Olika klichéaktiga sätt att kicka igång ett äventyr ?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vi känner ja alla till den gamla fantasy tropen ni sitter på ett värdshus och in stiger en äldre man med långt grått skägg och spetsig hatt .

Vad för andra sätt att kicka igång äventyr har ni upplevt eller använt er av .

När vi spelade kult för många år sedan hade vi en sl som alltid startade vartenda äventyr på samma sätt
1.Det ringer på dörren och utanför står en pojke/flicka och räcker över ett förseglat kuvert utan ett ord och när ni mottagit kuvertet försvinner hen utan att ha yppat ett enda ljud.
2. Telefonen ringer och ni hör en upprörd kvinnoröst som ber er möta henne på klubb whatever
3.Någon har lämnat en mystisk portfölj utanför er lägenhet .
 
Last edited:
Till Call of Cthulhu:
  • Ni får ett telegram från en avlägsen släkting eller vän som söker er hjälp på dödsbädden, alternativt att ni ärvt något.
  • Ni ser en notis i tidningen om en mystisk händelse.
  • Ni får ett telegram eller brev av någon som har hört om era bedrifter och nu efterfrågar er hjälp. Bonuspoäng om personen är död när ni anländer (jag stirrar på dig, Jackson Elias).
  • Ni anlitas av någon högt uppsatt/välbärgad person att undersöka det där märkliga och övergivna huset/platsen/byn/staden.
 
* En person som verkar sympatisk håller på att få stryk av ett gäng skumma typer som alla har svart mask/vitt bälte/vadarstövlar/något annat som verkar mystiskt och olycksbådande. Den sympatiska personen mer eller mindre ramlar i RPnas armar och de skumma typerna är onödigt förolämpande när de säger till RPna att hålla sig utanför.
 
Det här är nog det värsta sättet att börja ett äventyr, jag hatar det och har trots det använt mig av liknande händelser som SL.
Ja shit det är en klassiker.. Jag har kört det, fast i öknen i postapoc, och radioaktivitetsskador isf bakfylla..
 
* Ni är soldater i den kungliga armén, och behövs för ett viktigt uppdrag. Nej, det spelar ingen roll att gruppen består av en tjuv, en munk, och en bard. Jag ska berätta lite mer om kungariket [som ni aldrig förut varit i].
 
Rollpersonerna vaknar efter en blöt kväll och blir tvungna att reda ut vad de gjort, vad de varit med om och lida konsekvenserna av sitt handlande. Har hänt en och annan gång.
 
Kung Ädel Nobelsson Eller Drottning Ädla Nobelsson ber spelarna att återbörda deras kidnappade dotter prinsessan oskuldsfulla Nobelsson ifrån den onde Nekromantikern Stygge Elaksson som håller henne fången i torn i fjärran väst .
 
En annan klassiker är att gruppen blir misshandlade och rånade och nu måste ge sig ut på ett Revenge Quest .
 
•Den Onda Boskapsbaronen(TM) är ond mot de Snälla Bönderna.
•Skeppet lider skeppsbrott. Bonusklichepoäng om SL bara bestämmer att en sjöresa äger rum utan att involvera spelarna. (Denna har jag själv använt).
•SL Mary-sue SLP räddar rollfigurerna och SL guilt trippar dem att ta på sig hens trista quest.
 
Last edited:
* Ett nytt uppdrag är upplagt på BBSen och våra frilansare tittar och jämför med andra uppdrag, och funderar (i bästa fall) över vilken uppdragsgivare som skitit mest över dem hittills, vad som låter farligt, vad som inte verkar involvera skjutvapen, och vad som inte innebär att man behöver ge sig ut i Salton Exclusion Zone
 
Back
Top