Nekromanti Oförstörbarhet

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Det finns ju en alkemisk process som gör att ett föremål bli oförstörbart. Vet dock inte vad den heter då den har ett mycket jobbigt namn.
Min fråga är: Om man skall förtrolla en ringbrynja, måste man då förtrolla varje ring? Eller måste inte hela föremålet hålla ihop. Samma om man gör en pil, är det bara pilspetsen som blir oförstörbar?

Och när vi väl är inne på alkemi. När man gör en alkemisk process på ett föremål, ristar man in en massa symboler på föremålet då? Eller behövs inte detta? Och om man måste rista symboler? Kan man då sudda ut dem (om man ristar in med kol tex). Det känns som om det är lite dumt om man har ett svärd med massa konstiga symboler på mitt i en by, iaf om den ligger i Jargiska Kejsardömet.

Tack på förhand
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Ah´, lustigt att du skulle ta just ringbrynja... På din fråga har jag inget svar just nu, men Drnuoks Drängar har en liten artikel om just oförstörbara rustningar. :gremsmile:

-Hjalle, diggar.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Det känns som om det är lite dumt om man har ett svärd med massa konstiga symboler på mitt i en by, iaf om den ligger i Jargiska Kejsardömet.
Varför just i Jargien? Folk är väl inte mer vidskepliga där?
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Antagligen så blir det så att när du skickar in en magisk laddning in i ett vapen så kommer den att gå igenom vapnet genom 2 markerad noder; eller genom det aktuella material, jag tror mig, både teoretiskt och för spelflyt, så borde man inte behöva förtrolla varje ring; skulle du göra det på ringarna innan du slog ihop dem så skulle du ju inte kunna kunna sammanfogda dem; Eller ens dela på dem med en tång. ;)

Men sen får man se oförstörbara objekt som något diffust, jag menar i eon skyddar rustningarna nog bra som dem gör.. och skulle dem bli oförstörbara inom fysiken(vilket också är teoretiskt omöjligt eftersom allt bryter samman.) men som det stod i drunok dvärg tjofräs sakerna så borde dem ju bli mäktigare... Men jag skulle inte köra med det. Däremot är frågan finns det någon logisk förklaring till att man tar skada även om rustningen är oförstörbar; Som att den bara går till ursprungskick efter några sekunder som när en vampyr får ett svärdshugg i sånna filmer... ?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Däremot är frågan finns det någon logisk förklaring till att man tar skada även om rustningen är oförstörbar; Som att den bara går till ursprungskick efter några sekunder som när en vampyr får ett svärdshugg i sånna filmer... ?
Se min länk, som länkat! :)

-Hjalle, bomkraschbangpuh.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Nej, inte Regeringen och Kyrkan eller Inkvisitionen.
Men vanliga människor springer väl inte till Prefektorn och skvallrar bara för att en snubbe har ristat in konstiga symboler på sitt svärd. Man ser ju inte att det är magiskt.
Det är mer något rykte som går runt på världshuset,
"Och Anders på gärdet såg att han hade konstiga märken på vapnet sitt, usch jag ska hålla ett öga på honom, håll barna undan från den dära utlänningen."
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Rent fysikaliskt stämmer inte den heller, för det omvandlas ju inte till kross, kross-skada gör vapnerna för sin tyngd, stick för att det skär så djupt in och hugg för att det skär upp stora sår. det är ingen universal kraft som omvandlas, i newton är ett stick mindre än kross.. bara att stick har sån kant som öppnar upp... hmm.. eller så tycker ju jag
 

Red_dragon

Veteran
Joined
20 May 2003
Messages
31
Location
karlstad
Det kan väll inte vara så roligta att spela med oförstörda rustningar vi brukar bara kunna ha det på vapen. men det är svårt att få tag i sådana grejer.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Rent fysikaliskt stämmer inte den heller, för det omvandlas ju inte till kross, kross-skada gör vapnerna för sin tyngd, stick för att det skär så djupt in och hugg för att det skär upp stora sår. det är ingen universal kraft som omvandlas, i newton är ett stick mindre än kross.. bara att stick har sån kant som öppnar upp... hmm.. eller så tycker ju jag
Läste du ordentligt? För det är inte så att huggskadan från ett svärd omvandlas till kross, utan man slår krosskada för vapnet istället, vilket är K+1 eller K+2 för de flesta svärd. Inte så kul.
För ett krossvapen gör det dock föga skillnad.

/Joel - hoppas han har förstått missförståndet rätt.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
jag tycker att man ska köra med att det är möjligt, däremot är ju själva processen en mardröm, då en ringbrynja väger runt tio kilogram har jag för mig, och en annan grej jag har för mig är att det då krävs en hel del filament...
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Fast man kan ju dela upp ringbrynjan i olika delar och sedan länka samman delarna med vanlig metall. Borde Funka.

/Mori - zdjes rastjot markofi, i kartofilj.
 

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
gör så här istället
ta ett bekvämt plagg istället, som en skön sidenskjorta o gör den oförstörbar, medans du håller på gör det svettmotstådndig samt med lite deo och strykfri
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Oförstörbarhet och "föremål"

Eftersom lägre vandöda är "föremål".
Går det då att göra dem "oförstörbara" med Perpetuell Indestruktibilitet?

En annan lustig sak man kan fråga sig är om ett ickemagiskt föremål kan förstöra ett magiskt förutsatt att något "magiskt" finns emellan?

Säg att vi har en oförstörbar ring (The one?) och en vanlig slägga. Släggan kan omöjligen kvadda ringen. Men ponera att vi har ett "oförstörbart" mynt eller liknande som vi lägger mellan ringen och släggan. Kommer kraften från släggan då skada ringen "via myntet" som ligger ovanpå?.
För att utesluta ett givet svar så säger vi att myntet är i somdia och ringen i guld (Så NEJ, normalt sett skulle ringen aldrig kunna kvadda myntet).
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Oförstörbarhet och "föremål"

Säg att vi har en oförstörbar ring (The one?) och en vanlig slägga. Släggan kan omöjligen kvadda ringen. Men ponera att vi har ett "oförstörbart" mynt eller liknande som vi lägger mellan ringen och släggan. Kommer kraften från släggan då skada ringen "via myntet" som ligger ovanpå?.
För att utesluta ett givet svar så säger vi att myntet är i somdia och ringen i guld (Så NEJ, normalt sett skulle ringen aldrig kunna kvadda myntet).
Ja, det blir väl samma sak som om ringen vore i somdia och myntet i guld.
Det där med de vandöda var intressant, lustig tanke.
 
Top