Nekromanti Om du fick chansen, vad skulle du ta bort från ...

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Fanpojkarna

ENWorld är till ungefär 95% inriktat på D&D 3.0/3.5 och andra d20-spel, och brukar vara en bra plats att diskutera regler. Fast det är klart, D&D-publiken har ju en lång och trogen tradition av regelmoddande.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Om du fick chansen, vad skulle du ta bort från rollspelshobbyn?

Pretton!

De som känner att de måste sätta ett absolut värde på olika spelsätt, där man sätter sitt eget sätt att idka rollspel som det bästa.

Och hittar på fula ord för andras sätt att spela, typ kobold eller nått annat nedsättande.

Det känns inte som om det behövs, eller?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
Re: Om du fick chansen, vad skulle du ta bort från rollspelshobbyn?

De som känner att de måste sätta ett absolut värde på olika spelsätt, där man sätter sitt eget sätt att idka rollspel som det bästa /.../ Och hittar på fula ord för andras sätt att spela, typ kobold eller nått annat nedsättande.

Jag tror du snackar om elitister.

Vilket naturligtvis inte är samma sak som pretton.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Om du fick chansen, vad skulle du ta bort från rollspelshobbyn?

Hmm! Elitister!

ja det kanske är ett bättre ord.

Vi kan väl säga Elitister som också utsträcker sitt kungadöme högljut över andras åkrar.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Om du fick chansen, vad skulle du ta bort från rollspelshobbyn?

Och hittar på fula ord för andras sätt att spela, typ kobold eller nått annat nedsättande

Vad är det för fult med ordet "kobold"? Koboltblått är ju fint. Näe, orden är vad man gör dem till. Det som är nedsättande skulle då vara elitisternas beskrivningar av spelstilen, men man behöver ju inte ta åt sig. Jag menar, om ngn säger "Fy vad dum du är, du spelar ju bara med en massa tärningar" och du tycker det är kul att spela med massa tärningar, visar det då inte att man varken är dum eller att det är nedsättande av elitisten.

Jag menar, att kalla någon elitist är inte heller snällt om man lägger en otrevlig betydelse i ordet elitist. Eller pretto. Är det ett skällsord månne? Jag erkände mig förut som pretto men tar det inte som ett skällsord.

Fred på jorden, förresten.

/RD :gremlaugh:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Allt som tar tid från rollspel.

Men vad jag menade med mitt svar till pendragon var just det här att vi är så livrädda för att se oss själva som någonting dåligt. "Jag är inte pretto, kobold, eller det och det, utan jag spelar bra", typ. Inte "roll" och inte "spel" utan jag spelar "rollspel" som har båda delarna. Vi försöker hela tiden helgardera oss, vi är så livrädda för att peka på våra egna brister.
Nja, jag ville få fram arr jag inte är det i den utsträckningen att det mina medspelare klassar mig som det, och vice versa. I andra spelgrupper skulle jag säkert kunna stämplas som kobold eller pretto, med det är inte relevant, eftersom jag inte spelar med dem. Ingen mening med att jämföra sig med dem då. No?

/Joel - förtydligar.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Allt som tar tid från rollspel.

I andra spelgrupper skulle jag säkert kunna stämplas som kobold eller pretto, med det är inte relevant, eftersom jag inte spelar med dem.
Jämför man sig inte med de som finns på forumet om man nu är van vid att byta åsikter med dem? Jag ser mig själv exempelvis som en rätt erfaren spelledare, även om jag spelat precis lika länge som alla i min spelgrupp. Vem gör jag jämförelsen med? Jo, med andra rollspelare, inte bara med dem i min spelgrupp, alltså.

Om jag vore två meter lång så skulle jag se mig själv som en rätt lång rollspelare, även om mina medspelare vore lika långa...

Men det här inlägget var så typiskt Risingskt att jag nästan misstänker att du menade något helt annat, för annars hade du sett en kilometer i förväg att jag skulle ha skrivit just detta som jag skrivit just nu.

/Rising
som är lite sen, men jag tycker ändå att The Solution spelar den bästa sommarmusiken. Jag kan säga att min soulröst låter mycket bättre efter ett par rejäla halsbloss och ett par klunkar JD, och jag sjunger med för full hals i alla refränger.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Allt som tar tid från rollspel.

Jämför man sig inte med de som finns på forumet om man nu är van vid att byta åsikter med dem? Jag ser mig själv exempelvis som en rätt erfaren spelledare, även om jag spelat precis lika länge som alla i min spelgrupp. Vem gör jag jämförelsen med? Jo, med andra rollspelare, inte bara med dem i min spelgrupp, alltså.
Jo, men jämföra spelstil går knappt. Erfarenhet är en sak (och där kan jag vinna en del kukmätningar :gremwink:) eftersom man kan harkla fram siffror. Sen kan man ju gå in på vad erfarenhet faktiskt betyder (inte nödvändigtvis ett smack).
Ska man jämföra spelstil så måste man nästan träffas och spela med andra grupper och spelare för att få en bra uppfattning. Beskrivningar på forumet duger inte efter som det inte finns några gemensamma referenspunkter om man inte spelat ihop.

/Joel
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Lajvföraktet.

Absolut. Det är förvånande att rollspelare, som väl borde förstå vad det innebär att vara en föraktad hobby, så snabbt ger sig på lajvare med sina förutfattade meningar. Samma fenomen som när rollspel svartmålas av diverse kvällstidningar.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bingo.

Jag försöker lägga ner en osynlig pik eller läxa i omröstningarna.

Dnalor hittade den. Se om ni kan hitta självironin också. :gremgrin:
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Det där låter inte rätt

Jag tror du snackar om elitister.

Vilket naturligtvis inte är samma sak som pretton.
Jag håller inte alls med, snarare håller jag dem för att vara synonyma. Hur motiverar du det?
Jag motiverar min uppfattning såhär, i alla fall: Pretto är en förkortning av pretentiös, som i sig måste härstamma ur "pretendera", och att pretendera till något är ju detsamma som att göra anspråk på det. I det här fallet är det underförstått att det är illegitimt, eftersom man stannar vid anspråken, och jag har då aldrig hört eller läst ordet användas på annat sätt än att det man gör anspråk på är att vara bättre än andra, som inte gör lika "fina" saker. Man är alltså någon som försöker göra sig förmer än andra, ergo en elitist.
Nej, om man "bara" försöker göra något man själv tycker är råbra, då är man allt ambitiös. Och det är ju lovvärt och bra att vara, tycker jag. Först när man börjar tro att man är finare än andra på grund av det, transformeras ens ambitioner till pretentioner och man själv till ett slemmigt pretto.


Dessutom misstänker jag att de allra flesta som röstat på det gjort det efter den här tolkningen (det fanns ju inget "Elitister"-alternativ), så isåfall är det ju rätt irrelevant alltihop. Markeringen är mot det du kallar elitister, helt enkelt.


/Feliath - now in octaves
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
Re: Det där låter inte rätt

Fan, Feliath! Du ger mig huvudvärk! :gremgrin:

Nej, om man "bara" försöker göra något man själv tycker är råbra, då är man allt ambitiös.

Pretentiositet (eller vafan det heter) handlar inte om att försöka göra något man tycker är råbra. Det handlar om att redan ha gjort något som man tycker är råbra (underförstått: trots att det inte är det). Alternativt att ägna sig åt en aktivitet man tycker är råbra, men då är det ju själva aktiviteten som bedöms och inte resultatet.

Därmed inte sagt att man behöver ägna sig åt någon form av elitism. Man kan ju betrakta föremålet för ens pretentiositet som en isolerad företeelse och endast jämföra den med sin tidigare produktion, eller likställa den med kvalitetsprodukter av liknande typ utan att för den skull sätta den i någon slags konfliktförhållande till produkter av någon annan slags typ. För det är ju det elitism handlar om; att skapa en konflikt mellan "vi" och "dom" och tillskriva "oss" en generell objektiv överlägsenhet som inte existerar i verkligheten.

Vidare behöver en elitist inte vara pretentiös; han kan ju faktiskt leva upp till sina anspråk på kvalitet i det han producerar i enlighet med majoriteten av bedömarna, vilket ytterligare stärker min tes om att elitism och pretentiositet inte är samma sak.

Dessutom misstänker jag att de allra flesta som röstat på det gjort det efter den här tolkningen (det fanns ju inget "Elitister"-alternativ), så isåfall är det ju rätt irrelevant alltihop. Markeringen är mot det du kallar elitister, helt enkelt.

Ska man tro facit så var ju begreppsförvirringen en del av poängen med alternativet, i alla fall.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Det där låter inte heller rätt

Fan, Feliath! Du ger mig huvudvärk!
Excellent. As you well know from such incidents as the Bob Debacle, it is my purpose in life to ruin your existence through insidious application of fabulosity :gremelak:

Pretentiositet blah blah verkligheten. Blah blah samma sak.
Nu ger du mig huvudvärk :gremgrin: Det kan bero på att jag är extremt trött, men jag begriper överhuvudtaget inte hur ditt argument hänger ihop. Can we chalk this one up to differences in subjective taste, or do I have to come back and school you again tomorrow? :gremgrin:


Ska man tro facit så var ju begreppsförvirringen en del av poängen med alternativet, i alla fall.
"Facit" är ett svin vars syfte i livet är anmärkningsvärt likt mitt eget med undantaget att det är jag och inte du som är måltavlan :gremsmirk:


/Feliath - just rabulizing now
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Saknar alternativ

Jag skulle vilja ha alternativen "Något annat" (det är väl för kontroversiellt att uttryckligen skriva d20) och "All of the above" också. Är det försent att lägga till dem?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Saknar alternativ

Jag skulle vilja ha alternativen "Något annat" (det är väl för kontroversiellt att uttryckligen skriva d20) och "All of the above" också. Är det försent att lägga till dem?
Äsch, D20 är som flugpapper mot kobolderna vi ändå vill hålla borta från våra favoritspel. Du vill väl inte att en hop D&D-töntar ska invadera din spelgrupp? :gremwink:

/Joel - nästan inte ett dugg seriös
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Saknar alternativ

Äsch, D20 är som flugpapper mot kobolderna vi ändå vill hålla borta från våra favoritspel. Du vill väl inte att en hop D&D-töntar ska invadera din spelgrupp?
Tyvärr har den redan blivit invaderad av en hop D&D-töntar. Kanske ska prova med riktigt flugpapper?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
Re: Det där låter inte heller rätt

Nu ger du mig huvudvärk

Allright! Jag har ut-huvudvärkat huvudvärkaren. :gremgrin:

jag begriper överhuvudtaget inte hur ditt argument hänger ihop

I stort sett: "din definition av pretentiös är felaktig".

Can we chalk this one up to differences in subjective taste[?]

Givetvis inte, eftersom semantik aldrig har varit en fråga om enskilda personers tycke och smak. Däremot kan jag med glädje gå med på att vi ger upp diskussionen, eftersom att den verkar åsamka oss båda fysisk smärta.
 
Top