Nekromanti Obegränsad skicklighet

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Jag gillar tanken!

Det ger dock ett visst problem. Det tar ganska saftigt med plats på rollformuläret.
Jag brukar ha flersidiga sådana ändå. Dessutom så bör det inte bli så mycket sådana effekter eftersom man först måste maxa ut färdigheten.

Annar brukar väl sådana grejer kallas för specialiseringar, eller?
Njä, det är något annat för mig. Specialiseringar är för mig att mekanikern är expert på Skoda, med effekterna är mer pynt. Jag ser dem som något i stil med när Undertaker tar en vanlig piledriver, vänder motståndaren och kallar det en tombstone och gör det till sitt signaturgrepp. Den är inte bättre, den är bara typisk för honom och hans kännetecken.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Jag håller med om att det rent spelmekaniskt är väldigt praktiskt (i de flesta typer av system - inte alla).
Däremot har jag börjat fundera på en sak, och det är om verkligheten är på det sättet. Blir det verkligen svårare och svårare att lära sig något desto mer man kan om det? Blir det inte lättare egentligen, eller kanske lika svårt?
Jag tänker exempelvis på matte. Det blir liksom inte svårare att lära sig mer om matte, ju högre upp i studierna man kommer. Det blir bara svårare matte. Desto mer man tänker i mattetermer, desto lättare blir det att lära sig det.
Samma sak när man studerar språk - tror jag.

Nu är jag inte en sådan där praktisk människa att jag kommit så långt inom något annat hantverk än datorer, om de räknas dit. Vad det gäller dem, så är min erfarenhet att jag fattar snabbare nya saker inom datavärlden och lär mig snabbare nya programeringsspråk (= ökar min skill), än nybörjarna.

Fast ett sådant system vore kanske helt vansinnigt att skapa - där det blir lättare att bli bättre ju bättre man är, alltså.
 

Vindicator

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
68
Location
Tranås (men studerar i Linköping)
Finns det inte det i Star Wars (West End Games-versionen)?
Jag har i alla fall för mig att det kostar 3 poäng/steg att höja en färdighet som man har 3T - 3T+2 i innan, 5 poäng/steg om man har 5T - 5T+2 innan, 6 poäng om man har 6T - 6T+2, o.s.v. I alla fall är det alltid det systemet som jag har använt som speleldare när spelarna har fått poäng att höja värden med efter avklarade äventyr, ochj det är dessutom det systemet som jag använder i Neoworld för att låta spelare höja färdigheter innan spelet börjar (ju mindre man kan, ju lättare kan man lära sig någonting nytt).
 

Vindicator

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
68
Location
Tranås (men studerar i Linköping)
Re: Obegränsad skicklighet är bra

Tanken är ju dock att lärlingen skall kunna utvecklas till Darth Vader Mk II...
Men det kan man ju i Star Wars, genom tillräckligt lång träning. :gremsmile: Min prisjägare har 8T+2 i Laservapen och min kompis smugglare har 9T+1 i Pilot. Visserligen är det lite kvar tills de kommer upp i samma nivå som filmkaraktärerna, men skillnaden är inte så stor.
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Dark Spires regler

Dark Spire: Här finns ett tydligt tak - siffran 4 - på samtliga vanliga värden (tio stycken). Anledningen är rätt enkel, och baseras helt enkelt på att du ska slå under två värden adderade till varandra när du slår ett slag, och blir det maximala 8 så kommer 9 och 10 alltid att misslyckas på en t10.
Betyder inte det att man alltid har 20% chans att misslyckas med allt? Det käns ganska hårt och jag skulle aldrig skaffa bil då :gremwink:
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Re: Jag gillar tanken!

Oki, jag hajar vart du vill komma. Just det där med olika bilmärken är faktiskt ett litet problem. Jag har nämligen kompisar som är skitbra på bensinbilar, men när jag fick strul med min diesel kunde de inte göra något. Hur löser man sånt rent gelémässigt (förlåt, Yassilus :gremgrin:)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hemm, håller nog med dig.
Har för mig att det finns nåt ordspråk som säger: "Att ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet.."
Är inte säker på att det är ordagrant.....
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
jopp !

Det stämmer som du säger !!
Att det kostar vad du har i FV för att få +1 i färdigheten.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Jag gillar tanken!

Just det där med olika bilmärken är faktiskt ett litet problem. Jag har nämligen kompisar som är skitbra på bensinbilar, men när jag fick strul med min diesel kunde de inte göra något. Hur löser man sånt rent gelémässigt
Skaffa en bensinare eller nya kompisar, alternativt betala för service?

Jag skulle nog säga att sånt är något man tolkar in i ett misslyckat slag, att göra regler för det blir onödigt tungt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,659
Location
Uppsala
Re: Dark Spires regler

Detta är bara för tärningsslaget.

Om du har en färdighet så lägger den alltid på sitt värde på ditt resultat, så har du till exempel Svärd 3 så kommer du alltid ha ett resultat på minst 3, oavsett om du lyckas eller misslyckas.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Obegränsad skicklighet är bra (OT)

Karaktärerna i filmerna ska vara extremt bra, och det finns inte en chans att rollpersonerna själva någonsin kommer upp i samma nivå som dem.

Jag håller inte med. Karaktärerna i filmerna är inte bättre än någon större utsträckning. Ja, de är bra på vissa saker - stark i kraften etc, men faktum är att de är rätt usla i övrigt.
Ta Han Solo som exempel: han är en hejare på flyga Falken men är rutten på ljuga och smyga. Luke kan också flyga samt använda kraften, men han har inga sociala färdigheter att skryta med. Den mest kompetenta är egentligen Leia, men hon är förmodligen bara lagomt bra på allting.

Varför får dessa karaktärer så höga värden? Jo, för att eftersom de anses vara hjältar så måste de vara så bra att de inte kan besegras. Saken är den att de i själva verket har tur med ödet (tärningsslagen) snarare än att de är experter på allting. Och därmed känner jag att detta ämne rör sig för mycket off topic.

Min poäng är att när taket saknas, oavsett om det rör sig om en gräns för vilket värde man kan ha eller om det bara inte blir värt att försöka höja längre, blir det inflation för att skapa en hjälte. Hjältarna får höga värden och således måste monstren och skurkarna bli ännu värre vilket gör att rollpersonerna måste blir ännu bättre osv. Detta kan i sin tur leda till att äventyr underbyggs dåligt eftersom man bara behöver slänga in en superskurk som blir svår att ta kål på, i stället för att se till att skurken faktiskt fruktar hjältarnas duglighetet och därför sett till att han har sin trogna livvakter brevid sig.

Man behöver inte ha 8D för att vara bra. En person med 5D är livsfarlig och får aldrig underskattas. Felet med starwars-systemet var att det kostar inte så himla mycket (eg. får för mycket erf) mer att höja från 3D till 4D som från 4D till 5D. Det gör att rollpersonerna utvecklas snabbare än de egentligen borde enligt min mening. I min spelgrupp ordnade vi det så att man bara fick lägga 1 erf per färdighet och äventyr. Hoppsan off topic igen. =)

//Erik - ska träna nu.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Personligen tycker jag sådana kontraster ställer till problem om man ställer dem inom ett och samma regelsystem. Att över huvud taget ge gudar värden leder till att grisodlare också kan komma till de nivåerna.

Nej det gör det inte. Vilka nivåer en grisodlare kan nå upp till avgörs av reglerna för karaktärsskapande och inlärning/träning. Vilka skicklighetsnivåer systemet hanterar behöver inte ha med den saken att göra alls.

Det går lätt att göra ett system där det är svårt att få en skicklighet över 15 (t.ex) men som hanterar skickligheter av godtycklig storlek (30? 300? 3000?) på ett mjukt och fint sätt. Vill man då ha litet mäktigare personer så är det bara att dra upp deras skickligheter till lämpliga nivåer; man behöver inte göra om systemet från grunden.

En av de klassiska svårigheterna är till exempel att göra en alv. Hur får man en snubbe som levt 3000 år att över huvud taget passa in i samma system som den 17-årige fårfarmarsonen Tage?

Man anser att de glömmer saker i samma takt som alla andra varvid alven som bäst kan bli som en vältränad människa i sina bästa år... om han/hon är målmedveten nog att ägna sig åt evinnerlig repetition av de kunskaper han/hon vill ha kvar.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Jeg skrev:
"Min erfaring er at roller som blir alt for dyktige, blir lite interessante å spille"

"Han" svarte:
Själv tycker jag tvärtom då jag inte förstår rollens motivation för att vara ute och äventyra.

Mulig at du misforstår meg her. "Lite interessant" betyr "ikke interessant". Jeg mener altså at mektige roller sjelden spilles bra, at de som oftest gir dårlig rollespill.

Jeg liker tanken på å bruke ferdigheter på flere måter, slik du forteller at det brukes i Feng Shui. Det gir meg faktisk inspirasjon til å fikse læresystemet i Fabula, som jeg har strevet litt med i en hekseskole-kampanje jeg nå skal avslutte.

Poenget er følgende: jeg har introdusert en ny ferdighet, som er vesentlig for "lærere" i Fabula, nemlig ferdigheten "Lære". Den skal gi plusser til elever som studerer under en lærer, men jeg har hatt problemer med å la dsen aktuelle ferdigheten telle med i lærerens undervisning. Nå er problemet løst på en enkel måte.

Eksempel: - rollen Fandang er blitt sverdlærer for noen rekrutter i Bjørnebaronens borg. Fandang har Fekte på 18 og Lære på 8. Spilleren ruller terning på Lære for å se hvor god opplæring Fandang klarer å gi sine elever. Elevene er svært disiplinerte, så han får +5 på terningslaget. Han ruller 13. Sammen med elevbonusen og nivået blir dette 26. Et resultat på 20+ gjør at den pedagosiske effekten av hans undervisning blir Fekte X 2. Fekte har nivå 18, noe som altså gir 36. Et resultatet på 30+ omsettes til å gi elevene 3 lærepoeng med +3 når de trener på Fekte. Dette kan de bruke for å lære ferdigheten, eller for å heve nivået på Fekte om de allerede har ferdigheten.

Er svært fornøyd med denne modellen. Den vil åpenbart fungere utmerket i Fabulas konfliktsystem. Takk til Han for inspirasjonen!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
"Mulig at du misforstår meg her. 'Lite interessant' betyr 'ikke interessant'."
Ja, du har rätt.. Jag missförstod dig.. Vi verkar ha samma åsikt angående mäktiga rollpersoner..

"Poenget er følgende: jeg har introdusert en ny ferdighet, som er vesentlig for 'lærere' i Fabula, nemlig ferdigheten 'Lære'."
Ah, typ en pedagogik--färdighet..? Det låter vettigt..

"Takk til Han for inspirasjonen!"
Det var så lite.. Det enda jag drog upp var ett exempel från ett annat system.. :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte vet hur bra han gillar att bli omskriven i tredje person (det blir så opersonligt)
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Opersonligt (OT)

"Han" undertegner slik:
Han som inte vet hur bra han gillar att bli omskriven i tredje person (det blir så opersonligt)

Jeg kjenner ikke "Han", og selv om jeg gjorde det foretrekker jeg at diskusjoner på et offentlig forum som dette, går på sak, og ikke trekkes over på et personlig plan. Jeg prøver å unngå å skrive direkte til de jeg diskuterer med, og heller henvende meg til en tenkt leser.

Når jeg skriver et innlegg er JEG på en måte første person, LESEREN av innlegget er andre person, og de jeg eventuelt omtaler i innlegget er tredje person. Det er både logisk og naturlig, og selv om det ikke alltid brukes på nettet, er det helt vanlig i et diskusjonsforum.

Og det er definitivt ikke ment fornærmende på noen måte.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Varken eller

"Jag planerar att ha ett tak för hur högt värdet kan bli, men man kan fortsätta förbättra efter det. Förbättringarna tar sig då inte formen av högre värde utan i stället som specialeffekter."

Intressant! ^^ Spontant undrar jag då om man kan tänka sig ett system där man får välja mellan en specialeffekt och ökat värde. Men det är bara en spontan tanke och mitt i natten, så jag vet inte alls vad jag menar.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,209
Location
Göteborg
Jonglering & matematik

Att jonglera skulle snarare ses som en färdighet som passar in på den progressivt ökande kurvan. Att lära sig jonglera med tre bollar går ganska enkelt, fyra är svårt. Fem känns för mig helt omöjligt just nu, jag kommer ingenstans. Fembollarsjonglering är ganska likt trebollars, men vid inlärandet av fem så rekommenderas att man ska jonglera utan att fånga bollarna så att de faller till marken på samma ställe. Denna metod behövs inte när man ska lära sig med tre - man kan givetvis göra så, men det har ingen särskilt stor effekt.

Ergo: walderiks modell passar vissa färdigheter, men inte jonglering. Enligt min erfarenhet, givetvis.

Jag tänker exempelvis på matte. Det blir liksom inte svårare att lära sig mer om matte, ju högre upp i studierna man kommer. Det blir bara svårare matte.
Beror på vem. Vissa hade inga problem med grundskolematte, men har svårt att klara godkänt i tvåan/trean på gymnasiet. Att lära sig multiplikationstabellen och procent gick som smort, men integraler gick helt enkelt inte in. För oss som klarade gymnasiet bra så stämmer din modell, men den stämmer inte för alla.

// avatarex - bävar för att han ska köra fast på teknisk fysik.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,209
Location
Göteborg
Mentorskap

Själv ser jag inga problem med att en spelare är äldre och mer erfaren än de andra.
Om den erfarne rollpersonens spelare klarar av det givetvis. Det ska inte vara - Haha, jag har fem mer i slåss än du! Jag skulle snarare föredra någon form av mentor-elev-förhållande (mästare-lärling osv.) genom vilket man skulle kunna smida samman gruppen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Nu är jag inte en sådan där praktisk människa att jag kommit så långt inom något annat hantverk än datorer, om de räknas dit. Vad det gäller dem, så är min erfarenhet att jag fattar snabbare nya saker inom datavärlden och lär mig snabbare nya programeringsspråk (= ökar min skill), än nybörjarna.
Du lär dig ett nytt programmeringsspråk snabbare än en nybörjare, men hur mycket bidrar det egentligen till din totala kunskap om datorer. Blir man en märkbart bättre programmerare om man kan åtta språk istället för sju? Man får mer och mer specifika kunskaper, men man blir ändå inte speciellet mycket bättre när man kommer över en viss nivå.

Om vi tar datorer som exempel och en person som bara har sett en dator, det vill säga inte har några egentliga kunskaper alls. Visa honom var strömbrytaren sitter och han har plötsligt gått från att inte kunna göra något alls med en dator till att faktiskt kunna starta den. Lär honom sedan enkla saker, som att använda mus, tangentbord, klicka på ikoner för att starta program osv. Nu kan han använda en dator; ett enormt steg från där han befann sig nyss. När man är uppe på din nivå är det inte längre lika enkelt att bli märkbart bättre. Du måste antagligen lära dig en massa språk, protokoll och annat tjosan för att din totala kunskap om datorer ska ha ökat på ett märkbart sätt.

/tobias
 
Top