Varulv Nytt varulvsspels-verktyg

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Vi diskuterade ju förut om man kunde generera röstningarna på något sätt. Jag har nu satt ihop ett litet api dit man kan ställa en fråga och få ett svar. Inget fancy gränssnitt eller så men något bara för att testa hur det skulle fungera.

Ni kan testa det här: https://werewolf.florin.nu/Werewolf?threadId=78593
Siffrorna på slutet är ThreadId som ni ser i varje tråd här: 1642625682775.png

Då får ni en sammanställning sorterad på vilka röster som gjorts. Installerar ni JsonFormatter i er webbläsare kan ni också få formatet att bli lite snyggare, typ såhär:
1642625796634.png

Har jag ork kanske jag gör ett finare gränssnitt till det men det var iaf ett hyfsat enkelt sätt att snabbt få ut data vi kan titta på för att se röstningsläget.

Feedback mottages gärna.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Så jävla bra. Jag har funderat på sådant. Detta bör bli det officiella verktyget i spel framöver. Lttar arrangörrsbördan något oerhört.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Så här ser det ut när jag använder @Martin3 s fina API:

[{"name":"Fjodorsenuba","votes":3,"firstVotePosition":51,"voters":"Impetigo (51), Martin3 (81), RasmusL (94)"},{"name":"RasmusL","votes":2,"firstVotePosition":33,"voters":"BiobunkerVII (33), fjodorsenuba (36)"},{"name":"BiobunkerVII","votes":1,"firstVotePosition":90,"voters":"Sidd (90)"},{"name":"Dugillaralltsåid","votes":1,"firstVotePosition":97,"voters":"Basenanji (97)"}]

Tolkar jag det rätt om jag skriver så här?

RasmusL (3) BiobunkerVII, Fjodorsenuba, Basenanji
Fjodorsenuba (3) Impetigo, Martin3, RasmusL
BiobunkerVII (1) Sidd

Inte vill vi ha 3-3 i röstningen ikväll, right?
Ordet "Först:" verkar ha matchats mot "Röst:" av någon anledning. Kolla RegEx.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
@Martin3 ditt script kan inte hantera om det finns två Röst: X i samma inlägg. Titta på Impetigos inlägg i #51 så ser du att hans sista röst är på Sidd och inte mig. Ser dock inte att ditt script inte läser av som rödande...
Förändra logiken så att den plockar den sista rösten i ett inlägg med fler röster.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Jag håller på att repetera lite JS och CSS på kvällarna efter att inte rört det sen skoltiden för nästan 15 år sen. Om du öppnar upp ditt API för fetch så skulle det vara kul att fixa en layout, som ett litet miniprojekt. Fattar iofs om du inte vill göra det, då får projektet bli att hårdkoda JSON-data bara för övningens skull.

För närvarande får jag felmeddelandet:

Access to fetch at 'https://werewolf.florin.nu/Werewolf?threadId=X' from origin 'null' has been blocked by CORS policy: No 'Access-Control-Allow-Origin' header is present on the requested resource. If an opaque response serves your needs, set the request's mode to 'no-cors' to fetch the resource with CORS disabled.

Där X tråd-Id.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Det verkar för övrigt vara något med kolon som orsakar konstiga röster. Om du kollar exempelvis i gamla spelet:


Exempel 1:

Code:
{
   "name": "HalossenadrevbyteochröstpåmigislutetavR1",
   "votes": 1,
   "firstVotePosition": 75,
   "voters": "RasmusL (75)"
}
Vad grönar Sidd: Vimes drevbyte i R1.
Vad grönar Halo inte riktigt lika mycket: Halos sena drevbyte och röst på mig i slutet av R1.
Vad grönar Fjodor: Inget substantiellt.
Vad rödar BiobunkerVII: Vimes ordval ovan.
Exempel 2:

Code:
{
   "name": "nunärvivetfärgpåalla",
   "votes": 1,
   "firstVotePosition": 91,
   "voters": "Sidd (91)"
}
Rasmus: nu när vi vet färg på alla.

Står du forfarande på dig om att det var så klart med vapnen och flufftexten?
Exempel 3:

Code:
{
   "name": "hurskavispelanärvinukännervarandrasåväl",
   "votes": 1,
   "firstVotePosition": 101,
   "voters": "Basenanji (101)"
}
Wow! Vilken vändning!
Så nu vinner Team Ulv alltså?

Jag är ändå ganska nöjd med min insats i det här spelet. Biobunker, du är helt enkelt för smart för att spela dum. 😀

Sedan blir det ett minispel i spelet: hur ska vi spela när vi nu känner varandra så väl? Såklart att jag inte slumpade vem som skulle sias, Vimes var det självklara valet. BDG tas ju alltid ut först så där vågade jag inte sia.

Jag är nöjd med mitt spel, svag andrarunda, men jag kom bra tillbaka i R3!
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Jag håller på att repetera lite JS och CSS på kvällarna efter att inte rört det sen skoltiden för nästan 15 år sen. Om du öppnar upp ditt API för fetch så skulle det vara kul att fixa en layout, som ett litet miniprojekt. Fattar iofs om du inte vill göra det, då får projektet bli att hårdkoda JSON-data bara för övningens skull.

För närvarande får jag felmeddelandet:

Access to fetch at 'https://werewolf.florin.nu/Werewolf?threadId=X' from origin 'null' has been blocked by CORS policy: No 'Access-Control-Allow-Origin' header is present on the requested resource. If an opaque response serves your needs, set the request's mode to 'no-cors' to fetch the resource with CORS disabled.

Där X tråd-Id.
Testa nu. Jag hade glömt bort att lägga till det. API:et är byggt för att vem som helst ska kunna utveckla saker till det så det verkar dumt att inte ha det öppet :D

Lycka till!
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Det vore nog inte dumt om vi bytte till att skriva röster såhär:

Röst: @Martin3

eftersom vi då får ett korrekt namn så vi inte får felstavade namn och den som får en röst på sig får veta det direkt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag prövade nu tis kväll när R2 dragit igång.

Det verkar som att scriptet typ läser R1?

[{"name":"RasmusL","votes":4,"firstVotePosition":42,"voters":"Basenanji (42), BiobunkerVII (171), Martin3 (173), fjodorsenuba (183)"},{"name":"Basenanji","votes":2,"firstVotePosition":148,"voters":"Sidd (148), RasmusL (192)"},{"name":"Bassenanji","votes":1,"firstVotePosition":123,"voters":"Impetigo (123)"}]
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Ja, du får ange vilken tråd den ska läsa på. Det är sista siffran i länken. Kolla första inlägget i den här tråden.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Jag inser att det kanske inte är super-intuitivt om man inte använder API-er hela dagarna som jag gör men finns det något jag kan beskriva för att få er att förstå det enklare? @Sidd ?

Den kollar alltså valfri tråd på forumet för att lista ut hur man har röstat. Trådens id får man ut genom att titta på trådens namn uppe i url-fönstret och hitta sifforrna efter namnet på tråden följt av en punkt (se bilden i startinlägget). Det id:t för man sen in i adressen till verktyget under parametern threadId.

https://werewolf.florin.nu/Werewolf?threadId=<här ska tråd-id:et in>

Det senaste inlägget är om specialfallet när man inte bara har Röst: som man vil ärkna utan även andra saker och är kanske svårare att förstå men vi kanske ska börja med att folk hänger med på steg 1 innan vi går till steg 2.

Fråga gärna om ni inte förstår!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag inser att det kanske inte är super-intuitivt om man inte använder API-er hela dagarna som jag gör men finns det något jag kan beskriva för att få er att förstå det enklare? @Sidd ?

Den kollar alltså valfri tråd på forumet för att lista ut hur man har röstat. Trådens id får man ut genom att titta på trådens namn uppe i url-fönstret och hitta sifforrna efter namnet på tråden följt av en punkt (se bilden i startinlägget). Det id:t för man sen in i adressen till verktyget under parametern threadId.

https://werewolf.florin.nu/Werewolf?threadId=<här ska tråd-id:et in>

Det senaste inlägget är om specialfallet när man inte bara har Röst: som man vil ärkna utan även andra saker och är kanske svårare att förstå men vi kanske ska börja med att folk hänger med på steg 1 innan vi går till steg 2.

Fråga gärna om ni inte förstår!
Uppskattas att du försöker styra upp det här.

Är den här trådens URL : 78626 ?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Gjorde en liten uppdatering idag där jag fixade understreck i namn samt att göra mellanrummet mellan röst: och namn valbart.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Har nu gjort ett litet UI till den också, inget stort än utan mest lite statistik men tanken är att jag ska lägga till lite mer där också men det är ett embryo, förslag på funktionalitet mottages gärna :) :

api:et har också bytt namn och kan nu finnas här: https://werewolfapi.florin.nu/Werewolf?threadId=80128
Gamla länkar ni har kan ni bara byta ut werewolf mot werewolfapi i adressen så kommer ni rätt.
 
Top