Om du skulle omdesigna ett rollspel

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag skulle ta Kult;Divinity lost och implementera fler attribut för att göra det mer verklighetstroget. Jag skulle sen implementera traits som reflekterade specifika färdigheter som gav små bonusar till attributslagen.
Jag skulle sedan skapa fler händelselistor som randomiserade halvlyck och misslyck för att ge spelledaren mer idéer och mindre återupprepning.
Vid det laget så hade jag förstört allting som Kults regelsystem åstadkom, men det hade fortfarande varit riktigt nice ;) (och väldigt mycket mer komplicerat).

Edit - Jag hade även snott Neotechs träfftabell och smackat in den i Kult (Tillsammans med ett omarbetat vapenskadasystem), för att verkligen missmatcha allt till ett underbart bastardbarn). Som vi än idag spelar.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Svavelvinter med MYZ-motorn (Tales el Väsen).
Aliens med Barbarians of Lemuria.
Star Wars med Barbarians of Lemuria.
Shadowrun med Barbarians of Lemuria.
Call of Cthulhu med MYZ-motorn (Väsen).
Call of Cthulhu Pulp med Barbarians of Lemuria.
Chock med MYZ-motorn (Väsen).
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
DoD och göra till Kopparhavets hjältar. Eller, vänta nu... Det var ju redan klart...

Ok, då tar jag Mutant 2089 som jag skulle göra till en fabelcyberpunk enligt den fantastiska tråden [Mutant 2089] Muterade djur - Ett försvartal (sic)
Om du vill ge Mutant 2089 samma behandling som DoD fick i Kopparhavets Hjältar, hojta till! Det vore helt klart en kul utmaning. :)

Själv skulle jag vilja göra Chronopia, fast bra.

Eller Demon the Fallen, fast lättillgängligt. Att behöva läsa flera kapitel tung ingame-text för att ens kunna förstå spelvärlden och konceptet är inte så... bra.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag har nog nämnt det förut: Vampire med reglerna från Smallville (som är designat för relationsdrama där somliga av de inblandade har superkrafter).
Låter inte det väldigt mycket som SaKVaL?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Låter inte det väldigt mycket som SaKVaL?
Jag vet inte; har faktiskt inte läst SaKVaL, men jag har fått för mig att det inte är speciellt likt regelmotorn i Smallville. Det är möjligt att jag har fel.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
AD&D 2nd ed. En 3rd edition helt enkelt med de ändringar och tillägg jag skulle vilja ha. Slå högt på alla slag, T100 för alla färdigheter, lite mer val (som feats) för krigare. Expandera klasserna med de intressantaste kitsen som fullödiga klasser. Ge monster grundegenskaper. Illustrationer från hela TSR/WotCs historia och världar med alla bilder på nåt som händer och inte bara folk som står stilla.
Players Handbook skulle delas upp efter grader för att få plats med mer utan att bli för tjocka. Den första ska ha med alla raserna, klasserna, färdigheterna, reglerna osv från alla kampanjvärldar plus formler från de två första graderna. Players handbook II kör infon från klassgraderna 4-14 plus de relevanta formlerna och klassinfon. Players handbook III kör resten till grad 20. En eventuell 4 kör "Epic levels"/Immortals.

Sen är det bara att börja pumpa ut världar, tilläggsböcker, äventyr.

Sen skulle jag ta alla fantasyrollspel och göra dem till AD&D 3rd ed, med de ändringar som behövs för att behålla världarnas tänkta känsla oavsett om det betyder att slopa grader eller vilken helig ko som nu kan behöva offras.

Sen å en spelledarkollegas vägnar skulle jag be nån ta Infinity, ändra till ett snabbare system, och sätta en bra redaktör på texten så att det inte kan tolkas på olika sätt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,168
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vampire - Kindred of the East men med ett bra regelsystem. Kanske en hybrid av V5 och Star Wars - Edge of the Empire, tex. Spelet behöver även mindre mangaillustrationer, mer fokus på Kina och Indien snarare än Japan, och mer kärlek av någon som faktiskt behärskar asiatisk nomenklatur. En ganska gedigen rewörk är förmodligen vad som krävs.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
KULT utan AW-motorn och utan fokus på gore (inte minst vad gäller bilderna!). KULT skulle klara sig utmärkt med reglerna från Cthulhu Dark, och med mer fokus på det gnostiska än på bodyhorror skulle det äntligen bli spelet jag alltid velat att det skulle vara!
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,321
Location
Helsingborg
Vampire - Kindred of the East men med ett bra regelsystem. Kanske en hybrid av V5 och Star Wars - Edge of the Empire, tex. Spelet behöver även mindre mangaillustrationer, mer fokus på Kina och Indien snarare än Japan, och mer kärlek av någon som faktiskt behärskar asiatisk nomenklatur. En ganska gedigen rewörk är förmodligen vad som krävs.
Spelbara Devil Tigers...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Vampire - Kindred of the East men med ett bra regelsystem. Kanske en hybrid av V5 och Star Wars - Edge of the Empire, tex. Spelet behöver även mindre mangaillustrationer, mer fokus på Kina och Indien snarare än Japan, och mer kärlek av någon som faktiskt behärskar asiatisk nomenklatur. En ganska gedigen rewörk är förmodligen vad som krävs.
Ett gediget försök gjordes i den här tråden.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,929
Location
Örebro
Jag skulle ta D&D och göra om det till ett spelledarlöst spel om kärleksrelationer och drama. Plötsligt skulle hela världen spela smutsiga indiespel, eftersom alla bara spelar D&D.
Jag är så nyfiken på detta indiespel om kärleksrelationer som utspelar sig i en värld där fängelsehållor och drakar bär en central roll. Eller kanske är titeln en metafor för det tillstånd som kärleken tar sig uttryck mellan deltagarna i berättelsen?
 
Top