Nekromanti Ok, smaka på den här...

Yellow Fellow

Veteran
Joined
12 May 2012
Messages
26
Location
Sundbyberg/Stockholm
D & D är ett nytt system för mig och jag spelar Sorcerer i en kampanj, känner mig dock rätt svag i vissa lägen. Någon som har tips på hur man kan förbättra överlevnadschanserna?

Stötte på en elak Dusk Blade här om dagen, hade han targat mig hade jag dött!

Alla råd är välkomna :gremsmile:

/Salute

Abda
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Featen Toughness är väldigt bra för att få upp din HP. Sen föreslår jag att du använder spellen Mage Armor så ofta du kan. Sikta även på Mirror Image och Blur på högre nivåer.

Dessutom, beordra dina spelkamrater att beskydda dig :gremwink:
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Som tidigare nämnt; Mer data om din karraktär.

Samt, är det hur du ska använda din existerande karraktär för att få den att fungera eller är det inför din nästa karraktär?
För det blir 2 totalt olika lösningar.

En skapad karraktär är ju begränsad till de val du redan gjort och då är det bara efterföljande levlar som kan ändra på den.

En helt ny karraktär har fler möjligheter.

Spontant skulle jag rekomendera; Håll en aktiv tanke på reträtten. Expedius retreet är värd sin vikt i guld, ALLA levlar. Funkar också att ha som magiskt föremål då tillverknings kostnaden inte blir så hög, om du begränsar den till 2 aktiveringar/dag.
Wounderous Item; Caster level 1 * Spell level 1 * 1000gp * 2/5 = 400gp?

Det finns också som continious active för 4.000gp men för den slanten finns det bättre föremål.
 

Yellow Fellow

Veteran
Joined
12 May 2012
Messages
26
Location
Sundbyberg/Stockholm
10 Levlar sorc, 2 Levlar ruathar, 2 levlar dracolexi

Har improved initiative, men det räcker inte alltid. Ibland får andra casters börja innan mig och då kan det gå illa för mig :/

Finns det något trix som höjer initiative rejält?

Kram

Abda - Den galne araben
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Yellow Fellow said:
D & D är ett nytt system för mig och jag spelar Sorcerer i en kampanj, känner mig dock rätt svag i vissa lägen. Någon som har tips på hur man kan förbättra överlevnadschanserna?

Stötte på en elak Dusk Blade här om dagen, hade han targat mig hade jag dött!

Alla råd är välkomna :gremsmile:

/Salute

Abda
Allt hänger på valet av spells. Själv gillar jag invisibility (och senare impr. inv.) i kombo med area spells etc som inte bryter osynligheten. En sorcerer skall bara välja attackformler och försvarsformler - skit i utility spells.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Håller med Caligo: Sorc är en aktiv strategisk spellcaster. Väg varje spell du väljer med omsorg, då du inte kan byta ut den på något enkelt sätt.

Nu minns jag inte reglerna kring counter spell´s men det glöms OFTA bort att det går att göra.

Har för mig att du inte behöver ha initiativet för att kasta en countering spell.
Du måste däremot lyckas med ett spell check för att förstå vilken spell du måste använda för att kontra den inkommande spellen. Dispel Magic ignorerar det behovet.
Sedan är det väll att lyckas countra/dispella den inkommande spellén.

Men läs på om det för det är VIKTIGT att veta.

Vidare; Det finns några böcker för magiker, tror det är Mage arcane.
I den finns det några feats du kan välja. Dessa feats gör att du stjäl lite kraft fr dina spell slotts för att göra mini spells.

Tex; Med Featen; FireBolt så drar du kraft ur din högsta fire spell du har. Den spell leveln = Xt6 skada.
Nu börjar jag misstänka att det endast gäller Mages men jag är åter igen inte säker, så kolla upp det.

Min poäng är; Det finns en feat som tillåter att du teleporterar dig 5ft/spell level. Taktiskt att kunna Teleportera sig 20ft som en standard action.
 

Yellow Fellow

Veteran
Joined
12 May 2012
Messages
26
Location
Sundbyberg/Stockholm
Counter Spells låter ju kanon, så länge jag inte behöver "övervinna" motståndarens spell-level som oftast är mycket högra än det jag kan prestera!

Tack Wallahad!
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Jao, men kolla upp hur det är 100%.

För jag har inte spelat RPG på 4år. Har haft fullt upp med barn och hus.

Ska googla lite på det om jag får tid: Counterspells
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
Yellow Fellow said:
Counter Spells låter ju kanon, så länge jag inte behöver "övervinna" motståndarens spell-level som oftast är mycket högra än det jag kan prestera!

Tack Wallahad!
Det viktigaste för en magiker är att maxa sin spell level. Allt annat är sekundärt. Även en eller två grader i en prestige class som inte ger spell level kan sabba en hel del. Du kommer snart att märka att många monster på CL 15+ har hög spell resistance och du är chanslös mot dem.
På samma sätt är formler som SR inte skyddar mot guld värda. Acid arrow tex. är väldigt bra vid högre grader på grund av detta.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Apropå Acid; Hur var det med pågående skada Vs Koncentration? :)

Hittade det: Koncentration Vs DMG.

Vilket ger; DC 10+½ Skada fr föregående Round då vi talar om Acid.

Vidare: Kolla upp spells som inte ger Target Ref saves Vs DMG.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Obs; påmin gärna gruppens front folk att spell casting ger attack´s opertunities.
För Roughes innebär det Backstabing dmg!

Vidare; Backstabing går att utföra med Range weapons, inom 15ft.

Hade en kille i gruppen en vända, expert på att få anvädna extra skadan. :)
Roughen var upp byggd kring att finta motståndaren och sedan sätta en kraftig stöt. 1d4+2d6 ger rätt bra i skada om man lyckas finta nästan varje gång.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
wallahad said:
Obs; påmin gärna gruppens front folk att spell casting ger attack´s opertunities.
För Roughes innebär det Backstabing dmg!

Vidare; Backstabing går att utföra med Range weapons, inom 15ft.

Hade en kille i gruppen en vända, expert på att få anvädna extra skadan. :)
Roughen var upp byggd kring att finta motståndaren och sedan sätta en kraftig stöt. 1d4+2d6 ger rätt bra i skada om man lyckas finta nästan varje gång.
Rogues får inte (automatiskt) backstab av attack of opportunity.

Ang. rogues:
Fint är inget bra. Bara en attack per runda.
Proffstjuvar använder improved invisibility. Backstab varje attack :gremsmile:
Bästa är att slåss md två vapen så man får så många attacker som möjligt.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Jao, men det är först på högre levels man kommer åt sånna trevliga saker som items med Improved invisibility.

Har stora problem att se en level 5 med sådant.

Men åter till Sorc problemet.
Valet av spells; Underskatta inte en Monster Summoning 2. Klicka tillbaka den ett steg och välj något med ett gift, kastas i närheten av motsatt spellcaster.
Antingen måste någon offra 2 anfall eller bli anfallen varje runda samt attack Opportunity vid tillfällen. Helt plötsligt så har du 2 distraherande allierade som du inte behöver bry dig om.

Ja, det finns kraftigare/bättre spells att använda sig av men av de lägre spell levels så anser jag att den funkar.

Låter SL desutom spelaren ändra spellen så du får summonera vad som helst på Chalange rating = Monster Summoned så kan du ju summonera en NPC - Rouge/Fighter/Barbarian.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
wallahad said:
Nu minns jag inte reglerna kring counter spell´s men det glöms OFTA bort att det går att göra.
I korthet: d20 counterspelling suger.

Det går rent tekniskt att göra, men är sällan eller aldrig ett bra val:
1) du blir reaktiv, inte aktiv. Det är mycket bättre att på din tur släppa iväg din spell än att hålla på den för att negera motståndarens.
2) du ger bort initiativet - du måste per definition ha hunnit göra dig "ready" för att kunna counterspella.
3) ditt försök slutar troligen i pannkaka som sorcerer - du måste kunna kasta just den spell du vill counterspella. Något som är närmast osannolikt om du inte är wizard eller cleric.
4) du kan trots alla dessa förberedelser ändå misslyckas med ditt Spellcraft slag
5) det är en förlorande strategi att nöja sig med att negera en motståndare; särskilt som du per definition inte kan counterspella en fiende på högre level (eftersom du inte kan kasta spells på hans level) på något meningsfullt sätt (visst kan du counterspella vad han betraktar som låglevelspells men hur lamt är det?)
6) om fienden väljer att inte kasta en spell har du kastat bort din runda på att stå och se fånig ut. Det finns gott om D&D varelser som inte behöver skämmas om de väljer andra handlingar än spellcasting
7) counterspelling fungerar (såvitt jag förstår, är lite osäker) inte på SLAs. Dvs monsterförmågor som liknar spells, men inte räknas som spellcasting.

Se http://www.d20srd.org/srd/magicOverview/castingSpells.htm#counterspells

Som kontrast målar jag upp en fiktiv regeluppsättning där counterspelling verkligen skulle kunna vara användbart:

* Du behöver inte i förväg bestämma dig om du ska counterspella. Istället slår du ditt identifieringsslag (du får bara ett per runda utan särskilda feats) när en fiendetrollkarl agerar, och offrar då din nästa handling på att counterspella (om du fortfarande vill det).
* Du behöver inte använda exakt samma spell. Alla spells fungerar som dispel magic, med ytterligare -2 på slaget för varje skillnad i level.

När jag spelade Sorcerer var jag intresserad av counterspellning men gav snabbt upp. Däremot skaffade jag mig featsen för att använda för Forgotten Realms prestigeklassen som sög åt mig magi kastad mot mig (namnet undslipper mig), och det blev riktigt bra (när väl jag levlat tillräckligt).
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,976
Location
Göteborg
wallahad said:
Jao, men det är först på högre levels man kommer åt sånna trevliga saker som items med Improved invisibility.

Har stora problem att se en level 5 med sådant.

Men åter till Sorc problemet.
Valet av spells; Underskatta inte en Monster Summoning 2. Klicka tillbaka den ett steg och välj något med ett gift, kastas i närheten av motsatt spellcaster.
Antingen måste någon offra 2 anfall eller bli anfallen varje runda samt attack Opportunity vid tillfällen. Helt plötsligt så har du 2 distraherande allierade som du inte behöver bry dig om.

Ja, det finns kraftigare/bättre spells att använda sig av men av de lägre spell levels så anser jag att den funkar.

Låter SL desutom spelaren ändra spellen så du får summonera vad som helst på Chalange rating = Monster Summoned så kan du ju summonera en NPC - Rouge/Fighter/Barbarian.
Summon monster är en riktigt bra formel för sorc. Både defensiv och offensiv. Plus att den funkar med invisibility aktiv :gremsmile:

Fan vad jag saknar min-maxningen i 3.5 :gremsmile:
 
Top