Nekromanti Okiokioki

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Jaja vi fattar för mkt om DoD v.6... då kanske jag ska komma med en tvist-fråga da...
Vilket system är bäst eg. T20 eller T100.... åsikter å synpunkter tack... (föredrar själv T20)

Malakhai
Döden är bara början
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Knappast

Det är inte för mycket om det nya Drakar och Demoner. Det jag tycker är en nagel i ögat är bristen på idéer när det kommer till ämnesraden. Tre "Nya DoD" bland de senaste tio inläggen är lite väl mycket.

Hur som helst så föredrar jag T20 framför T100. Varför? Därför att T20 är en tärning, T100 är två T10 (det finns iofs T100-tärning, men den är antingen stor eller så stannar den aldrig...) och jag föredrar att slå en tärning.

Detta kan bero på att jag använt T20 överlägset mest, och således också skaffat mig en alldeles speciell T20 (en glittrig röd en) som oftast inte sviker mig när det gäller. Min ende vän i kampen mot Murphy...

/Azagthoth
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Re: Knappast

Mördartärningen allan typ.... tja.. tyvärr har jag ingen sån... men jag håller med.. blev lite mkt DoD v.6 där...
Men hur ska man göra för att hitta sin "super" tärning... nåra tipps... kommer jag nånsin finna min??
*Tärningsfreak*


Malakhai
Döden är bara början
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: Knappast

Jag har hört att vissa tärningar har små defekter som får dem att hamna på vissa resultat oftare än andra. Har dock aldrig provat själv för att se efter om det fungerar. Ifall det gör det skulle man dock kunna testa sig fram till en bra tärning. Om det nu var det du menade med supertärning. Själv har jag en stort och eldröd t20 som fungerar utmärkt att hota spelare med.

[Hobert]
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Re: Knappast

Jepps.. just en sådan... megakillerübermanglartärning som alltid slår 1 eller 20..... typ beroende på vilket rollspel man spelar...

Malakhai
Döden är bara början
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Knappast

Ååå du okuniga det finns riktiga T100... De har hundra sidor och de är väldigt praktiska *hrm* så länge underlaget är jämt och fint...
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Knappast

Läser folk inte det jag skriver?

Jag skrev:

(det finns iofs T100-tärning, men den är antingen stor eller så stannar den aldrig...)

Varpå jag får ett svar som detta:

Ååå du okuniga det finns riktiga T100...

Exakt var hävdar jag att det inte finns en T100?

/Azagthoth
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vilket system är bäst eg. T20 eller T100.... åsikter å synpunkter tack... (föredrar själv T20)"

Vilken slumpgenerator man använder spelar i sammanhanget mindre roll. Det är bara olika skalor, och vilken skala man föredrar är en smaksak.

Det som gör någon större skillnad är faktiskt själva grundprincipen för hur man slår. DoDs och Basic Roleplayings princip "ett slumptal under eller lika med ens färdighet (eller motsvarande värde)" tycker jag inte om. Jag föredrar principen "ett slumptal plus ens färdighet (motsvarande) över eller lika med en svårighet". Det är mer flexibelt, plus att man kan göra roligare saker med det på ett enklare sätt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Men nu glömmer du CL och GCL... man får ju minus ändå på FV om det är svårare än normalt å likadant tvärtom...
Å personligen tycker jag det är svårt att hitta på svårighetsgrader på allt... men det är som du sa... en smaksak... smaken är som baken... hårig... nej delad ska det ju vara... =)

Malakhai
Döden är bara början
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Sjläv så tycker jag att T20- & T6-systemet är bland de enklaste som man kan använda.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men nu glömmer du CL och GCL..."

Det är det som är problemet - det är inte bara jag som glömmer det, utan ALLA (nja, mer eller mindre) glömmer det. Handen på levern, hur länge sedan var det du gav någon minus i CL för att något var svårare än normalt?

Sen finns det en fördel till med principen "slumptal plus färdighetsvärde över svårighet": spelarna kan slå för Finna dolda ting eller andra liknande slag själva utan att veta om de lyckas! De vet som mest att de slog bra, men räcker det? Spelledaren sade ju aldrig svårigheten... /images/icons/wink.gif

"Å personligen tycker jag det är svårt att hitta på svårighetsgrader på allt..."

Om det är svårt att komma på svårighetsgraden, utgå från att det är normalt och se vilket värde Normalt motsvarar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
T20

"...skaffat mig en alldeles speciell T20 (en glittrig röd en) som oftast inte sviker mig när det gäller."

/images/icons/laugh.gif
Det där var väl ganska typiskt för DoD... Kärleksförhållandet till sin speciella T20...

Tänker mig tillbaka till en mörkblå tärning med cerisa(ungefär) siffror som egentligen var lillbrorsans...
Och så min genomskinliga ljusblå...

Säga vad man vill men T20:n berör... /images/icons/smile.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det är det som är problemet - det är inte bara jag som glömmer det, utan ALLA (nja, mer eller mindre) glömmer det. Handen på levern, hur länge sedan var det du gav någon minus i CL för att något var svårare än normalt?

Jag tycker det görs hela tiden. Både av mig och de spelledare jag konsumerat.

Jag föredrar i.o.f.s. också slump+värde... mest för att motståndsslagen blir litet naturligare.
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Håller fullständigt med!

"Gud är död" - Friederich Nietzsche
"Nietzsche är död" - Gud
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Jag förstår inte riktigt problemet.
Jag ger ALLTID mina spelare minusmodifikationer om något är svårare än normalt likväl som de naturligtvis får plus om nåt är lättare. Detta är väl inte svårt eller lätt att glömma? Det är ju en förutsättning för att systemet ska funka att man använder modifikationer, och alla som åtminstone jag spelat med har använt det.

Sedan när det gäller Finna dolda ting så låter jag också mina spelare slå och frågar sedan efter vilken differens de fick. Då vet de också att de slog bra eller dåligt, men inte om det var tillräckligt bra, för jag sa ju aldrig vilken differens som krävdes. Mycket enkelt och praktiskt. Varför ska det vara sämre än "slumptal plus färdighetsvärde över svårighet"?

Don Kennetho
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
T100 eller T20

Av nostalgiska skäl föredrar jag 1T100-skalan.

Jag tycker att det är roligare att öka färdigheter med 1 steg åt gången på en 100-stegs skala, än att öka 1 steg åt gången på en 20-stegs skala (vilket blir 5 steg på en 100-stegs skala)... öööööööh, jag kanske inte är riktigt tydlig just nu.

Visserligen borde grundegenskaper också graderas från 1-100 om man använder 1T100, för att få konsekvens.

N.
 
Top