Re: Varför all the namecalling?
Walium och Rosens sida (återigen, sorry)
Ja, alltså, du har ingen
aning hur skumt det låter.....
sägs det att motståndarna ljuger och har "vederstyggliga" åsikter
Förtydligande: formuleringen var inte en bedömning i sig, det var ett citat från Nightowls originalinlägg -- "Det handlar alltså om att omdefiniera sin åsikt så att den blir mer vederstygglig för motståndaren ju längre diskussionen pågår".
Här gör jag mitt försök att medla:
Ett rätt så gott försök IMHO.
Rosen skrev bl.a. att han inte ville låta vissa saker "få stå emotsagda" - och jag antar att han menade uttalanden som var oförenliga med hans värderingar.
Bland annat; direkta sakfel, Pastor Pösmunk och opåkallad diss av medforumiter hör också dit.
Fast det stämmer säkert - stora delar av mina
värderingar är inte de som jag hade för, säg, 15-20 år sedan. Jag var rätt bombsäker på de jag hade då, och det var en utdragen och rejält otrevlig process att tvingas dumpa dem när de blev påkörda av verkligheten. De jag har nu sitter stadigare.
Att man ska stå ärligt för det man har sagt har jag aldrig ens tänkt på som en princip innan den här tråden. Möjligt att den är det... men jag har svårt att separera den från en del andra principer isf.
Det här betyder att jag mycket väl kan välja att bara dela med mig av ena sidan av mina åsikter, eller att jag kan ställa vissa av mina resonemang på sin spets. Helt enkelt för att se hur andra reagerar på dem och på vilket sätt de bemöter mig.
Hmm... Låter fortfarande för mig som experimenterande på oskyldiga bystanders (och en viss Happy Kamikaze-attityd till debatter), men sure - jag kan hänga med i tankepaketet fram till dit.
För mig är osäkra åsikter vanligtvis "oviktiga" åsikter; då får det vara hur f-n det vill med de ämnena och jag skulle aldrig ens överväga att ge mig ut i en debatt om dem. (Undantaget om nån mupp
kräver en åsikt i saken av folk, fast då gäller bataljen kravet och inte ämnet i sig.)
Jag har inte gift mig med krank och jag har aldrig utsett honom till min andliga ledare, eller något liknande.
Faktum är att han påminner mig väldigt mycket om dig runt, säg, 2002. (-:
Försök istället förstå att somliga inte bestämt sig ännu och inse vilken ära det är att de låter er vara med om att påverka deras värdegrund. Det är förståeligt att ni blir indignerade när ni upplevt er ha varit ensamma om att investera känslor i en diskussion, men det medför inte att ni har intagit moralisk highground
Ära..? Ok, jag
förstår inte rent känslomässigt hur de gör för att inte sätta någon vikt vid att skriva det de tycker - citatet nedan har iaf enorm Monty Python-faktor för mig - men antar att jag kan
köpa att det är så.
Och därmed börjar jag avveckla min inblanding i den här tråden.
<= OT: Suck-gremlinen lyckades fastna med ögonen så här medan jag satt och skrev....
--
Åke