Nekromanti Olika tärningar

Villevalla

Veteran
Joined
12 Jun 2017
Messages
2
Vilka är era favorittärningar? Själv tycker jag mest om d12or men det känns som de inte används i några alls spel. Det är en delorsak varför jag började skriva mitt eget rollspel. De värsta tärningarna är d6or med prickar istället för siffror. Usch!
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Jag gillar D6or. Men har de siffror ja då skulle jag inte använda dem även om jag fick betalt. d6or SKA ha prickar annars är de inte ens tärning för mig utan bara siffriga kuber som inte har någon plats bland tänkande varelser.

d4or är bland favoriterna de med men inte i spel utan mer för att kasta på golvet framför barfota förföljare för att oskadliggöra dem
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
4dF trots att det har gått åratal sen jag spelade med dom. Det är fyra tärningar, och varje tärning har lika delar +, - och blank.

Sen… har jag saknat Hero Quests tärningar. Tre döskallar, två goda sköldar och en ond sköld. Överlag ser jag tre två ett tärningar som användbara. Ex vis Burning Wheel: tre traitors, två successes och en ultrasuccess. Men dom brukar inte vara så lätta att hitta.

Sen gillar jag en tärning som jag bara sett på youtube och inte lyckats lägga vantarna på själv. Bone Origins. Det är ursmarta tärningar som är som d6:or med prickar, men prickarna är sammanbundna två och två. Så ex vis 'fem' har två streck och en prick.
Dom är ursmarta för dicepool-spel, ex vis kutulu. Ta bort alla med prick, flest tärningar vinner, tiebreak flest bones vinner. Och även dessa är bra för BW och Svavelvinter. Tyvärr verkade det bara vara en crowdfunder och inte något som vi som missade den kan få tag i :/

Ubiquity-tärningar är coola också. Tre färger. En har hälften 1, hälften 0 (dom är också för die pool spel). Sen nästa färg är som att slå två stycken och sista färgen är som att slå tre stycken. Så om du ska slå sju kan du slå två av sista färgen och av första färgen.

Dom tärningar jag dock grämer mig mest att jag tvekade inför att köpa var en variant av 4dF. Det var två väldigt industri-looking cylindriska d9 med ++ + + _ _ _ - - --
Så coola.


Sen är jag också väldigt svag för vanliga d20. Flestsidiga platonska solida? Ja tack. Så många spel funkar bättre med vanlig enkel linjär kurva, speciellt när det finns mkt mods. Förutsägbar och begriplig matte. Är man ok med grovkornigare är också en vanlig d6 rätt smart. Linjär, lättbegriplig, delbart på både två och tre, och finns i dom flesta hem. Men tycker isf bäst om 1d6.


Och… jag gillar att högt slag = bra. Har inget emot "låga stats = bra" som savesen i B/X som man ska slå över.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Villevalla;n245915 said:
Vilka är era favorittärningar? Själv tycker jag mest om d12or men det känns som de inte används i några alls spel.
Shab al-Hiri Roach!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Jag gillar d4:or. För trampar du på en gör den 1d4:a skada.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Genesis;n245962 said:
Shab al-Hiri Roach!
Ja och Rafael Chandler brukar bygga sina splatterspel kring en massa d12:or
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
2097;n246026 said:
Ingen d18, ingen d7, ingen d17…? snålt
Det finns ju tärningar med sidorna:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 22, 24, 30, 48, 50, 60, 100, 120
https://www.thediceshoponline.com/
http://www.mathartfun.com/DiceShop.html

Så d17 får du uppfinna själv. :)

Men DCC är det komersiella spel som jag känner till som använder flest olika tärningar.
Varför Goodman Games inte använder fler tärningar får de svara på själva - men gissningsvis beror det på att de inte ansåg sig behöva det (för d7 fanns när spelet konstruerades).
DCC använder tärningarna som variabel bonus. Det är i grunden ett d20-spel: slå högt med en d20. Men istället för fast bonus använder de konsekvent variabel bonus: istället för d20+2 på d20-slaget slår man d20+d4
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Min favorit är antingen T10'or eller T6'or.

T10'or pga att de är matematiskt behagliga.

Och T6'or för att de är symetriskt behagliga. Man kan ju bygga en större T6'a utav dem! Det kan man inte med nästan alla andra tärningar (den enda andra borde vara T4'or).

Jag föredrar T6'or med prickar... men kan stå ut med T6'or med siffror om där är något annat med dem som jag gillar (färgen oftast... en tärning ska vara svart, blå, eller vit enligt min mening... med antingen svart eller vit text/prickar, beror på tärningens färg) alla andra tärningar dock bör ha siffror enligt min mening. Jag gillar heller inte genomsynliga/skinliga tärningar, de ska vara helt opaka enligt min mening... och helst enfärgiga (eller ja... tvåfärgade... själva tärningen i en färg, och prikarna/siffrorna i en annan färg)... kan stå ut med melerade tärningar, men där avgör vilken typ utav melering och färgkombo de har.

Varför? Ingen aning... det bara är så. XD
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
anth;n246045 said:
Så d17 får du uppfinna själv.
Det finns ju 6415851530241 topologiskt distinkta konvexa sjuttonsidingar så det ska nog gå att hitta någon bra.

Att ta en cylinder med tvärändarna runda är ju annars en classic.

Rhodryn;n246061 said:
T10'or pga att de är matematiskt behagliga.
Dom går ju inte att dela på fyra eller tre så det är sådär. Men visst jag tar hellre ett d10-system än ett d100-system!

Att dom inte är platonska är också störigt. Det är bara d4, d6, d8, d12, d20 som gäller. Har slängt alla mina d10:or och ber spelarna använda d20 och kolla på sista siffran när vi behöver d10.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
2097;n246064 said:
Det finns ju 6415851530241 topologiskt distinkta konvexa sjuttonsidingar så det ska nog gå att hitta någon bra.

Att ta en cylinder med tvärändarna runda är ju annars en classic.
Dang! Jag glömde vem jag talade med: :)

Jag tror jag backar ur den här tråden nu innan jag får dig att starta ett tärningsföretag. :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det finns tre sjuttonsidiga johnson solids men denna är väl den man ska satsa på, den var snygg, fast den lär ju inte ramla helt rättvist. Nej, att ta ett prisma men byta ut ändarna mot runda är lättaste sättet att få valfri tärning. (På samma sätt som en blyertspenna med sidorna numrerade kan anvándas som d6:a).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Rangertheman;n246077 said:
T20 har en form och funktion som tilltalar mig ????
Samma här, väldigt väldigt mycket.
  • Exakt sweetspot mellan tillräckligt många sidor för att kunna nyansera slagen och tillräckligt stora sidor för att kunna se resultaten
  • Delbart på 2, 4, 5, 10
  • Delare av 100, 1000 etc


Blir ofta bra och ffa lätt-kollad design. “I den här situationen är det 60% chans att lyckas… är det rimligt?” osv utan att man behöver ta fram miniräknaren.

Krille har pratat om hur intuitivt och bra det är med procentslag. Vilket är sant. Well, d20 är jättenära procentslag men man behöver bara en tärning. Det går att räkna om när man behöver och dessutom får man efter ett tag en intuitiv känsla för probsen. Liksom om man för sitt inre öga ser framför sig tjugo rutor och 12 av dom är ifyllda… Det går att jämföra sannolikheter väldig direkt med varandra.

Om du har 1d20 + 3 vs DC 17 så vet du att dom du ger +2 i bonus så är det 10 procentenheter större chans att lyckas och 10 mindre att misslyckas. Även om du inte hittar den där “tian” direkt så stämmer din intuition om att +2 är 2 mer.

Det gäller ju alla 1d10, 1d6, 1d8 osv system också. Tjugan råkar bara vara den mest finkorninga av dom, den som går att finjustera mest. Du kan göra smånyanser mellan skelett och orcs i hur bra dom är på att slåss osv.

Så fort du har kurva typ 3d6-slå-under, då har du problem med mods. +3 är inte alls samma när det läggs till 13 som när det läggs till 9. 13+3 går från 84% till 98%, dvs 14 procentenheter. 9+3 går från 38% till 74% dvs 36 procentenheter. Och det är bara toppen på isberget över hur koko det kan bli.

Men egentligen spelar allt detta så otroligt liten roll. Hur fortunemekaniken ser ut är en sån pyttedel av spelet. På 90-talet var detta allt vi pratade om för det var allt vi hade. Vi kallade rollspelen för d20-systemet, d6-systemet, d10-systemet osv. Vi visste inte hur himla annorlunda system det egentligen gick att göra.

Brukar vara rätt sträng mot alla nya fortunemekaniker som presumtiva rollspelsmakare pitchar på wrnu, jag tycker dom hellre bara ska ta något etablerat och bra (ex vis d20 slå högt eller procentslag eller vad som helst) men varför ska jag eg bry mig. Vill dom pilla med detta så fine by me.

Vi har pratat på S-G om hur brutet City of Mist är på grund av dålig kunskap om probs hos spelskaparna. Det är så det går tänker jag. Mitt råd är att innovera på andra ställen i spelet och sno en mekanik som funkar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En grupp spelkonstruktörer har som mål att konstruera system där det är svårt att räkna ut sannolikheten att lyckas.
(dessa konstruktörer brukar samtidigt vara dåliga på matte/sannolikhet)
Någonstans har de fått för sig att om spelarna vet den exakta chansen att lyckas så börjar spelarna metaspela vilket tar fokus från själva rollspelandet.
Jag har aldrig riktigt förstått hur de resonerar, men jag har lärt mig känna igen dem och deras system på mils avstånd och håller mig undan.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tusen likes på det, anth. Enda undantaget är Fudge där dom lyckas med att själva vara bra på sannolikhet och att spelet har rimlig och bra sannolikhet under huven. Men jag har blivit mer och mer sugen på att det ska vara transparent. Som Krille säger med sitt procentslag. Eller jag med mitt d20-slag.
 
Top