Nekromanti Okej, nu tar jag mig vatten över huvudet!

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Nu tänker jag basunera ut något väldigt känsligt och enligt mig intressant. Om vi utgår ifrån hur Rollspelsbranschen ser ut idag, inte hur vi vill att den ser ut eller hur den bör se ut, utan enbart hur den ser ut idag. Så anser jag att för att ett spel ska sälja någorlunda bra = tryckkostnad för en större upplaga och distrubition skall gå jämnt upp inom 2år. Så bör spelet följa dessa premisser:

-Systemet skall vara nytänkande och reflektera spelet. Systemet ska vara baserat på den tradionella filosofin med en spelledare och resten spelare. Dvs inget samberättande. Däremot är det med dagens trend bra att lägga in ett visst spelarinflytande i systemet.

-Systemet måste ge tillfälle för att både kunne ge möjlighet till att fördjupa sin karaktär och ge den flavor, samtidigt måste det finnas en uppmuntring att "opta" sin karaktär.

-Systemet måste kunna konkurrera mot dess amrikanska motsvarighet. Dvs gör jag ett D&D rollspel på Svenska måste systemet vara minst lika bra på grottröj som D&D för att lyckas. Gör jag ett spel med ett lättare system måste systemet vara minst lika bra som "Savage World", eller BRP.

-En stor bok ger ett maffigare intryck. En massa sidor i hårdpärm säljer. En liten rollspelsbok ger mindre respons. Detta måste dock balanseras mot kostnaden. Om kostnaden för en rollspelsbok övergår 350:- så kommer man att tappa en stor andel av dom svenska rollspelskonsumenterna nämligen Kidzen.

-Illustrationerna och baksidetext är A och O. Faktum är att när boken placeras fysiskt i en affär så är det Namn, Layout, Bilder,Stämningstext och storlek som är avgörande för det intryck som köparen ställs inför då han spanar av rollspelsaffärens bokhylla.

- Spelvärlden måste vara unik, eller i alla fall ge känslan av att vara unik. Dessutom måste den vara både bred och prickig. Med bred och prickig menar jag att världen måste vara beskriven så att det växer ett sug för spelaren att fundera på vad som finns i världen. Exempelviss berättar man bara lite om dom olika delarna av världen och raserna. Jag skulle vilja gå så lågnt att hävda att en bra Grundregelbok skall inte berätta om världen. Den skall agera Trailer för världen. Den ska retas, spoila och ge en vink åt vad världen är. Det är så man säljer moduler.

-Boken måste vara tryckt i många exemplar så att den syns. Många exemplar i många butiker är lika med uppmärksamhet. Självklart medföljer då ett krav på att använda sig av en stor distrubitör, för att nå ut till rollspelsbutikerna. För att ett spel ska sälja till den breda skaran måste folk känna till det.

-Fantasy säljer. Fantasy settingen är den absolut säkraste investeringen en spelmakare kan göra. Fantasy är lätt att greppa, har en bred målgrupp och framförallt tilltalar den kidzen (10-15år).

-En stor del av marknadsandelen tillfaller kidz i åldrarna 10-15. Utav den anledningen att spelare över dom åldrarna börjar allt mer intresserar sig för den amerikanska marknaden. Under 15 år har man betydligt mer konkurranskraft mot den amerikanska marknaden främst eftersom man har möjlighet att etablera spelet vid 10-11 års ålder och proxa på med moduler fram till att konsumenten är 14-15år och börjar leta efter andra spel. Jag tror att om folk tittar tillbaka på sin egen speltid så det nog inte sällan man finner att den period som man spelat ett och samma rollspel under är lägnst vid dom här åldrarna. Jag t:ex spelade enbart EON mellan jag var 12-15. 3år. När jag blev äldre än så så började jag hitta andra kanaler för att hitta spel (internet+ engelskakunskaper = sant).

Well nu har jag tagit mig vatten över huvudet och slängt ut några teorier helt ogrundade i fakta statestik eller argument. Trascha dem bäst ni kan så vi får en vettig diskussion för en gång skull om vad den breda skaran av rollspelare vill ha. Inte vad som är inne på Rollspel.nu, inte vad som säljer på lulu utan vad alla andra i ens spelgrupp vill spela. Åtskilliga personer här på forumet har spelare i sina hemagrupper som inte vill spela Indiespel (Låt vara osagt ifall det är bristande erfarenhet eller bara inte deras grej). Min poäng är att ifall man skall visualisera sig det spel som verkligen säljer till den svenska rollspelskonsumenten idag, hur skall det se ut?

//FLurtis, ready for action...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Helt rätt i stort... framför allt med fokus på bokens (eller lådans, eller whatever) utsseende, kvaliteten på bilderna, världens "häftighet"... det ska vara en glassig, "sexig" produkt. Det räcker inte med att vara lika bra som sin amerikanska motsvarighet, man måste vara bättre där.

Systemet är nog inte lika viktigt, det behöver bara vara "tillräckligt bra", om resten är på plats. Eller så snor man bara lämpligt amerikanskt system och skriver om det lite... finns ingen anledning att uppfinna hjulet om motivet enbart är att sälja mycket. men är man intresserad av att skapa spelsystem är det ju en annan femma. Då kan det extrajobbet vara motiverat. Men inte kommer det sälja så värst många fler böcker.

Intrycket, häftighetsfaktorn.. det är det som säljer en produkt, om man vill ha volym.

...en annan viktig sak är att man måste kunna ta en förlust i början, kan ta lång tid innan man får tillbaka pengarna för sin investering... if ever.

Spelvärlden behöver inte vara unik, den behöver bara vara bättre... hur många äkta unika spel säljer förresten, om man tänker efter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Tja, det stämmer nog på det stora hela. Jag håller inte riktigt med om att spelet behöver vara bra. Det bör vara i A4-storlek (inte nödvändigtvis A4-format), hårdpärm och med snygga bilder. Uppfylls det så kan spelet vara ganska kasst i övrigt. Det ger ett bra förstaintryck, och när kidsen bildat sig en positiv bild av ett spel så är det väldigt svårt att ändra på den.

Åh, och så behöver det finnas ett löfte om expansioner. Utan expansioner är ett spel dött.

Sedan kan man ju fråga sig, med tanke på att man inte kan tjäna pengar på rollspel, varför skall man skriva ett spel som säljer?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Ett Harry Potter rollspel förklätt till ett brädspel med målgrupp lågstadiet tror jag skulle sälja som smör, Harry potter är såå stort på bland dessa ungar, dom sitter och ritar leker gör kartor och lär sig formler, så det är nog rollspelets hopp och framtid :gremsmile:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Jag håller med dig i mycket av det du skriver. Jag har dock en kommentar kring det du skriver om åldrar och målgrupper. Du talar om gruppen tonåringar som varandes en stor och viktig sådan, och vikten av att tilltala "kidzen", men där tror jag du har fel. Dagens tonåringar spelar inte bordsrollspel och inte ens inom gruppen "rollspelare" är de särskillt många. Jag har naturligtvis inga siffror men jag tror att de flesta som köper rollspelsprodukter idag snarare är i åldrarna 25-40. Dessa var visserligen oftast 10-15 år gamla när de började men då nyrekryteringen som bekant går tämligen knagligt så tror jag att de flesta som köper rollspel idag är samma som köpte rollspel på 90-talet och, i inte allt för få fall, ävem köpte dem på 80-talet.

/Anders
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Sedan kan man ju fråga sig, med tanke på att man inte kan tjäna pengar på rollspel, varför skall man skriva ett spel som säljer?
Well att tjäna pengar är enligt mig en väldigt abstrakt mening. Vad är att tjäna pengar på det?

Om du syftar på att bli moljonär är mitt svar nej!

Om du syftar på att kunna försörja dig på det är mitt svar tveksamt.

Däremot så tror jag att som extraknäck kan det fungera. OM MAN GÖR DET RÄTT. Dvs med rätt uppläg, rätt approach etc tror jag att man kan dra in några tusen extra per år. Fast det gäller att göra det rätt. Och om sanningen skall fram, vem vill inte ha nån extra tusing för att hålla på med sin Hobby.

Visst avkastningen motiverar inte för allt smör i småland insattsen som behövs. Men det är ju inte det som det handlar om här. Vad jag försöker få fram är hur man skall lyckas, varken mer eller mindre.

Sen har vi ett rent branschmässigt perspektiv på det. Ett spel på Lulu drar inte in lika många spelare i hobbyn som en spel i en figurspelbutik, fantasybok butik eller bärdspelsbutik. Det finns inga kidz som hänger på lulu. Jag skulle vilja gå så lågnt att säga att det är förhållandeviss få rollspelare över huvudtaget som hänger på lulu. En butik är en samlingplats för nördar. Dessutom har du fördelen att i en butik kan personal pucha och svara på frågor om spel. Det kan dom inte på lulu. Så grovt förenklat:

Lättare tillgänglighet för nya spelare = Fler spelare
Spel/Fantasy butiker = En målgrupp med potentiella rollespelare
Butik = Ett lokalt forum där man kan träffa folk att spela spel med, vilket i sin tur leder till mer aktivitet i hobbyn.

//Mattias
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Sedan kan man ju fråga sig, med tanke på att man inte kan tjäna pengar på rollspel, varför skall man skriva ett spel som säljer?
Om spelet säljer så kan man i alla fall gå jämt upp antar jag. Om man vill försäkra sig om att man inte ska gå med förlust så finns även alternativet att börja i den andra änden, dvs genom är att göra ett spel som kostar så lite som möjligt. På så vis behöver man inte sälja särskilt mycket för att de röda siffrorna ska försvinna.

/Anders
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,780
Location
Göteborg
Det finns ju knappt ens butiker som säljer rollspel längre, och de få som finns är nog snart borta. Vill vi rekrytera till hobbyn måste vi satsa på något annat än spelbutiker. skulle tippa på att (siffra tagen ur luften) 95% av all nyrekrytering som sker nuförtiden (och det är inte mycket) sker genom word-of-mouth. Alltså: en spelgrupp behöver fler medlemmar och folk frågar sina kompisar om de vill prova på.

Är det här ett ämne du är intresserad av att diskutera i den här tråden, eller skall jag hålla mig till "hur man säljer rollspel"?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Den punkt jag tycker du har fel är din målgruppsbeskrivning. Barn och ungdomar runt 10-15 år vet ju inte ens vad rollspel är. När du pratar om "kidzen" så låter det som att första steget i din plan om att göra försäljningsframgångar i rollspelsbranschen skulle kräva att man reste tjugo år bakåt med en tidsmaskin.

Annars låter det väl rimligt. Fast då är frågan; om ens huvudsyfte är att tjäna pengar, är det då en god investering att lägga ner tid på att skriva ett rollspel? Jag tror inte det. Jag tror man har större chans att göra pengar genom att istället använda ens världsidéer för att skriva en fantasybok, eller ens mekanikidéer för att göra ett dataspel.

Fast det största problemet tycker jag är själva utgångspunkten "såsom rollspelsbranschen ser ut idag", för det viktigaste om vi skall titta på hur spel köps och spelas idag så är det att man inte längre spelar hemma i någons vardagsrum. Visst; vi gamla stofiler gör det, men hur många av oss skulle egentligen köpa ett nytt fantasyspel för att det skulle kunna gå runt?

Vill man verkligen tjäna pengar på ens rollspelsidéer idag, då måste man först och främst acceptera att folk inte längre umgås hemma hos varandra i deras vardagsrum. Det finns inga umgänge-i-vardagsrumsbranscher som går med vinst idag. Så om man skall kunna tjäna några pengar så måste man först och främst haja läget: Umgängesvillkoren har förändrats sedan åttiotalet. Fattar man inte det så gör man inga pengar, oavsett vem det än är som tecknar framsidesillustrationen.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Mina reflektioner:

- Kidzen är inte målgruppen idag. Målgruppen är äldre.
- En fördel om spelet är bra (som jag anser vara viktigt, till skillnad från andra som svarat) är att ett positivt rykte/word-of-mouth omger spelet. Mycket viktigt i dagens informationsstressade och hypersnabba kommunikationssamhälle. Dåliga spel dör snabbt.
- Spelet måste inte vara fantasy. Det måste vara intressant.
- Att trycka i annat än typ A4-format är dödsdömt. Därför att "rollspel ser inte ut så". Det går inte att utbilda om en hel kundgrupp heller.

Som eget exempel till helheten tar jag inte helt oväntat Noir. Noir var inte fantasy och riktade sig inte till kidz. Det riktade sig till de spelare som visste vad rollspel var och som ville ha något annat, kanske något "vuxnare". Ett spel som gav ett nytt fokus i upplevelsen. Därför finns balansen mellan trad-spel (en del crunch/optning, rollformulär, spelare/spelledare, handlingsresolution, etc) och en del nyheter för ett svenskt spel (bomber, flaggor, spelarinflytande samt rollpersonsfokus som faktiskt stöddes direkt av regelverket). En stark vision. Och detta är något som dels uppmärksammades i omdömen och recensioner, dels i snacket kring spelet, mellan spelare/läsare. Jag tror inte heller att utmärkelsen till årets rollspel 2006 skadade direkt.

Det var en tung och glassig produkt. I nästan A4 och på över 350 sidor och ett pris på ca 400:-. En snygg och tilltalande formgivning och snygga illustrationer. Ett bra kvalitativt och konkurrensmässigt paket helt enkelt.

Räknat i tryckkostnader (ca 130kkr) så nådde Noir break-even på drygt ett år.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Rising said:
Det finns inga umgänge-i-vardagsrumsbranscher som går med vinst idag.
Inte ofta det händer, Rising, men ovanstående är EPIC FAIL.

Det finns en bransch som är just vardagsrumsbaserat och det är brädspelen. Brädspelen har under de senaste 20 åren bara ökat och ökat och de framgångsrika tjänar bra med pengar.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Är det här ett ämne du är intresserad av att diskutera i den här tråden, eller skall jag hålla mig till "hur man säljer rollspel"?
Jadå, det var nästan en baktanke att den skule grena ut i bra underdiskussioner, all diskussion är bra. Därmed inte sagt att modderatorerna håller med mig :gremwink:

Det finns ju knappt ens butiker som säljer rollspel längre, och de få som finns är nog snart borta.
Nja jag håller inte med om det här. I Gbg fanns det enligt mig veterligen två stycken butiker som sålde rollspel SF-Bokhandlen och Goblin Games. I Karlstad fanns det en butik. I Stockholm finns det ett par. Lund har en butik som säljer rollspel etc. Visst det kan verka lite, men om vi jämför med exempelviss jakt. Jakt har fördelen att det är lätt att jämföra med då man har en exakt siffra för varje år hur många som utövar hobbyn eftersom man måste lösa ett statligt jaktkort varje år. Så enligt statestik har vi vanligtviss runt 320,000tusen jägare. Det är lika med 320,000 potentiella konsumenter. I Karlstad fanns det en liten butik utanför staden som drevs på hobbybasis. Jag skulle säga att den gick ungefär lika bra som spelbutiken i Karlstad.

I Göteborg fanns två stycken med väldigt dåligt utbud. I Oskarshamn och visby finns det lika många spelbutiker som jaktbutiker. Noll. Och tro mig, jag har all information som kan behövas för att kalkulera ifall en jaktbutik skulle vara lönsam i dessa områden och det är dom inte. Så vad är min poäng? Rollspel i sig självt säljer dåligt men då dom ofta kombineras i butiker med figurspel och brädspel når dom ändå ut till väldigt många personer. Spelbutiker i sig själva är faktiskt jämdörelseviss med andra fokuserade hobbybutiker minst lika slagkraftiga och existerande. Jakt är bara ett exempel, säg fiske så ser det likadant ut eller säg frimärksamling eller ta något så stort som sport. Peka ut en fokuserad sportaffär i en glesort som går bra? Visst allround butikerna Team Sportia och Intersport, men hittar du någon ren Hockeybutik som går bra? Ren innebandybutik? Eller ta en sån stor hobby som fotboll. Hittar du en ren fotbolls butik i en glesbygd som går bra?

Nej, det gör man inte. Fokuserade hobbybutiker är en tuffbransch oavsett vilken hobby man vänder sig till, men branscherna existerar och går runt för att personer brinner för hobbyn. Så länge det finns folk som vill sälja rollspel och folk som vill publicera rollspel kommer det att finnas butiker utav den enkla anledningen att rollspel inte finns i butikerna på grund av efterfrågan utan på grund av eldsjälar som äger butikerna. Och man öppnar varken en jaktbutik, fiskebutik eller hockeybutik om man inte brinner för det.

Alltså: en spelgrupp behöver fler medlemmar och folk frågar sina kompisar om de vill prova på.
Ja, jag håller med dig. Däremot håller jag inte med om siffran 95%. När jag bodde i värmland hängde jag mycket i deras spelbutik. Jag märkte att böckerna i hyllan fyller en viktig funktion, dom väcker nyfikenhet. Med andra ord dom visar att rollspel existerar. Jag så på Deadwood igår. Ni vet den där smutsiga Western serien. Det var en scen där bordell och pub ägaren förklaradde för en av sina undersåtar att nackdelen med att ha föremål på puben är att visserligen ökar konsumptionen av alkhohol medans affärerna på bordellen rasar för att föremålen skapar diskussion. Tar man bort föremålen börjar folk göra annat, i Deadwoods fall rulla runt i sängen.

Det är lite det här jag menar. Spel i butik öppnar för samtal och frågor. Någon tar ner spelet och tittar på det, frågar vad det är. Det hela leder till att ytterligare en person i världen lär sig vad rollspel är. Då det rör sig om en miljö som tilltalar rollspelens målgrupp ser jag det som väldigt possetivt. Ponera att du är figurspelare och stammis vid en sån här spelbutik. Du börjar samtala med ägaren bakom disken varje gång du är där. Någon enstaka gång träffar du på någon annan där som du börjar samtala med. Det visar sig att han spelar rollspel. På hyllan står det häftiga spel, personen frågar om du vill pröva på? Wipps och vi har skapat oss en mötesplats där spel blir det naturliga mötespungten. Inte helt olikt hur det fungerar med Indiespelens spridning på rollspel.nu. Jag tror att väldigt få forumiter visste vad Indie var innan dom blev stammisar här. Genom samtal och diskussioner om Indiespel väcks en nyfikenhet, nyfikenheten leder till en vilja att prova på. Prova på leder möjligtviss till besatthet.

En annan sak är kidzen. Jag tror att visserligen att den största spridningen av hobbyn är Word to Mouth metoden men någonstans börjar det. Jag tror att den vanligaste början är när någon unge på 12år köper ett svensktrollspel för att det ser häftigt ut och börjar ragga ihop några kompisar i skolan för att börja spela. Det var i alla fall så det började för mig.

//Flurtis


[Edit] Tog bort ett //Flurtis
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Det här kan jag ingenting om, så upplys mig: den sortens brädspel som spelas i vardagsrum är väl monopol, alfapet, rappakalja och frågespel. Har de ökat?
Den andra sortens brädspel är såna bra spel som ticket to ride, carcassonne och agricola. Spelas de i vardagsrum? Jag har bara spelat dem i nördkretsar, tex i olika spelföreningar och på konvent.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Pilzeman said:
Det här kan jag ingenting om, så upplys mig: den sortens brädspel som spelas i vardagsrum är väl monopol, alfapet, rappakalja och frågespel. Har de ökat?
Den andra sortens brädspel är såna bra spel som ticket to ride, carcassonne och agricola. Spelas de i vardagsrum? Jag har bara spelat dem i nördkretsar, tex i olika spelföreningar och på konvent.
Sällskapsspelen som säljer idag är klassikerna (Monopol, Bondespelet, etc) samt otaliga varianter av fråge-/sociala spel (av typen Trivial Pursuit eller Rappakalja).

Brädspelen (Puerto Rico, Carcasonne) säljer också bra, och ökar. Många generationer som spelade rollspel på 80-talet spelar idag brädspelen som substitut. Det är avgränsat, man behöver inte timmar med förberedelser jmf med rollspelen, och det ger nästan samma kick. Och de spelas hemma i vardagsrummet. Eller i köket om det finns bättre bord där.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Mina erfarenheter är att dom spelen du nämner spelas en hel del utanför nördkretsar. Däremot om du spelar lite mer tunga spel som Civilisation eller krigspel som Tide of Iron ser det kanske lite anorlunda ut.

//Flurtis
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Man kan alltid lita på att du ska ägna dig åt self promotion, Marco. ;-)

Men du har rätt.. kidsen är nog inte huvudmålgrupp.. till några spel överhuvudtaget...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Re: Okej, nu tar jag mig vatten över huvudet! (ot)

Det finns inga umgänge-i-vardagsrumsbranscher som går med vinst idag.
Menar du att alla partnerbytarklubbar är ideella?

/Anders
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Arfert said:
Man kan alltid lita på att du ska ägna dig åt self promotion, Marco. ;-)
Vilket eller vilka rollspel tycker du att jag skall prata om? Jag kan bara Noir och det passade in på Gotlands frågeställningar. Du kan väl slänga med dina erfarenheter med Saga istället? Det är ju fantasy, exvis, som det borde innebära något annat, givet hypotesen bland frågorna.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Den punkt jag tycker du har fel är din målgruppsbeskrivning. Barn och ungdomar runt 10-15 år vet ju inte ens vad rollspel är. När du pratar om "kidzen" så låter det som att första steget i din plan om att göra försäljningsframgångar i rollspelsbranschen skulle kräva att man reste tjugo år bakåt med en tidsmaskin.
Well för att överhuvudtaget nå ut så måste det ju ut i butiker som "kidzen besöker" därför måste spelen ut i butik. Och visst kidz har dålig koll på rollspel, men det ser jag som en möjlighet snarare än ett hinder. Om kidzen visste vad rollspel var och inte spelade det skulle jag ha en betydligt mörkare syn på framtiden.

Annars låter det väl rimligt. Fast då är frågan; om ens huvudsyfte är att tjäna pengar, är det då en god investering att lägga ner tid på att skriva ett rollspel? Jag tror inte det. Jag tror man har större chans att göra pengar genom att istället använda ens världsidéer för att skriva en fantasybok, eller ens mekanikidéer för att göra ett dataspel.
Well som jag skriver så är aldrig avkastningen jämförbar med vad man måste lägga ner både i pengar och energi för att få det att gå runt. Men det gäller alla hobbybranscher. Man startar inte en bransch runt sin hobby för att tjäna pengar varken om det är jakt, frimärksamling eller rollspel. Man gör det för att man tycker det är roligt och brinner för det. Sen är det ett väldigt plus aom man inte går i förlust. Visst är chansen större att tjäna pengar på datorspel, brädspel eller fantasyböcker. Men om man vill tjäna pengar utbildar man sig till läkare, chefsekonom eller något annat snitsigt. Jag pratar om att tjäna någon slant på något man tycker är kul

//Flurtis
 
Top