Nekromanti Olika vapentyper

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
Om det skall vara två olika nuffror som man kan vara olika bra på, då kommer det få väldigt konstiga effekter. Ponera exempelvis att jag har Stickvapen 5 och Huggvapen 3 (jag har ingen aning om hur din skala ser ut, så siffrorna är bara ryckta ur luften), och ämnar slåss med ett svärd; då kommer jag bara förlora på att hugga med det, och striden kommer se väldigt fånig ut då det enda jag gör är att sticka upprepade gånger utan någon som helst variation. Vill man göra det hela lite mindre monotont genom att blanda in hugg, då blir man bestraffad för det via systemet – och det är väl ungefär då min varningslampa börjar blinka.

Jag var nog otydlig i min första post, och det får jag äta upp nu :gremtongue: (till mitt försvar; jag var trött). Det jag letar efter är inte olika färdighetsindelninger, utan vapen där effekten av skadan blir likadan men olika stor.

Sticker en RP ned en fiende med ett svärd använder hon stickskada men fortfarnade färdigheten sitt färdighetsvärde för att slåss med svärd.
Rent färdighetsmässigt har jag inte bestämt mej för hur indelningen ska se ut, men det lutar åt något sånt här;

Obeväpnad strid
Närstridsvapen
Projektilvapen
Pistoler & revolvrar
Automatvapen
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
För MYCKET länge sedan så gjorde jag ett inlägg på samma ämne.

Där delade jag upp vapnen i

Dolkar/knivar och obeväpnad strid: Alla vapen som är kortare än 30 cm (då det enligt min åsikt blir möjligt att greppa osv).

Enhandsvapen med lätt spets (Balanserade vapen): Värjor, svärd osv osv.

Enhandsvapen med tung spets: Yxor, hammare, stridslod osv osv.

Vapen och sköld: Sköld och vapen, så enkelt är det. Oavsett om det är ett framtungt eller balanserat vapen, spjut eller svärd.

Tvåhandat vapen: Spjut, stav, tvåhandssvärd, Hillebarder, pålyxor osv.

Kastvapen: kaststjärnor, kastyxor, kastknivar, kastspjut osv.

Bågar

Armborst (kan läggas ihop med antingen pistoler, revolvrar&maskinpistoler eller gevär&karbiner beroende på hur armborstet ser ut. Eller som separat kategori. Ett armborst siktas ungefär likadant som dessa vapen. Det har bara en lägre mynningshastighet och därmed högre bana. Skillnaden är hur man laddar om, men att lära sig det tar inte mycket tid)

För modern strid skulle man kunna lägga till:


Gevär och karbiner: Automatkarbiner, gevär, prickskyttegevär osv. Nästan alla vapen med gevärskolv (inklusive lätta kulsprutor). Det handlar om andning och stans.

Pistoler, revolvrar och maskinpistoler: Förklarar sig själv.
Vapen med Lavett: lättare kanoner, tunga kulsprutor och annat gojs.
Raketvapen: Raketgevär, pansarskott och andra vapen som skjuts från axeln.
Indirekta vapen: Granatkastare, artilleri.
Minering


Övriga vapen: Exotiska, varje vapen behandlas individuellt.
Saker så som slungor, eldkastare, piskor, stridskedjor, torpeder, slagskepp, katapulter, ballistor, stridsvagnar osv.

Granater behandlas bara som kastade föremål, då de är ytterst simpla grejer. Skillnaden mellan en granat och en sten är typ 5 minuters utbildning. INTE som kastvapen så som kastknivar där det gäller att spetsen träffar först (inte alltid det enklaste). Tro mig, på tio minuter så är du ingen mästare på kastkniv oavsett hur mycket sten du har kastat i ditt liv.




Totalt:
11-14 kategorier plus Exotiska vapen



Att lägga till är att man varje gång man hanterar ett vapen som inte är ytterst likt ett vapen man hanterat tidigare så bör man ta kanske en halvtimma (eller mindre beroende på hur van man är, alltså förmågan att dra slutsatser genom erfarenhet) innan man kan göra mer än det absolut grundläggande.
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Det jag letar efter är inte olika färdighetsindelninger, utan vapen där effekten av skadan blir likadan men olika stor.
jag föreslår därför TVÅ uppdelningar: typ och storlek...

stickande (allt med en relativt smal spets som penetrerar. Spjut, Värjstöt, Lans, Dolkstöt/hugg o dyl)
huggande (även skärande, där en egg med en signifikant skärpa krävs. Svärdshugg, Yxhugg, Dolksnitt o dyl)
krossande (allt trubbigt inklusive oskarpa eggvapen såsom vissa stora svärd. Nävar, Sparkar, Klubbor, Stavar o dyl)
skott (alla skjutvapen med en lätt projektil. Pilar och armborstlod hamnar under stickande pga sin tyngd som avgör skadetypen väsentligt. Eldhandvapen)
Spärnverkan blir dubbel med dels en krossande generell träff och dels flera låggradiga skott.

storlekar helt enkelt
(1)lätt och litet (obeväpnat, knivar, småklubbor o dyl)
(2)lättlångt eller tungkort (enhandsvapen, kanske sparkar beroende på hur mkt 'kung-fu-faktor' du vill ha)
(3)tungt och långt (tvåhandsvapen. stickande vapen kommar aldrig hit oavsett, därför att de gör inte signifikant mer i skada pga sina dimensioner, undantaget lans som faktiskt drivs av en häst.)
skjutvapen blir ju (1) eller (2) och kanske (3) för extremt grovkalibriga doningar.
sprängämnen blir kanske en (2) krossande och en T10 (1) skott...modifiera efter laddning.

jaha, det var mina tankar utläckta på en skärm... :gremsuck:
 
Top