Om du gjorde Drakar och Demoner...

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,192
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle vara i en knepig sits om jag hade den licensen, eftersom marknaden för nostalgiska fantasyrollspel i Sverige (och utomlands) redan är extremt ärkebloatad. Jag tror inte ett smack på att ge ut fler spel på det temat, ens om de heter Drakar och Demoner. Så jag skulle behöva göra något annat med licensen, jag vet inte exakt vad, men förmodligen något som hade fått alla nostalgiker att sätta konventskaffet i vrångstrupen.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Jag skulle göra så här (och lugnt strunta i om det finns marknad eller inte :) )

- Världen och allt fluff direkt från Kopparhavets Hjältar

- Elric på omslaget, inuti bilder av Tapia

- Regelmotorn skulle vara min egen "Svärdets Sång T20" som jag just grävde fram och konstaterade i allmän anspråkslöshet vara perfekt ( ;) ) Den innehåller allt bra från alla bra spel - Utmaningar, pendragonslag och exceptionella slag från HT, färdighetslista, monster och talanger från SS, 1T20 från EDD, magi från DoD osv.

- Efter en enkel regelbok skulle det strömma på med kampanjer som alla innehåller lite världsfluff och lite regler, a la MUA-kampanjen men i kvadrat.

- Sen på den sjunde dagen skulle jag vila ;)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag postade ju tidigare vad jag skulle göra med licensen om jag tänkte på målgruppen. Om jag skulle spela det själv skulle det se ut såhär:

Drakar och Demoner använder nu AD&D 2nd editions regler med färdighetssystemet och alltid rulla högt är bra från 3E. Världarna skulle dundra ut med maffiga boxar. De bortglömda rikena, Mörk sol, Planskap, Gråhök, Draklans, Jakandors öar, Ödlornas råd, Formeljammare, Korpvind, Arvsrätt, Mystara med flera.
Och sen skulle jag genast överrumpla spelarna med en hög alternativa yrken och regler i en linje med Kompletta handböcker för varje yrke och art/ras.
Illustrationerna skulle dra från TSR, WOTC och en hög med svenska tecknare och målare. Färg och svartvita bilder, och allt som inte är boxar samlat i hårdinbundna böcker med främsta designinspiration AD&D 1st edition.

Och det bara första året. Sen skulle jag få byta identitet och flytta utomlands, men det skulle vara värt det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Jag tror att en intressantare fråga hade varit "varför vill du göra ett nytt DoD?"

Att vi alla har olika preferenser när det gäller setting, system, artwork etc vet vi redan, men varför skulle man ägna 1 år eller så av sitt liv för att faktiskt göra det? I mitt fall ser jag det som en kulturgärning. Jag bryr mig egentligen inte om alla andra spel. Jag vill att Zorakin, Krun och inte minst Kopparhavet ska leva vidare. Jag vill inte att dessa fantastiska platser ska blekas av våra minnen. Jag vill att de ska återuppstå! Jag vill inte skapa det perfekta spelet, eller det tidlösa spelet eller det fullständigt nyskapande spelet. Jag vill skapa spelet som gör detta tillgängligt igen.

Jag bryr mig alltså inte det minsta om marknadsandelar, målgrupp, vilka andra spel som dyker upp samtidigt m.m. Jag vill återta min fantasi! :)

#reclaimmyfantasy
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
Måns;n345883 said:
Jag tror att en intressantare fråga hade varit "varför vill du göra ett nytt DoD?"


Jag kan svara på den. För att bevara den svenska rollspelroduktionen (som ändå måste anses världsunik), för att försäkra återväxten av nya spelare och stoppa D&D från att bli totalt dominerande i Sverige som det blivit i resten av världen. Att skapa ett spel som ger all den härliga fantasyspelkännslan men där reglerna inte står i vägen för berättelsen, där spelare blir skapare istället för konsumenter och där skrattet kan öppna fantasin så att nya världar kan ta form.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Port Kad, The Rim
hakanlo;n345869 said:
Strunt i det urvattnade DoD och kör!
Jag undrar om Sverige faktiskt behöver ytterligare ett gladfantasyrollspel när följande sju redan finns på marknaden: Sagospelet Äventyr, Fantasy!, Hjältarnas Tid, Kopparhavets Hjältar, Svart & Svartkonst, Dunder och Drakar, DOD2016. :wink:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Mekanurg;n345895 said:
Jag undrar om Sverige faktiskt behöver ytterligare ett gladfantasyrollspel när följande sju redan finns på marknaden: Sagospelet Äventyr, Fantasy!, Hjältarnas Tid, Kopparhavets Hjältar, Svart & Svartkonst, Dunder och Drakar, DOD2016. :wink:
Så någon [URL=https://www.rollspel.nu/threads/68771
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag har ju absolut ingen relation alls till DoD – jag tror jag spelat '91:an ett tillfälle och Trudvang ett tillfälle and that's it. Men om licensen skulle landa i mitt knä ändå, så funderar jag spontant på:

- Prata med många som gillat spelet och skapa mig en uppfattning om vad folk kommer ihåg av regelsystemet. Det flest personer kommer ihåg skulle jag betrakta som regelkärnan. Och egentligen det kompletta systemet. Jag skulle såklart, eftersom jag är jag, hålla systemet extremt enkelt. Skulle jag gissa idag: t20, grundegenskaper, färdigheter, handlingar per stridsrunda, vapenskador, KP. Jag skulle lägga in lite varsam modernisering – Pendragonslag kanske, och stridszoner. Jag har inte kollat in Expert Nova ännu, antagligen skulle jag passa på att göra det.

- Jag skulle läsa alla gamla DoD-äventyr jag kunde komma över, och försöka hitta mönster i dem. Sedan kodifiera dessa mönster till en serie äventyrgeneratorer (inte nödvändigtvis datoriserade, mer som SL-mekanik). Även här kanske jag skulle modernisera lite, se om något jag lärt mig av att bygga såna här generatorer till andra kategorier av spel skulle kunna användas. Jag tror att min teknik för att generera nodstrukturer skulle komma väl till pass här, till exempel, oavsett om man ska generera utforskningsäventyr/pointcrawl eller om man ska generera övergripande äventyrsstruktur.

- Jag skulle försöka konstruera en basic mekanism för att skapa fantasyvärldar som går att äventyra och kampanja i, enligt samma principer.

- Sedan skulle jag anlita folk för att skriva en Ereb Altor-modul och en Chronopia-modul och kanske också en Trudvang-modul. Göra lite som Modiphius gjorde med tredje utgåvan av Mutant Chronicles; ta allt det gamla och samla det på ett och samma ställe, se ifall man kan stoppa in lite nytt och varsamt justera det gamla på ett sätt som knappt märks. Målet är att gestalta de här kampanjvärldarna på ett sätt som matchar folks positiva minnen av dem snarare än den bokstavliga texten.


Så typ nåt sånt. Jag tror inte att jag skulle vara så engagerad i projektet som det antagligen förtjänar, så sannolikt skulle jag försöka få andra att göra så mycket som möjligt. Men under förutsättningen att licensen hamnar hos mig så känner jag väl att jag inte bara skulle kunna sitta på den.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,443
Location
Stockholm
gorillotaur;n345902 said:
Jag skulle gjort en regellös setting utan spelvärld.
Okej, det här skickades lite i förtid.

Men vad jag tänker är ett regellös setting, men settingen är mest fokad på olika lösa företeelser, mysterier, varelser, personer, platser, legender och händelser. Ej några länder, ingen karta, ingen befolkningsmängd eller sånna grejer.

Saker kan tas från alla versioner av DoD. Karkioner vs Onaqui. Magikers aversion mot järn. Alviska stridstuppar. Den svarta solen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
gorillotaur;n345903 said:
Okej, det här skickades lite i förtid.

Men vad jag tänker är ett regellös setting, men settingen är mest fokad på olika lösa företeelser, mysterier, varelser, personer, platser, legender och händelser. Ej några länder, ingen karta, ingen befolkningsmängd eller sånna grejer.

Saker kan tas från alla versioner av DoD. Karkioner vs Onaqui. Magikers aversion mot järn. Alviska stridstuppar. Den svarta solen.
Har gått i tankarna att göra detta med min Chronopia-kopia.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Mekanurg;n345895 said:
Jag undrar om Sverige faktiskt behöver ytterligare ett gladfantasyrollspel när följande sju redan finns på marknaden: Sagospelet Äventyr, Fantasy!, Hjältarnas Tid, Kopparhavets Hjältar, Svart & Svartkonst, Dunder och Drakar, DOD2016. :wink:
Asså...

Det där är ju inget! Kolla in den här listan på OSR-spel!

tl;dr: Det är 607st, mestadels fantasy... :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Jag skulle släppa reglerna fria, och skapa en "kompatibilietets-licens" så att vem som helst skulle kunna göra Drakar och Demoner-prylar.

Jag skulle också göra en grundbok, en monsterbok och en äventyrsbok, och sen fick det vara bra så.

/Magnus
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Jag skulle byta ut BRP mot d20!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Det är inte var dag man har chansen att reta gallfeber på ett helt community med så enkla medel.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Lemur;n345958 said:
Jag skulle byta ut BRP mot d20!
Det vore ju en mästerlig trollning. Efter trettio år av försök att förklara att Drakar och Demoner inte är Dungeons and Dragons... ;)
 
Top