Nekromanti ..och Arvidos sade: "Mysiga Mysmysare"

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kortbaserade stridssystem? [ot]

"Nej, det kan jag hålla med om, men jag ser inte riktigt fördelen med kort jämfört med tärningar här. Eller används de på ett annat sätt?"

Fördelen är i första hand stämningen: folket i nya Europa spelar inte tärning. Tärningar är till för undervärlden, luffare och möjligen Napoleon III. Således spelar man kort. Och det hjälper stämningen att spelarna gör likalunda.

Sen är det vissa saker som inte kan göras på ett enkelt sätt med tärningsspel, bland annat taktik, handhanterande (man har en hand om fyra kort i Falkenstein) och liknande.

Slutligen kan man göra saker med specialkort mycket billigare än med specialtärningar.

"Men det verkar ju inte vara ett generellt stridssytem."

Nej, det är helt korrekt: det är ett duellsystem.

"Vad gör man när det inte är dueller?"

Använder det normala stridssystemet, som är mer konventionellt.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Kortbaserade stridssystem? [ot]

Använder det normala stridssystemet, som är mer konventionellt.
Ah.. .så om man letar efter ett enkelt och smidigt stridssystem som täcker "allt" så får man leta vidare? Några tips?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Min favoriter är följande:

Reglerna för snöbollskrig i Trollvinter. =^_^= Detta är en rent lysande. Bara den grejen gör ju spelet värt att skaffa.

Sanity i Call of Cthulhu (Vägrar acceptera D20-versionen. Man "fixar" inte något som redan är perfekt.)

Flexibiliteten i Västmark.

Reglerna för Cybermancy i Shadowrun. Dvs man slänger in så mycket cybernetik i kroppen att personen egentligen borde vara död, men meddelst magiska ritualer så lurar man "själen" att vara kvar i kroppen.

/Ulfgeir
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Rolemaster För de snygga stridsreglerna, ett träffslag och ev ett slag på de kritiska skadetabellerna, inget motståndsslag eller försvarsslag eller annat bjäffs. Träfftabellen tar hänsyn till vilken rustningstyp målet har, och skadetabellerna innehåller träffområden, så man behöver inga rustningsformulär, det är bara att skriva sin rustning i utrustningslistan.

Mutant: Undergångens Arvtagare För TraumaTröskeln, som har gjort striderna så smidiga, och samtidigt ger trovärdighet i någon mening.

Hong Kong Action Theatre!2 För de sköna specialförmågorna. Och att man kan ägna en runda åt att ladda om för att göra mer skada på sitt nästa anfall.

DoDv6 För att levelsystemet låter mig göra hopp i tiden och låta rollpersonerna bli vuxna och duktiga yrkesmän under tiden. (Utan att jag måste tänka så mycket själv.)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
TORGs kort har redan nämnts.

Exalted har ett schysst muta till spelare som gör spelet roligare genom att beskriva sina handlingar målande - en bonus på en till tre tärningar, beroende på hur välbeskriven handlingen är.

Adventure har en liknande regel, plus två andra saker jag gillar: "Nemesis" är en fördel, eftersom det antas att man ändå kommer att springa på en massa problem och man får lite bonusar när nemesisen är inblandad; och om man är snabbtänkt (högt värde i Wits) får man chansen att briljera med sin rappa käft genom att ge spelledaren ett par repliker som hans skurkar måste använda någon gång under spelmötet. Förhoppningsvis har man då bra svar uttänkta i förväg.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mysigt!

och om man är snabbtänkt (högt värde i Wits) får man chansen att briljera med sin rappa käft genom att ge spelledaren ett par repliker som hans skurkar måste använda någon gång under spelmötet. Förhoppningsvis har man då bra svar uttänkta i förväg.

Damn, thats one sweet mysmysarregel! :gremlaugh: Monkey Island-fäktning!
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
James Bond is the best dressed chicken in town.

James Bond för den lysande in-game förklaringen på varför man ska förföra vackra pojkar/flickor.
Det där var bland det roligaste jag hört. Finns det någon möjlighet att du gör ett litet utdrag ur texten och slänger upp det här?
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jag gillar också de grund-systemet i Heroes of the Water Margin
hur fick du tag på det? Jag har för mig att man måste maila han som har gjort spelet så han kan skicka det till en. Men jag har mailat honom otaliga gånger och han svarar aldrig.
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Kortkonster

Första upplagan av Changeling hade ett kul tredelat magisystem som jag inte förstår varför de tog bort. Jag minns det inte så bra, men ungefär så här var det:
Man använde sig av kort, eller kunde åtminstone göra det. Någon större poäng med just det var det väl egentligen bara för den tredje avdelningen av systemet. Systemet var alltså som sagt tredelat. Av de tre "delarna" fungerade två (tror jag) som färdigheter:
1. Arts? Typer av magi. Exempelvis "Soothsay" som är olika typer av spådomskonst.
2. [jag minns inte alls vad detta hette] Vad man kan rikta magin mot. Finns exempelvis "Scene" (rummet omkring dig, ungefär det du kan se), "Props" (föremål), en för älvfolk och en för människor. Jag tror också att "Sovereign", som handlar om kontroll över varelser som är underställda dig eller bara står under dig socialt, hörde till den här avdelningen.

Ovanstående är väl rätt okej i sig själv - jag gillar sammansatta system som skapar många kombinationsmöjligheter och låter olika individer vara bra på olika saker. Dessutom var en del av "avdelningarna" rätt snyggt utvalda och hade coola namn. Det intressantaste med systemet var dock

3. "Boons"? När man skulle utföra en besvärjelse ("cantrip") slog man inte ett vanligt färdighetsslag, eller det fanns i alla fall som alternativ att inte göra det. I stället fick man en uppgift som skulle utföras i eller utanför spelet. Vilken typ av uppgift bestämdes av typen av besvärjelse, men jag tror att det också fanns ett moment av slump och/eller val och att man till detta kunde använda kort. Hur uppgiften utfördes bestämde sedan, om jag minns rätt, om besvärjelsen fungerade. Uppgifterna kunde, för vissa besvärjare och besvärjelsetyper, vara av det löjliga slaget - typ stå på ett ben och gal som en tupp. Lite som i sällskapsspelet "Galenpanna"...

mvh,
mho?
 
Top