Om du gjorde Drakar och Demoner...

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
En annan cool grej att göra vore ju att söka upp Roger Undhangen och ge honom en riktigt stor summa pengar för att skriva tredje delen i Ärans Väg. Har alltid varit nyfiken på hur han planerade avsluta sin äventyrstrilogi.
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
Lemur;n345958 said:
Jag skulle byta ut BRP mot d20!
Jat tycker inte att det är en helkass idé. Man blir så förbannat trött på att förklara för fok "nej det är inte en svensk översättning, regelmekaniskt är dem helt olika och Drakar och Demoner är mycket mer low fantasy, den ena bygger på..." jag känner mig som värsta rövhatten varje gång.Tänk om verkligheten överensstämde med alla icke rollspelares uppfattning? Vi får byta ut halflings mot ankor förstås men resten behåller vi som det är, fast översatt till svenska med DoD-termer som SL, KP, SR osv.

Jag hade typ tyckt det var lite coolt.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Som Mekanurg sa så finns det redan många nuvarande svenska rollspel som fyller klassiska DoD:s roll, så därför (och ren nostalgi från min sida) jag skulle basera min version av DoD på Chronopia utgåvan när det kommer till världen.

Jag skulle nog använda mig av ett liknande system som 1:a utgåvan när det kommer till karaktärsskapande, eftersom jag finner det snabbt och du får rollpersoner som e kompetenta, och jag skulle använda mig av minimum krav på grundegenskaper för vissa yrken - med kommentar att om en spelare vill spela det yrket men inte luckades slå fram minimumkravet för de grundegenskaperna så höj de bara till minimumkravet.

Jag skulle nog ha ett lättare system för patroner och/eller vara delar av en organisation men med förväntningarna att spelarna som skapas genom bara grundboken är hyrsvärd, frilansande problem lösare, privatdetektiver, ny inkomna äventyrare, eller liknande, med senare böcker utvecklande organisation/patron reglerna djupare.

Grundboken skulle m.e.m. ha samma presentationskapitel som klassiska Chrononpias grundbok, men jag skulle ha "hur man spelar/spelleder" omarbetad för att passa Chrononpia istället för att bara vara en kopia av 91:ans. Jag skulle också ha Krilloans mötes tabell i grundboken

Startraserna skulle jag ändra om lite: först inga alver p.g.a. att de är m.e.m. alla delar av en organisation o deras långa liv gör att de nog behöver en längre förklaring om ur man beräknar deras färdigheter, de får dyka upp i sin egen bok.

Jag skulle bland de mänskliga start folken lägga till ett par som skulle göra representationen lite bredare så vi inte bara började med standard "ospecifik kultur/utseende standard människa" och högländare, utan även hade någon grupp som var "östasiatisk" (kanske jih-punian?), och någon som var "afrikansk" - kanske en eller två människofolk till från områden som inte är "fantasy-europeiska". Även om jag gillar de människofolk som tillbehörsböckerna introducerade så tror jag inte att de är de bästa att ha i grundboken.

Jag skulle även ha halvlängdsmän och ankor bland startraserna.

Jag skulle inte ha något system där alla raser ska vara m.e.m. jämbördiga i praktiken eller att det kost extra karaktärspoäng om man vill spelen ras som är bättre än standard människan. Folk ska kunna spela vad de vill med kommentaren att vissa raser är bara bättre när det gäller vissa saker och/eller bara dåliga på vissa saker.
 

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Jag skulle ta dod 84, slopa motståndstabellen, införa pendragonslag och traumatröskel, rätta stavfel samt andra oklarheter (tex köpmän kan inte värdesätta)samt ta bort att parering och anfall är olika färdigheter.

Sedan skulle jag sattsa på mkt äventyr
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Målgrupp och designfilosofi: Back to basics. Det ska tilltala både DoD-purister och nostalgiker, likväl som nybörjare. Det är jag övertygad går att göra.

Regler: En lite slipad på version av DoD2. T100. Kanske lite mer strömlinjeformat system. Stöka om lite bland färdigheter och i magisystemet och så men annars nära på som det är.

Setting: Ingen övergripande. Ett rejält kapitel om världsbyggande. Jag skulle dock slänga med lite platser som Byn X, Skogen Y och Träsket Z men de skulle alla vara lösryckta och gjorda för att Spelledare ska kunna förlägga dem i sin egen värld där de passar.

Format och distribution:
Box. Allt annat vore fel. Boxen ska vara så hög att kommande äventyr och liknande, som naturligtvis ska vara av passande format, ska få plats i boxen. Och som omslagsillustration skulle jag låta låta någon som Tapia, Bonner eller liknande göra en nytolkning, eller en "cover" om ni så vill, på första utgåvans framsida.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Behåll en modifierad version av det gamla regelsystemet (jag orkar inte lära mig nåt nytt)!

Inga ankor!!!

Skriv om och ge ut allt bra material på nytt!

Behåll nån slags förbättrad version av Ereb Altor

Behåll Elric!
 
Top