Odödlig dom - Arbetstråd

Stämma

Arg vätte
Joined
17 Jul 2020
Messages
112
Location
Södertälje/Uppsala
Under det senaste året har jag knåpat på ett spel där jag inspirerats av Europa och Centralasien för 6000-3000 år sedan. Perioden då redskap av flinta mötte smidda vapen och vagnar på dundrande hjul. Spelet är tänkt att spelas i en fiktiv värld, fast inspirerad av detta verkliga förflutna. Tillsvidare går spelet under namnet Odödlig dom (OdöD).
För att ge mig själv fokus och inspiration i arbetet har jag skrivit upp en lista på 9 designmål/saker jag tycker är häftigt med spelet:

1: Ditt rykte är det viktigaste du har
Spelets kärna är att vinna ära och undvika vanära. Genom stordåd vinner rollpersonerna aktning hos folk och höga furstar. Genom illdåd eller misslyckande lider de vanära och måste vinna hedern åter. Ära och vanära avgör rollpersonens rang, som i sin tur avgör vilka tjänster och gåvor hen kan få. I OdöD finns ingen penningekonomi utan din rang avgör vad du får av andra.

2: Lågteknologiskt
De flesta verktyg är av sten och ben. Skriftkonsten har ännu inte uppfunnits, blott gudjor och de höga makterna vet vad stenarnas ristningar innebär. Några fåtal har upptäckt de blanka metallernas hemligheter och det ryktas om fjärran folk som tyglat de vilda hästarna och tvingat dem dra vidunderliga fordon.

3: Lågmagiskt
Genren är låg fantasy eller pseudohistoria. Det fantastiska ska inte ta uttryck i blixtar och mångfärgade eldar, annat än i människors drömmar, utan i mörka moln som samlar sig över illdådarens hem, små djur som smyger fram och visar vägen för de vilsna, eller råd som hörs som viskningar i forsens brus.

4: Spänning före stormen
När rollpersonerna inte längre är bland vänner, tvingas de ofta handla med list och i lönndom. Och det illa kvickt. När spänningen tilltar använder OdöD ett särskilt system för hantera läget. Spelarna får inte förhasta sig, men hur mycket tid har de på sig?

5: Farliga och blodiga strider
När våld bryter ut i OdöD går det snabbt och inom ett tärningsslag kan någon ha hamnat på marken med handen avhuggen och vanmäktiga skrik som väller från strupen. Stridssystemet är mer inspirerat av dueller i Westernfilmer och datorspelet Hellish Quart än traditionella skildringar av förmodernt våld. Det handlar om att välja rätt tillfälle att slå och att inte sänka garden. Annars faller man.

6: Följeslagare
Mäktiga och ärorika rollpersoner kan skaffa sig följeslagare. Människor som vill ta del den ära och rikedom rollpersonen vinner. Om rollpersonen behandlar följeslagaren väl och låter hen ta del av sina segrar är det som att ha ytterligare en rollperson i spelet.

7: Öppna kampanjer
Tanken är att OdöD huvudsakligen ska användas för att spela öppna kampanjer. Det finns olika namn för detta koncept, West Marches eller open table, men konceptet är detsamma. Kärnan för kampanjen är en öppen värld, och så länge denna är på plats behöver det inte vara samma rollpersoner eller ens samma grupp spelare som utforskar den. I världen finns konflikter, olösta mysterier, odjur att dräpa och ära att vinna.

8: Världsbygge
OdöD har ingen förutbestämd värld utan SL är fri att skapa som hen behagar. Detta förhållningssätt dels för att det lämpar sig för kampanjtypen, dels för att jag vill ha en ursäkt för att redogöra för alla råd, idéer och metoder för att skapa overkliga världar som jag hamstrat under årens lopp.

9: Snabbt att plocka fram
Det ska gå snabbt att ta fram rollpersoner. Snabbt att hitta något ställe i världen att släppa dem i och snabbt att dra igång. Den öppna kampanjen är tänkt att bidra till detta, så att man sätta sig ned och spela utan att behöva bekymra sig över att någon inte är där, att man inte kommer ha tid framåt i tiden eller annat.

I denna tråd tänker jag dokumentera mitt arbete med Odöd och hoppas kunna väcka lite intresse och kanske få lite stöd i arbetsprocessen. Lite som en arbetsdagbok på ett sätt.

OdöD var ursprungligen en väldigt modifierad variant av @Lemur s Straightforward Roleplaying. Vid det här laget har spelet Theseusskeppats till något eget, men i grund och botten är det ett rent färdighetsbaserat BRP-derivat.

Inspirationskällor:
Koncept/Setting: The horse, the wheel and language av David W. Anthony, Gods of Bronze av Dan Davis, Han som föddes att möta mörkret-serien av Michelle Paver (mer känt som Vargbröder), Grottbjörnens folk av Jean M Auel, och Mount & Blade-datorspelen av Taleworlds.

Regler/design: BRP-traditionen (särskilt neo-BRP-vågen de närmsta åren, Hjältarnas tid, Expert Nova, Straightforward Roleplaying), Hellish Quart, Barbarians of the Dark Ages av @Leon , Svavelvinter (och andra spel med rikedomsnivåer), och Whitehack av @Fiktionslek
 
Last edited:

Stämma

Arg vätte
Joined
17 Jul 2020
Messages
112
Location
Södertälje/Uppsala
Ge mig jag vill läsa ! :D
Jag har börjat speltesta lite med mina vanliga spelare, och sommaren kommer nog ta slut innan jag vågar visa upp nåt mer detaljerat för allmänheten.

Sen tänker jag nog fortsätta speltesta och slipa spelet tills jag är någorlunda nöjd. Därefter lägger jag upp en PDF gratis eller till priset av en chipspåse och eventuellt något POD alternativ.

(Tack förresten för BotDA! Det har varit väldigt användbart att ha en mall för hur man kan omsätta en heders- och gåvoekonomi i faktiska spelregler)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
5,218
.

(Tack förresten för BotDA! Det har varit väldigt användbart att ha en mall för hur man kan omsätta en heders- och gåvoekonomi i faktiska spelregler)
Jag är bara glad att det finns någon annan än jag som är intresserad av sådant :) Grymt spännande upplägg och period du har, ser fram emot att läsa!
 

Genesis

Pa' ti 泣き, chicken teriyaki
Joined
17 Aug 2000
Messages
11,850
Location
Göteborg
Det här tycker till och med jag låter ballt. Är det tänkt att man spelar en "äventyrargrupp" eller mer individer som agerar ibland med och ibland mot varandra?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
1,836
Location
Stockholm
blott gudjor och de höga makterna vet vad stenarnas ristningar innebär.
Men det där är ju självklart tre män med spjut. Det där visar ju bergen där borta. En kanot. Och det där är en penis, flöjt av Grogs bomärke!
 

Stämma

Arg vätte
Joined
17 Jul 2020
Messages
112
Location
Södertälje/Uppsala
Det här tycker till och med jag låter ballt. Är det tänkt att man spelar en "äventyrargrupp" eller mer individer som agerar ibland med och ibland mot varandra?
I regel snarare det senare. Det öppna kampanjupplägget kräver lite att en rollperson ska kunna flyttas från ett sällskap till ett annan, så man håller koll på individens ära/vanära, inte gruppens. Fördelen med detta är ju en viss flexibilitet. Det kräver t.ex. inte att relationerna inom gruppen är långvariga
Så tanken är att det ska vara en blandning av rollpersoner som svär att de med gemensamma krafter ska övervinna faran som hotar byn, och rivaler som kämpar om äran att vara den som hämnades hövdingens son.
Det finns ju inte plats för hur många som helst vid hövdingens sida.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
5,218
Ett viktigt tema jag försökte leka med BotDA (med blandad framgång) och som jag tror du kan få fram ännu bättre i ditt upplägg är relationen mellan brist och hedersekonomi.

Det finns ingen infrastruktur eller bekväm fall back för äventyrarna. Om de inte får respekt och gästvänlighet hos det lilla samhället så får de frysa och svälta. Varje föremål är viktigt. Du kan inte köpa jeans och skjorta på HM, någon - antagligen du själv eller någon du känner - måste klippa ett får, karda ullen, spinna väva etc. Föremål har symbolisk tyngd. De är viktiga, åtråvärda och svåra att få tag på. Mat och vatten är inget du bara kan ta för givet. Om du inte här ära och heder i ett samhälle och en statusställning där du åtnjuta ynnest och gästfrihet måste du göra varje sak själ, livet blir en ren kamp för överlevnad
 

Stämma

Arg vätte
Joined
17 Jul 2020
Messages
112
Location
Södertälje/Uppsala
Ett viktigt tema jag försökte leka med BotDA (med blandad framgång) och som jag tror du kan få fram ännu bättre i ditt upplägg är relationen mellan brist och hedersekonomi.

Det finns ingen infrastruktur eller bekväm fall back för äventyrarna. Om de inte får respekt och gästvänlighet hos det lilla samhället så får de frysa och svälta. Varje föremål är viktigt. Du kan inte köpa jeans och skjorta på HM, någon - antagligen du själv eller någon du känner - måste klippa ett får, karda ullen, spinna väva etc. Föremål har symbolisk tyngd. De är viktiga, åtråvärda och svåra att få tag på. Mat och vatten är inget du bara kan ta för givet. Om du inte här ära och heder i ett samhälle och en statusställning där du åtnjuta ynnest och gästfrihet måste du göra varje sak själ, livet blir en ren kamp för överlevnad
Ja, det är något jag tänkt på. Särskilt med tanke på hur relativt sköra verktyg och vapen torde vara när de mestadels är gjorda av sten och djurmaterial.

Jag tänker även att faran med att bli utfryst kan se till att rollpersonerna inte blir för bekväma. Visst, de kanske stal några får från fiendeklanen, men nu har de slappat och tagit åt sig av sin värds gästfrihet i flera veckor. Snart kanske värden tycker att de tar mer än vad de gör sig förtjänta av. Risken att lida vanära för lättja är en mer påtaglig fara när den även kan innebära svält.

Det funkar som incitament för rollpersonerna att uträtta fler stordåd för att upprätthålla och försvara sin ställning. Jag tänker att behovet av att legitimera sin ställning även tilltar desto högre och mer avundsvärd ställningen ifråga är.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
5,218
Det funkar som incitament för rollpersonerna att uträtta fler stordåd för att upprätthålla och försvara sin ställning. Jag tänker att behovet av att legitimera sin ställning även tilltar desto högre och mer avundsvärd ställningen ifråga är.
Ja, definitivt. Eller åtminstone skalan på "dåden"

Inte alls din epok, men för mig var Y Gododdin och den direkta kopplingen mellan hövdingens mjöd och gästfrihet, och hjältarnas villighet att gå i strid (och dö) en viktig inspiration:

"The warriors marched with speed, together they bounded onward;
Short lived were they,—they had become drunk over the distilled mead.
The retinue of Mynyddawg, renowned in the hour of need;
Their life was the price of their banquet of mead."
 

Stämma

Arg vätte
Joined
17 Jul 2020
Messages
112
Location
Södertälje/Uppsala
Inte alls din epok, men för mig var Y Gododdin och den direkta kopplingen mellan hövdingens mjöd och gästfrihet, och hjältarnas villighet att gå i strid (och dö) en viktig inspiration:

"The warriors marched with speed, together they bounded onward;
Short lived were they,—they had become drunk over the distilled mead.
The retinue of Mynyddawg, renowned in the hour of need;
Their life was the price of their banquet of mead."
Det ser hursomhelst intressant ut, ska ta en titt på den. Tack för tipset!
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
1,836
Location
Stockholm
hjältarnas villighet att gå i strid (och dö) en viktig inspiration:
Samtidigt så har vi ju bl.a. bland nordamerikanska indiankulturer flera exempel på grupper som inte ser vikt i att vilja gå och strida och dö utan där vikten lägga på räder och en bra räd är när ingen dör o den anse misslyckad om någon av ens egna dör.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
1,836
Location
Stockholm
@Stämma känner du till Paleomythic eller Jackals ? De är två fantasy spel baserade i en fantastisk stenålder respektive bronsålder/tidig järnålder. De finns att låna från Lava ungdomsbibliotek i Kulturhuset/Stockholm (eller kommer finnas, just nu tror jag de är nerpackade p.g.a. att Lava byter lokal). Kan ha saker som kan vara inspirerande, på ett eller annat sätt.

Simon Roys DeviantArt sida har en del stenålders konceptbilder, färdiga bilder och serietidningssidor - povorot User Profile - som kanske kan vara inspirerande.

Också, om du inte har läst MEZOLITH så bör du göra det.
 

Stämma

Arg vätte
Joined
17 Jul 2020
Messages
112
Location
Södertälje/Uppsala
@Stämma känner du till Paleomythic eller Jackals ? De är två fantasy spel baserade i en fantastisk stenålder respektive bronsålder/tidig järnålder. De finns att låna från Lava ungdomsbibliotek i Kulturhuset/Stockholm (eller kommer finnas, just nu tror jag de är nerpackade p.g.a. att Lava byter lokal). Kan ha saker som kan vara inspirerande, på ett eller annat sätt.

Simon Roys DeviantArt sida har en del stenålders konceptbilder, färdiga bilder och serietidningssidor - povorot User Profile - som kanske kan vara inspirerande.

Också, om du inte har läst MEZOLITH så bör du göra det.
Paleomythic har jag laddat, ned. De övriga tipsen har jag inte så bra koll på, så de ska jag kolla upp. Tack!
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
916
Location
Hamburg
Ett viktigt tema jag försökte leka med BotDA (med blandad framgång) och som jag tror du kan få fram ännu bättre i ditt upplägg är relationen mellan brist och hedersekonomi.
En tanke inom antropologin är att nästan all ekonomisk aktivitet före en valuta introducerades, var byggd på kredit och debit, dvs. alla håller koll på hur mycket folk är skyldiga varandra, i stora drag. Så ingen köper någonting - man får allt, men bara under förtroendet att man kommer ge tillbaks. Se föreläsningen "5000 years of debt" för mer info.
 

JohanL

Swashbuckler
Joined
23 Jan 2021
Messages
2,577
För dem som har sett The Northman är den där varginitieringen och det vilda krigarbandet av ynglingar i gränsområdena en stapel i rekonstruktionen av indo-europeisk kultur (vi har arkeologin också).

"The kóryos (Proto-Indo-European: "army, people under arms" or "detachment, war party") refers to the hypothetical Proto-Indo-European brotherhood of warriors in which unmarried young males served for several years, as a rite of passage into manhood, before their full integration into society.

Scholars have hypothesized the existence of the kóryos based on later Indo-European traditions and myths that feature links between landless young males, perceived as an age-class not yet fully integrated into the community of the married men; their service in a "police-army" sent away for part of the year in the wild (where they hunted animals and raided foreign communities), then defending the host society for the rest of the year; their mystical self-identification with wolves and dogs as symbols of death, lawlessness, and warrior fury; and the idea of a liminality between invulnerability and death on one side, and youth and adulthood on the other side."


Den indo-europeiska religionen och mytologin har också en massa intressanta hållpunkter som vi känner igen från senare kulturers mytologi:

 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
5,218
Lykantropi, men alltså det låter _väldigt_ spekulativt. UR-indo-européer? Tvek..
 
Top