Olika klichéaktiga sätt att kicka igång ett äventyr ?

Rollfigurerna hittar en övergiven bäbis. Bäbisen är Mystisk och Viktig.
Rollfigurerna möter ett spöke. (Med fetch quest).
 
Last edited:
Det här är nog det värsta sättet att börja ett äventyr, jag hatar det och har trots det använt mig av liknande händelser som SL.
Jag håller på att förbereda en kampanj som öppnar precis så! :eek::oops:
Har aldrig varit med om det själv i något spel, så för mig och min grupp är det ingen klyscha än. Vad är det värsta / sämsta som jag bör försöka undvika? :)
 
Jag håller på att förbereda en kampanj som öppnar precis så! :eek::oops:
Har aldrig varit med om det själv i något spel, så för mig och min grupp är det ingen klyscha än. Vad är det värsta / sämsta som jag bör försöka undvika? :)

Jag skulle ta det försiktigt med att "ni gjorde något hemskt innan glömskan tog er, och nu måste ni spendera femtoelva spelmöten med att ställa saker till rätta". Jag är skeptiskt till att tvinga på spelarna den typen av uppdrag där de inte själva har fått vara med och göra aktiva val. Jag är lika skeptisk till att lura dem att begå dem (tittar på dig, Death Frost Doom).
 
Jag skulle ta det försiktigt med att "ni gjorde något hemskt innan glömskan tog er, och nu måste ni spendera femtoelva spelmöten med att ställa saker till rätta". Jag är skeptiskt till att tvinga på spelarna den typen av uppdrag där de inte själva har fått vara med och göra aktiva val. Jag är lika skeptisk till att lura dem att begå dem (tittar på dig, Death Frost Doom).
Konceptet är i grund och botten snott från HPL's The Shadow Out of Time, så rp har varit besatta av något slags väsen under en period och är på inget vis ansvariga för vad de gjort under den tiden (men det köper ju iofs inte deras familjer, chefer, mfl).
 
Rotsystem: Rollpersonernas frilansarfirma besöks eller får meddelande från en uppenbar megakorp-representant som försöker att inte verka som en megakorp-representant. De erbjuds lite för mycket kreds för vad som verkar vara ett enkelt uppdrag.
 
Konceptet är i grund och botten snott från HPL's The Shadow Out of Time, så rp har varit besatta av något slags väsen under en period och är på inget vis ansvariga för vad de gjort under den tiden (men det köper ju iofs inte deras familjer, chefer, mfl).

Det låter rätt cool. Tänker att "lös mysteriet med er glömska" är roligare än "lid av konsekvenserna av vad ni gjorde off-game".

Kan också påminna om att ett av galaxens högst älskade datorspel (Planescape Torment) börjar på samma sätt. Så det går att göra bra. Som typ alla andra förslag här.
 
Last edited:
Din rollperson är polis och har försovit sig. Detta inser hen när hen blir uppringd av sin chef/alarmet går på hens väckarklocka som hen i så fall slår av med en trött armrörelse.

Din rollpersons nästa mening måste innehålla ordet *shit*.
 
Det låter rätt cool. Tänker att "lös mysteriet med er glömska" är roligare än "lid av konsekvenserna av vad ni gjorde off-game".

Kan också påminna om att ett av galaxens högst älskad datorspel (Planescape Torment) börjar på samma sätt. Så det går att göra bra. Som typ alla andra förslag här.

Ja det är precis så jag tänkt mig att det ska funka. Vad har egentligen hänt? Vad/vem har orsakat detta? Hur ska vi hantera situationen?

Har själv inte spelat Torment, men flera av mina spelare har det så de kommer nog att associera till det. Men som du säger, klichéer behöver inte nödvändigtvis vara dåliga.
 
Jag vet inte om jag läser i syne nu, men har ingen redan tagit upp "Rollpersonerna blir frameade för något brott och måste antingen rentvå sig eller, troligare, utföra något uppdrag de aldrig skulle åtagit sig frivilligt för att bli fria?" Inte minst populärt i WFRP, vill jag minnas...
 
Rotsystem: Rollpersonernas frilansarfirma besöks eller får meddelande från en uppenbar megakorp-representant som försöker att inte verka som en megakorp-representant. De erbjuds lite för mycket kreds för vad som verkar vara ett enkelt uppdrag.

Sedan förråder deras uppdragsgivare dem på slutet?
 
Har man var riktigt ung var det ju en klyscha att äventyret inte hade någon inledning alls. Typ "Ni står framför en dungeon".
Jag har kört den rätt mycket på senaste, men oftast med "ni står framför en dungeon, hur har ni förberätt er" och så kör man all prepp och ryktesinsamlande och sånt som tillbakablick.
 
Rollpersonerna hittar en krönika/loggbok/dagbok någon skrivit medan monster attackerade dem, och den slutar med "de kommer..." eller något annat med "..."
Been there done that, tror jag använde en sån dagbok fr en jargisk legionär i Kamor (Eon). Den var gjord av nån på stank.nu.
 
Back
Top