Nekromanti Obegränsad skicklighet

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Re: Jonglering & matematik

Vissa hade inga problem med grundskolematte, men har svårt att klara godkänt i tvåan/trean på gymnasiet.

Fast i det här fallet handlar det oftast om intresse. Jag själv, till exempel, hade inga som helst problem med första mattekursen i gymnasiet, men sedan tröttnade jag och struntade fullkomligt i det.

Detta har ingenting med inlärningskurvan att göra. Och ska man dra in saker som intresse och annan yttre påverkan i det hela, då kommer det här bli en lång diskussion...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Varken eller

Spontant undrar jag då om man kan tänka sig ett system där man får välja mellan en specialeffekt och ökat värde.
Tja, varför inte, men i så fall bör man antingen ha ett tak på färdigheten eller göra att förbättringar över en viss nivå inte gör så stor skillnad.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Re: Jonglering & matematik

Hmm, man kanske skall ha personliga begränsningar. En del system har kört med det. Tror det var Rolemaster, eller något sådant, som hade med hur bra man potentielt kunde bli. Jag har aldrig satt mig in i det systemet, så jag bubblar nog om saker som inte stämmer.

Jag har tillexempel, trotts dagar av tränande, inte lyckats jonglera med tre bollar. Min begränsning där ligger nog betydligt lägre än avatarex.

Med det i åtanke kanske priset på en färdighet inte borde bero på hur högt man har i den, utan hur långt till sitt potentiella max man har.
Visst gör det systemet krångligare. Men det gör inte så värst mycket, eftersom det ändå är saker man pysslar med mellan spelandet och inte under själva spelandet. Alltså något som inte förstör spelet direkt.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Neogames ObT6-system

I Eon förbättras rollpersonen inte genom att man köper ett högre värde, istället slår man ett slag (oftast Ob3T6), om resultatet blir likamed eller högre än färdighetschansen så höjer man ett steg.

ObT6-mekanismen går ut på att man inte räknar sexor, utan byter ut dem mot två nya tärningar - samma mekanism gällande sexorna gäller de nya tärningar och sådär vidare i all oändlighet. Detta leder till att du kan slå i princip hur högt som helst, men sannolikheten minskar ju högre upp du kommer. Alltså blir det svårare att höja färdighetschansen ju högre upp du kommer, men aldrig omöjligt. Ob står för övrigt för obegränsad.

// avatarex, som tycker att Ob-mekansimen är urbra på karaktärsförbättring. Mycket bättre än köpande.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Eftersom sådan kunskap är svår att mäta i nivåer så är också en jämförelse med hur många nivåer jag gått upp kontra nybörjaren väldigt svår. Dessutom handlar det ju i grund och botten om hur man värderar kunskap och hur mycket man anser olika kunskaper vara värt.

Dessutom tror jag att vi använder olika typer av skalor när vi mäter färdigheter. Du pratar väll om en skala som är relativ till det man redan kan och jag om en som är relativ till den totala mängden kunskap inom ett område.
Jag vet det blev luddigt, så jag måste nog förklara det med siffror (bara för vi snackade matte innan :gremwink: )

Om den totala mängden kunskap är 100 inom ett område, låt oss säga Slåssas, och Nisse kan 2 om det, så kan han inte slåss så bra. Men han är ihärdig och tränar upp sig till 4:a. Då har han fördubblat sin kunskap i att Slåssas. Det är ju inte illa. Å andra sidan kan han fortfarande ganska dålig i att Slåssas.
Anna å sin sida har 20 i att Slåssas. Hon dänger hårfästet av Nisse! Efter sin dagliga dos av träning går hon så småningom upp till 30 i att Slåssas. Då har hon ökat sin andel av allt som finns att läsa inom Slåssas ganska rejält. Å andra sidan ökar hon bara sin personliga skicklighet med att Slåssas 50%.
Även om hon ökar sin färdighet inom Slåssas väldigt mycket, så har hon inte ökat sin totala kunskap om Slåssas lika märkbart som Nisse.

Pris och svårigheter till höjning handlar alltså lika mycket om vilken typ av skala man använder. Många rollspel använder skalan som är relativ till alla tänkbar kunskap inom ett fält. CoC och andra %-spel exempelvis.
Andra spel använder en skala där kunskapen på en nivå är relativ till föregående nivå. Det används exempelvis av WhiteWolf och DC-superheros.

Ok, inget av spelen (utom DC-superheros) är precis som exemplen, utan har sina undantag (I CoC kan man inte lära sig 100% inom Mythos), men grundtanken är i alla fall sådan, som jag fattat det.
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Re: Neogames ObT6-system

Medhåll på att Ob systemet funkar bra i de högre nivåerna på färdigheter. Dvs typ 14+. Men om en karaktär har 7 i färdigheten är det rent löjligt enkelt att bli bättre.
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Re: Jonglering & matematik

Mitt system bygger just på potentiellt max. Genom att låta färdigheter vara exempelvis SMI+värde så blir ditt potentiella max begränsat av din SMI. Dock kan du ju alltid höja SMI upp till rasens max, vilket gör att en viss ras aldrig kan få mer än MAXSMI+6 i en färdighet.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Neogames ObT6-system

ObT6-mekanismen går ut på att man inte räknar sexor, utan byter ut dem mot två nya tärningar - samma mekanism gällande sexorna gäller de nya tärningar och sådär vidare i all oändlighet. Detta leder till att du kan slå i princip hur högt som helst, men sannolikheten minskar ju högre upp du kommer.
Uh, rätta mig om jag har fel, men är det inte större sannorlikhet att slå en sexa på två tärningar än på en? altså sähär:

säg att man ska slå ob1d6. sannorlikheten att man slår en sexa är 1/6. (0,1666...) om man gör det så får man slå två tärningar, sannorlikheten att man slår minst en sexa nu är 11/36 (0,30555...) altså betydligt större.
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Re: Neogames ObT6-system

Uh, rätta mig om jag har fel, men är det inte större sannorlikhet att slå en sexa på två tärningar än på en?
Jag förmodar att avatarex menade att sannolikheten att komma över färdighetsvärdet minskar desto högre det är. Inte sannolikheten att man slår en sexa.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Relativ & absolut kunskap

Dessutom tror jag att vi använder olika typer av skalor när vi mäter färdigheter. Du pratar väll om en skala som är relativ till det man redan kan och jag om en som är relativ till den totala mängden kunskap inom ett område.
Okej, jag ser det som så att färdighetsvärdet bestämmer hur stor chans man har att lyckas med en specifik uppgift, inte att det bestämmer hur stor del av den samlade kunskapsmängden man behärskar.

Förtydligande med datorexemplet: Om du lär dig C++ som ditt första programmeringsspråk så ökar din förmåga att lösa uppgifter enormt mycket. Du kan då programmera en dator vilket du inte kunde tidigare. Om du lär dig C++ som ditt tionde programmeringsspråk ökar inte din förmåga att lösa uppgifter speciellt mycket. Du kunde redan programmera, nu kan du dessutom göra det med ett annat språk som eventuellt kan lösa en del uppgifter på andra/bättre sätt än tidigare. I båda fallen har du däremot utökat din kunskap om datorer som helhet lika mycket; du har tillgodogjort dig precis samma information.

Låter det vettigt?

/tobias
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Mentorskap

"Om den erfarne rollpersonens spelare klarar av det givetvis."
Givetvis.. Jag litade på att spelaren som ville vara den 600-åriga alven skulle klara av det... och det gjorde han också..

"Det ska inte vara - Haha, jag har fem mer i slåss än du!"
Så kan det ju också vara mellan två gubbs som har haft lika många poäng att köpa för, eller hur? Men jag förstår din poäng..

"Jag skulle snarare föredra någon form av mentor-elev-förhållande..."
Hur menar du? Att den erfarne skulle vara mentor till den sämre? Fast hur skulle det funka om den (som i mitt fall) erfarne kommer in i en grupp av sämre karaktärer och ingen vill ta rollen som elev?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som visserligen tycker det är en intressant tanke (typ Luke och Obi-One)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Helt OT om datorer

lär mig snabbare nya programeringsspråk (= ökar min skill), än nybörjarna.

Jag skulle vilja invända mot att man ökar sin skill nämnvärt genom att kunna flera programmeringsspråk. Flera programeringsparadigm, ja, fler algoritmer, javisst... men språk är inte riktig kunskap... bara syntax..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Re: Idiom snarare än algos, var Re: Helt OT om datorer

Men olika språk kan lära ut olika idiom. Ta t.ex. det vanliga perlidiomet 'if ($strangvariabel =~ /regex/) { uttryck }', jag har börjat använda en massa 'if (echo $strangvariabel | grep --regex "regex" ) { uttryck }' i mina zsh-skript, det kanske jag inte hade gjort om jag inte varit så perlhjärntvättad.

Och från lisp har jag börjat dela upp mina program mycket mer, innan var de väldigt monolitiska och fula, nu är det drällvis med funktioner och metoder. Det är väl mer ett paradigm (precis som du säger) snarare än ett idiom.
Jag skulle säga att sådant är en erfarenhetsgrej som kommer efter hand oavsett språk, åtminstone så länge man håller sig borta från riktigt udda språk i stil med False och Prolog.
 
Top