Nekromanti [OFF] Nobilis - Empire of Dirt

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag tänkte nu slå upp de första grindarna för mitt kommande Nobilisrollspel på forumet. Här presenteras litye tänkta riktlinjer, som man bör läsa igenom, fundera på och eventuellt kommentera/gnälla på.

Jag kommer snart att presentera, i ett annat inlägg, lite svenska termer man kan använda samt en länk till ett referensblad jag arbetar på att översätta.

* Det vore bra om spelarna bekantade sig med GWB (Great White Book, smeknamn på Nobilis' grundbok). Fråga någon annan spelare om du inte har tillgång till den. Jag orkar inte skriva ut hela världen eller hela mekaniken för att skapa rollpersoner här.

* Skriv i den här tråden att du är intresserad av att medverka. Posta dock inte din rollperson här...

* Fundera ut en karaktär du vill spela. Bara Entropin är egentligen helt bokad av en SLP, annars kan man välja lite vad man vill. Om man vill gå samman med en eller ett par spelare för att bilda samma Familia så kommer man överrens om detta privat innan man introducerar sina karaktärer. Ju mer fantasifulla karaktärer desto bättre - och kom ihåg, detta är ett poetiskt spel, där stil och klass är viktigare än stats och våld.

* Om du gör något som inbegriper spelmekaniken, använd om möjligt termer snarare än siffror, och skriv inom parenteser. Exempel: "Han sträckte sig mot byggnaden, spretade med fingrarna, och tog ett ordentligt tag - och började lyfta. Sakta men säkert lossnade huset från sin grund (Omöjligt för alla, Fullkomlig gestalt +2AMP)". Eller liknande, jag är säker på att ni löser det.

* PM:a mig din karaktär och dess eventuella relation (se ovan) till övriga karaktärer. Jag kommer att blanda karaktärerna, och skicka ut dem igen. Den karaktär du får skickad till dig ska du skapa en antagonist till. Antagonisten behöver inte vara en person, men du måste kunna spela den. Du kan spela den dolt genom PM till mig eller öppet i dina egna inlägg. Det är mig ganska egalt.

* Presentera din karaktär i ditt första inlägg i själva speltråden. Jag vill inte se ett trist uppräknande av stats och värden; använd orden och titlarna som finns i Nobilis och väv in dem på något sätt i en presenterande text.

* Skriv inlägg i poetisk prosa. Alltså, inte "Jag smäller till honom" utan mer "Lord Abraxus, de Fyra Verkligheternas ädling, slog till sin motståndare med all sin järnnäves fruktansvärda kraft. Slaget fick självaste verkligheten att dallra och ge vika..."

* Vi turas alla om att skriva. Först skriver jag en inledning på varje "varv runt bordet", sedan svarar ni. Man får alltså bara svara en gång per "varv". Förutom att jag alltid är först finns det ingen fast ordning.

* Det är fullt tillåtet att använda sig av andras karaktärer i sin prosa, men man bör samtidigt ha viss respekt för varandras karaktärers status och egenart. Vi har inte bråttom, så om du undrar om något är OK, fråga spelaren.

* I övrigt tänker jag mig att spelet ska löpa ganska fritt, och att ni spelare får nästintill fullständig kontroll över era karaktärers berättelse. Jag kommer att göra inpass där jag introducerar SLP:er (även de får man använda sig av inom rimlighetens gränser) och slänger in bomber.


I den här tråden kan vi diskutera ovanstående regler. Allt annat kör vi i själva speltråden, som kommer om ett tag...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
1. Jag är intresserad av att medverka.

2. Jag har en digital kopia av GWB. Håller på att plugga den så fort det blir tid över.

3. Jag uppskattar din tråd om namn (på svenska) samtidigt som jag inser att jag inte kan delta i den på ett tillfyllest sätt- allt är nytt för mig och jag gör mitt bästa för att förstå helheten. Åtminstone till att börja med.

Finemang annars!

/Basse
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Okej, jag är med

Bara Entropin är egentligen helt bokad av en SLP, annars kan man välja lite vad man vill.
Men Entropi är ju en imperator. Varför skulle du nämna att man inte får spela honom? Tycker du att man ska få spela imperatorer? Jag ställer mig skeptisk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Okej, jag är med

Dnalor said:
Men Entropi är ju en imperator. Varför skulle du nämna att man inte får spela honom? Tycker du att man ska få spela imperatorer? Jag ställer mig skeptisk.
Jag tycker att man ska få välja konsept fritt, men att man inte tjänar under Entropi, eftersom jag inte vill blanda in honom om jag slipper. Begripligare?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Det här med att återfå mirakelpoäng av olika slag ska jag fundera på. Jag har ärligt talat intye en blek om hur jag ska göra i det här formatet.

Extra pluspoäng (av, öh, nåtslag) till den som fixar bild på sin rollperson. Det är helt OK att bara ta nån kändis eller så, så länge man gör NÅNTING med bilden - klistrar in nytt ansikte, gör den svartvit, whatever.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Ja tack

DarkMystic said:
Hur blir det med grupper av Ädlingar, man har ju riken och så. Slumpas syskon?

Om man vill gå samman med en eller ett par spelare för att bilda samma Familia så kommer man överrens om detta privat innan man introducerar sina karaktärer.

Så det bestämmer ni, inte jag. Ni sköter det där privat.

I vissa fall behöver det kanske inte ens etableras på förhand; man kan slänga in sig i någon annans familia för att det typ passar sig just då.


Jag snackar alltså om ett mer samberättande sätt att bygga spelvärld, riken, och familias. Man tar det lite som det kommer, och etablerar ny information ganska fritt.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Jag är med ANT

... men under vissa betingelser. Förhoppningsvis ska jag hinna färdigställa ett matigt PM till dig efter jobbet idag, krank. Du ska få se vad jag menar.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tre små frågor

Jag har tre frågor...

-Du nämnde att du ville tillåta samberättande. Vilken nivå snackar vi nu? Skulle följande exempel vara okej?
Medans vi diskuterar Fruktans nya klänning så slår min tjänare upp dörren - 'Ers nåd!' utbrister han, 'Frankrike har blivit invaderat av hemlingar!

-Hur mycket fokus kommer ligga på en sammanknytande story? Ska vi skapa story själva, dvs fisktank? Isåfall kan man tänka sig att det behövs en del rollpersoner på kollisionskurs med andra, dvs rövhål.
I kampanjen jag spelar t. ex så finns det en story som tuffar på i bakgrunden, men den mesta av tiden går ut på att jävlas, nässla (Nettle rite) eller ragga på andra ädlingar.

-Ska vi skapa fullständiga Imperatorer och Riken i enlighet med spelets regler?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Tre små frågor

Arvidos said:
-Du nämnde att du ville tillåta samberättande. Vilken nivå snackar vi nu? Skulle följande exempel vara okej?
Medans vi diskuterar Fruktans nya klänning så slår min tjänare upp dörren - 'Ers nåd!' utbrister han, 'Frankrike har blivit invaderat av hemlingar!
Ja, absolut!

Arvidos said:
-Hur mycket fokus kommer ligga på en sammanknytande story? Ska vi skapa story själva, dvs fisktank? Isåfall kan man tänka sig att det behövs en del rollpersoner på kollisionskurs med andra, dvs rövhål.
Det var det jag tänkte med att man förutom sin vanliga RP dessutom spelar nån annans nemesis. Sedan får man hemskt gärna jävlas med varandra, givetvis. Om det inte händer något kommer jag att kasta in lite bomber.

Arvidos said:
-Ska vi skapa fullständiga Imperatorer och Riken i enlighet med spelets regler?
Tja, om ni vill. Eller så hittar man bara på allt eftersom. Jag tänker mig en ganska lös struktur här och att det finns ganska mycket frihet att göra lite vad man känner för.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Tre små frågor

krank said:
Arvidos said:
-Hur mycket fokus kommer ligga på en sammanknytande story? Ska vi skapa story själva, dvs fisktank? Isåfall kan man tänka sig att det behövs en del rollpersoner på kollisionskurs med andra, dvs rövhål.
Det var det jag tänkte med att man förutom sin vanliga RP dessutom spelar nån annans nemesis. Sedan får man hemskt gärna jävlas med varandra, givetvis. Om det inte händer något kommer jag att kasta in lite bomber.
För att utveckla: Jag tänkte spela just ett sådant här rövhål, Sagornas Ädling, följare av Mörkrets filosofi. Sådant är ju alltid intressant, men mindre ballt om det visar sig att alla i dammen är mörka, elaka varelser. Hur ser det ut med det? Kan man göra en liten poll på ungefär vad ni andra tänker er?

För jag har ju andra möjliga koncept också. Ett Inferno som med brinnande övertygelse följer ljuset, eller en Stormfurste med ett magnifikt Locus.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Ädlingen av befjällade varelser.

Tänkte bara skriva att Ädlingen av befjällade varelser (allt från drakar till krokodiler) söker familj att dela Chancel med. Finns det intresse att starta?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Tankar om konfliktsystemet

Jag skulle vilja veta i vilken utsträckning folk tycker att vi ska använda de fulla reglerna i Nobilis' konfliktsystem.

Detta skulle ju isf leda till vissa komplikationer, genom att antalet poäng man spenderar på sina mirakler måste hållas dolt från motparten tills båda har bestämt sig för vad de ska göra. Hur skulle man kunna lösa det här? Ska folk helt enkelt PM:a Krank och säga hur kraftfulla mirakler de gör och hur mycket Penetration de lägger?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Tankar om konfliktsystemet

Dnalor said:
Detta skulle ju isf leda till vissa komplikationer, genom att antalet poäng man spenderar på sina mirakler måste hållas dolt från motparten tills båda har bestämt sig för vad de ska göra.
Inte nödvändigtvis - jag har inte sett något i originalreglerna som säger att detta ska ske dolt på något sätt.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Tankar om konfliktsystemet

Ja, alltså, det måste ju ske dolt, eftersom vinnaren av en konflikt avgörs av den som använder det mäktigaste miraklet. Om det inte skedde dolt skulle försvararen alltså alltid kunna välja ett mirakel som var snäppet högre än anfallarens mirakel, vilket ju skulle leda till föga intressanta strider.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Tankar om konfliktsystemet

Dnalor said:
Ja, alltså, det måste ju ske dolt, eftersom vinnaren av en konflikt avgörs av den som använder det mäktigaste miraklet. Om det inte skedde dolt skulle försvararen alltså alltid kunna välja ett mirakel som var snäppet högre än anfallarens mirakel, vilket ju skulle leda till föga intressanta strider.
Alltså, fokus i Nobilis ska ju inte vara på fysiska konfrontationer eller strider, "spännande strider" är s a s inte en del av originalsystemet. Sedan har man ju trots allt ett begränsat antal mirakelpoäng av olika typer.

Om du däremot är ute efter att föreslå ett husregelsystem är jag idel öra. Om du har nån smart lösning, då. För till viss del håller jag med: I originalsystemet finns en fundamental brist på spänning i systemet. Jag har inte upplevt det som ett problem, eftersom jag egentligen inte tycker att det är systemets uppgift att skapa spänning, men om ni spelare upplever det som ett problem och kommer med en lösning, så är inte jag den som är den.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Tankar om konfliktsystemet

Alltså, fokus i Nobilis ska ju inte vara på fysiska konfrontationer eller strider, "spännande strider" är s a s inte en del av originalsystemet.
Det är inte din sak att avgöra vad som är "fokus i Nobilis". Nobilis har ett konfliktsystem: i vilken utsträckning det ska användas torde vara upp till den enskilda spelgruppen. Vi kan diskutera om strider ska vara fokus i vår kampanj.

Om du däremot är ute efter att föreslå ett husregelsystem är jag idel öra.
Jag föreslår inte ett husregelsystem. Jag föreslår ett sätt att använda det befintliga systemet: det enda sättet som är vettigt om man vill ha intressanta strider. Måhända står det inte explicit att mirakler ska bestämmas dolt i strider, men å andra sidan står det inte explicit att mirakler ska bestämmas öppet heller: och skillnaden mellan de två är skillnaden mellan att använda reglerna på ett smart sätt och att använda dem på ett dumt sätt -- givet att man faktiskt är intresserad av "intressanta strider".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Re: Tankar om konfliktsystemet

Dnalor said:
Det är inte din sak att avgöra vad som är "fokus i Nobilis".
Det står, såvitt jag minns, i boken att det inte har det; att direkta konfrontationer är sånt som av många anledningar undviks av de flesta Ädlingar, och så vidare.

Dnalor said:
Jag föreslår inte ett husregelsystem. Jag föreslår ett sätt att använda det befintliga systemet: det enda sättet som är vettigt om man vill ha intressanta strider. Måhända står det inte explicit att mirakler ska bestämmas dolt i strider, men å andra sidan står det inte explicit att mirakler ska bestämmas öppet heller:
Jag är rätt övertygad om att det finns minst ett spelexempel där de talar öppet om mirakelpoäng och liknande.

Dnalor said:
och skillnaden mellan de två är skillnaden mellan att använda reglerna på ett smart sätt och att använda dem på ett dumt sätt -- givet att man faktiskt är intresserad av "intressanta strider".
Om jag ska vara krass, då: Jag kommer inte att orka administrera några PM-skickningar eller andra liknande system. Om du anser att strider ska skötas på ett annat sätt än öppet för att bli mer "intressanta", så är det upp till dig och de som eventuellt håller med dig. Jag som SL är helt ointresserad av att skapa "intressanta strider" eftersom min uppfattning om Nobilis är att det blir roligare om direkta konfrontationer hör till ovanligheterna medan intriger och liknande får den mesta platsen. Jag tror att det står någonstans i boken att när en konflikt blir direkt, så har den ena parten redan förlorat. Det är något jag tycker passar ganska bra i just Nobilis.


Jag skulle kunna slänga ihop någon PHP-grunka där folk kan skriva in sina nuffror och så, men det orkar jag inte just eftersom jag tycker att det duger alldeles utmärkt med ett öppet system; man vet aldrig hur många mirakelpoäng motståndaren har kvar att satsa.
 
Top