Nekromanti Olika tärningar

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,729
Location
Eskilstuna
God45;n245973 said:
Jag gillar d4:or. För trampar du på en gör den 1d4:a skada.
Det måste väl dock vara det enda positiva (?) med en T4? I övrigt är de ju de minst tillfredsställande tärningarna att slå, samt hyfsat överflödiga i åtminstone alla system som jag har testat. :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag gillar iofs att dom (d4) inte rullar runt så mkt. Men för att läsa av dom måste man sänka ner ansiktet mot bordet.

Trunkerad tetraeder där dom triangelformade (dvs avkapade) hörnen görs runda så det inte går att landa på dom, och är där siffran placeras så man kunde se den uppifrån, skulle vara en bra idé.

Alt att ta en kub och göra två motsatta sidor runda, som en sorts dreidel, det vore också vettigt.

Men det finns ju också d12 med 123412341234 och d8 med 12341234. För dom som vill. Risken är bara att man blandar ihop dom med sina riktiga d12 och d8.

En till bra sak med d4 är att det lätt blir oavgjort. För strider SLP mot SLP när spelarna inte är med brukar jag använda systemet i A Red & Pleasant Land där det är d4+HD vs d4+HD. Vinnaren dödar den andra i ett hugg. Att det blir 25% oavgjort är avsiktligt. För då blir det bara strid till döden 75% av gångerna. (Är spelarna med brukar jag låta dom ta över några av SLP:erna så spelar vi ut striden som vanligt.)
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Jag är så Eonskadad att jag tycker om T6or och T10or, men T20 kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta sedan Drakar & Demoner -91 blev starten på min rollspelskarriär.

Just nu är jag också förtjust i FFGs Star wars-tärningar, och då speciellt den gula tolvsidingen på vilken man kan rulla fram en efterlängtad Triumph.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Villevalla;n245938 said:
Hmm, har du spelat det? Verkar inte så speciellt.
Jag har konstruerat spelet :)

[promotion]Det är ett rollspelssystem som tagit det bästa från BRP och D20. Perfekt mix av enkelhet och djup genom ett några smarta "designknep".[/promotion]

D12 är självklart val med lagom utfall (varje "bonussteg" i QuestCore ger 10% vilket gör det lätt att räkna och lagom "upplösning". Bästa tärningen ever!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Rhodryn;n246061 said:
Varför? Ingen aning... det bara är så. XD
så som det är med så mycket annat när det kommer till personlig smak.

Varför gillar du grill chips? "för att de är goda" Varför är de goda? "inte fan vet jag de smakar helt enkelt gott"

Varför gillar du inte d6or med siffror.? du är gillar ju siffror på alla andra tärningar "Tyst med dig ställ inte frågor jag inte har svar på"

Vissa saker är helt enkelt bara så
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Caligo;n246180 said:
D12 är självklart val med lagom utfall (varje “bonussteg” i QuestCore ger 10% vilket gör det lätt att räkna och lagom “upplösning”. Bästa tärningen ever
Ja, nej. I praktiken är det en 1 2 3 4 4 5 6 7 7 8 9 10-tärning (bara att ena fyran och ena sjuan också ger en bieffekt) vilket gör bonusstegen lite hoppiga. Det är inte lika illa som en kurva men det är inte helt självklart heller.

anydice-länk (kolla på at least och at most).

Tänker spelet skulle kunna använda en vanlig d10 men att 4 och 7 var laddade. (Dvs, ersätta “vanliga” fyran och “vanliga” sjuan med dom).
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag kan nog lägga till T20 jag också till vilka jag gillar, och T8'or... men den hamnar nog på respective tredje och fjärde plats efter de jag nämnde innan.


2097;n246064 said:
Dom går ju inte att dela på fyra eller tre så det är sådär. Men visst jag tar hellre ett d10-system än ett d100-system!

Att dom inte är platonska är också störigt. Det är bara d4, d6, d8, d12, d20 som gäller. Har slängt alla mina d10:or och ber spelarna använda d20 och kolla på sista siffran när vi behöver d10.
Well... en av anledningarna till att jag gillar T10'orna är ju för att man kan använda dem till att köra T100'or... eller T1000... T10000... T-etc. XD

Där är helt enkelt ingen annan tärning som kan representera ALLA möjliga värden som kan slås på ett bättre sätt än T10'or kan... möjligen en enda T?, men den är nog inte något som är så där vanliga igentligen... jag antar vårat universum är en enda stor T?... XD

Jag menar... om man använder 2T8 på samma sätt som man använder 2T10 (för att representera 1T100), så kan man inte slå ett värde lägre än 11, eller högre än 88. För att inte tala om att man dessutom saknar en massa värden mellan 11-88 också ju! Det går ju inte att slå 19, 20, 29, 30, 39, 40, 49, 50, 59, 60, 69, eller 70 med de där två T8'orna då ju!

T10'or är en utav få tärningar som faktiskt kan naturligt slå ett värde utav 0! Och om man lägger ihop flera T10'or där varje representerar varje del (ental, tiotal, hundratal, etc), så kan man fortfarande slå ett värde mellan 0-?... det går inte med andra tärningar, om man inte specialar dem på något specifikt sätt. :p

Samtidigt... så långt jag vet så är där inga andra tärningar som kan slå flera olika resultat än dess namn-värde. En T6'a kan bara slå en utav 6 olika värden, en T8'a kan bara slå en utav 8 värden, en T12'a kan bara slå en utav 12 värden... etc... medan en T10 kan slå en utav 11 värden... 0-10.

Och samma händer när man lägger till fler T10or för att representera ental, tiotal, hundratal, etc... oavsätt antalet T10'or med den typen utav regelsystem kan slå sitt namnvärde +1... T100 = 101 olika resultat... T1000000 = 1000001 olika värden, etc. Medan om man kör de reglerna med andra tärningar så är resultatet att man inte ens kan slå lika många värden som den tärningens namn borde bli... en T88 kan bara slå 64 olika värden... medan en T44 skulle bara kunna slå 16 olika värden... en T1212 vet jag inte ens vad det skulle betyda, men den skulle bara kunna slå 144 utav sitt namn utav 1212... XD


Delat med 3 eller 4: Man kan inte dela T6'or med 4... och T4'or och T20'or går inte dela med 3 heller... så enligt vad du säger borde både T4'or, T6'or, och T20'or, inte vara en del utav din repertoar utav tärningar heller... varpå du helt plötsligt bara har kvar T8'or och T12'or. :wink:
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Reddokk Fheg;n246184 said:
så som det är med så mycket annat när det kommer till personlig smak.

Varför gillar du grill chips? "för att de är goda" Varför är de goda? "inte fan vet jag de smakar helt enkelt gott"

Varför gillar du inte d6or med siffror.? du är gillar ju siffror på alla andra tärningar "Tyst med dig ställ inte frågor jag inte har svar på"

Vissa saker är helt enkelt bara så
Heh... "Gör som jag säger! Inte som jag gör!" XD
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
2097;n246186 said:
Ja, nej. I praktiken är det en 1 2 3 4 4 5 6 7 7 8 9 10-tärning (bara att ena fyran och ena sjuan också ger en bieffekt) vilket gör bonusstegen lite hoppiga. Det är inte lika illa som en kurva men det är inte helt självklart heller.

anydice-länk (kolla på at least och at most).

Tänker spelet skulle kunna använda en vanlig d10 men att 4 och 7 var laddade. (Dvs, ersätta “vanliga” fyran och “vanliga” sjuan med dom).
Nja... alltså... utfallet är inte 1-10 straight. Men varje bonus justerar 10% - vilket är det som jag eftersträvade - it's not a bug - it's a feature :)

Och ja... det går rätt bra att spela med D10 också utan att förstöra mekaniken. Fast D12 är roligare :)

DESSUTOM: En D12 är lätt att slå med 2D6 - D10 är lite knepigare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Min favorittärning är t6:an. Siffror eller prickar spelar ingen jättestor roll eftersom jag är tränad sedan barnsben att läsa av just prickar.

Min huvudanledning här är just det - t6:an finns överallt och har en plats likt ingen annan tärning i vår gemensamma kultur. Om ens spel bygger på enbart t6:or så kan man spela spelet utan att köpa några tärningar alls eftersom det är så lätt att få tag i - man plundrar barnens brädspelshörna eller något gammalt bortglömt Yatzy, och vips kan man spela. Jag gillar spel som inte kräver en massa onödig prepp på det viset. Mekaniken är ju ändå något jag ogillar; jag ser ingen anledning att krångla till det mer än jag absolut måste.

Jag har i dagsläget bara ett spel jag gett ut som använder något annat än t6, och det är More than Human som använder 2t20 till alla slag. Fantasyspelet jag pillar med just nu bygger på (en betydligt mer uppdaterad och förenklad version av) samma regelsystem. T20 är inte alls idealiskt, eftersom den inte är lika vanlig eller lättläst som t6 och rullar iväg mycket lättare, men båda spelen är skapade i samarbete med de kamrater som konstruerat systemet och det är roligt med samarbete. Och så är t20 troligen den vanligaste rollspelstärningen som folk har tillgänglig. Kanske med konkurrens från t10, pga Vampire.



Helst skulle jag vilja ha t6 med tre sidor svarta, två sidor vita, och en sida gul eller något. De proportionerna iaf, kanske med andra färger. Mitt regelsystem, "Krank", som jag använder i Kutulu och Rotsystem och i nästa version av Null State, använder ju inte siffrorna, utan bara tärningspölar - 4-5-6 är lyckat, 6 ger (i Rotsystem) att man slår en till tärning.
Så egentligen behövs inga siffror alls på tärningarna.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Caligo;n246202 said:
Nja… alltså… utfallet är inte 1-10 straight. Men varje bonus justerar 10% - vilket är det som jag eftersträvade - it’s not a bug - it’s a feature :)
Nej. Det justerar 8.33.

krank;n246203 said:
Helst skulle jag vilja ha t6 med tre sidor svarta, två sidor vita, och en sida gul eller något.
Så egentligen behövs inga siffror alls på tärningarna.
Vilket jag föreslog i början av tråden :D :D

De proportionerna iaf, kanske med andra färger. Mitt regelsystem, “Krank”, som jag använder i Kutulu och Rotsystem och i nästa version av Null State, använder ju inte siffrorna, utan bara tärningspölar - 4-5-6 är lyckat, 6 ger (i Rotsystem) att man slår en till tärning.
Siffrorna bryter ju ties. Men jag skulle vilja spela Kutulu med bone-origins–tärningar. Om dom bara gick att få tag på. :/
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
D6 och D12 är favoriterna. Slår gärna en handfull tärningar på en gång.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Skrev prisma (implicit heptadekagonalt prisma) längre fram i tråden men orkade inte redigera det gamla inlägget.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
2097;n246228 said:
Skrev prisma (implicit heptadekagonalt prisma) längre fram i tråden men orkade inte redigera det gamla inlägget.

Jag vet vad du menade - tänkte bara att ingen nämnt varken D1a eller D2a :)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,312
Location
Göteborg, Lindome
2097;n246217 said:
Nej. Det justerar 8.33
Nja, medeljusteringen är 10%. Om du tittar på de tio olika fall där en justering spelar någon faktisk roll, finner man att åtta fall ger 8,33% och två fall ger 16,67%.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag skickade ju en anydicelänk.

På samma sätt kan man säga att medeljusteringen på 3d6 är 6.25%. Men poängen med linjär är att man har en konstant justering.
Om du lägger på +3 i QC kan det vara 25% ibland och 32% ibland.

Medianjusteringen i QC är 8.33% inte 10%
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,312
Location
Göteborg, Lindome
2097;n246287 said:
Jag skickade ju en anydicelänk.
Och jag kollade på den. Och refererade till den (indirekt).

På samma sätt kan man säga att medeljusteringen på 3d6 är 6.25%.
Ja. Och det är väl inget fel i det?

Men poängen med linjär är att man har en konstant justering.
Absolut. Ingen diskussion där.

Om du lägger på +3 i QC kan det vara 25% ibland och 32% ibland.
Precis. Därför är det ju lite missvisande att säga att +1 justerar 8,33%.

Medianjusteringen i QC är 8.33% inte 10%
Fast jag ser inte varför medianen är intressant här.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Enda reglelmotorn jag har försökt skriva är 2t12 - en måste lyckas. För att jag ville ha ett spel där: 1. alla var ganska bra på allt 2. Det går att få in rätt så mycket nyans på ett slag ex den röda tärningen bär bättre att lyckas med, två lyckade är perfekt, den ena tärningen är yin den andra är yang osv. 3. T12! Det måste vara T12!.

man spelade fantasy arkeytper som levlade i vanilla-wow liknande träd och låste upp saker som "riddarborg" och "nedkalla komet". Det var fett i mitt huvud men kom aldrig till speltest.
 
Top