Oblique strategies för rollspelande

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Ok, fattar jag rätt att det är (var) en wiki med slumptabeller som i sin tur går att sammankoppla, så att du typ kan skapa flera lager av tabeller? Typ en mötestabell, där ett möjligt möte är ett skogsväsen. Och då har nån annan användare tidigare skapat en slumptabell med en massa olika skogsväsen, så då slänger vi in den som en länkad tabell i tabellen, etc. Och möjlighet att köra parallella tabeller för mer komplexa genereringar. Och allt är community-drivet, så att man hela tiden skapar med varandra. Låter ju som en dröm 🤩 Fan att jag inte kände till detta. Hursomhelst, tack hörni för tips om detta!
Jepp, det var precis så det funkade, vill jag minnas.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
Hellu! Alltså, jag måste bara kolla en sak här.

Det händer att jag då och då använder mig av Brian Enos Oblique Strategies-kort när jag sitter och gör musik. Har en version av dem här. Älskar hur de kastar iväg kreativiteten i nya riktningar och hur effektivt de kan lösa upp kreativa knutor. En tanke med prompterna är att de ska vara lite skeva, flertydiga och kunna tolkas olika varje gång.

Vi testade det i rollspels-sammanhang lite lätt när vi körde mitt L/F-hack i somras, för dem som ville få in lite ny energi till spelbordet eller ville bryta banor. Finns ett tidigt utkast till de korten här. Verkligen inget fancy-schmancy alls och strategierna varierar från det generiska till det specifika, från RP- till spelar-fokuserat, från banalt till lite mer originellt, etc. Ni fattar, inte något särskilt genomtänkt. Men vi hade kul :)

Och jag blev nyfiken nu: använder någon här liknande sätt att liksom kasta igång tankarna och fantasin runt spelbordet som ni gillar?

Jag tänker mig att det här absolut inte bara är applicerbart när det gäller gestaltning och liknande, utan syftet är ju att främja lateralt tänkande i allmänhet. Föreställer mig att det kan vara hjälpsamt vid exempelvis mysterielösande också. Personligen gillar jag grejen med att dra ett fysiskt kort och tycker att det gör något extra att kunna hålla i det och fundera kring vad som står. Vet inte om något av detta "makes sense" alls, men kände ändå att jag måste fråga!
Det här gillar jag! Det är lätt att föreställa sig Brian Eno omgiven av U2, Coldplay eller Talking Heads i en flott studio. Idéerna är slut och taxametern tickar på. Man måste snabbt hitta en ny vinkel.

De ursprunliga korten är kul, men för rollspel skulle det vara mer användbart med en samling typiska plot twists och klassiska berättarknep. Istället för att utgå från Enos kort, kan man plocka ihop intressanta brytpunkter ur böcker och filmer. Tillräckligt specifika för att trigga konkreta idéer, men ändå öppna nog för olika tolkningar.

För mig känns det som om korten gör störst nytta för spelledaren. Särskilt i sandboxar, solospel och när man skriver äventyr. Spelare hittar ändå på så många konstiga lösningar. De skulle behöva motsatsen till Oblique. ”Completely normal and relevant strategies.” Det skulle göra livet för alla spelledare lite enklare : )
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
46
Location
Uppsala
Det här gillar jag! Det är lätt att föreställa sig Brian Eno omgiven av U2, Coldplay eller Talking Heads i en flott studio. Idéerna är slut och taxametern tickar på. Man måste snabbt hitta en ny vinkel.

De ursprunliga korten är kul, men för rollspel skulle det vara mer användbart med en samling typiska plot twists och klassiska berättarknep. Istället för att utgå från Enos kort, kan man plocka ihop intressanta brytpunkter ur böcker och filmer. Tillräckligt specifika för att trigga konkreta idéer, men ändå öppna nog för olika tolkningar.

För mig känns det som om korten gör störst nytta för spelledaren. Särskilt i sandboxar, solospel och när man skriver äventyr. Spelare hittar ändå på så många konstiga lösningar. De skulle behöva motsatsen till Oblique. ”Completely normal and relevant strategies.” Det skulle göra livet för alla spelledare lite enklare : )
Rolig idé! Absolut, det kan nog vara mer användbart med lite mer "sansade" men tydligare strategier, även om Eno säkert hade fått spunk över något sådant 😄 Well, alla kan vi ju inte göra Thursday Afternoon.

Men vad skulle vara mest användbart att få med som spelledare att arbeta vidare med och utan att det blir rälsat eller känns typ deus ex machina? Litteratur och film är lite svåra att ta hjälp av just med sådant, kan i alla fall jag tycka, eftersom plot-twister à la "I am your father" liksom kan sabba känslan av agens för spelarna. Finns ju en massa intrigidéer att använda från skrivar-sidor annars, och även "I am your father" går ju säkert att använda snyggt.

Är det roligare att dra flera kort, baserat på exempelvis Person, Relation och Händelse/information/setting eller liknande? Och sedan sy ihop en intrig på detta som spelarna kan komma att interagera med? Min tanke när jag gjorde mina SL-promptkort var att generera snabba idéer under pågående spel. Funkade sådär. Jag tyckte att @Cybot hade en snygg och kul strategi för att skapa personer, så nu är jag sugen på att köra något sådant istället och bygga ut för händelser/intriger/relationer under skrivande, vilket ju kanske är mer i linje med vad du efterfrågade dessutom. Litet krux är ju att tarotkorten kräver sin uttydare, så kanske ändå bra att ha kort med konkreta punkter på. Typ "Kortet kan symbolisera A, B och C" och "Svara på följande tre frågor när du utvecklar fröet". Eller bara en hög med blandad skit i form av instruktioner, och så få en se vad som kommer upp och göra det bästa av det :sneaky:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Pratade med en kille på OctoGônes som skriver ett spel med prompt-kort som inspiration. Han sade att han experimenterat med lite olika varianter och att det som funkat bäst var adjektiv, eftersom de kan appliceras lite oberoende av situationen. De kan appliceras på en person, en plats, ett föremål, och de kan tolkas bokstavligt eller mer metafotiskt.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Jag gjorde ett solospel (med möjlighet att spela SL-fritt i en grupp) baserat på en kortlek, där varje kort var en mer eller mindre detaljerad prompt inför en scen. Testade att spela med barnen och det var kul! Solospelsvärlden har många liknande grejer för att skapa äventyrsfrön, har sett allt från tarotlekar till spådomsrunor.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
Rolig idé! Absolut, det kan nog vara mer användbart med lite mer "sansade" men tydligare strategier, även om Eno säkert hade fått spunk över något sådant 😄 Well, alla kan vi ju inte göra Thursday Afternoon.

Men vad skulle vara mest användbart att få med som spelledare att arbeta vidare med och utan att det blir rälsat eller känns typ deus ex machina? Litteratur och film är lite svåra att ta hjälp av just med sådant, kan i alla fall jag tycka, eftersom plot-twister à la "I am your father" liksom kan sabba känslan av agens för spelarna. Finns ju en massa intrigidéer att använda från skrivar-sidor annars, och även "I am your father" går ju säkert att använda snyggt.

Är det roligare att dra flera kort, baserat på exempelvis Person, Relation och Händelse/information/setting eller liknande? Och sedan sy ihop en intrig på detta som spelarna kan komma att interagera med? Min tanke när jag gjorde mina SL-promptkort var att generera snabba idéer under pågående spel. Funkade sådär. Jag tyckte att @Cybot hade en snygg och kul strategi för att skapa personer, så nu är jag sugen på att köra något sådant istället och bygga ut för händelser/intriger/relationer under skrivande, vilket ju kanske är mer i linje med vad du efterfrågade dessutom. Litet krux är ju att tarotkorten kräver sin uttydare, så kanske ändå bra att ha kort med konkreta punkter på. Typ "Kortet kan symbolisera A, B och C" och "Svara på följande tre frågor när du utvecklar fröet". Eller bara en hög med blandad skit i form av instruktioner, och så få en se vad som kommer upp och göra det bästa av det :sneaky:
Jag tänker mig så öppna twists som möjligt, utan att de blir vaga. Med mitt och @Skymnings soloregler (TREY) som testbädd, gjorde jag en snabb lista på oväntade vändningar. Eftersom det redan finns regler för Unexpected Events, så var det lätt att få in listan i berättelsen.

Oraklet i TREY består av tre tärningar som alltid slås tillsammans (d10, d8, d6). Varje gång man får samma siffra på två eller tre tärningar, så händer nåt oväntat.

Oblique Strategies for RPGs (1d20)
  1. Turn the tables
  2. Look into the past
  3. Keep the scene going for as long as possible
  4. Introduce an unexpected character
  5. Make crime pay
  6. Go wide
  7. Challenge an authority
  8. Make it creepy
  9. Provoke the enemy
  10. Wear a mask
  11. Hide the true intentions
  12. Reveal a secret
  13. Take an idea to its logical extreme
  14. Start at the end
  15. Drill down deep
  16. A setback with a silver lining
  17. Fake death
  18. Act in desperation
  19. Seek out allies
  20. Kill a darling
Den här enkla listan funkade oväntat bra för mig! Exakt vem resultatet gäller är upp till situationen, SL eller solospelaren. Men i de flesta situationer gick jag på min första association. Och precis som med Enos kort, så kan resultaten tolkas konkret eller symboliskt. Ibland applicerade jag twisten direkt, ibland som en senare händelse - eller som en övergripande riktning för kommande scener.
 
Top