Odödlig dom - Arbetstråd

Darsuwal

Veteran
Joined
10 Dec 2023
Messages
1
Arrikir tipsade mig om det här spelet och måste säga att hela tråden och konceptet gör mig otroligt lycklig. Har själv spellett en kortare kampanj baserad på tidsperioden (med mycket inspiration från Gods of Bronze). Använde mig av en modifierad version av Würm-systemet (nog mitt absoluta favoritrollspel genom tiderna).

Gillar verkligen mycket i boken! Som en som läst Illiaden på svenska älskar jag tanken att ta inspiration från den i hur man beskriver spelet. Har haft planer om att göra en längre kampanj baserat på den här tiden i Pendragon-systemet, så kommer om ingenting annat ta mycket inspiration från det du skapat! 😃 Ser fram emot nästa version.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
350
Location
Södertälje/Uppsala
Nu är Alfa 1.1 klar.
Förändringar:
-Ett nytt odödligt typsnitt till loggan (ok kanske inte, min flickvän råflådde mig för valet av papyrus och accepterade inte "kortvarig spexighet" som ursäkt).
-Exempel i avsnittet om hjälteskapande.
-Ny text till utrustningskapitlet.
-Stöd för att skapa spelledarpersoner och fler råd för äventyrsskapande.
-En "arketyp" för spelledarpersoner. Min plan är att skapa flera sådana allt under arbetets gång.
https://drive.google.com/file/d/13WkciDby_8Dm50832JPodw9Ph-6rtX4N/view?usp=sharing

Dessvärre lär det gå ännu ett par dar innan jag får färdigt rollformuläret.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
503
Det ser ju riktigt häftigt ut, bra jobbat hittills! Hoppas jag inte får en svuren fiende nu bara för att jag sa det.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
350
Location
Södertälje/Uppsala
Nu finns rollformulär! Inget flashigt, men det borde vara fullt funktionsdugligt. Jag behövde hugga en del i färdighetsnamnen, och jag är inte helt nöjd med alla. Men nu för det vara så, åtminstone för stunden.

Har även uppdaterat alfadokumentet med de nya färdighetsnamnen:
 

Attachments

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
445
Location
Uppsala
Som någon som aldrig lyckats förstå hur man på ett bra sätt skapar rollfomulär tycker jag att det ser väldigt bra ut! En tanke är att till en senare version kanske göra en snygg "ram" eller kant på formuläret men inte mer avancerat än så. Jag är ett fan av enkla och praktiska formulär.

Ska läsa igenom senaste versionen av reglerna vid tillfälle! Men oavsett, snyggt jobbat! :love:
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
101
Location
Göteborg
Nu är Alfa 1.1 klar.
Förändringar:
-Ett nytt odödligt typsnitt till loggan (ok kanske inte, min flickvän råflådde mig för valet av papyrus och accepterade inte "kortvarig spexighet" som ursäkt).
-Exempel i avsnittet om hjälteskapande.
-Ny text till utrustningskapitlet.
-Stöd för att skapa spelledarpersoner och fler råd för äventyrsskapande.
-En "arketyp" för spelledarpersoner. Min plan är att skapa flera sådana allt under arbetets gång.
https://drive.google.com/file/d/13WkciDby_8Dm50832JPodw9Ph-6rtX4N/view?usp=sharing

Dessvärre lär det gå ännu ett par dar innan jag får färdigt rollformuläret.
Måste ändå bara säga att jag är svag för den första versionen av loggan!
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
350
Location
Södertälje/Uppsala
Måste ändå bara säga att jag är svag för den första versionen av loggan!
Jo, jag håller nog med. Exocet är ändå charmigare än Papyrus. Egentligen tänkte jag helt enkelt byta typsnitt för varje (ordentlig) ny version tills jag får nån inspirationsblixt gällande loggans egentliga form
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Historien om Sverige – 1. Stenåldern, ca 14.500 - 3700 år sedan | SVT Play
1706604066563.png
"Vilka var de första människorna? Hur levde de? När inlandsisen drar sig undan och klimatet blir varmare befolkas våra breddgrader. Med människorna kommer också ritualer, för att hedra människor och gudar och för att visa makt. När människor som kan bruka jorden dyker upp förändras allt. Simon J Berger är seriens berättare. Del 1 av 10."


Historien om Sverige – 2. Metallernas tid, ca 1700 f Kr–500 e Kr | SVT Play

"På jakt efter metaller lämnar människorna stenåldern bakom sig och ger sig ut i Europa på långa och riskfyllda resor. Föremålen och kunskaperna de tar med sig hem skapar nya möjligheter för alla som lever i vårt land. Men de leder också till våld och krig. Simon J Berger är seriens berättare. Del 2 av 10."


Din fokus var väll på något mer norr om Alperna men ändå kanske av intresse:
Bronsålderns kollaps | SVT Play

"Under bronsåldern domineras vår värld av tre blomstrande civilisationer. Men inom loppet av bara 50 år kollapsar de alla, en efter en. Hur är det möjligt? Följ med och nysta i den stora gåtan om bronsålderns kollaps."


Den första pyramiden | SVT Play

"Vad som fick faraonerna att börja bygga pyramider är en lika fascinerande historia som hur de lyckades skapa dessa gigantiska stenbyggnader i öknen. För över 4600 år sedan är farao Djoser övertygad om att allt elände som skett i hans rike har en alldeles ny lösning och en man får en ny sorts utmaning som kräver enorma ansträngningar."


Aztekernas offerpyramid | SVT Play

"Aztekerna regerade i mexikanska höglandet i flera hundra år, ända fram till spanjorernas ankomst på 1500-talet. Aztekerna är kända för sin våldsamma kultur med människooffer för att hylla gudarna men även för sitt välutvecklade samhälle. En stor del av deras historia ligger begravd under Mexico City och arkeologer gräver nu allt djupare för att försöka förstå detta mystiska folk."


Inkarikets erövringar | SVT Play

"Under 1400- och 1500-talet erövrade inkafolket och dess ledare enorma delar av Sydamerika och skapade dåtidens största imperium. Solguden och naturen dyrkades, skattesystem infördes och byggnader uppfördes som än i dag anses som stora bedrifter. När de västerländska konkvistadorerna kom sågs de inte ens som ett hot och det gigantiska riket föll snabbt. Inkafolket kunde inte förutse hotet från bland annat de sjukdomar som de främmande sjöfararna hade med sig."
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
De första svenskarna | SVT Play

"I två program reser arkeologen Jonathan Lindström runt i Sverige i spåren efter dem som befolkade landet efter istiden. Han möter forskare som berättar om våg efter våg av människor som strömmade in i Skandinavien under tusentals år. Och arvet från sten- och bronsåldern lever fortfarande kvar. Det märks inte bara i människors gener, utan också i språk, sedvänjor och sagor."

Sveriges konsthistoria – 1. Ristningarna - stenåldern | SVT Play

"Sveriges konsthistoria är en del av den väldiga berättelsen om vårt land. Vi ska med några utvalda nedslag visa konst som skildrar förändringar och skapandekraft. Vid Nämforsens kraftverk i Ångermanland finns tusentals spår av en unik bildvärld skapad av våra förfäder under stenåldern (ca 12 200 f.Kr-1700 f.Kr). Del 1 av 10."

Sveriges konsthistoria – 2. Loshultsmannen - bronsåldern | SVT Play

"I norra Skåne, i Loshults socken gjordes för ungefär hundra år sedan ett unikt fynd, när man upptäckte två små skulpturer i brons, från bronsåldern (ca 1700 f.Kr-500 f.Kr). Sveriges konsthistoria är en del av den väldiga berättelsen om vårt land. Vi ska med några utvalda nedslag visa konst som skildrar förändringar och skapandekraft. Del 2 av 10."

Sveriges musikhistoria – 1. Klingande skelett och transdans | SVT Play

"Musikjournalisten Ditte Hammar gräver i den svenska musikens historia. I serien får vi höra om bronslurar, harpospelande vikingahövdingar, snapsvisor, förbjudna trummor och musikaliska spioner. Del 1 av 10: Klingande skelett och transdans. Hur uppstod musiken?"

Sveriges musikhistoria – 2. Mystiska bronslurar och krigsmusik | SVT Play

"Musikjournalisten Ditte Hammar gräver i den svenska musikens historia. I serien får vi höra om bronslurar, harpospelande vikingahövdingar, snapsvisor, förbjudna trummor och musikaliska spioner. Del 2 av 10: Mystiska bronslurar och krigsmusik - metallerna och maktens ljud."

Sveriges litteraturhistoria – 1. De första berättarna | SVT Play

"Vi är på den första sidan i boken om människan. Eller åtminstone det första kapitlet. För när de första människorna försöker förstå varandra i grottan sker de första stapplande stegen mot berättandet. Berättare är Jessika Gedin. Del 1 av 10."

Sveriges litteraturhistoria – 2. Skriften kommer | SVT Play

"Vi lämnar stenåldern och kliver in i en tid då handeln med järn och brons tar fart. Norden öppnar sig för kulturer längre bort. Och med det får vi här uppe i norr korn på något helt avgörande för litteraturens utveckling. Berättare är Jessika Gedin. Del 2 av 10."
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Så blodtörstiga var stenålders folk 5 mars 2024 - Vetenskapsradion Historia | Sveriges Radio

"Mötena mellan stenålders folk i Skandinavien verkar ha varit betydligt blodigare än man tidigare trott. Vi kartlägger den blodiga kampen mellan tidiga bönder och jägarfolk."


Jordbruksrevolutionen som lade grunden för det moderna samhället 5 mars 2024 - Vetenskapsradion På djupet | Sveriges Radio

"När våra föregångare gick från att vara jägare och samlare till att bli bofasta jordbrukare – det kan vara den största förändringen av våra livsvillkor någonsin. I Skandinavien gick den här förvandlingen väldigt fort, och jordbrukarbefolkningarna kom invandrande i två vågor där de till stor del ersatte den tidigare befolkningen, enligt en ny studie."
 
Top