Oblique strategies för rollspelande

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
46
Location
Uppsala
Hellu! Alltså, jag måste bara kolla en sak här.

Det händer att jag då och då använder mig av Brian Enos Oblique Strategies-kort när jag sitter och gör musik. Har en version av dem här. Älskar hur de kastar iväg kreativiteten i nya riktningar och hur effektivt de kan lösa upp kreativa knutor. En tanke med prompterna är att de ska vara lite skeva, flertydiga och kunna tolkas olika varje gång.

Vi testade det i rollspels-sammanhang lite lätt när vi körde mitt L/F-hack i somras, för dem som ville få in lite ny energi till spelbordet eller ville bryta banor. Finns ett tidigt utkast till de korten här. Verkligen inget fancy-schmancy alls och strategierna varierar från det generiska till det specifika, från RP- till spelar-fokuserat, från banalt till lite mer originellt, etc. Ni fattar, inte något särskilt genomtänkt. Men vi hade kul :)

Och jag blev nyfiken nu: använder någon här liknande sätt att liksom kasta igång tankarna och fantasin runt spelbordet som ni gillar?

Jag tänker mig att det här absolut inte bara är applicerbart när det gäller gestaltning och liknande, utan syftet är ju att främja lateralt tänkande i allmänhet. Föreställer mig att det kan vara hjälpsamt vid exempelvis mysterielösande också. Personligen gillar jag grejen med att dra ett fysiskt kort och tycker att det gör något extra att kunna hålla i det och fundera kring vad som står. Vet inte om något av detta "makes sense" alls, men kände ändå att jag måste fråga!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Finns ju en del liknande grejer i vissa spel, som saker som ska föras in i berättelsen. Platserna i Daughters of Verona, Elementen i Montsegur 1244, och jag vill minnas att Carolina Death Crawl gör något liknande också. Och Itras by? Minnet är svagt. Jag hade ett spel en gång där man hade en kortlek med tekniker som man använde för att påverka hur spelet spelades ut. De här korten är ju mer allmänna och om jag förstår det inte så mycket en del av mekaniken, att man ska använda dem i spel, utan mer att man kan inspireras av dem om man vill. Tyckte att de såg kul ut!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Jag gillar att använda Tarot kort för att "spå" fram karaktärer och hur de är kopplade till den övergripande plotten och karaktärsstrukturen.

Säg t.ex. att du drar 9 of cups, 3 of cups och The Fool



The Fool kan vara symbolen för en karaktär jag har i spel (jag länkar ofta viktiga karaktärer till en major arcana), eller så kan det vara symbolen för någon som är naiv, oförsiktig eller för en nystart.
Cups är relaterade till vatten och känslor.
3 of cups är glädje och gemenskap (eller om det är reversed, isolering och oberoende).
9 of cups är nöjdhet, firande av framgång och även självbelåtenhet och materialism.

Så den nya personen som introduceras i spel är känslosam, lycklig med sitt liv, har fått framgång i sitt liv och är lite naiv. Troligtvis ung och oerfaren.
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
46
Location
Uppsala
Finns ju en del liknande grejer i vissa spel, som saker som ska föras in i berättelsen. Platserna i Daughters of Verona, Elementen i Montsegur 1244, och jag vill minnas att Carolina Death Crawl gör något liknande också. Och Itras by? Minnet är svagt. Jag hade ett spel en gång där man hade en kortlek med tekniker som man använde för att påverka hur spelet spelades ut. De här korten är ju mer allmänna och om jag förstår det inte så mycket en del av mekaniken, att man ska använda dem i spel, utan mer att man kan inspireras av dem om man vill. Tyckte att de såg kul ut!
Kul grejer! Jag har tyvärr inte alls koll på Daughters of Verona. Hur funkar platserna där?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Jag har funtat på att göra det, men det har aldrig blivit av. Det närmsta jag kommer är att skriva upp alla uppslag i ett word-dokument och sen kolla i det när jag har slut på idéer, och koppla ihop saker lite hitan-ditan, nya samband man ser osv ---
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
Everway funkade exakt så här, med kort inspirerade av stora arcanan. Det kom en nyutgåva för ett antal år sedan, men den var vansinnigt dyr så jag hoppade över den.

1695735962836.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Kul grejer! Jag har tyvärr inte alls koll på Daughters of Verona. Hur funkar platserna där?
Nä, bara att när det är dags att sätta en scen så har du bara att välja mellan de platser som ligger ute på kort. Men de har också ett tema för scenen, som "En budbärare anländer" eller "En maskerad". När du sätter en scen ska du använda temat på kortet du lägger, samt en plats som ligger ute. Varje kort som läggs täcker över ett existerande, så du har alltid fyra platser att välja mellan (eller fem, för du kan använda den du har på handen också), och lika många teman som du har på handen (tre?). Så det blir typ: "Akt två, scen tre. En budbärare anländer. I en herres sovrum. Entré Orsino."
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
46
Location
Uppsala
Jag vet inte om det är riktigt är samma sak, men med ojämna mellanrum före ett spelmöte brukar jag plocka fram någon av In a wicked age-orakelgeneratorerna och klicka runt lite och sedan kröka något orakel till att passa det vi spelar.
Det här har jag inte kollat in tidigare men gjorde nu. Kommer lätt att använda! Tack för tips 😃 Känns spontant som att det kanske går att använda även under spel. Kanske 😬
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
46
Location
Uppsala
Jag gillar att använda Tarot kort för att "spå" fram karaktärer och hur de är kopplade till den övergripande plotten och karaktärsstrukturen.

Säg t.ex. att du drar 9 of cups, 3 of cups och The Fool



The Fool kan vara symbolen för en karaktär jag har i spel (jag länkar ofta viktiga karaktärer till en major arcana), eller så kan det vara symbolen för någon som är naiv, oförsiktig eller för en nystart.
Cups är relaterade till vatten och känslor.
3 of cups är glädje och gemenskap (eller om det är reversed, isolering och oberoende).
9 of cups är nöjdhet, firande av framgång och även självbelåtenhet och materialism.

Så den nya personen som introduceras i spel är känslosam, lycklig med sitt liv, har fått framgång i sitt liv och är lite naiv. Troligtvis ung och oerfaren.
Verkligen snyggt! Har testat liknande grej fast med astrologi-tärningar, alltså tre T12:or som representerar stjärntecken, planeter och hus. De tre tärningarna i sig ger en massa kul uppslag, liksom relationerna tärningarna emellan. Tog mig dock så sjukt lång tid att tolka att jag övergav det 😄
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
Coolt! Är det gjort för karaktärsskapandet eller dras kort även under spel?
Bägge. Kortdragningen är resolution.

Dessutom kan SL skapa situation genom att dra kort och låta sig inspireras av dem.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Jag vet inte om det är riktigt är samma sak, men med ojämna mellanrum före ett spelmöte brukar jag plocka fram någon av In a wicked age-orakelgeneratorerna och klicka runt lite och sedan kröka något orakel till att passa det vi spelar.
Så tråkigt att Abulafia dog. Där fanns det ju högar och åter högar med orakel (och andra slumptabeller). Har haft mycket kul med dem när vi spelat Wicked Archipelago.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Så tråkigt att Abulafia dog. Där fanns det ju högar och åter högar med orakel (och andra slumptabeller). Har haft mycket kul med dem när vi spelat Wicked Archipelago.
Jaså, den är borta...? Jag hittade inte länken till den och fick länka till "originalet". Det var nog egentligen den som jag använde, inte den som jag länkade till. Väldigt tråkigt, för den sidan var väldigt bra. Wicked Archiplagos originalorakel (tror jag det är i alla fall) tycker jag också är väldigt bra och kul twister.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
Jaså, den är borta...? Jag hittade inte länken till den och fick länka till "originalet". Det var nog egentligen den som jag använde, inte den som jag länkade till. Väldigt surt, för den sidan var väldigt bra.
Tror att MediaWiki slutade att stödja tillägget som gjorde att slumplistorna funkade, så hela sajten slutade att fungera och blev tvungen att lägga ned. Jag gillade väldigt mycket konceptet med en wiki med slumplistor som kunde kopplas till varandra.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Det här har jag inte kollat in tidigare men gjorde nu. Kommer lätt att använda! Tack för tips 😃 Känns spontant som att det kanske går att använda även under spel. Kanske 😬
Det gör det säkert, men de är primärt till för att spänna upp en liten rymd att improvisera i så det är kanske inte helt hand i handske. Men kolla på Wicked archipilago, de oraklen är mer händelseorienterade.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Tror att MediaWiki slutade att stödja tillägget som gjorde att slumplistorna funkade, så hela sajten slutade att fungera och blev tvungen att lägga ned. Jag gillade väldigt mycket konceptet med en wiki med slumplistor som kunde kopplas till varandra.
Mycket tråkigt. Det skulle vara kul om man kunde få tag i bakgrundsdatat. Det var väldigt mycket tankemöda som lagts på den databasen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Och jag blev nyfiken nu: använder någon här liknande sätt att liksom kasta igång tankarna och fantasin runt spelbordet som ni gillar?
Inte i formen av att dra kort, men jag brukar skriva upp mellan 6-8 beskrivningsord i stil med "löv, åska, snirkligt, trött" och sedan återanvänder jag orden i beskrivningar under spelmötet. Jag vet inte om det tillför något - spelare jag frågat har aldrig nämnvärt tänkt på det om jag inte återanvänt samma ord för olika viktiga personer de stött på. Har använt beskrivningsord i tio år nu.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,985
Location
Umeå
Så tråkigt att Abulafia dog. Där fanns det ju högar och åter högar med orakel (och andra slumptabeller). Har haft mycket kul med dem när vi spelat Wicked Archipelago.
Det går att komma åt endel av dem via archive.org fortfarande om man spenderar lite tid, men tyvärr är många borta för alltid och slumpmöjligheten är ju död som sagt...
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
46
Location
Uppsala
Tror att MediaWiki slutade att stödja tillägget som gjorde att slumplistorna funkade, så hela sajten slutade att fungera och blev tvungen att lägga ned. Jag gillade väldigt mycket konceptet med en wiki med slumplistor som kunde kopplas till varandra.
Ok, fattar jag rätt att det är (var) en wiki med slumptabeller som i sin tur går att sammankoppla, så att du typ kan skapa flera lager av tabeller? Typ en mötestabell, där ett möjligt möte är ett skogsväsen. Och då har nån annan användare tidigare skapat en slumptabell med en massa olika skogsväsen, så då slänger vi in den som en länkad tabell i tabellen, etc. Och möjlighet att köra parallella tabeller för mer komplexa genereringar. Och allt är community-drivet, så att man hela tiden skapar med varandra. Låter ju som en dröm 🤩 Fan att jag inte kände till detta. Hursomhelst, tack hörni för tips om detta!
 
Top