Nekromanti Ok, rollspelsmakare...

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Mest uttalad är #2. Jag tror att 4 saker i mitt regelsystem faktiskt ger ohyggligt stora rollspelsmässiga vinster...
Där kommer #4½ in, då reglerna & världens synch är jävelviktigt.

Men iiiids inte riktigt starta igång på allvar då jag är rädd att inspirationens sirensång är något jag inte kan mostå i ett år framöver om jag failar ens ett save..
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
10an är drivkraften bakom Pimps, Players and Private Eyes. Blaxploitationrollspel är en tills vidare väldigt smal genre, och det som är på väg ser inte alls ut att duga. PPaPE sparkar stjärt med alltihop, det kan jag garantera :gremwink:

En variant av 10 är drivkraften bakom projektet Eufrat. Det är det något som jag ägnar mig åt (eller ja, jag jobbar inte direkt hårt med det) av den enkla anledningen att det inte finns något annat regelsystem som täcker de behov jag har, även om det finns ganska många spel i genren.

Jag skulle nog aldrig sätta mig att skriva på ett rollspel om jag kände till ett system som kunde hantera det jag ville ha hanterat.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
tjaee... ska jag vara ärlig är det nog mest nummer 5, men jag bryr mig inte riktigt om regelsystem. folk kan använda vad de känner för, helt enkelt.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
För mig känns det som att rollspel som berättarmedium fungerar bättre med vissa sorters regler och världar, som hjälper till att förstärka de interaktiva egenskaperna hos rollspel snarare än att motarbeta dem. Mycket av mitt rollspelsskapande handlar om att försöka konstruera regler och världar som fungerar på det sättet, som samarbetar med rollspelens berättarmässiga principer (såsom jag uppfattar dem) för att skapa en större helhet (oj, det låter väldigt pretentiöst; jag hoppas ni förstår vad jag menar).

Oftast när man skapar egna rollspel tror jag att en av ambitionerna är att det ska tilltala fler än just den egna spelgruppen. Just de interaktiva egenskaperna, samt "rollspelens berättarmässiga principer" är nog svåra att sammanfatta på ett generellt plan, de skiljer sig nog väldigt mycket åt beroende på spelgruppers sammansättningar och spelstilar. Om rollspelet är utformat för den egna spelgruppens specifika behov (om man orkar lägga ner så mycket tid- att skapa ett skräddarsytt rollspel till sin ofta otacksamma spelgrupp) så är det ju super! Bäst vore ju att i så fall även involvera spelgruppens medlemmar i skapandet för att tillfredsställa så många önskemål gruppen har som det bara är möjligt (om de orkar engagera sig). Själv skulle jag aldrig lägga ner så mycket tid på mina drägg till spelgruppsmedlemmar... :gremwink:
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: I see, sattelites in Limbaugh

Tvåan... tja, nej. Jag började med ett system men insåg att Västmark gjorde samma sak och tio gånger bättre.

Får väl hitta ngn grupp som lirar Västmark dårå... Måste ju bara testa det i praktiken!

Oh boy. Ja. Keltisk mytologi får igång mig som en japansk skolflicka täckt i sprutgrädde. Och så är det härligt skitigt, down-to-earth med kvalitéer för att bli jävelepiskt.

He he, det skulle nog få igång en hel del grabbar, tror jag... Apropå setting gillar jag tanken med Khelataar, även om det kanske är lite mer "low-fantasy", utan så mycket "jävelepiska kvalitéer"... För övrigt erkänner jag mig vara en sucker för f(j)antasy och storslagna sagokampanjer med massor av överdrivna och orealistiska element... :gremtongue:
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
10an är drivkraften bakom Pimps, Players and Private Eyes

Själv skulle jag digga rollspel med noir-känsla, kanske i en futuristisk setting som i Tex Murphy spelen som Access gav ut under 90-talet. Ditt projekt innerhåller element som är underrepresenterade, helt klart (åtminstone i renodlad form).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Just de interaktiva egenskaperna, samt "rollspelens berättarmässiga principer" är nog svåra att sammanfatta på ett generellt plan, de skiljer sig nog väldigt mycket åt beroende på spelgruppers sammansättningar och spelstilar.

Tycker du att jag är förmäten som så lättsinnigt uttalar mig om hur rollspel "är"? Well, det här handlar ju om hur jag ser på rollspel och vilken sorts rollspel jag gillar, men jag hoppas ändå att a) det finns andra människor där ute som delar det synsättet (det är jag nästan säker på att det gör) och b) att även de personer som inte delar mitt synsätt i någon större utsträckning ska kunna finna mina skapelser intressanta i den mån de kan strunta i att regler och värld främjar en spelstil som inte är deras (och eftersom de aspekter av regler och värld som främjar min spelstil inte är SÅ dominanta - jag gillar generiska system - så tror jag inte att det ska vara något problem).

Men för att besvara din antydda fråga: jag skriver inte rollspel för min spelgrupp, ej heller för allmänheten. Jag skriver rollspel för mig själv endast och om någon sucker råkar tycka att det jag skriver är bra, tja, då blir jag nöjd förstås.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Närå...[ANT]

Självklart är alla mest influerade av erfarenheter från egna sessioner i rollspelsskapandet, när det gäller "rollspelets berättarmässiga principer". Jag är glad att du skriver för dig själv och inte för gruppens skull. Det förtjänar de troligtvis inte... :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Självklart!

Om jag inte trodde att mitt system skulle bli det bästa någonsin så skulle det inte funnits någon anledning att göra det.
 

groggy

Veteran
Joined
6 Jan 2004
Messages
19
Location
stockholm
Varför känner jag mig så sjuk i huvudet, när anledningen till mitt arbete är för att skapa en värld jag hellre skulle leva i? Genom att skapa en trevlig liten fiktiv värld, och sen vandra omkring i den är ju helt underbart. Synd bara att den inte existerar i den här världen... :gremsmirk:

Visserligen håller jag på med ett riktigt generellt system också, men... Det är inte generellt på samma sätt som GURPS etc. Projekt namnet är OORPG (ObjectOriented RolePlayingGame) och ska förmodligen nångång resultera i ett totalt modulärt, generellt, ObjektOrienterat regelsystem, som visserligen inte är ett regelsystem förrens någon skriver ett regelsystem I DET... Hmm, jag har försökt skriva en beskrivning tidigare, men av någon anledning behöver jag typ en trekvart för att förklara varför jag ens vill göra det...
Att det sen kommer resultera i en massa tuffa datorverktyg, som kan underlätta en hel del för SL:ar och rollspelsskrivare och liknande stackare är ju också bra...

Förresten, jag antar att anledning 0 är underförstod?
0.För att du är en sadomasochistisk idiot som tycker om sömnbrist, frustruation och ångestattacker?
:gremgrin:
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Skuggvargs orsaker

Interesting. Äntligen något som jag känner mig engagerad av. Åtminstone tillräckligt engagerad för att skriva något i alla fall (jag har börjat försaka rollspel.nu mer och mer, till förmån för Svenska Magic).
Tänkte ge mig på att kommentera varenda förslag i listan:

"1. Man ska ju ha tillverkat ett eget rollspel! Att du gjort det själv är det viktigaste av allt. Känslan när det är färdigställt är/kommer att vara oslagbar!"

Jomenvisst. Kan jag självklart hålla med om. Det är något speciellt med att snickra själv.

"2. Din regelmotor, din idé är så fantastiskt väl sammansatt, bättre än någon annans faktiskt, att du bara måste tillverka ett helt rollspel kring reglerna!"

Njä. Kan jag inte hålla med om. Mina regler är inte speciellt fantastiska på något vis men de har en klar fördel: JAG tycker att de funkar bra. Alldeles för ofta sitter man och tvingar sig själv att lära sig regler som man egentligen inte alls tycker om, vilket får till följd att man antingen ger sjutton i att spela spelet eller ändrar man reglerna för att man inte står ut.

"3. Du vill skapa något orginellt, något som skiljer sig från mängden på så många plan som möjligt. Ditt rollspel ska vara revolutionerande och banebrytande! "

Till viss del. Jag vill skapa min egen värld, med mina egna varelser och min egen syn på magi (ordet "magi" kommer för övrigt att vara totalt bannlyst i spelet, det heter något helt annat och funkar inte som man är van vid).

"4. Du har en passion för något specifikt, en förkärlek för en slags kultur, en romantisk idé, en känsla, ett tema eller liknande och vill utveckla ett nischat rollspel helt enligt denna linje."

Totalt fel när det gäller mig.

"5. Du har en fantastisk, mångfacetterad spelvärld som du vill färdigställa i form av ett eget rollspel, helst med en egen komplett uppsättning regler. Din värld "förtjänar" det."

Nej. Det började egentligen med att jag tyckte DoD-reglerna sög fett och började göra om dem. Sedan följde egna idéer om yrken, varelser, saker i världen och helt plötsligt var det inte DoD längre. Men självklart förtjänar min värld att komma till liv helt och hållet, i glada vänners lag.

"6. Du har sett så många bra saker hos så många rollspel att du vill sätta samman dessa saker till ett unikt alster- ditt eget rollspel."

Jag har sett många bra saker och plagiat är förvisso den främsta formen av beröm, men nej, jag vill inte kopiera i onödan, jag vill hitta egna lösningar.

"7. Du vill tjäna pengar på ditt rollspel! Att få folk intresserade av och köpa ditt rollspel är det viktigaste. Vad du själv brinner för är sekundärt."

Om någon verkligen skulle höra av sig och vilja betala pengar för mitt rollspel skulle jag visserligen bli väldigt smickrad och glad men det var aldrig tänkt att bli kommersiellt. Jag har gjort det för min egen skull och för mina vänner.

"8. Du vill tillverka ett "universalsystem" som ska vara kompatibelt med så många rollspelsgenrer som möjligt."

Passar inte in på mitt huvudprojekt men däremot på ett av mina sidoprojekt. Detta sidoprojekt hoppas jag blir så enkla och smidiga regler att man gärna vill använda dem i vilken genre som helst. Men inte tror jag att det kommer att bli så banbrytande att någon mer än jag och mina vänner vill använda det.

"9. Du vill skapa rollspel som experiment för att se hur väl olika kombinationer av innehåll och koncept fungerar. Vad gör det om rollspelet inte blir bra, du har ju ändå lärt dig något?"

Nej, jag vill inte ägna mig åt tankelekar som inte leder någonstans.

"10. Du vill komplettera en befintlig, men dåligt representerad, rollspelsgenre med något bra- ditt rollspel!"

Passar inte heller på mitt huvudprojekt men på ett annat av mina sidoprojekt.


Intressant analys, på det hela taget.

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: 12, 13 eller 14?

Håller med om det också. Klokt sagt.

/Skuggvarg - älskar att skriva, därav den stora mängden meningslösa inlägg
 
Top