan delas med mx och få resten noll, är detta en primtalsfaktor.


Men hallå, om m > n/2 kommer ju resten bara bli noll om m är lika med n vilket ju är rätt oanvändbart.

Ska det inte vara så här istället?

i) Stega igenom alla primtal m < sqrt(n)

ii) gör heltalsdivisionen n/m

iii) om resten är = 0, faktorisera n som m*n1 och gör samma sak på n1

repeat tills det inte går att faktorisera längre.


Mathematics for buisness and pleasure
/Bjorn
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
OM man levde i en "skräck-värld" ja

Om jag vore tvungen att leva i en "skräck-värld" ja då skulle jag vilja vara en mer eller mindre psykiskt störd mäniska ja. (Man lider mindre då tror jag.) Därmed inte sagt att jag inte hellre skulle vilja leva i nästan vilken annan (spel-)värld som helst. Även om vissa cyberpunkvärldar är rätt vidriga så kan de knappast konkurera med den vidrighet som finns i t.ex. The Beast within, cthulu eller World of Darkness.

Det är som med långvarig stridspåverkan, 98% blir galna och de 2% som inte blir galna är de som redan är galnaa från början.


/Bjorn
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Re: Kodknäckning

Äsch, jag vet inte om du läser här längre, men du gärna vill så har en kompis till mig en bok om fermats stora sats där det står en hel del om de olika lösningsförösken som gjorts, och såvitt jag vet, också det slutgiltiga beviset.
Om du vill kan jag läsa den och säga hur pass svårt eller enkelt det är.
Men om du hellre räknar själv så visst:)
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
vilken sorts rollperson skulle du vara i:

1. Ett Fantasy rollspel (eller liknande)


En Monk i D&D. Kanske för att de är de enda figurerna i någon av deras spelvärldar som jag sympatiserar med. Jag skulle dessutom vara en sån där munk som inte följer en speciell gud...

I Discworld skulle jag vara trollkarl. Det är något visst med deras livsstil (äta feta middagar varje dag och sen spendera timmar med att mixtra med Saker Människan Inte Borde Mixtra Med...

2. Ett Science fiction/Cyberpunk/action rollspel

Jag skulle definitivt vara en gatbuse i Köpenhamn-Malmö arcologin i Trinity...åka svävbräda och stöka i ruinerna efter gamla Malmö...eller möjligtvis bibliotekarie i ruinerna efter Karlskrona...

3. Ett skräck/thriller rollspel

I CoC skulle jag nog vara den där mystiska kultmedlemmen som mördar alla vittnen innan RP'erna hittar dem...ni vet, en skum typ i mörk rock som stöter in i offret, som dör några dagar senare, förgiftad av någon skojig hallucinogen...eller också skulle jag vara Död Polisman Nummer 4 i den lokala C'thulhu-kultens hemliga gömställe när rollpersonerna hittar liken efter poliserna som skulle göra razzia...

I World of Darkness skulle jag vara den sista normala människan, som alla Vampyrer och annat oknytt kämpar förgäves med att hållas ovetande om alla fem biljarder monster som i själva verket befolkar världen... : )


"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Hmmm...de där var visst bara vad jag _vill vara_...

Vad jag skulle vara:

1: En av de där hjältarna som de riktiga hjältarna hittar döda i nedre nivåerna av den onde trollkarlens torn...

2: Ganska död, med tanke på när de flesta science fiction rollspel utspelar sig. : )
Fast om en version av mig fanns i Trinity skulle han vara en av de där nördarna som samlar urgamla Team Tomorrow serietidningar (och får besök av män i svarta och grå Kostbaar kostymer...) och klagar på att "Caestus Pax skulle _aldrig_ göra så mot Kid Apollo!"

3: Hmmm...i CoC skulle jag nog vara samma sak som vad jag ville vara (jag hatar spel där allt går åt pipan hur man än gör)...fast i WoD skulle jag nog vara en Boggan, liten, rund och gillar skvaller, och dessutom har jag upplevt stunder då jag utfört teckningar som logiskt sett borde ta ett par dagar att göra klart på bara ett par timmar...prexis som en Boggan...

Fridens!

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Rivelst (Ron), Shamir (Adi) och Adleman (Len) (nt)

Tänk vad man kan lära sig genom att läsa Newsweek :)

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Fantasy: Präst för någon jordgudinna
SF/cyberpunk/action: någon miljönisse som börjat drabbas av cynism och insikten att det kanske behövs drastiska utomparlamentariska metoder.
Skräck/thriller: Biolog/upptäckresande som deltar i en expedition långt, långt, långt in i någon djungel...

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Top