Odödlig dom - Arbetstråd

Vad gäller ammunition har jag funderat lite på att sära på pilbåge och koger i utrustningslistan. Det är trots allt inte alla pilbågebrukande kulturer som använder koger.
Du har ju också kastklubbor, slungstenar o kastspjut.

99be0d15d940d7379f44d9b7f9fbe8aa.jpg

via pinterest

"There’s a familiar story about us humans: we went from hunting and gathering to farming, wandering bands to villages and cities, clans and chieftains to states and kings. But Lost Worlds offers a new narrative of humanity’s deep history. In Lost Worlds: How Humans Tried, Failed, Succeeded, and Built Our World (HarperCollins, 2026) beloved podcast host Dr. Patrick Wyman focuses on the 10,000-year span between the end of the Ice Age and the decline of the Bronze Age—the period when civilization as we understand it emerged, introducing social hierarchies, urbanism, complex political organizations, and the written word.

In this nuanced retelling, human progress is no longer a straight march from caves to cities: Farming didn’t always replace foraging, villages didn’t automatically spark agriculture, and cities didn’t necessitate rigid hierarchies. For thousands of years, humans merely improvised. By the end of the Bronze Age, the world had become unrecognizable: mammoths and giant sloths replaced by cattle and sheep, scattered nomadic bands replaced by millions living in cities, and farming on nearly every continent. Dr. Wyman argues that the rise of states and steady food production wasn’t inevitable, but rather, the outcome of countless choices that reshaped the planet and made us who we are today."

Så, då var beta 1.3 klar. Nu har dokumentet växt till hela 183 sidor. Men det mesta är mallar för fraktioner, frivilliga resurser till världssmide och liknande. Själva regelkärnan ryms på c. 70 luftigt formgivna sidor. Jag har dessutom lagt till hyperlänkade innehållsförteckningar i varje kapitel, så att det blir lättare att navigera.
Den stora förändringen med den här versionen, som jag ser det, är att nu är spelet färdigt nog för att jag ska vilja dra igång testkampanjen som jag planerat i flera år. Det är en rätt viktig milstolpe i arbetet för min del så jag är rätt glad för det.

Imorgon när jag förhoppningsvis har mer energi när jag är ledig försöker jag skriva en liten text om varför spelet är häftigt nu och varför man borde pröva det.
RED: doh GA Rochegrosse föddes 1859, inte 21 år efter att han dog. Aja. Det finns alltid nåt att fixa.

Så, eftersom att jag aldrig kan vara nöjd med den första versionen jag gör, så har beta 1.3 omedelbart blivit beta 1.3.1. Nu har vi ett omslag, för första gången på år. Och illustrationer! Och en logga som är att betrakta som ett utkast till den slutgiltiga! Det grafiska löper framåt med dundrande fart, även om layouten ännu är i grövsta laget.
Så, vad tillför Odödlig dom till Sveriges rollspelsflora? I trådstarten skissade jag en slags pitch för min vision av spelet. Den tycker jag håller än, men tåls att konkretiseras.

Spelet innehåller nu:
-Regler för att tävla om ära och det goda ryktet i en värld där ditt anseende är allt. Här är spelets motor: Det som driver rollpersonerna till äventyr och som drar in dom i spelet mellan världens mäktiga. Här finns stöd för gästabud, gästfrihet, följeslagare och eder.
Äventyrets hjul. Grundcykeln för hjältar i Odödlig dom
Ryktets hjul ovan illustrerar cykeln för äventyrande och hur ryktessystemet driver hjältar till stordåd.

-Regler för att skapa hjältar som både kan användas relativt snabbt och som kan generera en slags bakgrundshistoria för ens rollperson om man vill gå in på större djup. Rollpersonsskapandet är ett litet hasardspel i sej. Om du satsar rätt, och har turen med dej, kan din hjälte vara rik, skicklig och aktad redan från start. Om det går sämre kan hen bli manglad och utfrusen, med pinnar och sten som enda försvar. Men även den rollpersonen är nog också kul att spela, om inte roligare än den mäktige.

-Ett enkelt system för användning av färdigheter i BRP-anda. Samt en lista på färdigheter som ger rollpersoner många sätt att lösa problem på.

-Utrustning som lämpar sej för äventyrande i sten- och bronsåldersmiljöer. Ännu något som arbetas på, men listan är i fullt fungerande skick redan nu.

-Ett kombinerat smyg- och stridssystem där man måste väga varsamhet mot hast. Liksom i rollpersonsskapandet är det lite gambling i det hela. Om du tror på din tur kan du hinna före fienden och vinna stort, men om du bedömmer läget fel ligger du snart på marken. Människor i Odödlig dom är sköra och spelarna bör skaffa sej varje fördel dom kan om dom vill överleva.

-Regler för att finna dolda sanningar genom spådomens konst.

-Regler för resor i vildmark som strävar efter att ge känslan av att utforska och upptäcka. Dessa är något otestade och kan komma att revideras om reglerna bedöms vara lite för tunggrodda i faktiskt spel.

-En procedur för att skapa kampanjvärldar till spelet. Här finns även många tabeller för att skapa distinkta kulturer om man roas av sådant. Inklusive vad som sannolikt är det mest detaljerade systemet för att generera klädesdräkter i rollspelsvärlden (säg gärna till om ni känner till något annat av samma detaljnivå. Det hade mått bra av lite färsk inspiration), samt för att ta fram härskarbenämningar och namnkulturer.

-En lathund för att skapa äventyr, med råd för miljöer, SLP:er och väder under vildmarksfärder.

-Mallar för att skapa olika människofraktioner till att befolka världen med. Ta fram antal, ålder, aktning, utrustning hos olika skaror och slå fram mål och egenheter för dom. Detta är det som jag arbetat mest med under dom senaste veckorna och det jag har mest behållning av just nu. Man kan verkligen se hur ett krigarband tar form framför en.

-Lite tankar om hur man skapar en forntidsstämning med språket vid spelbordet.

Verkar något av det ovanstående, eller det som diskuterats tidigare i tråden, lockande så ta då gärna en titt på spelet. Skapa en hjälte, slå fram en helgedom, spela något äventyr, sno idéer (eller illustrationer, dom är public domain allihopa), dra ihop till en kampanj! Jag har någon slags diffus plan på att lägga upp spelet som sälj-pdf eller PoD när det är i mer polerat och testat skick, men just nu är det fritt fram att ladda ner:
ODÖDLIG DOM beta 1.3.1
1788433608812.png

Back