Nekromanti [off] Doktor Bauerhofs Infernaliska Fonograf

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet


Norra Gasklockans Allehanda har redan pulicerat stora annonser för sin nya följetong och köpt in en större mängd begagnade illustrationer i avvikande stil till hög konstnad då herr redaktör A. Bertrand plötsligt kommer ihåg att det finns ett litet problem: författaren, en viss E. P. Sinclair, finns inte! Hans succéromaner Äggklockan, Lufskeppet Pinafore och Cornelius Tratts Testamente var i själva verket rena plagiat, där redaktör Bertrand själv skrivit av följetonger ur andra tidningar och bytt ut namnen på huvudpersonerna.

Det orkar han inte göra den här gången, för han tycker att han arbetar hårt nog redan (han brukar komma in precis i tid för lunch och sen gå hem igen, utom på fredagar när han spelar kort med tryckerichefen och ekonomidirektören på arbetstid). I stället anlitar han i hemlighet en grupp spökskrivare, som får titta på en av bilderna och sedan skriva varsin del av veckans kapitel. Eftersom allihop skriver samtidigt kan kapitlen bli osammanhängande och fulla av motsägelser, men det gör inget för det är ändå ingen som korrekturläser dem.

Den som vill vara med och skriva kan till exempel posta en intresseanmälning här eller i ett privat meddelande till mig (eller både och, om ni så föredrar). Handlingen, i den utsträckning det blir någon, kommer att utspela sig i och omkring ett hyreshus med obestämt antal våningar i en obestämd stadsdel i en odefinierad stad i något slags fiktivt sent 1800-tal, om det inte råkar vara 1904 eller 1923. Högst upp i huset bor Doktor Bauerhof, som håller på att konstruera en Infernalisk Fonograf. Exakt vad fonografen är eller på vilket sätt den är infernalisk får inte avslöjas förrän i sista avsnittet, men annars får man hitta på ungefär vad man vill.

Rent praktiskt går spelet till så att jag varje söndag postar inledningen till ett kapitel och en bild, varpå varje deltagare skriver ett svar i den deltråden. Första veckan får man skriva vad som helst så länge det går att anknyta till inledningen, bilden eller någon annan deltagares redan postade inlägg, men efter det tänker jag dessutom varje vecka skriva ett par fullständigt godtyckliga regler som gäller under den kommande veckan, av typen "om fröken Emmerthal pratar med positivhalaren förvandlas hon under natten till en apa" och "den som skjuter pistol i trappuppgången träffar friherrinnans katt". Detta är redaktör Betrands kommentarer, skrivna med rött bläck i mariginalen på förra veckans manuskript. Möjligtvis är hans något överdrivna bruk av absint inblandat. Om man råkar skriva en del av berättelsen där en av dessa regler träder i kraft får man helt enkelt följa den, annars får man ingen lön (det får man inte annars heller).

Man får skriva fler än ett inlägg varje vecka om man vill, men i så fall gör man det genom att svara på någon annan deltagares inlägg. På inledningsinlägget, som lätt känns igen på att det heter "Kapitel ett", "Kapitel två" och så vidare, ska man svara en och endast en gång. Förutom om man väldigt gärna vill göra på något annat sätt. Om det blir väldigt många deltagare måste vi kanske införa ytterligare regler, och blir det inga deltagare alls klarar vi oss rimligtvis utan några regler alls också.

Första spelomgången börjar denna veckas söndag, 9 december, och spelet håller på fyra veckor. Därefter postar jag berättelsens epilog samt avskedar redaktör Bertrand. Om man tror att man inte kan delta alla veckor går det bra att vara med i alla fall, men i så fall kan man gärna meddela det från början så att jag får veta om till exempel alla utom jag tänkt åka på en expedition till nordpolen för at jaga tomtar mellan julafton och nyårsdagen, i vilket fall den veckans omgång kan skjutas upp. Om någon vill hoppa av eller hoppa på efter att vi börjat ska det säkert också gå att ordna.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Jag har alldeles för mycket jag behöver skriva ändå, så naturligtvis ska jag vara med. Med lite tur kan jag rentav åstadkomma en eller annan text och slipper hoppa av i ångest. (Ja, jag har aldrig kunnat motstå en apa i hatt. Eller utan.)


/Dimfrost
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag är med

Som sagt, apor i hatt och allt det där. :gremsmile:

Men om den första omgången börjar på söndag hur länge varar den då? Till nästa söndag? För jag är tämligen upptagen under just söndagen.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Jag är med

Varje omgång börjar en söndag och pågår tills följande lördag kväll. Om man inte hinner läsa startinlägget den dag det postas gör det ingenting, man har ändå sex dagar till på sig.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jag är med

Jag är så in i helvete med. Fan vad med jag är!

Fast det visste du ju redan, förstås.



/Feliath — Abraham Blott
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Det finstilta?

Nu har jag läst det finstilta och nu därmed har det dykt upp en fråga av undrande karaktär. Ska vi titta på varsin bild eller får vi titta på en samling bilder och välja den som är rätt?

//doktorn. fins-tilta? finst-ilta? fin-stilta?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Det finstilta?

Det har jag inte bestämt ännu. Först hade jag tänkt en bild per person, och sen en och samma bild för allihop, men jag var inte riktigt nöjd med något av alternativen. Man skulle kunna säga att frågan är öppen för diskussion, och att detta är ett utmärkt ställe att föra den på. Just nu har jag bara den handfull bilder som blev över när jag gjorde annonsen på lager, så jag ska hur som helst leta reda på fler.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
You had me at "Mustascher!"

Hela konceptet är ju för underbart för att inte deltagas i, eller åtminstone följa noggrant! Om det inte finns några speciella krav på kvaliteten, mängden, längden eller frekvensen på texterna man postar är jag på!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Höjer på hatten

Jag blev sur när jag läste den här tråden.

Jag menar, här har jag pratat om samberättartekniker i mer än ett år, och så kommer Quan'talis invalsandes på ett hörn och hittar på häftigare regler och ett mer kongenialt koncept än någonting jag ens varit i närheten av.

Sedan slutade jag vara fåfäng och blev överlycklig att det finns sådana genier som Q, och tänkte på hur kul det skulle vara att få deltaga i dennes ypperliga initiativ.

Om det finns någon plats öppen så vill jag gärna vara med.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Höjer på hatten

Man behöver inte berömma min genialitet för att få vara med, men det hjälper förstås.

(och om man ska snacka fåfänga så uppfann jag ju faktiskt samberättande redan här...)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Redaktör Bertrand

En annan sak: du an ju inte avskeda direktör Bertrand, vad ska då stackars fiktiva spökskrivare som vi göra för att förtjäna vårt uppehälle? Jag tvivlar iofs inte på att du kan hitta på ytterligare ett genialt upplägg för ett forumrollspel, men Norra Gasklockans Allehanda behöver en absintdrickande redaktör. Världen blir så mycket roligare då.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Redaktör Bertrand

Han får väl starta en konkurrerande tidining finanserad av anarkister och tvålfabrikanter med tvivelaktig moral, eller något sånt. Eller så blir kanske Doktor Bauerhofs Fonograf tidningens mest framgångsrika projekt på femton år, varpå de övergår till melodramatiska följetonger på heltid. Vad som helst kan hända.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Höjer på hatten

Ha-ha! Jag hade redan uppfunnit samberättande fem timmar tidigare i samma tråd! *tvinnar mustascherna*

(Efter att ha skrivit det här inlägget insåg jag att jag måste fattat minst en sak fel, men whatever. Det är ett kul inlägg.)

Får jag också vara med?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Höjer på hatten

Jovisst, alla som uppfunnit samberättande och har mustascher är förstås välkomna.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,876
Location
Barcelona
Re: Höjer på hatten

Jag har inte uppfunnit samberättande. Däremot uppfann jag fortune-in-the-middle en gång, men det är ju en Ron Edwards-term så den förväntar jag mig inte att nån här ska begripa sig på.

/Kalle
 
Top