Nekromanti [Off] Stål och Skugga

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Än så länge är utrustning rätt löst definierat. Ni antas ha sådant som är lämpligt för ert yrke och er sociala klass. Ifall ni behöver ha tag på föremål är det lämpligt att slå ett slag för Status + Sinne -- svårigheten bestäms av hur dyra saker ni försöker skaffa. Jag har ännu inte skrivit några prislistor eller liknande, och det är lågprioriterat just nu.
 

Kendofarfar

Veteran
Joined
23 Oct 2007
Messages
73
Location
Malmö, Skåne
Visst fan, tänkte ju faktiskt skriva en tydlig lista med utrstning, även om den nog blir ganska kort...
Men det kanske känns överflödigt. Det är rätt tydligt vad min karaktär har med sig/på sig
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Pantheras rollformulär

::: Pantheras Toroklis :::

Karaktärstyp: Hård Man
Ålder: 35
Motivation: Slippa skiten
Problem: Känslomässigt avtrubbad
Citat: "Hård men jävlig"

:: Attribut ::
Kropp 2
Sinne 3
Själ 2

Hälsa 4
Självförtroende 3
Integritet 3
Nerv 4

:: Egenskaper ::
Förflyttning 2 (Rida)
Hadel 1
Hantverk
Höviskhet 1 (Militär)
Krigföring 1 (Taktik)
Läkekonst 1
Lärdom
Närkamp 3
Ockultism
Sikte
Skådespel
Status 2 (Krigsveteran)
Tjuvnad 1 (Kontakter)
Vaksamhet 3
Vetenskap
Vigör 3
Överlevnad 1
Övertyga 2 (Hota)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Om du tycker det har relevans, lägg in en offkommentar om vad du känner, det gör inget. Vi har ju ingen vana av att hålla saker hemliga för varandra. Känslobeskrivningar kan också vara bra eftersom vi inte kan förlita oss på kroppspråket.
 

Lange

Veteran
Joined
5 Jun 2004
Messages
88
Location
St Hult
En liten sammanfattning av oss tre. Sebbe är våran thug, Andreas är tanken/krigaren och jag är typ gruppens ranger. Bifogar även formulären på ett worddokument... alltid bra att ha :gremwink:

::: Mikolos Magkos :::

Ålder: 30
Motivation: Enkel väg till makt och pengar
Problem: Träben, brännmärkt


:: Attribut ::
Kropp 3
Sinne 3
Själ 2

Hälsa 3
Självförtroende 3
Integritet 3
Nerv 2


:: Egenskaper ::
2 Förflyttning
2 Handel
Hantverk
Höviskhet
Krigsföring
1 Läkekonst (Första hjälpen)
1 Lärdom
2 Närkamp (Gatuvapen,
obeväpnad, improviserade)
1 Sikte (Kastkniv)
1 Status
2 Tjuvnad (Dölja)
2 Vaksamhet
1 Vigör (Uthållighet)
Överlevnad
2 Övertyga (Hota)

::: Pantheras Toroklis :::

Ålder: 35
Motivation: Slippa skiten
Problem: Känslomässigt avtrubbad


:: Attribut ::
Kropp 2
Sinne 3
Själ 2

Hälsa 4
Självförtroende 3
Integritet 3
Nerv 4


:: Egenskaper ::
2 Förflyttning (Rida)
1 Handel
Hantverk
1 Höviskhet (Militär)
1 Krigföring (Taktik)
1 Läkekonst
Lärdom
3 Närkamp
Sikte
2 Status (Krigsveteran)
1 Tjuvnad (Kontakter)
3 Vaksamhet
3 Vigör
1 Överlevnad
2 Övertyga (Hota)

::: Akakios Anargyrolos :::

Ålder: 25
Motivation: Återupprätta sitt namn och familj.
Problem: Utstött


:: Attribut ::
Kropp: 2
Sinne: 3
Själ: 2

Hälsa: 2
Självförtroende: 3
Integritet: 3
Nerv: 2


:: Egenskaper ::
2 Förflyttning
2 Handel
2 Hantverk (Segla, Snickra)
Höviskhet
Krigsföring
2 Läkekonst
Lärdom
2 Närkamp (Knivar, Svärd)
Sikte
Status
2 Tjuvnad (Dyrka upp lås, Häleri)
2 Vaksamhet
Vigör
2 Överlevnad
2 Övertyga
 

Kendofarfar

Veteran
Joined
23 Oct 2007
Messages
73
Location
Malmö, Skåne
Tempot kanske vi bör fundera på lite :gremsmile:
Visst är det trevligt att ha en start med ett riktigt "oompf!", men i alla fall jag har svårt att hålla takten på kvällar och helger. Först kändes det som om detta kanske inte gjorde så mkt, men så som vi spelar nu (och brukar spela) där allt är ganska intensivt är det mycket som missas om man bara tar sig ner så lite som vart sjätte istället för vart fjärde inlägg...
 

Lange

Veteran
Joined
5 Jun 2004
Messages
88
Location
St Hult
Jo det är sant, man kan ju sätta fram att man måste låta alla svara innan man går vidare men det blir ofta segt om man stoppar... vet inte men jag får väll försöka lugna ner mig lite :gremwink:. Någon annan har kanske en bra ide men det är svårt att få forumrollspel att rulla på som bordsrollspel utan att typ avsätta fasta "sittningar".
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Okej, jag kan ställa mig bakom det. Det kom igång väldigt kvickt, men vi kanske skulle dra ner på tempot lite -- till exempel inte posta så snart vi ser att något nytt dykt upp. Vi får se hur helgen blir -- jag kommer i vart fall vara upptagen med att mata folk med rått kött, så jag kan inte uppdatera så mycket då.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Vi kanske kan fokusera mer på drag och längre övergripande auktioner våra karaktärer företar sig. Lite mer lågintensivt som Kendo säger.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Efter lite tänkande beslöt jag mig att lägga till en extra detalj till rollskapandet. Om ni vill addera följande till era roller vore det uppskattat:

Band

Då man skapar sin roll ska man placera ut tre poäng på Band – kontakter som är känslomässigt viktiga för rollen. En poäng symboliserar ett visst emotionellt band, men inte någon man nödvändigtvis har allt för mycket kontakt med, till exempel en barndomsvän man nu inte umgås särskilt ofta med. Två poäng symboliserar en nära, trogen vän som man alltid kan anförtro sig till. Tre poäng symboliserar kärlek – antingen i ett förhållande, eller mellan en förälder och ett barn. Värdet i bandet används som modifikation i sociala situationer. Folk som tillhör ens omedelbara familj kostar en poäng mindre, vilket i praktiken innebär att hela familjen räknas som Band på nivå 1.

Att skaffa extra Band för bonuspoäng kostar en poäng per steg man höjer.
 

Kendofarfar

Veteran
Joined
23 Oct 2007
Messages
73
Location
Malmö, Skåne
Sak börja fundera på det direkt, även om det nog kommer ta en liten stund eftersom det inte direkt finns några uppenbara för min del...
(Förutom kanske "Tången" då)
 

Kendofarfar

Veteran
Joined
23 Oct 2007
Messages
73
Location
Malmö, Skåne
Nu har jag äntligen lyckats leta upp killen som ska spela min karaktär. Iofs e bilderna på honom rätt kassa, men någon kanske känner igen honom iaf:
Tommy Flanagan
imdb

Alternativet är ju gamle hederlige Rutget Hauer i Bladerunner-utförande.
Även om ingen av dem har exakt rätt utseende ger de rätt känsla.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Känns som om Lukas behöver svara lite oftare. Det är det jag har väntat på.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,575
Ett tips

Ett litet tips: Kasta traditionell rollspelsmetodik överbord, det funkar inte när man håller spelet på "Jag går fram till hörnet"-nivå. Se till att det händer lite mer i varje inlägg.

Ett experiment i den riktningen gjordes i Terra Nova, ett försöka att bygga upp en värld genom att spela fram den i samberättandeform. Detta experiment drar iofs saken till den andra extrempunkten, men se det som en antydan om hur man kan få lite mer händelse i varje post.
 

Kendofarfar

Veteran
Joined
23 Oct 2007
Messages
73
Location
Malmö, Skåne
Re: Ett tips

Ah, det låter som en bra plan med det enda problemet att man förlorar interaktionen mellan spelare och spelar eller spelare och spelledare till stor del på det sättet känns det som. Och visst, tycker man detta är roligt så är det kanske något att satsa på; men det jag uppskattar i rollspel är reaktionerna och motreaktionerna och sätten man kan involvera sig i en dialog.
Vi började med längre inlägg men kortade av dem då de gav känslan att "hasta från ställe till ställe".

Tack för tipset dock, även om jag inte känner att det är något jag kan ta åt mig :gremsmile:
Har jag missförstått dig helt så får du utveckla så ger jag det ett försök.
 
Top