Om du skulle omdesigna ett rollspel

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
832
Location
Umeå, Norrland
Jag satt och försökte översätta Nephilim en gång i tiden men min franska är för dålig. Den engelska utgåvan suger ju tyvärr, BRP blev ju inte jättebra. Men hela RP skapandet med liv i olika epoker är så jävla nice
Med risk för att bli OT: Vad är de viktigaste skillnaderna mellan det franska originalet och chaosiums översättning?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,066
Location
Malmö
Med risk för att bli OT: Vad är de viktigaste skillnaderna mellan det franska originalet och chaosiums översättning?
Jag kollade på tredje utgåvan som har ett annat typ av regelsystem verkade behandla main annorlunda och fokusera mer på esoterisk och underlig magi. Men min franska suger, så jag vet inte om jag är rätt person att snacka om det. Det fanns också en massa feta franska kampanjer (det lilla jag förstod i alla fall) Chaosiums spel kändes inte färdigt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
3,064
Jag kollade på tredje utgåvan som har ett annat typ av regelsystem verkade behandla main annorlunda och fokusera mer på esoterisk och underlig magi. Men min franska suger, så jag vet inte om jag är rätt person att snacka om det. Det fanns också en massa feta franska kampanjer (det lilla jag förstod i alla fall) Chaosiums spel kändes inte färdigt.
När jag bodde i Frankrike fanns en ny utgåva som var mycket glossigare än Chaosiums utgåva och nog mycket riktigt hade ny regelmotor. Fick intrycket att det var inspirerat av WoD. Men tror originalversionerna var BRP-inspirerade (och ganska klunkiga)

Tror det snyggaste vore att köra något Svavelvinter/element inspirerat
 

Stareater

Fnord
Joined
6 Apr 2017
Messages
89
Location
Umeå
Ett nytt Nephilim (Nephilim Legende) kickstartades tydligen 2017, och återgår till BRP-motorn.
Oj. Det missade jag helt. Min franska är ganska kass också men en i min gamla spelgrupp översatte det mesta. Den största skillnaden enligt mig är angreppssätt och stämning. Världen är i stort sett densamma, men hur de framställer att spelet ska spelas är väldigt annorlunda.

Den franska utgåvan känns mer 'The ninth gate', mystisk, hemlighetsfull, mörk och full med ritualer och konspirationer. Den engelska mer som en hollywood high concept action med Nicholas Cage i huvudrollen där det flyger elbollar till höger och vänster.

De försökte fixa det med nya regelböcker till Nephilim som skulle byta ut mycket av reglerna i grundboken, men då hade de flesta redan byggt sig en uppfattning om vad det var för typ av spel.
 

cogitare

Hero
Joined
9 Mar 2005
Messages
1,704
Location
Lund
Jag satt och försökte översätta Nephilim en gång i tiden men min franska är för dålig. Den engelska utgåvan suger ju tyvärr, BRP blev ju inte jättebra. Men hela RP skapandet med liv i olika epoker är så jävla nice
Jag/vi spelade skiten ur Nephilim (brp-versionen) slutet på 90-talet/början 00-talet någon gång.

Det är en önskan för mig också att göra om det men bra. Gjorde säkert 80% av en WoD-version av det men sjösatte det aldrig. Kan inte franska så har läst exakt noll av den franska versionen. Men hade gärna haft mer kött på benen för att göra Selenim mer rättvisa om man skulle göra en egen version av spelet (kan ju alltid hitta på och det fanns lite om dem i någon modul, Serpent Moon(??)).

EDIT: Tyckte aldrig Nephilim var särskilt stridsfokuserat och hade man modulen Secret Societies fanns det så sjukt mycket material för intrigerande och använda olika obskyra hemliga sällskap. Att ha levt olika eror var ett ball koncept, skulle jag försöka göra om det själv hade jag försökt göra det till någon sorts 'lifepath'-system tror jag.

Faan, nu blev jag sugen på Nephelim... ;)

Cog.
 
Last edited:

Badmojo

Veteran
Joined
21 Sep 2011
Messages
75
Har inte ägnat Nephelim en tanke sedan 90-talet, men minns att jag fick några assnygga franska moduler eller om det var artiklar, och läste den engelska och inte ”fick ihop” det.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
438
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Som Rymdhamstern skrev så skulle även jag vilja göra något med Numenera. Spelet är lite spretigt i sin originaltappning och skulle tjäna på att få en tydlig spets. Bland annat så skulle jag vilja ha en smalare version som fokuserar på äventyrade, dungeoncrawling osv; OSR alltså, kanske med bas i Into the Odd. Jag tror också settingen skulle göra sig bra för någon form av större perspektiv a la Svavelvinter. Brädspeligt skulle det vara i alla fall.

Jag skulle också vilja korsa staden Waterdeep med Monopol för att göra spelet Landlords of Waterdeep...
 

gabrielledebourg

Queer tentakeldrottning
Joined
5 Feb 2018
Messages
322
Delta Green, men förlägga det till Kalla kriget och ta bort allt om att Delta Green föll i slutet av 60-talet. Fokusera på att få in ännu mer Kalla kriget-paranoia och väva in riktiga "konspirationer" som COINTELPRO och MK-ULTRA som passar bra in i Delta Greens nattsvarta värld.
 

Gamiel

Veteran
Joined
22 Dec 2013
Messages
58
Location
Stockholm
Ett par rollspel jag skulle vilja designa om:

DoD: Chronopia
Jag skulle nog använda mig av ett liknande regel system som 1:a DoD utgåvan när det kommer till karaktärsskapande, eftersom jag finner det snabbt och du får rollpersoner som e kompetenta, och jag skulle använda mig av minimum krav på grundegenskaper för vissa yrken - med kommentar att om en spelare vill spela det yrket men inte luckades slå fram minimumkravet för de grundegenskaperna så höj de bara till minimumkravet.

Jag skulle nog ha ett lättare system för patroner och/eller vara delar av en organisation men med förväntningarna att spelarna som skapas genom bara grundboken är hyrsvärd, frilansande problem lösare, privatdetektiver, ny inkomna äventyrare, eller liknande, med senare böcker utvecklande organisation/patron reglerna djupare.

Grundboken skulle m.e.m. ha samma presentationskapitel som klassiska Chrononpias grundbok, men jag skulle ha "hur man spelar/spelleder" omarbetad för att passa Chrononpia istället för att bara vara en kopia av 91:ans. Jag skulle också ha Krilloans mötes tabell i grundboken

Startraserna skulle jag ändra om lite: först inga alver p.g.a. att de är m.e.m. alla delar av en organisation o deras långa liv gör att de nog behöver en längre förklaring om ur man beräknar deras färdigheter, de får dyka upp i sin egen bok.

Jag skulle bland de mänskliga start folken lägga till ett par som skulle göra representationen lite bredare så vi inte bara började med standard "ospecifik kultur/utseende standard människa" och högländare, utan även hade någon grupp som var "östasiatisk" (kanske jih-punian?), och någon som var "afrikansk" - kanske en eller två människofolk till från områden som inte är "fantasy-europeiska". Även om jag gillar de människofolk som tillbehörsböckerna introducerade så tror jag inte att de är de bästa att ha i grundboken.

Jag skulle även ha halvlängdsmän och ankor bland startraserna.

Jag skulle inte ha något system där alla raser ska vara m.e.m. jämbördiga i praktiken eller att det kost extra karaktärspoäng om man vill spelen ras som är bättre än standard människan. Folk ska kunna spela vad de vill med kommentaren att vissa raser är bara bättre när det gäller vissa saker och/eller bara dåligare på vissa saker.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

DnD: Samuraj

Om jag fick bestämma så skulle jag använda vad originalet skrev om Jin-pus historia o kultur som bas men sedan lägga till att alver, dvärgar, halvlängsmän, ankor och liknande också finns där i noterbar mängd (likt resten av Altor/liknande) vilken roll de har i samhället, både i teorin o i praktiken.

Göra Jin-pus människor mindre monokulturella med inspiration av Japans etniska/kulturella minoriteter och andra asiatiska kulturer.

Troligen också ha att kejsaren är mer av spirituell ledare än en världslig sådan (vilket verkar faktiskt varit faktorn under vissa perioder av japans historia) och att Jin-pu i praktiken är flera rivaliserande riken.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag skulle ta mitt fantasyrollspel Gondica från 1998 och konstruera om det till en steampunk-setting med regelmotorn från Expert Nova.
Varför då? Davincipunk teknologin var ju kul och Gondika är det enda spel där jag har sett det göras bra.
 

entomophobiac

Åsiktsmaskin
Joined
6 Sep 2000
Messages
3,987
Delta Green, men förlägga det till Kalla kriget och ta bort allt om att Delta Green föll i slutet av 60-talet. Fokusera på att få in ännu mer Kalla kriget-paranoia och väva in riktiga "konspirationer" som COINTELPRO och MK-ULTRA som passar bra in i Delta Greens nattsvarta värld.
Jordnära som Delta Green, men stämningen från Conspiracy X, och 60-tal? Jag köper!
 

Henke

Swashbuckler
Joined
8 Mar 2009
Messages
2,409
Tja, varför inte. Eller bara Skuggspelet för Arken (attans att jag inte tänkte på det när vi spelade det). Tycker det skulle funka. Men egentligen tycker jag bara den versionen av motorn är bättre. Mer differentierade utfall, inte så många tärningar, kul erfarenherssystem.
Vi använde skuggspelet från Svavelvinter när vi spelade Pirit:DIK till MUA. Tyckte det blev rätt intressant när de gangsterfamiljerna slogs om de olika stadsdelarna (vilket också fick lite genomslag i hemmagjorda Polisgazetten-löpsedlar.
 

Brödbane

Veteran
Joined
1 Oct 2020
Messages
12
Oktoberlandet: Göra om regelmotor till något mer substansiellt än FATE, kanske inspirerat av Mutant:År Noll/Elysium samt ge världen en betydligt köttigare stomme att stå på.

Götterdämmerung/ Lex Occultum: Förenkla Riotminds struliga regelbygge och göra något mer lättillgängligt. Kanske inspirerat av Delta Green. Konceptet med Bonds känns som att det skulle kunna vara kul i ett 1700-tal där rykte och prestige är vitalt.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
438
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Top