Nekromanti Ok, smaka på den här...

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Som CapnZapp skrev, det är inte så säkert att counterspella men jag tycker ändå att Sorc´s är det bättre valet för Counterspellcaster, så länge motståndaren är ca samma level. Just för att hon inte behöver förbereda spells på morgonen som en Wiz.

Med Improved Counterspell´s så behöver du desutom bara vara i samma skola & Level som inkommande spell.

Samt i slutet av dagen så har Sorc kvar X spells fler än Wiz. Däremot så har Wiz åtkommst till högre level av spells tidigare än Sorc.

Strategiskt så är det ändå bättre att få in en skadande spell först än att köra på counter spells. Se bara till att hitta en som inte SpellResistance och Saves blockar samt som gärna träffar enkelt, range touch attack?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
wallahad said:
Som CapnZapp skrev, det är inte så säkert att counterspella men jag tycker ändå att Sorc´s är det bättre valet för Counterspellcaster, så länge motståndaren är ca samma level. Just för att hon inte behöver förbereda spells på morgonen som en Wiz.

Med Improved Counterspell´s så behöver du desutom bara vara i samma skola & Level som inkommande spell.

Samt i slutet av dagen så har Sorc kvar X spells fler än Wiz. Däremot så har Wiz åtkommst till högre level av spells tidigare än Sorc.

Strategiskt så är det ändå bättre att få in en skadande spell först än att köra på counter spells. Se bara till att hitta en som inte SpellResistance och Saves blockar samt som gärna träffar enkelt, range touch attack?
Antalet spells är inte det som är viktigt... det viktiga är att en strid ofta bara tar några rundor och varje runda är väldigt viktig. Håll dig ifrån counterspelling om et inte är absolut nödvändigt. Enda gången jag tycker det är vettigt är om man träffar en Lich eller liknande som man vet kastar elaka formler varje runda.
Det enda imho som duger till counterspell är "reactive counterspelling" som gör att man kan "counterspella" utan att förbereda. Tror den är från forgotten realms.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Sant och på den leveln som det är frågan om i den här tråden så finns "Ring of spellturning" inom räckhåll :)

Tror att varje höglevlad paladin har en sådan innan han går ut i strid mot en Lich. :gremgrin:
 

Yellow Fellow

Veteran
Joined
12 May 2012
Messages
26
Location
Sundbyberg/Stockholm
Tack för all input killar! Tror att det börjar lösa sig.
Är i Lvl 14 nu och har börjat använda Imp. Inv. nu, och i kombination med en flygande matta som också blir osynlig tillsammans med mig så är det good stuff!
Som dracolexi har jag också tillgång till Power Word: Blind... motståndaren får inte ens ett Save :gremtongue: härligt.
När/om jag stiger till Lvl 15 kan jag köpa Spell Turning som är helt jxxla über! Så räddningen är inom räckhåll!

Fire Ball stannar dock på 10D6, har förvisso Empower Spell så skadan blir ännu högre. Men om man vill trycka till ännu hårdare? Någon som har några tips på bra Area of Effect Spells?

Har även en sidekick som är Cleric. Utformade honom som en krigarpräst men är besviken på hans närstridsskada, även när han är buffad:

Flame Strike 10D6
Vifta lite med stridshammaren 2T6 + 9... pajaskonster!
Dessutom tar buffandet 1-2 ronder i anspråk, och detta är ju tid som jag skulle kunna lagt på att kasta spells istället.

Är spelet obalanserat eller har jag missat något?

Avslutningsvis måste jag bara säga, Spellen Heal i Lvl 6 är sjukt härlig :gremtongue:
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Yellow Fellow said:
Är spelet obalanserat eller har jag missat något?

Avslutningsvis måste jag bara säga, Spellen Heal i Lvl 6 är sjukt härlig :gremtongue:
Clerics är riktigt bra men kräver en del för att bli bra i närstrid. Men rätt buffade så...
Det är väl deras blandning av formler som är bra - kolla gärna in Harm etc.

Några bra formler för en sidekick cleric:
Divine favor, Shield of faith, Bless,
2nd
Align weapon (x2), Shield other, resist elements, silence
3rd
Cure serious wounds (x2), Dispel magic x2, Prot from elements
4th
Divine power, spell immunity, Neutralize poison
5th
Cure light wounds, Mass, righteous might, true seeing, (spell resistance)
6th
Heal, (Anti-Magic Field)
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Ang Cleric Power; Celestial Brilance. Men se för guds skull till att du verkligen Rollspelar när du använder den.
Den är övermäcktig som spell då den gör skada på alla Undead, evil outsiders mfl inom 120ft!
Det för att din cleric just har öppnat en direkt länk till Celestial Realm/sin guds godhet.
Har för mig att den är aktiv i Level DAGAR.

Som sämst får Light sensetiv creatures dubbelt penalty. Som bäst får alla Evil Ousiders 2d6 skada / rd.


Ang Arcane magic som skada på högre level så har jag nog dåliga nyheter; Svåra att hitta.
På högre level verkar Arcane bli Crowd Controll; Acid storm etc.
Alternativt 1 spell = 1 fängslad.
Men åter igen; Summon monster/Undead/NPC...
 
Top