Nekromanti [OFF] Nobilis - Empire of Dirt

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Tankar om konfliktsystemet

Ett förslag från bearnie: Vill man inte skylta, och litar på sina motspelare, så kan man ju helt enkelt använda Spoilertaggen.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bonds och Nettle rite

Från en annan del av tråden:

[citat]Det står, såvitt jag minns, i boken att det inte har det; att direkta konfrontationer är sånt som av många anledningar undviks av de flesta Ädlingar, och så vidare.[/citat]

Jag skulle säga att Nässelriten (Nettle Rite, s 124) är den viktigaste regeln i spelet eftersom den, snarare än våld, utgör klimax på en konflikt mellan ädlingar. (Även om det kanske inte får den uppmärksamhet det borde få i GWB)

Hur kommer Nässelriten, eller rättare sagt Band (Bonds) fungera i Empire of Dirt? Man måste ju känna till en annan ädlings Band för att nässla denne.
Förväntas vi Nässla varandra? Jag förutsätter det i det här inlägget, men det behöver inte alls vara så.
Ska vi lista ut andra spelares band enbart från deras rollspel?
Eller är de offentligt skrivna, och så får man själv avgöra när ens rollperson har listat ut andras band?
Eftersom du vill hålla en samberättarstil på rollspelet så borde man egentligen avslöja sina Band på eget bevåg, men det skulle vara knepigt då reglerna för Nässelriten baseras på ganska saftig belöning och bestraffning - Man ska väl inte bestraffas för att man bjuder på sig själv i sitt berättande?

I mina alternativa konfliktregler till Nobilis så fick man en bonus (Säg, ett extra mirakelpoäng) om man använder ett Band eller Ankare i andra ädlingars närvaro, om dessa inte kände till Bandet/Ankaret sedan tidigare, så att man uppmuntrades droppa information som kan skapa drama. Det vore kanske något?

En annan idé om man vill ha en samberättande stämning är att man kan få mirakelpoäng genom att nässla, men man förlorar inte mirakelpoäng av att bli nässlad. Däremot så får man förstås rollgestalta smärtan...

Eller så kan man ju skriva sina band offentligt, eller bara bjuda på sig själv och antyda eller rent ut skriva om sina band i sina inlägg.

Vad säger du?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Tre små frågor

...Åsså är jag lite tveksam om jag vill spela en Gestalt/Domän-rollperson, för jag misstänker att de kan vara i stark majoritet, vilket också är lite tråkigt. Vad är det för fördelning på vilka stats som är prioriterade egentligen?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Bonds och Nettle rite

Arvidos said:
I mina alternativa konfliktregler till Nobilis så fick man en bonus (Säg, ett extra mirakelpoäng) om man använder ett Band eller Ankare i andra ädlingars närvaro, om dessa inte kände till Bandet/Ankaret sedan tidigare, så att man uppmuntrades droppa information som kan skapa drama. Det vore kanske något?
Det där gillar jag... Sedan har jag funderat på att man nog kommer att kunna göra en del saker dolt också, säg att man varje "runda" får posta en öppen och en dold sak, och då får välja själv om det är ens Protagonist eller den Antagonist man spelar som är öppen resp. dold med sitt handlande...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Tre små frågor

Arvidos said:
...Åsså är jag lite tveksam om jag vill spela en Gestalt/Domän-rollperson, för jag misstänker att de kan vara i stark majoritet, vilket också är lite tråkigt. Vad är det för fördelning på vilka stats som är prioriterade egentligen?
Hur menar du? Jag har inte fått in en enda rollperson ännu, så jag har inte en blek om hur det kommer att te sig.

Tips från coachen är att det kommer att finnas fördelar med att ha högt i Rike (eller vad jag nu kallade Realm, orkar inte kolla).

Spirit är ju alltid bra att ha högt i, om inte annat för försvar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag sitter och hittar på intressanta och/eller roliga SLP:er att slänga in, och jag tänkte meddela att om någon tänkt vara Ädlingen av feghet, renhet eller mysterier så är det dags att säga något nu.


I övrigt: När jag SL introducerar personer och vissa speciella platser, så noterar jag inom parentes lite om hur man kan använda platsen/personen, vilka regler som gäller rent samberättarmässigt och så. Man får alltså gärna använda sig av mina SLP:er och sånt, men det kommer att finnas vissa restriktioner. Som, exempelvis, om jag introducerar en mystisk, gåtfull SLP så kan den inte förvandlas till en öppen bok och börja ge konkreta svar ifrån sig...

Jag är också tillräckligt traditionell som SL för att vilja ha lite planering och kanske lite oväntat med i leken, så jag kommer att leka fisktank med er, typ.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: WRAAAAAGH FNUUUUUUUUUUUU [NT]

Arvidos said:
gief plox
Bäh, visstja, jag skulle ju sätta ihop det här också ja.

Nu när jag blitt påmind ska jag försöka tänka lite i ett par dagar och sen försöka presentera nåt spelbart. Jag gillar nog fortfarande en del av de grundtankar jag hade här...
 
Top