Det där låter inte rätt
Jag tror du snackar om elitister.
Vilket naturligtvis inte är samma sak som pretton.
Jag håller inte alls med, snarare håller jag dem för att vara synonyma. Hur motiverar du det?
Jag motiverar min uppfattning såhär, i alla fall: Pretto är en förkortning av pretentiös, som i sig måste härstamma ur "pretendera", och att pretendera till något är ju detsamma som att göra anspråk på det. I det här fallet är det underförstått att det är illegitimt, eftersom man stannar vid anspråken, och jag har då aldrig hört eller läst ordet användas på annat sätt än att det man gör anspråk på är att vara bättre än andra, som inte gör lika "fina" saker. Man är alltså någon som försöker göra sig förmer än andra, ergo en elitist.
Nej, om man "bara" försöker göra något man själv tycker är råbra, då är man allt
ambitiös. Och det är ju lovvärt och bra att vara, tycker jag. Först när man börjar tro att man är finare än andra på grund av det, transformeras ens ambitioner till
pretentioner och man själv till ett slemmigt
pretto.
Dessutom misstänker jag att de allra flesta som röstat på det gjort det efter den här tolkningen (det fanns ju inget "Elitister"-alternativ), så isåfall är det ju rätt irrelevant alltihop. Markeringen är mot det du kallar elitister, helt enkelt.
/Feliath - now in octaves