Nekromanti Okiokioki

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
T<FV+mod kontra T+FV>svårighet

"Detta är väl inte svårt eller lätt att glömma? Det är ju en förutsättning för att systemet ska funka att man använder modifikationer, och alla som åtminstone jag spelat med har använt det."

Det beror på. För att system med CL och modifieringar ska fungera så krävs det att man får de där modifieringarna drillas in. Det är allt för lätt att glömma de där CL-modifikationerna annars (tro mig - jag har konstant glömt bort dem i femton år /images/icons/wink.gif). Därför föredrar jag ett system där man slipper drilla in det, utan snarare inte kan komma undan.

"Sedan när det gäller Finna dolda ting så låter jag också mina spelare slå och frågar sedan efter vilken differens de fick. Då vet de också att de slog bra eller dåligt, men inte om det var tillräckligt bra, för jag sa ju aldrig vilken differens som krävdes. Mycket enkelt och praktiskt. Varför ska det vara sämre än "slumptal plus färdighetsvärde över svårighet"?"

Till att börja med kräver differens en subtraktion, vilket IMHO är en subtraktion för mycket. Det mänskliga sinnet har svårare med subtraktion än addition - det är liksom därför man lär lågstadieelever addition först och subtraktion sen. Då är operationen addition mycket lättare (och snabbare) att utföra.

Vidare känns det tämligen o-intuitivt att man måste lyckas tillräckligt bra för att lyckas. Jag menar, har man lyckats så har man lyckats - ska man behöva lyckas bättre för att lyckas så är det något skevt i semantiken.

Slutligen tycker jag i alla fall att det är enklare och mer praktiskt att slå ett slag som man alltid gör, utan att kräva specialfall som differens bara för att man vill slå slaget dolt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: T<FV+mod kontra T+FV>svårighet

Att behöva "drilla" in modifikationer låter väl lite extremt, jag tycker att det är självklart att de finns där. CL var ju just den chans man hade att lyckas efter att ens FV hade fått sina modifikationer. CL är alltså ett modifierat FV. I min mening väldigt enkelt att komma ihåg.

Sedan det här med subtraktion vs addition hade jag faktiskt på känn att du skulle ta upp. Det må mycket väl vara så att addition är en aning snabbare än subtraktion för de flesta men då det gäller siffror som rör sig mellan 1-20 (jag spelar med 1T20-systemet) är skillnaden i min mening så pass marginell att den är oväsentlig.

Det där med att det krävs att man ska "lyckas tillräckligt bra" är ju bara ditt eget ordval. Då skulle man ju på samma sätt kunna säga att om man lyckas slå över "Normal" svårighetsgrad på T+FV>svårighet-systemet så "lyckas" man ju också i vanlig mening, men det krävs att man "lyckas mer" för att klara av nåt med högre svårighetsgrad.
Slår man inte en tillräckligt bra differens (på mod-systemet) så lyckas man inte.

Observera att jag inte tycker att ditt favoritsystem är sämre men inte heller bättre. Omväxling förnöjer.

Och snälla, snälla, säg inte "semantik" igen. Jag har tenta i språkpsykologi på måndag och ord som semantik, syntax, grafem, morfem, formant och fonem drar bara upp min tenta-ångest till ytan.

Don Kennetho
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: T100 eller T20

Håller med dig om att jag föredrar T100 skalan då en ökning när det gäller färdighetsvärde kan vara mycket mindre i förhållande till T20 skalan.
 

BigB

Veteran
Joined
10 Sep 2000
Messages
28
Location
Stockholm ungefär Bromma
Re: såklart det ska vara T100

Av nostalgiska skäl föredrar jag 1T100-skalan

Helt klart ska det vara T100-skalan annars är ju alla RP:s likadana för att det blir ju som sagt 0.2+ på T20-skalan(går inte att vara så detaljerat) och 1+ på T100-skalan...

BigB
Alla grisodlare är T100 fans...
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
T20

"Av nostalgiska skäl föredrar jag 1T100-skalan."

Av nostalgiska skäl föredrar jag T20-tärningen. Ahhh, vilken fröjd det är att känna den stor-lilla tärningen med 20 sidor i handen innan den skall rullas. Den gråa älsklings-T20:en som aldrig sviker en i de svåraste studer. Många är de gånger då den högt uppskattade "vännen" hjälp mig ur svåra trångmål!

/Sir Foilan /images/icons/cool.gif

Tradition i Linköping? Inte dumt alls!<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Sir Foilan on 2000-09-15 21:58.</EM></FONT></P>
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
"Handen på levern, hur länge sedan var det du gav någon minus i CL för att något var svårare än normalt?"

För min del är det lika mycket "second nature" att lägga på/dra ifrån modifikationer i DoD eller Coc, som det är i Cyberpunk (som är det enda T+FV>CL-spelet jag spelar). Min stil som spelledare är att varje gång någon gör ett försök att göra något som kräver ett tärningsslag, fråga mig själv, "Finns det något som påverkar detta?". För mig är det inte svårare att komma ihåg det i DoD än i Cyberpunk.

Men allt sånt här är ju alltid individuellt. De system jag har svårast att komma ihåg hur mycket modifikationer man ska lägga på upp eller ner är Shadowrun (med sitt mystiska d6-system) samt WFRP, där grundegenskaperna har olika skalor, och därför kräver olika modifikationer (trots det är WFRP bland mina favoritspel). Rolemaster var drygt det också.

N.
 

BigB

Veteran
Joined
10 Sep 2000
Messages
28
Location
Stockholm ungefär Bromma
Re: T20

Den gråa älsklings-T20:en som aldrig sviker en i de svåraste studer.

Jag ska säga dig en sak, när jag oftast har behöft en 5-8 brukar jag få ungefär 18-20(oftast 20). Och vad ska jag göra då. Ska jag skrika så högt så skriket först dör ut en månad efter, eller vad?
Hur tycker du jag ska tänka, ska jag pussa den där gråa älsklings-T20 eller?

BigB vill ha många svar från T20-guden(?)
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Personlig?

"Jag föredrar då T100 för ens rollperson blir mer personlig då..."

På exakt vilket/vilka sätt blir en RP mer personlig om man använder en T100 än om man använder en T20. Det skulle jag bra gärna vilja veta...

/Sir Foilan - undrande

...make your way to the Friendly Arm Inn. There you will meet...


/images/icons/cool.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
T20 givet

När jag var liten (10/11 år) och höll på med DoD första upplagan (den svarta boken, ni vet) så såg jag att min bror använde sig utav skalan 1-20 istället för 1-100. Jag blev genast imponerad och räknade om allt till skalan 20.
Dels för man bara behövde använda en tärning och dels för att det var enklare att räkna ut CL. 15-3=12 istället för 73-15 vilket blir lite krångligare.

Senare upptäckte jag dels till min bitterhet (jag hade ju lagt ner lite arbete på det här) och dels till min stora glädje Expert och Gigant som hade mycket bättre regler.

/<EM>Han</EM> älskar Ereb
 
Top