Om du skulle omdesigna ett rollspel

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Jag är så nyfiken på detta indiespel om kärleksrelationer som utspelar sig i en värld där fängelsehållor och drakar bär en central roll. Eller kanske är titeln en metafor för det tillstånd som kärleken tar sig uttryck mellan deltagarna i berättelsen?
Alltså, det är mest tantsnusk à la 50 nyanser. En "drake" är en rik riskkapitalist, och fängelsehålorna kan du nog själv fundera ut hur de kommer in i spel …
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Titanmakterna som skuggmakter?
Tja, varför inte. Eller bara Skuggspelet för Arken (attans att jag inte tänkte på det när vi spelade det). Tycker det skulle funka. Men egentligen tycker jag bara den versionen av motorn är bättre. Mer differentierade utfall, inte så många tärningar, kul erfarenherssystem.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Ja, Svavelvinter är grymt. Har inte spelat det på länge.
Samma här. Och jag har knappt spelat det alls :(- någonsin.
Som system lider det nog en del av att vara "fast" i sin setting. Inget ont om Trakorien alls men den har onekligen ett högt ingångsvärde, så pass att jag avstått från att försöka introducera den till folk som inte läst böckerna. Jag har någon gång tänkt att jag ska bygga om det till exempelvis Old World men inte orkat ta tag i alla konverteringar som skulle behöva göras.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag skulle göra om gamla Drakar och Demoner (innan Expert), med de två monsterböckerna och en magibox så det blev riktigt enkelt och bra.

Vad som behöver fixas:
- bredare stridsfärdigheter så att en krigare kan alla vapen
- kanske korta ner färdighetslistan något
- ABS: hitta ett nytt system så att man inte är i det närmaste odödlig med 6-7-8 i ABS mot "vanliga" fiender
- ABS: hitta ett nytt system så att en skicklig krigare kan överleva utan rustning, och mot flera motståndare
Jag är övertygad om att det går, utan att göra alltför mycket våld på DoD.

En annan faktor är att strid blir väldigt olika två moståndare emellan där båda har
20% (anfall+parad)
50%
95%
Det behöver fixas i kombination med ovanstående. Kombattanter med mer än 100% måste hanteras på ett bra sätt också.

DET skulle få mig att överväga att lägga vilken retroklon av D&D som helst åt sidan!

Och OM det är vad Riotminds har gjort med sin senaste nyutgåva, så ska jag gå och köpa den. Men jag har inte fått den uppfattningen.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Samma här. Och jag har knappt spelat det alls :(- någonsin.
Som system lider det nog en del av att vara "fast" i sin setting. Inget ont om Trakorien alls men den har onekligen ett högt ingångsvärde, så pass att jag avstått från att försöka introducera den till folk som inte läst böckerna. Jag har någon gång tänkt att jag ska bygga om det till exempelvis Old World men inte orkat ta tag i alla konverteringar som skulle behöva göras.
Vi körde svavelvinter till en peaky blinders inspirerad kampanj, det dunkade toppenbra. Det krävdes till och med inte särskilt mycket omarbete.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Vi körde svavelvinter till en peaky blinders inspirerad kampanj, det dunkade toppenbra. Det krävdes till och med inte särskilt mycket omarbete.
Ok. Jag ser nog mer jobb framför mig när jag bläddrar i boken. Men sen handlar det om att jag inte känner någon annan som gillar eller ens äger spelet. Att då slänga upp det och säga "läs det här, vi moddat det till setting X" känns lite svårsålt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
- ABS: hitta ett nytt system så att man inte är i det närmaste odödlig med 6-7-8 i ABS mot "vanliga" fiender
- ABS: hitta ett nytt system så att en skicklig krigare kan överleva utan rustning, och mot flera motståndare
När vi var yngre ordnade vi husregler där man beroende på yrke kunde köpa olika skills för de HP man tjänade. En skull var att man hade så smidig kropp att man fick ett slags naturligt avdrag på skadan för att man var svår att få in fullträffar på. En annan skull hette något i stil med "Rustningslucka" och gjorde så att man kunde hitta en lucka i motståndarens rustning och därmed kringgå abs'en (bra för ex. tjuvar vars klena domnar annars slutar att alls göra verkan om äventyren blir för episka). Känns som att detta kanske är lite i stil med vad du efterfrågar?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Känns som att detta kanske är lite i stil med vad du efterfrågar?
Precis. HP=Hjältepoäng? Kanske letar jag efter något mer "vardagligt". Så att en någorlunda kompetents stråtrövare med kortsvärd har en chans mot en otränad riddare med ABS 6-7. Det ska liksom inte behövas hjältepoäng för att balansera stridsreglerna.

Det är också så i DoD att om man har typ 2H-yxa eller 2H-svärd, ja då skär man igenom alla rustningar som om de inte fanns.
Jag vill nog helt enkelt att betydelsen av rustningar och vapen ska bli mindre, och kämpens kompetens bli större.

Jag tycker även att magisystemet behöver göras lite mer flexibelt för magiker som vill lära sig nya besvärjelser.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Precis. HP=Hjältepoäng? Kanske letar jag efter något mer "vardagligt". Så att en någorlunda kompetents stråtrövare med kortsvärd har en chans mot en otränad riddare med ABS 6-7. Det ska liksom inte behövas hjältepoäng för att balansera stridsreglerna.

Det är också så i DoD att om man har typ 2H-yxa eller 2H-svärd, ja då skär man igenom alla rustningar som om de inte fanns.
Jag vill nog helt enkelt att betydelsen av rustningar och vapen ska bli mindre, och kämpens kompetens bli större.

Jag tycker även att magisystemet behöver göras lite mer flexibelt för magiker som vill lära sig nya besvärjelser.
Precis, menade hjältepoäng med HP. Ah, men det går nog att göra om lite, kanske göra det till en färdighet istället för en förmåga man måste köpa? 🙂

Håller med om magisystemet. Det är även ganska dyrt att köpa besvärjelser vill jag minnas. Har för mig att en spelare i min grupp brukade köpa en attackbesvärjelse och en skyddsbesvärjelse (tror han kunde göra så magikerns hus blev stål) så att han blev en slags trollkarls-tank som typ bara mejade ner fiender. Effektivt absolut, men kanske inte så stämningsfullt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det är även ganska dyrt att köpa besvärjelser vill jag minnas.
Ja, hela DoD präglas ju av att man förblir ganska mycket det är man är från början. Kan man inte rida eller simma alls, så kan man liksom glömma att blir bra på det. Och det är kanske rimligt när det gäller rida och simma.

När det gäller vapen blir de ju absurt att en stråtrövare är kompentent med kortsvärd, men ett bredsvärd eller en trästav... inte alls.
Riddare hade alltid en dolk i verkligheten, för att kunna avgöra striden med ett hugg i ljumsken när båda låg på marken (rätta mig om jag har fel)... sällan Riddare satsar på dolk: det blir Slagsvärd, Sköld och Långbåge. Punkt.

Vad som är realistiskt när det gäller Trollkarlar är ju en kvasi-diskussion. Men "hittar" man en ny besvärjelse som man vill lära sig... det är ett evighetsprojekt.

Jag vet att det fanns spelgrupper som hittade väldigt mycket guld, och sedan ägnade ÅR mellan äventyren åt målmedveten träning med lärare. Jag tycker att man tappar kontinuiteten i kampanjen på det sättet. Om man väsentligen pensionerar sig efter varje äventyr.

Men jag tycker: problemet är inte att det tar lång tid att lära sig helt nya saker. Problemet är att man är extremt inkompetent på "nästan samma sak som man redan kan", och att det tar extremt lång tid att lära sig något man nästan redan kan.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Det finns mycket jag gillar med Svärdets sång. Regelmotorn är dock inte någon favorit för mig och andra in min bekantskapskrets skulle användare klart hårdare ord än så. Jag skulle därför göra en andra utgåva av Svärdets sång med en regelmotor som inte skapar en känsla av att slå mängder med tärningar helt i onödan, och som håller för längre kampanjer. Att konvertera min egen regelmotor från Världsrymdens vagabonder till fantasy vore intressant, så kanske skulle jag försöka med det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Mer allvarligt skulle jag kunna tänka mig att försöka göra något bra av Fiasco. Jag tycker att det har potential, det finns en massa bra där, men det lyckas inte riktigt leverera på det löftet och slutar som ett ganska mediokert spel som ger helt okej omgångar, men som är svårt att få något riktigt bra ur. Framförallt skulle jag göra om prep-systemet, som ger en massa bös som inte är användbart. Det var ett tag sedan jag spelade det, men jag vill minnas att jag ogillar epilog-systemet, också. Biten med "välj hur din scen börjar eller välj hur den slutar" är bra, och tilt-biten funkar, har jag för mig, men kan nog behöva tweakas lite (vill minnas att den kunde kännas lite krystad eller irrelevant). Jag skulle nog låna lite grejer från Archipelago II.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Jag är kluven det finns två projekt jag skulle vilja göra.

1. Ta rollspelet good society och göra en variant av det som är lite mer som ett "traditionellt" rollspel så jag kan locka fler att vilja spela det. Kanske med lite alternativa settings. Det är mitt favoritspel för stunden, men det har vissa brister när man spelar med de som är allt för van vid "traditionella" rollspel.

2. Jag skulle ta och göra om ett av mina favoritrollspelskoncept, Nephilim, som tyvärr blev totalt bastardiserat i den engelska utgåvan. Ta det bästa ur de franska utgåvorna av spelet och göra en bättre svensk variant där man spelar i olika tidsåldrar. Göra upplägget mindre stridsorienterat, mer ockult, mer konspiratoriskt och med mer fokus på problematiken med att återfödas igen efter 100 eller 1000 år.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,419
Location
Malmö
2. Jag skulle ta och göra om ett av mina favoritrollspelskoncept, Nephilim, som tyvärr blev totalt bastardiserat i den engelska utgåvan. Ta det bästa ur de franska utgåvorna av spelet och göra en bättre svensk variant där man spelar i olika tidsåldrar. Göra upplägget mindre stridsorienterat, mer ockult, mer konspiratoriskt och med mer fokus på problematiken med att återfödas igen efter 100 eller 1000 år.
Jag satt och försökte översätta Nephilim en gång i tiden men min franska är för dålig. Den engelska utgåvan suger ju tyvärr, BRP blev ju inte jättebra. Men hela RP skapandet med liv i olika epoker är så jävla nice
 
Top