Om du gjorde Drakar och Demoner...

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
Du har full makt över Sveriges främsta rollspelslisens. Lika synonym med rollspel som D&D är på andra sidan Atlanten. Hur skulle du göra?

Jag skulle:

Målgrupp och designfilosofi: Ett gatewayrollspel för de som lyssnat på critical role och rollspelklubben. Inte ett nybörjarspel men ett spel där grunderna är lätt att förstå. Ett stort mått humor, mycket fummeltabeller.

Regler: T20 BRP (à la Pendragon). Klassiska drakar är ju T100 men T20 är bättre av flera själ 1. Enklare beräkningar vid karaktärsskapande 2. Det känns igen från D&D. 3. T20:an är en slags symbol för rollspel. Magisystemet vet jag inte riktigt hur jag skulle göra. Jag vill i alla fall ha lite mer low fantasy där bara magikerna kan trolla och en helgalen snedtändningstabell. Karaktärsskapande ska kunna göras helt och hållet genom tabeller för att sänka tröskeln för att vara med.

Setting: Ingen. Jag vill istället ha en bok där SL instrueras i hur de kan skapa sin egen värld. 1. Då slipper SL plugga in fakta om en värld. 2. Världsbyggande är kul.

Format och distribution: Här är jag åter kluven. En klassisk DoD box med det klassiska omslaget hade känts bra men målgruppen är den här gången något äldre så två eller tre hårdpärmsböcker kanske hade känts bättre?
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
Marknadsföring: Om DDR var marknadsfört mot 70/80 talister som nostalgiknark skulle jag vilja att mitt DoD riktade sig mer till tonåringar. Isak Jansson ska få skriva introduktionsscenariot så att vi får lite automatisk promo via rollspelklubben. Förhoppningen är också att Critical Role fans som kommer in på SF-bok och frågar efter D&D ska få svaret. "Den står här borta men har du kollat in den svenska varianten? Den är lite lättare att läsa sig och (enligt mig) bättre"
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Målgrupp och designfilosofi: Ett spel för de som växt upp med DoD men som av olika orsaker inte längre spelar det. Främst för att materialet, sammantaget, spretar åt olika håll, att reglerna är lite knackiga och inte minst att spelet legat i dvala sedan 1994 (det är alltså 16 år sedan!). Nej, jag räknar inte Chronopia eller Trudvang. Inte för att jag har något emot dem men det är inte det DoD som jag älskar.

Regler: De ska smidas av Järn (Se Hjältarnas Tid)

Setting: Grejen med DoD var alltid miljön och äventyren. Precis som gänget bakom Neotech har uppdaterat cyberpunken behöver även den svenska fantasyn en ansiktslyftning. Inte helt lätt då DoD på sina håll var både extremt välskrivet och nyskapande på ett sätt som håller än idag. Men dessvärre fanns det även en hög med trötta troper som inte känns så fräscha 2020. Så en ny värld som bygger vidare på det gamla.

Format och distribution: En bok med allt som behövs. Regler, äventyr, setting, SL-tips... I behändigt format gärna med en blinkning åt målgruppen.

Hmmm... Känns som att jag redan har gjort detta... ;)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Målgrupp: De som spelade DoD på 80- eller 90-talet, och deras barn som har hört talas om det.

Designmål: Det ska gå att använda gamla äventyr med inga eller minimala ändringar.

Regler: Det ska finnas grundegenskaper, inte för att de är nödvändiga, utan för att det inte är DoD utan dem. De vanliga raserna och yrkena finns att välja mellan. Man köper inte FV utan får X färdigheter till 50+2*grundegenskap och Y färdigheter till 30+2*grundegenskap baserat på sitt yrke (och eventuellt på sin ras för att tillföra något nytt). Färdighetslistan är ungefär lika lång/kort som i grundreglerna från 80-talet. Man slår T100 för att se om man lyckas. Det jag skulle ändra är stridsreglerna, så att det finns fler val att göra än att välja vilken av orcherna man anfaller.

Setting: Ingen värld, bara äventyrsplatser. Hur det gick till när rollpersonerna färdades från den förra äventyrsplatsen till den nya är inte intressant. (Naturligtvis kan en äventyrsplats vara ett land också, men vi behöver inte bekymra oss om hur långt det är mellan Dimön och Döda skogen.)

Format: En box, med Elric på framsidan, och en eller två böcker plus ett äventyr. Reglerna är absolut inte längre än 100 sidor.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Inte Elric en gång till! Det är ungefär det enda jag har en stark åsikt om... Jag är mer än trött på dess totalt överanvända bilder.

Låt någon av de utmärkta nutida konstnärerna inom rollspelsscenen göra bilden. Och Niklas Wistedt skall göra kartorna.
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
McKatla;n345806 said:
Inte Elric en gång till! Det är ungefär det enda jag har en stark åsikt om... Jag är mer än trött på dess totalt överanvända bilder.

Låt någon av de utmärkta nutida konstnärerna inom rollspelsscenen göra bilden. Och Niklas Wistedt skall göra kartorna.
Väl talat, jag hade föredragit någon nutida konstnär som gör en mer eller mindre vag homage till Elric. Det bästa av två världar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Jag hade gjort nyutgåvor på de gamla grejerna. Skulle vara härligt att få Marsklandet, Kandra, Döda skogen, Rösten från forntiden, monsterboken etc. i nya fräscha exemplar som inte är helt sönderbläddrade :) Jag skulle inte vara så intresserad av att göra nytt, ny värld nya regler etc. Det verkar redan finnas så många bra fantasyrollspel i Sverige, och Kopparhavets Hjältar verkar bli ett suveränt "nygammalt" Drakar och Demoner. Bättre då att köra 100% nostalgi. Kanske att man skulle slå ihop några böcker, typ alla äventyrstrilogier till en bok, alla monsterböcker till en bok och alla handböcker till en bok.
 
Joined
20 Aug 2018
Messages
57
Rymdskeppet;n345797 said:
Marknadsföring: Om DDR var marknadsfört mot 70/80 talister som nostalgiknark skulle jag vilja att mitt DoD riktade sig mer till tonåringar. Isak Jansson ska få skriva introduktionsscenariot så att vi får lite automatisk promo via rollspelklubben. Förhoppningen är också att Critical Role fans som kommer in på SF-bok och frågar efter D&D ska få svaret. "Den står här borta men har du kollat in den svenska varianten? Den är lite lättare att läsa sig och (enligt mig) bättre"
Ja, låt DoD lämna nostalgiträsket och använd varumärket för att minska tröskeln för nya spelare! Vill lägga till att det inte borde vara dyrt, 200kr om det är en bok, max 400-500 om det är en box med tärningar, formulär och annat trevligt. DoD6 var det första rollspelet jag köpte som 14 åring för sisådär 10 år sedan och anledningen att jag köpte just det spelet var att det hette Drakar och Demoner och att det kostade 200kr. Att det använde ett flertal av alla de roliga tärningarna som man hört talas om var också ett plus.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
1 - Ta en låda Hjältarnas Tid.
2 - Byt logga på lådans framsida.
3 - Släpp i handeln och raka in profit.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Makt!

Drakar och Demoner 2020 kommer i en låda lite större än en a5. Den har ett häfte för rollpersoner, ett för regler och spelledande, ett introäventyr, ett tärningsset och två dubbelsidiga kartor. Två av kartorna används i det introäventyret, och de andra är ett rutnät på ena sidan, och en karta som visar landområdet kring där introäventyret utspelar sig med namn som lockar till utforskning.
Boxen är grön men den här gången är det ett äventyrargäng i segergest med en cool ruin i bakgrunden. Den är så pass väl skriven att en fullständig nybörjare kan börja spela utifrån den, och reglerna så pass att DoDveteraner knappt ska behöva titta i regelboken utan spela äventyren när de gjort sina rollpersoner. Boxens böckers mål är att en nybörjare ska kunna göra enkla äventyr.

Jag har lastat upp med alla de skribenter och illustratörer från spelets historia som vill vara med igen. Alla produkter är färg rakt igenom. Jag är inte rädd för att kannibalisera mina egna produkter så det första kvartalet släpps Ereb Altor en grundbox och Chronopia och Trudvang varsin grundbok, alla med ett introäventyr anpassat till respektive miljö i sig.

Andra kvartalet får varje värld en äventyrssamling och en monsterbok med monster till alla världarna.

Tredje kvartalet får världarna varsin bok som expanderar några av länderna eller områdena i dem, och de har alla ett äventyr i sig som utspelar sig i de beskrivna miljöerna. Till det kommer Sinkadus som är en bokserie med blandat innehåll. Äventyr, nya arter, yrken, magier, alternativa regler och liknande.

Fjärde kvartalet släpper en kampanj till varje värld och den andra Sinkadusen som bland annat introducerar De grå hallarna.

Inför andra året tittar vi på vad folk gillar och vad de köper. En målsättning är att det ska komma ut äventyr tillräckligt ofta så en upptagen spelledare ändå ska kunna köra en gång i veckan utan att behöva göra eget. En annan är att oavsett försäljningssiffror, ha material till alla världarna varje år. Vi försöker ha så bred distribution som möjligt och gott om videor som visar och förklarar.

Vi tror att om en två-tre år så släpper vi en Drakar och Demoner Expert som samlar de vettiga reglerna och spelledartipsen från Sinkadus i en box.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Ge rättigheterna till Fandrake och låt de trycka upp gröna boxen. Inga ändringar. Bara nytryck
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
pingas;n345834 said:
Ge rättigheterna till Fandrake och låt de trycka upp gröna boxen. Inga ändringar. Bara nytryck
Skulle möjligen funka för oss som var med då det begav sig, men inte för nyrekrytering. Visst, layouten var bra för sin tid, en del bilder likaså, men tiden har sprungit ifrån DoD. Många klagar på DoD Retro, men oavsett resultat så tänkte de rätt när de ville uppdatera paketet till vår tid.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Jag skulle använda Expert Nova som avstamp och skapa spelet Expert Fantasy. Smidigare än EDD och med mindre regelmassa.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Hmmm...

För mig är DoD det här:

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"2584","width":"2021","src":"https:\/\/www.piruett.se\/blogg\/wp-content\/uploads\/2015\/01\/trudvanka-v2-300pi_deztkp.jpg"}[/IMG2]

Typ Kalle Anka, fast skriven för vuxna (eller kanske snarare tonåringar). Och det är så jag hade velat försöka göra det. Typ som Arne Anka var, fast istället för att fokusera på det socialrealistiska fokusera på äventyren.

T20 BRP, för det är vad DoD är för mig. Jag skulle kanske inte kalla det ett nybörjarspel, men det kommer vara nybörjarvänligt ("vad är rollspel", ett kort spelexempel, samt ett kort soloäventyrsscenario att värma upp med). Sen gillar jag inte allt för invecklade regler i alla fall, så det går lite hand i hand =)

Defnitivt grundegenskaper, men jag hade försökt göra grundegenskaperna viktiga under spel. Jag vill helst undvika pendragonslag, men något behöver göras för att plocka bort pingpongen lite. Men om det inte dyker upp någon bättre lösning är det pendragonslag det får bli.

Ny artwork, inklusive ett nytt unikt omslag. Ja, det gamla Elrik-omslaget är starkt förknippat med DoD för mig, men det har aldrig passat med innehållet. Och då har jag hellre kvar innehållet. Men jag skulle nog vilja ha ett omslag som påminner lite om det gamla på något sätt. Typ så att vid en snabb titt skulle man kunna förväxla de två. Vet inte riktigt hur det skulle funka.

Ingen specifik setting, men kanske lite stöd för att hitta på en egen. Däremot ett schysst urval med äventyrsplatser man kan plocka och knåpa ihop. En del av dessa kommer kanske vara lite större och skulle kunna fungera som begränsade kampanjsettings. I synnerhet om de kompleteras med mer äventyr och lite egetfiffel. Men bra för de som inte vill behöva hitta på allt själva.

Jag skulle nog ha lite mer fokus på olika djurfolk; ankor (så klart), hundfolk, kattfolk, men även saker som minotauerer. Människor, alver, dvärgar och havlingar finns fortfarande där också. Jag tror tanken är att i princip alla djur kan förekomma, men regelboken fokuserar på några få. Ytterligare djurfolk kommers en släppas som del av äventyr allt eftersom de blir relevanta (men systemet bör vara tillräcklitg lättmeckat för att hugade spelare och SL:ar kan knåpa ihop egna regler allt efter behov om de inte finns tillgängliga).

Jag skulle försöka ha en väldigt levande produktlinje, där äventyr släpps regelbundet. Alla äventyr tänker jag skulle vara "tematiserade" efter vissa utvalda, större äventyrsplatser, men samtidigt fristående nog så du kan stoppa in dem i helt egenskapade spelvärldar.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,231
Vad skulle jag göra? Jag skulle vilja ha kakan och äta den också.

Först skulle jag göra ett nytt och lättillgängligt BRP-regelsystem: fortfarande tydligt fött ur gamla DoD men väldigt moderniserat. Anamma ungefär vad Chaosium gjorde med Call of Cthulhu 7th Edition (inte alls ha samma uppbyggnad, men samma filosofi, med gammalt möter nytt), med ett system som ska vara snabbt och lättillgängligt och just kunna nå nya personer som kommer in i rollspel via Critical Role. Fokus ska ligga på färgstarka karaktärer och berättelsefokuserade äventyr. Tänker mig en startbox, något introäventyr och lite kort om världen. Systemet ska samtidigt vara kompatibelt med gamla varianter av DoD och lätt att konvertera emellan och för att anamma den biten skulle jag se till att ta fram digitala verktyg som sköter det och sedan kan spara konverteringen åt dig – eller till och med dela med!

Ihop med det skulle det göras ett starkt community content program, där folk kan vara med och skapa Drakar och Demoner. Det är ett spel med så lång historia av gamla som nya, där så många har tankar om vad Drakar och Demoner är att det är vad jag skulle vilja anamma: Det är ert nu. Grundspelet ska vara verktygen för att folk ska kunna skapa material själva. En del material skulle sedan kunna kureras till officiella releaser, men fokuset skulle vara att skapa en stark community kring det.

Den andra delen skulle vara nostalgiåterupplivan. PDFer av allt. Gör varenda bit tillgänglig. Och sedan, nytryck och nyutgåvor, men återigen, göra det till en riktig crowdpleaser: efterfråga vad folk vill ha. Ha omröstningar och crowdfunds för nytrycken. Och med varje nytryck släppa en officiell conversion till nya systemet: främst som appendix, men i fall där det går, ge en "gammalt men med nya regler" där det är möjligt.

Hela tanken är att bara göra det till en crowdpleaser, men på ett sätt som bygger på att publiken faktiskt själva är med och tycker om vad de ska ha – där mitt uppdrag bara vore att förvalta och förmedla för att se det växa fram.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Khan;n345823 said:
1 - Ta en låda Hjältarnas Tid.
2 - Byt logga på lådans framsida.
3 - Släpp i handeln och raka in profit.
Saknar grundegenskaper och T4; T8 o T10 :)
C
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Trycks om gammalt material i en ny förbättrad och mer koherent stil.

Behålla gammla illustrationer och elric
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Mitt mer välformulerade inlägg åts upp... Men kortfattat.

- DoD kommer i kraft av sitt varumärke sannolikt vara något av ett nybörjarspel, det bör man ta med i beräkningen. Så ganska mycket gammalt ihop med vissa moderniseringar. Nya bilder och omslag i retro-stil. Gillar mycket vad Egerkrans och Brasgalla gjort åt Riotminds där. Så något i den stilen.

- BRP-derivat vad gäller regler så klart. DoD1987 omstöpt. Större vikt vid grundegenskaper (kanske köpa färdigheter i steg om GE/2, tak på GEx5?), möjligen någon revidering av skadesystemet i strid. Små förändringar och inte för många. Systemet behöver vara gediget och lättfattligt men inte lösa alla "problem".

- Absolut en spelvärld men kort hållen. Ett halvdussin länder/regioner beskrivna på 2-3 sidor. Det gör inget om geografin är begränsad eller bara visar en del av spelvärlden. Inga stora konfliktlinjer som ska lösas ut i kommande jättekampanjer. Våga skapa lagom mycket ramar! Bra stöd för SL som inte gillar att hitta på eller spelgrupper som inte studsa runt mellan äventyrsplatser, samtidigt inget som stör dem som hellre hittar på eget. Gör det lätt att passa in frilansares kommande skapelser utan att begränsa för kraftigt.

- Ge ut i form av en box i mindre format. Tre böcker/häften: "Rollpersonen", "Spelledaren" och "Spelvärlden". Den sista ska även innehålla ett introduktionsäventyr. Satsa hårt på att ge ut många korta äventyr i liknande Dimön eller ÄP1 och 2. Knyt an till några äventyrskrokar i spelvärlden och ge den så vis liv, samtidigt som det mesta egentligen är odefinierat. Bland nyutgåvor av reviderade klassiker från gamla DoD med nyskrivet i samma anda.
 
Top