D&D Ola översätter D&D

olaberg

Hero
Bara för att det är kul, och för att jag alltid har gillat att spela D&D på svenska, så försöker jag översätta alla termer och vissa texter så att det på ett hyfsat smidigt sätt går att spela "ärans och hjältarnas spel på ärans och hjältarnas språk" som @Oldtimer så fyndigt formulerade det för länge sedan.

Jag har en idé om att så småningom kunna översätta SRD:n, men i väntan på det så bygger jag på två dokument. Kanske någon här kan ha glädje av dem.

Dels är här en lista med de termer jag använder:

Dels är här ett kompendium med regelsammanfattningar på fristående liggande ensidiga A4. De är rätt käcka att ha utskrivna, som referensmaterial för spelarna. Fler finns i görningen, men här är ett snapshot av de mest färdigställda (även om det finns spår av engelska kvar):

Gött! Älskar svenska namn på D&D-grejer, speciellt monster men även resten!

Hur ställer du dig till Dunder & Drakar? Är det nåt att kika på, eller försöker du medvetet hålla dig borta?

Gött! Älskar svenska namn på D&D-grejer, speciellt monster men även resten!

Hur ställer du dig till Dunder & Drakar? Är det nåt att kika på, eller försöker du medvetet hålla dig borta?

Jag gillar @Oldtimer s översättningar för det mesta. Jag avviker på vissa smärre punkter.

Största skillnaden är nog att Du&Dr är 4e, medan SRD är 5e.

Jag är ett barn av den mylla som @Oldtimer planterade i Göteborg. Jag drogs in i hobbyn 1981 av jämnåriga kompisar som varit i kontakt med "Mygel" som han kallades på den tiden, på föreningen Yggdrasil.

Vi körde på svenska, ofta med de termer, namn och begrepp som @Oldtimer och hans vänner använde, inte sällan i den pärm med fotostatkopierade regler som cirkulerade i Göteborg, kallat "MD&D" ("Mygels D&D").

De var stora och coola killar, och vi var 11-12-åringar med stora ögon.

(Även @Mekanurg var en av de coola stora killarna i den tiden, fast i en annan förening: Fenris.)

Så det är inte ett arv jag vill distansera mig ifrån! Det var @Oldtimer som lärde mig spela på svenska. :-)

Last edited:
Back