Olika sätt att skriva ett äventyr på?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Tack för tipset att hoppa över "lore", som är något jag har fastnat i att komma genom. Känns som att jag som SL behöver det, eller snarare det känns som att som äventyrsförfattare behöver det för att komma vidare.
Jag vill kort bara sticka in att det är bra att undvika långa generella bakgrunder men att du samtidigt inte ska vara rädd för att ha med sådan bakgrund som låter SL förstå scenariot, även om det inte självklart kommer i spel. Det går inte alltid att förutse vad som kommer att behövas och utelämnas för mycket riskerar du att lämna SL hängande.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det går inte alltid att förutse vad som kommer att behövas och utelämnas för mycket riskerar du att lämna SL hängande.
Bra det! Då får SL lära sig att inte använda scenariot som krycka. ;)

(Bara delvis allvarlig - har full respekt för att det finns olika preferenser.)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Eller så kan man ju bara strunta i att skriva scenarion ;)
I slutänden är ju rollspelsskrivande, för de allra flesta, en fråga om entusiastiskt hobbyutövande eller småskalig utgivning till hängivna fans. Då får folk göra precis vad de vill!

Det enda jag personligen kan vända mig emot är när scenarier och kampanjer blir "sanningen", eftersom fantasin inte borde ha några gränser. Att olika spelledare sen önskar olika mycket råmaterial för att känna sig bekväma är ju det som blir en smaksak.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Oj det var mycket att bli hjälpt av :)

Tack för tipset att hoppa över "lore", som är något jag har fastnat i att komma genom. Känns som att jag som SL behöver det, eller snarare det känns som att som äventyrsförfattare behöver det för att komma vidare.
Ett annat sätt är ju att se på lore inte som saker du måste ha för att det ska bli rätt utan som en skrivkompis som kommer med idéer du annars inte skulle fått. @entomophobiac har svinbra råd här, vill mest hiva in ett annat perspektiv från sidan lite där lore inte utgör ett facit för hur saker är utan som inspiration och glöd för fantasin och inspirationen. Inte mycket settinginfo som är skrivet så och lätt att falla in i en osäkerhet och tänka ”hur var det nu igen på plats x, vem ber de till och hur ser deras högtider ut” istället för se en tänker ”hmm ingen bra motivation för slp x, läser lite om plats y så kanske något klickar, aha de ber till z och om slp x inte gör det så ha!!! Kooolt!”
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Ibland ska man söka på forumet innan man postar :)
Det här var läsvärt för mig, har aldrig skrivit (eller SL:at) ett eget äventyr men vill göra ett med kopplingar till en av rollpersonerna.

/C
 
Top