Nekromanti Ok, rollspelsmakare...

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
...dags att vara ärliga angående era motiv. Varför vill ni snickra ett eget spel? För att hjälpa er på vägen ska jag ta upp några alternativ. Ange gärna hur mycket ni tycker att respektive alternativ stämmer in på er, eller kom med egna motiv!

1. Man ska ju ha tillverkat ett eget rollspel! Att du gjort det själv är det viktigaste av allt. Känslan när det är färdigställt är/kommer att vara oslagbar!

2. Din regelmotor, din idé är så fantastiskt väl sammansatt, bättre än någon annans faktiskt, att du bara måste tillverka ett helt rollspel kring reglerna!

3. Du vill skapa något orginellt, något som skiljer sig från mängden på så många plan som möjligt. Ditt rollspel ska vara revolutionerande och banebrytande!

4. Du har en passion för något specifikt, en förkärlek för en slags kultur, en romantisk idé, en känsla, ett tema eller liknande och vill utveckla ett nischat rollspel helt enligt denna linje.

5. Du har en fantastisk, mångfacetterad spelvärld som du vill färdigställa i form av ett eget rollspel, helst med en egen komplett uppsättning regler. Din värld "förtjänar" det.

6. Du har sett så många bra saker hos så många rollspel att du vill sätta samman dessa saker till ett unikt alster- ditt eget rollspel.

7. Du vill tjäna pengar på ditt rollspel! Att få folk intresserade av och köpa ditt rollspel är det viktigaste. Vad du själv brinner för är sekundärt.

8. Du vill tillverka ett "universalsystem" som ska vara kompatibelt med så många rollspelsgenrer som möjligt.

9. Du vill skapa rollspel som experiment för att se hur väl olika kombinationer av innehåll och koncept fungerar. Vad gör det om rollspelet inte blir bra, du har ju ändå lärt dig något?

10. Du vill komplettera en befintlig, men dåligt representerad, rollspelsgenre med något bra- ditt rollspel!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Ytterligare ett alternativ ...

11. Jag vill skapa en inkörsport för nya rollspelare, eftersom få av de spel som finns på marknaden lämpar sig för nybörjare.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
nr 11,5

11,5. Du kan inte låta bli att hålla på att sitta och peta i reglerna och skriva nytt hela tiden. Helt plötsligt så sitter du där med ett eget rollspel utan att du egentligen vet hur det gick till.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Skalan är nu 1-5.

"1. Man ska ju ha tillverkat ett eget rollspel!"

2. Det är inte ett egensyfte, men man blir lättare att diskutera regler med.

"2. Din regelmotor, din idé är så fantastiskt väl sammansatt, bättre än någon annans faktiskt, att du bara måste tillverka ett helt rollspel kring reglerna!"

5. Abslolut, så här är det.

"3. Du vill skapa något orginellt, något som skiljer sig från mängden på så många plan som möjligt."

3. Att skapa gamla saker blir tråkigt, men nya regler är inte ett egensyfte det heller.

"4. Du har en passion för något specifikt,"

1. Min passion är för regler och karaktärer.

"5. Du har en fantastisk, mångfacetterad spelvärld som du vill färdigställa i form av ett eget rollspel"

3. Den är fin, men kom efter reglerna, lustigt nog.

"6. Du har sett så många bra saker hos så många rollspel att du vill sätta samman dessa saker till ett unikt alster"

2. Att det finns bra saker hos spel gör inte att de måste sättas ihop. Dock så lånar man gärna idéer.

"7. Du vill tjäna pengar på ditt rollspel!"

1. Det här finns inte.

"8. Du vill tillverka ett "universalsystem" som ska vara kompatibelt med så många rollspelsgenrer som möjligt."

1. Helt enkelt inte intresserad. Varje värld mår bra av egna regler, som kan hjälpa stämningen, som passar just den.

"9. Du vill skapa rollspel som experiment för att se hur väl olika kombinationer av innehåll och koncept fungerar."

2. Det här har hänt, men inte avsiktligt. :gremsmirk:

"10. Du vill komplettera en befintlig, men dåligt representerad, rollspelsgenre med något bra- ditt rollspel!"

1. Jag bryr mig inte om någon speciell genre.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
12 Tärningarna ska rulla på mitt sätt för att jag ska bli riktigt nöjd. Därför använder jag mina egna regler till alla fristående spelvärldar och till många tryckta produkter med. Sen är det ju kul att bygga up spelvärldar också... och så blir det oavsiktligt ett rollspel :gremgrin:.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
12, 13 eller 14?

XX. Du älskar att skriva och du älskar rollspel. Att kombinera dessa är självklart för dig.

Så är det för mig. Typ. :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Barcelona
Jag antar att "kreativt utlopp" inte inte duger som svar? Inte det, nej. Tänkte väl det. :gremblush:

Jag har mer och mer börjat få känslan av att jag vill ha ett rollspel som hjälper mig att göra spelmötena roligare. Det låter som en trusim, men hear me out. För mig känns det som att rollspel som berättarmedium fungerar bättre med vissa sorters regler och världar, som hjälper till att förstärka de interaktiva egenskaperna hos rollspel snarare än att motarbeta dem. Mycket av mitt rollspelsskapande handlar om att försöka konstruera regler och världar som fungerar på det sättet, som samarbetar med rollspelens berättarmässiga principer (såsom jag uppfattar dem) för att skapa en större helhet (oj, det låter väldigt pretentiöst; jag hoppas ni förstår vad jag menar). Ett exempel kan vara att reglerna uppmuntrar spelarna att själva ta initiativ till att utveckla berättelsen (som Feng Shuis stridsregler) eller bidra till spelvärlden (jag har till exempel fria "bakgrunder" i mitt spel; speldata som beskriver ens relationer till omvärlden i form av kontakter och grupptillhörigheter och som man får utforma på egen hand) eller som uppmuntrar spelledaren att föra historien i oväntade riktningar (som I Mage: the Ascensions paradox-regler där för mycket magibruk leder till att verkligheten "slår tillbaka" med olika fåniga resultat). Samma sak gäller för mina världar där jag gillar att placera spelarna i en position där de har stora möjligheter att påverka spelvärlden (det är kanske därför jag är så kåt på ZonkPop.

I övrigt har jag upptäckt att jag är mer intresserad av regler än av världar, trots att jag gärna skulle vilja att det var tvärtom. I mitt regelskapande drivs jag väl lite av samma sak som driver alla regelkonstruktörer; att skapa ett regelsystem som är bra till skillnad från alla dåliga regelsystem där ute (mitt regelsystem kommer f.ö. snart ut i en förhandstittsversion på min hemsida; stay tuned). I mitt världsskapande är det mer den där njutningen av att hitta på konstiga saker och samband som lockar mig.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
2, lite 8 och för att...

...det inte går att låta bli.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,906
Location
The Culture
Skriva rollspel...

Varför man skriver egna rollspel? För att det är kul!
Alla dina alternativ (och ett par till som du inte har med) är bidragande orsaker.

(Sedan kan man gå in på psykologiska förklaringsmodeller i stil med: Du tror att du skriver rollspel för att det är kul, men egentligen så försöker du finna bekräftelse eftersom du saknade riktiga manliga förebilder när du var barn. Sådant tror jag inte på.)

När jag och resten av ungarna i kvarteret var i 10-14 års-åldern skrev vi några rollspel som blev halvfärdiga, handlade om konstiga saker och fungerade ungefär som BRP, men utan BRP:s konsekvens och logik! Det gjordes enbart för att det var kul.

När jag blev äldre och hade läst fler rollspel ville jag skriva ett rollspel som innehöll de bästa reglerna från alla de rollspel jag läst; ett ultimat regelsystem. Och dessutom var det kul att skriva!

Nu när jag är ännu äldre och dessutom förståndigare vill jag skriva rollspel som handlar om saker som inga andra rollspel handlar om, eller i alla fall tar upp gamla saker på ett nytt sätt. Det är alltså kreativiteten som är drivkraften. Och dessutom är det kul att skriva!

Jag tycker helt enkelt att det är kul att skriva rollspel, mer komplicerat än så är det inte. Sedan är det naturligtvis ännu roligare om någon annan tycker att det är kul att läsa det jag skrivit, men det är en senare fråga.

/tobias
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
I see, sattelites in Limbaugh

Tja, vi kan ju börja med ettan. Ja, det ska bli kul att stå med något färdigt i handen som INTE tar slut på en spelkväll. Jag tror iofs intresset för mina produkter är tämligen svalt i min grupp, men ändå.

Tvåan... tja, nej. Jag började med ett system men insåg att Västmark gjorde samma sak och tio gånger bättre. Så för enkelhetens skull skriver jag en modul till Västmark. Jag jobbar fortfarande på att få igång ett stridssystem dock.

Trean...Tja. Jag vet inte hur många keltifierade rollspel det finns, men modulen jag pratade om är ju en keltifierad version av Västmark, i det riktiga Europa (närmare bestämt i och kring sundet mellan Wales och Irland).

Fyran. Oh boy. Ja. Keltisk mytologi får igång mig som en japansk skolflicka täckt i sprutgrädde. Och så är det härligt skitigt, down-to-earth med kvalitéer för att bli jävelepiskt. Dräggel.

Femman.. ja, den går väl hand i hand med fyran och trean. Trean har ju inte orginaliteten som ett självändamål, men jag det blir en extra morot av att det inte finns innan.

Sexan.. nej. Visst, jag sparade in tid genom att skriva till T10-systemet, men jag kommer presentera ett nytt magisystem och jag ska se om jag slaktar stridssystemet också.

Sjuan. Get outta here. OM jag trycker det vill jag gärna gå runt och så, men hell, jag tänker inte precis livnära mig på det.

Åttan. Eh, nej. Eller jo. Fast det är inte mitt system. :gremsmile:

Nian... tja, lite kanske. Jag lär mig iallafall mer om keltiska myter och sagor under tiden jag arbetar, eftersom jag lagt ner mycket tid på research.

Tio. Ja! Det har jag ju sagt. Hade det funnits ett bra keltifierat rollspel hade jag ju spelat det. :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
I första hand, det är kul att göra rollspel. Det är en intellektuell och kreativ utmaning.

I andra hand, jag saknar mitt rollspel. Det finns ju inte på marknaden, så jag får väl skriva det själv.

Slutligen, det är en förjävla häftig känsla att stå med sitt rollspel i handen och säga "waow!".
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nu känns det som det inte är någon mening med numreringen längre.. :gremwink:

Jag ska försöka lista alla anledningar till att jag skriver rollspel.

Det är kul och stimulerande.
Vi har ett så härligt koncept (4 och kanske 3) i Staden att vi vill skriva om det, spela det (varför finns inte det alternativet med??), och göra klart det till en färdig produkt (5), gärna en som blivit ännu häftigare under skrivandet, att sprida till massorna och förmedla vår vision med.

Sedan skriver jag ju på det där Form/Erfarenhet-systemet (som nu är i en väldigt exprimentell generation 2 som jag ska se om jag kan lyckas med) som bara är ett regelsystem. Jag gillar mest att spelleda kampanjer utanför specifika rollspel, jag har bara spellett två sådana (Lilla Staden vid Berget och Råttorna i Venicetti) och en tredje är på gång. Till sådant vill jag ha ett regelsystem jag gillar, och det är kul att knäcka regelproblem också. Oftast. Ibland får jag verkligen frossa.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Anledningen att jag skriver ett eget rollspel är nog att man har blivit inspirerad av så många olika saker och vill förena dem i ett jättehäftigt spel, eller att man kommer på en idé man aldrig sett som rollspel förut. En annan anledning är att man skulle vilja spela sitt eget spel, fatta vilken cool grej.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ok, tror nog att alt. 10 passar mig bra..
Fast senså finns det ett allternativ som passar mig bätttre... & det är den som suger i sig vad andra gör & är nöjd med det.... :gremgrin:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,485
Location
Helsingborg
På en skala mellan 0-5 där 0 kännetecknar att jag inte alls igen mig och 5 att det är en klockren beskrivning..

" 1. Man ska ju ha tillverkat ett eget rollspel!"
0 - det var mest så när jag var yngre...

"2. Din regelmotor, din idé är så fantastiskt väl sammansatt, /.../
6. Du har sett så många bra saker hos så många rollspel att du vill sätta samman dessa saker...
"
4 - dessa två saker är rätt lika för mig.. Klart man snor bra idéer från andra eller tar inspiration därifrån.. Annars är man ju dum.. Och passar det bra in i de idéer man spånar på själv så är det än bättre.. Ibland är det inte rena regelgrejer man snor, utan mer tankesättet bakom det hela..

"3. Du vill skapa något orginellt,/.../
4. Du har en passion för något specifikt...
"
1 - jag vet inte.. Får jag en tanke och inte kan sätta in den i ett scenario eller i en redan existerande värld så blir det ytterligare en idé i högen av idéer som jag aldrig kan använda mig av.. Dogmautmaningen är ett typisk exempel på smala idéer som blivit rollspel..

" 5. Du har en fantastisk, mångfacetterad spelvärld som du vill färdigställa i form av ett eget rollspel,"
0 - jag har inte tid med sådant..

" 7. Du vill tjäna pengar på ditt rollspel! "
0 - jag har inte tid med sådant.. "För tjäna en förmögenhet på rollspel så måste man starta med en stor förmögenhet", eller vad heter det?

"8. Du vill tillverka ett "universalsystem" som ska vara kompatibelt med så många rollspelsgenrer..."
1 - universalsystem finns det redan gott om.. Dessutom så finns det enskilda regelsystem som även fungerar bra i alla genrer.. BRP exempelvis..

"9. Du vill skapa rollspel som experiment för att se hur väl olika kombinationer av innehåll och koncept fungerar."
1 - jag sparar det till äventyren istället..

"10. Du vill komplettera en befintlig, men dåligt representerad, rollspelsgenre med något bra..."
4 - vill även komplettera de bra representerade..

"11. Jag vill skapa en inkörsport för nya rollspelare,"
4 - inte enbart, men det ska vara enkelt att lära sig och ha spelledartips..

12 "Du kan inte låta bli att hålla på att sitta och peta i reglerna och skriva nytt hela tiden. Helt plötsligt så sitter du där med ett eget rollspel utan att du egentligen vet hur det gick till."
5 - i alla fall i ett rollspelsprojekt jag håller på med..

13 "Tärningarna ska rulla på mitt sätt för att jag ska bli riktigt nöjd."
3 - ett rollspel ska stödja min spelledarstil..

14 "Du älskar att skriva och du älskar rollspel."
2 - jag hatar att skriva, men tycker det ibland är underhållande att skapa..

Sammanfattningsvis (mina egna slutsatser utifrån hur jag svarat)
Jag vill skapa ett enkelt, smart rollspel till en av de bredare genrena och jag gör det dels för att grunden är ett annat rollspel och dels för att det ska passa min egen spelledarstil.. Det fungerar också som avslappnande hjärnverksamhet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som visserligen har olika åsikter om olika de rollspelen han skapar

<CENTER>[color:"green"]"En läromästare som de har full trohet mot."</center>
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,058
Location
Linköping
1: njae, inte för att man ska ha gjort ett eget men när jag är klar med nuvarande revision och faktiskt kan luta mig tilllbaka på divanen och tänka ''hmmmm, om jag skulle trycka det'' då kommer en oslagbar känsla infinna sig - åtminstone känns det så nu och mer nu när jag har målet i sikte.

2: Nej, grunden kommer från annat håll så den kan jag inte ta åt mig äran för men däremot har jag aldrig varit nöjd med några av de mer utvecklade spel jag hade spelat när jag började och inte heller känt att de skulle passa till världen (däremot finns det något enstaka regelsystem jag kunde nöjt mig med om jag skulle börja från ''scratch'' nu).

3: Nej, utom att det inte skall finnas ett likadant.

4: JAAAAAAAAAAAAAAA, grekisk-romerska ntiken, Medelhavet, östinfluenser, egyptier, svunnen storhet, Jajjamensan, den här punkten är det.

5: Ja, faktiskt.

6: Njae, hos ett eller två möjligen.

7: Hybris har jag inte drabbats av än men om jag trycker det vore det schysst om jag tjänade minst en riktig fetingfika på det hela :gremsmile:

8: Absolut inte, känns lite hybris det också...

9: Nae, för feg. Det kan gälla för dogmaspelen däremot.

10: Jag har inten tänkt så mycket i genrer faktiskt även det nog skulle gå att ''klassificera'' det.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
1. Jajjamän!
2. Njaeee, just nu liknar regelmotorn ett halvfärdigt lapptäcke.
3. Orginellt ja, inte nödvändigtvis revolutionerande och banbrytande.
4. En känsla.
5. Kan stämma.
6. Till största delen, ja.
7. Nej. Men pengar vore en fin bonus. :gremwink:
8. Nope.
9. :gremconfused: kanske.
10. Nej.
 
Top